Linux som postserver
Fra : Erik

Dato : 28-02-01 07:23

Jeg er ved at sætte en RedHat 6.0 op som postserver i et mindre Windows
netværk. Jeg har installeret IMAP og redigeret inetd.conf så POP og IMAP
delen er aktiv, og det virker også nogenlunde jeg kan godt sende/modtage fra
en Windows pc hvis jeg skriver IP adressen på serveren som indgående og
udgående mailserver, hvis jeg skriver navnet på Serveren virker det ikke.
Jeg har skrevet navnet på server i Sendmail som domain navn men det hjælper
ikke.
Kan det ikke lade sig gøre???
Er der andre programmer der er bedre til at klare opgaven???

MVH Erik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-02-01 11:46

On Wed, 28 Feb 2001, Erik wrote:

> [...]
> en Windows pc hvis jeg skriver IP adressen på serveren som indgående og
> udgående mailserver, hvis jeg skriver navnet på Serveren virker det ikke.

Hvad er fejlen? 'host not found' eller 'værten blev ikke fundet' betyder
formentlig at DNS ikke er sat korrekt op. Er det ved SMTP til
serveren eller POP3/IMAP til serveren - eller er det ude fra den
store verden?

I sidste tilfælde formoder jeg, at du rent faktisk har et domæne amt har
sat dine MX records korrekt op.

> Jeg har skrevet navnet på server i Sendmail som domain navn men det hjælper
> ikke.

Det fortæller kun sendmail, hvilke domæner, den skal modtage post til.

> Kan det ikke lade sig gøre???

Det kan det sagtens. Jeg kører selv en sendmail/pop3 server for ca. 100
brugere.

> Er der andre programmer der er bedre til at klare opgaven???

Hvis det blot er et lille lokalnet er sendmail formentlig godt nok til
dit behov. Alternativt kan du prøve qmail eller postfix - men dem har
jeg ingen erfaring med.

Rasmus

Fra : Erik

Dato : 28-02-01 13:23

Tak for svaret
Jeg tror du har ret i at det er DNS der ikke er sat korrekt op.
fejlen som klienten skriver er 'host not found' men hvis DNS ikke virker kan
den jo heller ikke "oversætte" min IP
Jeg ville have det at virke lokalt først så jeg har ikke prøvet at
sende/modtage udefra.
Jeg prøver at DNS til at virke i aften så må vi se om der bliver flere
problemer

hilsen Erik

dk...

Fra : Martin Skott

Dato : 28-02-01 12:37

"Erik" <erik@jacopih.dk> writes:

> [...]
> ikke.
> Kan det ikke lade sig gøre???
> Er der andre programmer der er bedre til at klare opgaven???

Det lyder som om at det ikke har noget med din postserver at gøre, men
istedet din netværks opsætning omkring navne. Din Windows maskine kan,
naturligvis, komme i kontakt med din serve via. IP adressen, men den
har ikke nogen måde at lave dens navn om til en IP adesse på. Du har
to muligheder:
1. Opsæt en DNS server for dit domain og registrer mail serveren i
DNS'en.
2. Tilføj din mail servers navn og IP adresse til hosts filen på
Windows maskinen (c:\windows\system32\drivers\etc\hosts, se
hosts.sam).

Det vil også være en god ide at tilføje Windows maskinen til din Linux
boks' hosts fil (/etc/hosts) for at undgå ventetid ved reverse lookups
fra mail serveren.

--
Martin Skott
Software Developer