Hvide klumper i mandlerne
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 01-11-02 12:25

Jeg har været plaget af dette i længere tid. Jeg har været på en kur med
antibiotika men den hjalp ikke, lægen mente at næste skridt var at få fjerne
mandlerne.

Er der nogen der har prøvet noget andet for at komm det til livs ?

Er der nogen der har fået fjerne deres mandler som voksen, hvor ondt gør det
(som en slem halsbetændelse ?), hvor lang tid måtte du være væk fra arbejde
? var der gener (ting du ikke kunne spise) hvor lang tid går der før man er
helt oven på igen ?

Mvh
Lasse

Fra : Kat

Dato : 02-11-02 15:50

"Lasse Lundberg" skrev:

> Er der nogen der har prøvet noget andet for at komm det til livs ?

Kun ved at forsøge at trykke dem ud jævnligt, men klumperne kom bare
tilbage igen efter x-tid.

> [...]
arbejde
> ? var der gener (ting du ikke kunne spise) hvor lang tid går der før

Jeg fik fjernet mandlerne af samme årsag, som du har. Jeg var 25. Jeg
var sygemeldt i 14 dage efter operationen og havde vel ondt i ca.
10-12 dage. Jeg synes, at det gjorde hulens ondt! Men jeg fik også kun
et gigtmiddel og panodil. Idag ville jeg nok bede om noget stærkere,
hvis jeg skulle ignenem det igen.
I de første 5 dage kunne jeg stort set ikke spise uden at tude af
smerte. Kun is og yogurt kunne glide lidt ned. Derefter var det moste
bananer og kartoffelmos. Jeg var først rigtig ovenpå igen efter de
12-14 dage.
Men det var det hele værd - bagefter!
--
Kat
---

Fra : AEK

Dato : 02-11-02 18:49

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik fjernet mandlerne af samme årsag, som du har. Jeg var 25.

Jeg var 20 år, og fik mine fjernet akut, da min hals var ved at lukke.

>Jeg var sygemeldt i 14 dage efter operationen og havde vel ondt i ca.
> 10-12 dage.

Det samme her.

>Jeg synes, at det gjorde hulens ondt!

ENIG !!!!!!

>Men jeg fik også kun et gigtmiddel og panodil.

Jeg fik alm. smertestillende.

> I de første 5 dage kunne jeg stort set ikke spise uden at tude af
> smerte. Kun is og yogurt kunne glide lidt ned.

Jeg tudede også af smerte ! En dag fik jeg most torskerogn m. remoulade.
Det var jeg ved at blive kvalt i.

> Jeg var først rigtig ovenpå igen efter de 12-14 dage.
> Men det var det hele værd - bagefter!

IGEN enig. Jeg har aldrig siden, og det er alligevel 12 år siden, haft
halsbetændelse.
Dog hæver mine kirtler på halsen i stedet for, til tider.
Men hellere det end halsbetændelse.

Lasse - jeg vil afgjort KUN få lavet denne operation, HVIS det er
nødvendigt - for det gør sq avs !

Venlig hilsen
Knudsen ( Som har en rimelig høj smertetærskel , og alligevel peb ).

Fra : Nicolai

Dato : 03-11-02 00:05

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Venlig hilsen
> Knudsen ( Som har en rimelig høj smertetærskel , og alligevel peb ).

Sjovt, det synes jeg efterhånden alle danskere mener om sig selv. Kender
også et par stykker som siger de har, men når det kommer til stykket, har de
da ikke mere end os andre.

Jeg fik fjernet mine mandler som 22-23 årig og jeg synes ikke det var så
slemt. Og jeg fik endda, lige efter operationen, en betændt visdomstand som
bredte sig til en kæbeinfektion og ca. 6-7 dage efter operationen (skulle
lige have penicilin først), fik jeg trukket min visdomstand ud i 4 stykker
og syet med 2 sting. Jeg synes bestemt det var til at leve med, og jeg mener
ikke min smertetærskel er højere end alle andres. Det er dog værre end at
blive tungepiercet.

Bare husk at spise godt med is.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 05-11-02 10:32

jeg siger tak for svarene.....klumperne er begyndt at genere mig mere og
mere, i starten for (5 år siden) var det bare små ting, men i dag er det
næsten på størrelser med små ærter ! og det genere i det daglige ...og i
modsætning til i gamle dage hvor det var en uge mellem man var nød til at
klemme dem ud, men idag er det næsten hverdag.

jeg er p*sse ræd for at skulle opereres, jeg har aldrig prøvet at blive
skåret i før.
smerten frygter jeg sæføli' også.
i siger det tager ca 14 dage at komme oven på igen, hvor mange af disse er
sengeliggende ? og hvor langtid skulle i være på hospitalet ? kan man snakke
bagefter ?

Mvh
Lasse

Fra : Kat

Dato : 05-11-02 21:00

"Lasse Lundberg" skrev:

> [...]
disse er
> sengeliggende ? og hvor langtid skulle i være på hospitalet ? kan

Jeg tog hjem dagen efter. Lægen ville gerne have haft, at jeg blev
lidt længere p.g.a. blødningsrisikoen. Men jeg hader hospitaler og
boede kun 5 min. væk, så jeg fik lov til at smutte.
Sengeliggende er man ikke helt - du har jo ikke brækket noget, vel
Men lidt oppe og lidt i sengen er man da.
Og snakke er lidt svært, da det inddrager nogle muskler og tungen, som
er ret påvirket af det hele. Så man er lidt ulden og langsom at snakke
med, men man kan altså godt - lidt.
--
Kat
---