Dårlige ånde :-(
Fra : Svend

Dato : 01-11-02 11:44

Hej NG,

vores nye kat på 6 mdr. lugter desværre ikke ret godt ud af munden. Den er
ret kærlig anlagt, og det er jo egentlig lidt synd for den at blive
afvist...
Er det noget med at den er ved at skifte tænder?
På onsdag skal den vaccineres, så vi snakker lige med dyrlægen om det.
mvh
Svend

Fra : Ida

Dato : 01-11-02 11:52

Hej Svend og tillykke med den nye *s*
Dårlig ånde kan komme af mange ting. Hvad spiser den ? Bruger den sine
tænder ordentligt ? Hvordan ser tandkødet og svælget ud ?
Det er meget vigtigt at kattene får noget foder der tvinger dem til at bruge
hele tandsættet. De fleste katte er "dovne" og sluger deres foderpiller i
stedet for at tygge på dem og det kan i værste tilfælde give
tandkødsbetændelse.
Der findes færdigt foder fra fx Hills der hedder Oral Care, hvor pillerne er
bygget op, så de "børster" tænderne og masserer tandkødet, men ellers er det
en god ide at give din kat noget den skal flå, bide og gnave i fx et råt
kyllingelår.

Held og lykke med det hele

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 01-11-02 11:58

Er det ikke lidt sent at skifte tænder som 6. mdrs? Jeg har ikke begreb om
det, men vores var 6 mdr. da vi fik hende, nu er hun ca. et år, og jeg har
ikke oplevet at hun skiftede bisser...
Men vores Samba lugtede også dårligt ud af munden som 6 mdrs. og det viste
sig at skyldes mundhulebetændelse. Hos Samba skyldes mundhulebetændelsen
ifølge dyrlægen formentlig en slags virus i kroppen... eller noget i den
stil. Noget der nu er slået ned med penicillin og tandbørstning, og som
kræver forebyggelse fremover...
-Gitte

Fra : Niels Peter

Dato : 01-11-02 14:18

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3dc25e1d$0$5775$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Er det ikke lidt sent at skifte tænder som 6. mdrs?

Det er nu ikke utænkeligt, selv om det er i det yderste: tandskifteperioden ligger fra 4-6 måneder.

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 01-11-02 14:16

> [...]
> Er det noget med at den er ved at skifte tænder?
> På onsdag skal den vaccineres, så vi snakker lige med dyrlægen om det.

Tandskiftet burde ikke give dårlig ånde, så det er godt, I skal til dyrlægen med den, så I kan få det checket.
Dårlig ånde kan lige som hos mennesker skyldes alt muligt mellem himmel og jord, og det er ikke altid i munden, problemet ligger.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-11-02 17:43

On 01/11/2002 11:44, in article
3dc25a3f$0$34833$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Svend" <svjkl@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
> Er det noget med at den er ved at skifte tænder?
> På onsdag skal den vaccineres, så vi snakker lige med dyrlægen om det.

Når mine katte har dårlig ånde, plejer jeg ar give dem en Klorofyl pille -
det hjælper gerne meget hurtigt... Hvordan det virker, og om der er
bivirkninger ved jeg ikke, men jeg kan bare sige, at det fjerner den dårlige
ånde hos mine katte, og at jeg har ikke lagt mærke til nogle bivirkninger.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 01-11-02 17:54

On Fri, 1 Nov 2002 11:44:03 +0100, "Svend" <svjkl@yahoo.dk> wrote:

>vores nye kat på 6 mdr. lugter desværre ikke ret godt ud af munden.

Min Scottie stinker af gammel røv ud af gabet, men KUN når han gaber,
og det kommer helt nede fra bunden af lungerne. Ellers er der intet.

Jacob

Fra : Ann K.

Dato : 02-11-02 10:10

Hej Svend.
Hvad fodrer I med?
Dårlig ånde kan, som andre har sagt, sagtens være pgr
tand-/mundhuleproblemer, men den kan lige så godt skyldes foderet...
Vi har erfaring for at IAMS og Eukanuba's foder giver to af vores katte
+ den ene hund en ånde, som minder om en blanding af rådne fisk og
losseplads... og du har helt ret - det er ikke til at holde ud, når
kræet vil nusse
Så måske skal I "bare" finde et andet fodermærke? Men vær opmærksom
på at der kan gå op til 1 måned, inden den dårlige ånde er helt
forsvundet....
Mvh Ann

Fra : Denise

Dato : 02-11-02 12:32

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:aq04q1$bc1$1@sunsite.dk...
> Vi har erfaring for at IAMS og Eukanuba's foder giver to af vores katte

Hej Ann
Men til gengæld holder IAMS Blonde allergifri - så det er stadig mit
favoritfoder. Vores kan da godt have dårlige ånde, men det er kun hvis de
kommer direkte fra madskålen og skal nusse. Og man kan jo også selv lugte,
at maden stinker langt væk, og det gælder også Hills, som vi også bruger
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 02-11-02 12:45

Hej Denise.
Jamen jeg vil da heller ikke sige at de to nævnte mærker er dårlige! :)
Faktisk er Tjalfe, Ranje, Aske og Sif fodret med IAMS/Eukanuba gennem
flere år uden nogen problemer... Men du skulle prøve at komme i nærheden
af Saga, Namacoola og Dise, hvis de har fået dét... Og det er ikke kun
lige når de kommer fra madskålen - men hele tiden! og hvis man
fortsætter med at fodre med produktet, er det lige som om stanken af
råddenskab ligger som en sky rundt om dyret... Adrrrrr!
Men - uden at have nogen som helst belæg for det! - *tror* jeg også at
der er ændret i opskriften og dermed smagen på IAMS... Aske vil ikke
længere have _nogen_ af deres fodertyper!? Og som sagt er/var han vant
til at spise det....

Mvh Ann

Fra : Denise

Dato : 02-11-02 13:00

Hej Ann
Var lige henne og åbne munden på Dino, der lå og sov. Han dufter skam fint
både her og der, men blev lidt mopset, da han troede jeg skulle pille
tænder. Men han vækker sq mig så tit, så det har han rigtig godt af, så kan
han se hvor irriterende det er hihi
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 02-11-02 16:15

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:aq0dr9$e5e$1@sunsite.dk...

> fortsætter med at fodre med produktet, er det lige som om stanken af
> råddenskab ligger som en sky rundt om dyret... Adrrrrr!

Så er det måske derfor Molly ikke længere har dårlig ånde (Eukanuba
hvalpefoder). Jeg troede jeg havde fået hende vænnet af med at spise
rådyr-hømhømmer...

:Pia