Sort skærm ved opstart.
Fra : Jan Beyer

Dato : 01-11-02 00:25

Jeg har en maskine, der har kørt upåklageligt gennem flere år. Så var
det lige, jeg skulle ind og pille og vupti, det var den maskine!

Ved at kigge lidt i denne nyhedsgruppe kan jeg næsten selv gætte, at
det er mit MB, der er problemet…!?

* * *

Sidst der var liv i maskinen, var der installeret et operativsystem og
alt fungerede upåklageligt. Efter at have slukket maskinen og taget
strømstikket, tastatur, mus og skærm stik fra tog jeg skærmkort,
lydkort, modem ud.

Herefter placerede jeg kortene i de samme slots igen, satte
strømstikket, tastatur, mus og skærm stik i og genstartede maskinen.

Blæseren til CPU starter, og der er strøm på cdrom drev og floppy
disk, men der sker ingen ting på skærmen og skærm kablet er sat i.

Hvad har jeg forsøgt:
* Jeg har forsøgt med en anden skærm.
* Har haft alle kort ude undtagen skærm kortet. (Der er ikke
integreret skærmkort på K7S5A)
* Jeg har tømt CMOS.

Hardware: Motherboard K7S5A

Spørgsmål:
* Kan CPU'en være kaput?
* Kan Motherboard være kaput?
* Kan det være skærm kortet, der er kaput?
* Hvad er, der størst sandsynlighed for er gået i stykker?

Håber at der er én der ude, der har et godt råd?

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 01-11-02 00:42

"Jan Beyer" <jtboesterbro@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål:
> * Kan CPU'en være kaput?

Ja!, jeg brændte min CPU af for kort tid siden - og havde nøjagtig samme
symptomer som dig.

Jeg tændte computeren, og kunne høre aktiviteter på HDD + "Ram-optælling" -
men ingen aktivitet på skærmen. Jeg skiftede CPU'en, og alt fungerede som
før.

Dit problem kan sikkert også skyldes en fejl på MB, men ovenstående er,
under alle omstændigheder, mine erfaringer...

/Kenneth

Fra : Jan Beyer

Dato : 01-11-02 00:55

On Fri, 1 Nov 2002 00:42:07 +0100, "Kenneth Brun Nielsen"
<kenneth@pbk.dk> wrote:

> [...]
>
>Dit problem kan sikkert også skyldes en fejl på MB, men ovenstående er,
>under alle omstændigheder, mine erfaringer...

Jeg er kommet i tanke om en lille måske ikke uvæsentlig detalje.

Da maskinen var operativ og fungerede, havde jeg fjernet side låget på
kabinettet, og kom på et tidspunkt til at røre kabinettet og en
radiator samtidig, således jeg mærkede et svagt strøm stød, det er
sikkert det, der har brændt CPU'en af...!

Tak for dit hurtige svar!

VH Jan

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 01-11-02 01:54

> [...]
> radiator samtidig, således jeg mærkede et svagt strøm stød, det er
> sikkert det, der har brændt CPU'en af...!

Det har du ret i - det kan tænkes at være årsagen. Men det udelukker ikke,
at det KAN være andre ting end CPU'en der er brændt af. Der sidder også
følsomme ting på motherboardet. Da jeg havde samme problem var jeg så heldig
at kunne låne en passende processor af en kammerat, og kunne på den måde
konstatere, hvor problemet var (CPU'en). Hvis du har samme mulighed vil jeg
foreslå dig det, så du undgår at smide x antal kroner efter en ny processor,
blot for at konstatere, at fejlen ikke lå her...

> Tak for dit hurtige svar!

Det var så lidt!

Held og lykke med fejlfindingen

Fra : Thomas

Dato : 01-11-02 07:20

"Kenneth Brun Nielsen" <kenneth@pbk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
processor,
> blot for at konstatere, at fejlen ikke lå her...

Jeg er personligt mere tilbøjelig til at sige at det er mobo der er røget,
fremfor din CPU.
jeg har selv prøvet et brænde et mobo, uden egentlig at mærke et stød på
nogen måde.
jeg ville gå ned til min lokaæe Computer pusher og spørge om han ikke har en
maskine/testbænk han lige kan smide din cpu i og se om den vil poste.
Hvis den kan det er det nok Mobo.

Hvis du har systemhøjtaler, så check om der kommer fejlbip. Hvis der slet
ingen kommer er det endnu en grund til at tro at det er mobo der har taget
billeten.

Venligst

Thomas

Fra : Jan Beyer

Dato : 01-11-02 07:42

On Fri, 1 Nov 2002 07:20:20 +0100, "Thomas"
<Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>ingen kommer er det endnu en grund til at tro at det er mobo der har taget

Der kommer ingen fejl bip og højtaleren er forbundet korrekt. Ideerne
med at med "pusheren" vil jeg prøve. Ideen med at finde en anden
processor som Kenneth kom med skal selvfølgelig også prøves...!

I skal have mange tak for hjælpen!!

Jan

Fra : Preben Kvist

Dato : 01-11-02 09:27

> Hvis du har systemhøjtaler, så check om der kommer fejlbip. Hvis der slet
> ingen kommer er det endnu en grund til at tro at det er mobo der har taget
> billeten.

Bortset fra at der heller ikke kommer bip, hvis CPUen er brændt af ... det
er friskt i hukommelsen fra sidste uge :-/

Fra : Jimme

Dato : 03-11-02 12:59

du har vel checket at det ikke er skærmen der er noget galt med.
jeg havde engang en skærm som tændte og slukkede fint, mender kom ikke noget
billede.

det viste sig at være en eller anden kreds som var gået.

mvh. Jimme