sjov beskæftigelse søges
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-10-02 22:43

Godaften

Er der nogen der ligger inde med en idé til en ( eller flere ) sjove
beskæftigelse(er), som jeg kan lave med Nicki. Gerne noget der kan forgå
oppe i lejligheden.
Jeg laver tit søge lege med ham, men efterhånden ved han hvor jeg gemmer
gufferne, så han styrre lige efter dem, hvilket ikek er så morsomt hverken
for ham eller mig.

Hjælp mig med nye idéer.

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Pia J

Dato : 31-10-02 23:01

du kunne lære ham at pege på ting med snuden. Ikke vælte eller snuppe. Når
han så har lært det, kan du tage 3 kopper, gemme en guf under den ene, og
han skal så pege på den rigtige.

Lær ham hvad forskellige ting hedder. Tøfler, avis, kold øl Når han kan
pege på de forskellige, kan han bagefter lære at blive sendt i byen efter
dem. Fedt partytrick. Vovse, hent mine sutter! Vovse, find mors tegnebog.

:Pia

Fra : strick

Dato : 01-11-02 15:38

Hej
Jeg har gemt en masse mails fra en tråd her på NG om sjove tricks. Skal
jeg maile det til dig ? Eller sætte det her på NG ?
mvh
-Lars S

*******************************

Fra : strick

Dato : 01-11-02 16:03

Hej igen

her er de ihvertfald :
mvh
-Lars S

Hej hundevenner!

Min hund, Dina, er næsten FOR klog: De tricks, som jeg har kendt til, kan
hun allerede, såsom at rulle rundt, vinke osv. Derfor efterlyser jeg nogle
gode tricks, som man kan lære sin hund. Det skal være skægt, så har du nogle
skægge tricks, så skriv om dem her.

Jeg har f.eks. lige lært hende at kysse. Ved at sige "kys" stikker hun
snuden op mod min "snude". Ret sødt, synes jeg.

K.h.

*******************************

Jeg har lært min hund

* at bakke (baglæns gå)
* at springe op i min favn og derefter krybe rundt om min nakke og
ligne en pelskrave
* at gå slalom mellem mine ben, når jeg går
* at apportere en rød pølse

mit næste mål er at lære ham at være flov
* at ligge ned, helt ned med hovedet på gulvet, hvorefter den ene pote
skal lægges over snuden, så han ser flov ud

*******************************

Ib (som min hund altså hedder) kan ryste sig på kommando. Meget praktisk,
når
han er våd efter gåturen, at han ryster sig INDEN vi går ind
Desuden kan han "knurre til far" for at få en godbid. Når han gør det,
vifter
han altid med halen, for jeg skulle jo nødigt tro at han er sur..

mvh
-Lars

***************************

Vores Pelle-hund kan danse for en småkage - dvs han gennemfører 3-4
pirouetter for en eller anden godbid.

Endvidere tager han kegler når han gør på kommando - vi har lært ham
at gø, når vi siger "Hvad siger XX" - man kan sætte et hvilket som
helst navn ind på XX'ernes plads. I selskab med kolleger siger jeg
navnet på vores chef (!) hvorpå Pelle gør højt - og får en godbid og
megen beundring.

Hvad med "Dø" - hvor din kommando følges af at du peger med fingeren
som en revolver... ideelt set skal hunden kaste sig omkuld og se sløv
ud. (Den har Pelle ikke helt fattet endnu - han ruller forsigtigt -
han er for pivet til at kaste sig)

Han synger også af og til - det er på en eller anden måde en social
ting, for vi skal "nynne" med på en absolut ikke køn men meget
underholdende hunde-hyls-sang. Det ser utrolig sødt og sjovt ud når en
hund laver trutmund for at hyle - og så er han overglad og munter
bagefter - jeg tror han synes det er ligeså dejligt som vi synes.

Hilsen

Bente

**************

Min hund sætter stor pris på rå æg - og jeg beundrer virkelig hans
evne til at fistre rundt - I ved, vild og glad, med ægget i munden
uden at der sker det mindste. Han kaster med det og ruller med det -
og der sker ingenting - ikke før han beslutter at punktere det med en
præcist anbragt hjørnetand - og så labber han det op. Det er en
kompliceret og yndefuld leg han selv sætter i værk, og den handler om
at nyde ægget allermest muligt, og det er pragtfuldt at se på. Men det
er som sagt hundens eget værk.

Min kusines fårehund henter tøfler til hendes mand - en ad gangen - og
han siger: Ka' du ryste lopperne ud af den? Så får tøflen en lille
rusketur.

Hilsen

Bente
**************

Vores sheltie Strauss kan også mange ting. Fx. har vi lært ham at krybe,
rulle, halse og hviske.
En meget nyttig ting er, at han stopper op ved skift fra græsplæne til
fliser/asfalt og ved kantstenen. Han står så stille og venter på et "kom".
Dette har han egenhændigt videreudviklet ved at stoppe op forskellige steder
som han opfatter som "en grænse", fx. ved niveauforskel.
Heidi
****************

til Caro, min Kelpiehybrid, har jeg været i legetøjsforretning (babyafd.)og
købe en børnepyramide (en hvor nogle ringe skal ned over en pind, og ringene
bliver mindre og mindre jo flere hun får lagt på), Et "spandesæt", hvor hun
skal hente en spand og sætte den ned i den foregående hun hentede.

Eller et barsketball net og og en lille bold, og så spiller vi barsket.

så kan man jo også købe et sæt kegler og en kugle,(i plastik) og så skal
hunden skubbe så kraftigt til kuglen at den ryger ned til keglerne og vælter
dem. (altså bowling)

Disse ting har vi meget sjov ud af at optræde med for familie og venner.

Go' fornøjelse

Carina
*********************

Hejsa.
Sif kører meget gerne i trillebør - noget problematisk, når man laver
havearbejde...
Hun kan bukke fint, når vi får gæster. derefter bærer hun selv sin
hilsegodbid hen til gæsten...
Hun kan finde samtlige vores katte... hjælper med at lægge vasketøj på
plads...
Gør på kommando.. hvisker... vasker sig om munden, når hun savler ( meget
praktisk!!!)... ruller sig sammen til en meget lille hund, når hun bliver
spurgt om hun er en Chihuahua ( Hun er altså en 27 kg's labX
Kan balancere med en godbid, ligesom en søløve.
Bærer altid min taske eller handsker ind, når jeg kommer hjem...bærer
telefonen ud til manden i haven...
Kan gå i zig-zag mellem benene... hoppe op i favnen på manden, eller
balancere på hans ryg ( også når hun skal "dæk")... kan bæres op ad en
stige, mens hun hænger fast med sine forpoter på mandens skuldre ( skal nok
ses, svært at forklare!)

Det eneste, som køteren stadig ikke har fattet en hylende fis af, er, at
ordren "Bid Jan" _ikke_ betyder "Skynd dig hen og giv Jan en stort og
snasket kys"!!! *sss*

Mvh Ann

*****************

Vores hund er bare en rigtig cirkushund. Han kan meget udover det som på
plads, sit dæk, giv pote og op i kurven.
Han kan stå på bagben, rulle rundt, går ottetaller og zikzake mellem
mine ben, have en hunde kiks på næsen (og først fange den på kommando), han
henter snor, kødben, bold, ring m.m, giver højre og venstre pote, bakke,
hoppe igennem en ring, balancere over et bræt, springe hen over
forhindringer (heldigvis ikke over hegnet), han bærer selv sin morgenbolle
fra bageren og hjem, han slipper og samler ting op på kommando, han kan
"udføre" komandoerne ind, ud, op og ned (f.eks. ind og ud af døren, op og
ned af trapperne) og meget, meget mere. Mange af de ting kan han oven i
købet udføre ved bare at få en håndtegn (tommelfinger op betyder f.eks.
sit).
Han lærer lynende hurtigt og er hel vild med det. Lige fortiden prøver
jeg, at lære ham at kravle! Men nu, hvor vi har en lille hvalp, går det lidt
langsommere med at finde på og lære nye ting. Da en del af min tid går på
hvalpen og hendes ringtræning! Han brokker sig også meget!

Måske kan du bruge noget af det han kan, som inspiration til, hvad du kan
lære din hund!Vores venner er glade for hans forstillinger!

Hilsen Mia

*******************

En af min mands gamle bekendte var en utrolig fedtet herre, som fx gik
og skruede overdrevent meget ned for varmen i huset, så hans kone gik
og frøs. Hun lærte deres hund (dansk-svensk gårdhund - FØR nogen
herhjemme vidste at racen hed sådan) at ryste af kulde på kommando -
hun sagde Nåååeeeehhh lille Prik, FRYSER du???? og hunden RYSTEDE
(det var lige før den klaprede med tænderne også) ....og manden måtte
skrue lidt op for de dyre grader, for ellers var det jo DYREPLAGERI!

Hilsen

Bente

****************************

Lidt sjovt for Dina
Lær den at hente eller bære forskellige ting. Det kan være når du er ved
købmand, bager osv.
De fleste hunde er meget stolte når de får lov til det.
Lad den være med til at tømme postkassen - avis eller reklamer.
Lad den selv komme med den tomme madskål.
Lær den ikke at bide hårdt ved opsamlingen - start med tyk plasticpose med
sand - slut med tynd plasticpose med vand.
Det plejer at se sjovt ud når hunden i starten får bidt hul på posen og
vandet bare forsvinder fra posen.
Lad den hente dine sko, halstørklæde, hundesnor o.lign. inden en luftetur.

De fleste hunde elsker når de kan lave sådanne ting.
For ca. 25 år siden lavede jeg sammen med en schæfer "Elly" følgende
opvisning:

På plænen blev udlagt:
1 taburet
1 lille dug
1 tallerken
1 hagesmæk
1 råt æg
Elly havde så lært at hente tingene i den rigtige rækkefølge.

Taburetten vendes (som bord), dugen lægges på, bordet dækkes med tallerken,
Elly får hagesmæk på, Henter det rå æg, som derefter slås ud på tallerkenen
for at vise det virkeligt er et råt æg. Elly spiser derefter det rå æg foran
jublende publikum.

Der ligger store muligheder for andre eksempler med at hente og bære ting.

Hilsen og god fornøjelse, hvis du går igang med eet eller andet i den stil.

Jørgen

**************

Hej Allan & Dina.
Altid sjovt at hører om. Min egen hul i hæk hund Basse
kan den med "det er en tysker", og han er helt cool endtil
der bliver sagt det magiske ord!. En anden sjov ting er, at
hvis vi siger "hvor er missen" ruller han sig rundt på gulvet og gør
helt vanvittig . Af andre hundekunster kan han bla. hente
reklamer, bærer avisen, hente sit tæppe ude fra tøjsnoren,
(han rykker det simpelthen selv ned), og snuppe f.eks kiks fra
vores mund i et hop.

Og som noget nyt. Hvis vi siger "fluen", så begynder jagten
på den sidst stueflue i huset!. Nogle gange tror jeg også han
er lidt for klog. Men det er utrolig morsomt at have en
hund der reagere på disse ting, og det giver virkelig mange
dejlige grin hver gang det sker.

Kærlige klap til Dina.

Mange nethilsner fra John

Fra : Ann K.

Dato : 01-11-02 17:37

Wow Strick... Har lige gemt hele listen!
Der er jo masser af ideer! Også selv om jeg da godt kan huske noget af
tråden fra dengang
Mvh Ann - der nu vil til at lære Dise at "dække bord"

Fra : Ann K.

Dato : 02-11-02 12:53

Hej Bolette.
Glemte lige at fortælle om det seneste trick, jeg er ved at lære Dise...
At Regne
Altså: 5 + 5 er lig med 10...
5 er den højre forpote... +5 (skal udtales meget hurtigt) er venstre
forpote... =10 er hunden siddende , men med begge forpoter rakt op i
luften
Tricket tager kegler i hele vennekredsen lige pt....

Mvh Ann - hvis sheltie er et matematisk geni

Fra : pmj

Dato : 01-11-02 19:29

"Bolette Nielsen" skrev d. 31-10-02 22:43 dette indlæg :
> [...]
gemmer
> gufferne, så han styrre lige efter dem, hvilket ikek er så morsomt

Du kan også finde en liste med ideer på min hjemmeside
http//:www.entlebucher.dk

Det bedste nummer jeg har lært min hunde er at lægge sig roligt ved
siden af min stol og kigge væk fra mig. Det betyder "nu er mit legetøj
tomt for guffer. Vær venlig at fylde det op". Det tog hende en aften at
finde ud af den sammenhæng.

Mange hilsener

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 02-11-02 11:27

Hej
Jeg kan stærk anbefale alle at se på den hjemmeside
du har gjord et god stykke arbejde.

Man kan lære hunde "alt" (næsten) kun fantasien sætter grænser.
Hunde er behagesyge og de elsker at arbejde sammen med
deres leder og familie.

Det er kun et spørgsmål om hvordan man formidler det man vil
have hunde til at gøre. hunde kan selvfølgelige ikke vores sprog.

håber at du få flere idéer

Jørgen

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-11-02 12:42

Hej Bolette

Hvis man skal lære sin hund nye tricks kan man også hente inspiration i
førehunden arbejdet. Man kan f.eks. hænge en snor i køleskabsdøren så hunden
kan åbne det, og bagefter kan det jo også passende lukke det. Hvis hunden er
stor nok kan den også lære at betjene lyskontakter, hvis der ikke lige er en
stikkontakt nedenunder osv. ....

Mvh
Kim

Fra : Pia J

Dato : 02-11-02 16:08

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
er
> stor nok kan den også lære at betjene lyskontakter, hvis der ikke lige er

Åhnej.... Min hund elsker nemlig at udføre sit seneste lærte trick, igen og
igen, uanset hvad man siger til ham.....

Det ville være så enormt svært at få læst en bog!

:Pia