blæser der larmer
Fra : Peter T.

Dato : 31-10-02 22:24

Hvad gør man ved en blæser, der larmer? Kan man give den olie eller...?

Jeg regner med at det er alm. mekanisk støj i selve blæseren, da der
umiddelbart ikke er noget i klemme imellem køler og blæser.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 31-10-02 22:28

"Peter T." <n@d.a> skrev

> Hvad gør man ved en blæser, der larmer? Kan man give den olie
eller...?

Støjen skyldes ofte tørre lejer, så du kan prøve at hive klistermærket
af den, og dryppe et par dråber symaskineolie (eller anden syrefri olie)
ned i det lille hul. Sæt mærket på igen, og se om ikke det har hjuplet.

Hjælper det ikke, må du på udkig efter en ny blæser.

mvh
Peter

Fra : Peter T.

Dato : 31-10-02 23:01

Chuke Mimergolf wrote:

> Støjen skyldes ofte tørre lejer, så du kan prøve at hive klistermærket
> af den, og dryppe et par dråber symaskineolie (eller anden syrefri olie)
> ned i det lille hul. Sæt mærket på igen, og se om ikke det har hjuplet.

Tak for rådet. Hvis kuglelejerne virkelig gemmer sig bag klistermærket,
vil jeg bruge kuglelejefedt fremfor olie.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 01-11-02 00:17

"Peter T." <n@d.a> skrev

> Tak for rådet. Hvis kuglelejerne virkelig gemmer sig bag
klistermærket,
> vil jeg bruge kuglelejefedt fremfor olie.

Kuglelejefedt er en god ting, da det holder længere end olie, men det er
langt fra altid hullet bag klistermærket er så stort, at man kan få ret
meget andet end olie derned. (Det gælder i hvert fald for de små
chipsæt- / VGA-kølere)

Held og lykke med operationen

mvh
Peter

Fra : Peter T.

Dato : 01-11-02 07:10

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> langt fra altid hullet bag klistermærket er så stort, at man kan få ret
> meget andet end olie derned. (Det gælder i hvert fald for de små

Jeg opgav ret hurtigt, at pille mærkatet af, da det er et grafikkortet kun
er 3 måneder gammelt. Så der blev dryppet lidt olie imellem selve
chassiset/holderen og blæserenprofilen. Det virker umiddelbart, da den
larmede i starten, men nu har stilheden atter engang sænket sig over det
danske hjem.

> Held og lykke med operationen

Tak. Operationen lykkedes... Senere finder jeg ud af om patienten døde.
:)

Fra : Benja

Dato : 02-11-02 10:32

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

> Tak for rådet. Hvis kuglelejerne virkelig gemmer sig bag klistermærket,
> vil jeg bruge kuglelejefedt fremfor olie.
>
> --
Fortæl lige hvordan operationen falder ud. Jeg har nemlig også en psu-blæser
som godt kunne bruge noget olie eller lign.

Mvh.
Benja

** Fjern XX ved svar pr. e-mail.

Fra : Peter T.

Dato : 02-11-02 12:51

Benja wrote:

> Fortæl lige hvordan operationen falder ud. Jeg har nemlig også en
> psu-blæser som godt kunne bruge noget olie eller lign.

Den larmede lige i de første 5 minutter, efter at jeg havde givet den olie.
Siden har jeg ikke hørt noget til den. Altså olien skulle lige finde på
plads! Jeg gav den 4-5 små dråber jævnt fordelt omkring åbningen til selve
fanebladene. Men jeg vil tro at 1-2 dråber er rigeligt.
Til gengæld var det helt umuligt for mig, at give den kuglelejefedt både
pga. adgangen til selve statoren i blæseren samt pga. gældende
garantihalløj.

Fra : Jens Petersen

Dato : 03-11-02 09:13

On Sat, 2 Nov 2002 11:51:07 +0000 (UTC), "Peter T." <n@d.a> wrote:

>Til gengæld var det helt umuligt for mig, at give den kuglelejefedt både
>pga. adgangen til selve statoren i blæseren samt pga. gældende
>garantihalløj.

Den skal heller ikke have kuglelejefedt når den ikke har kugleleje.

En blæser med kugleleje begynder ikke at hyle efter kort tid.

--
Jens

It's a great day to be alive.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-11-02 07:54

"Peter T." <n@d.a> wrote in message
> Mvh. Peter T.
> Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Korrekt brug af nyhedsgrupperne ->
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.stoej

FUT:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 02-11-02 10:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> Korrekt brug af nyhedsgrupperne ->
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.stoej

Jeg var klar over, at stoej-gruppen var lavet for længe siden, men kunne
ikke finde den på sunsites newsserver (den er nu fundet). Og end ikke 10
vilde heste, får mig til at bruge TDCs newservere.

> FUT:dk.admin.netikette

Fut ignoreret

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-11-02 15:53

"Peter T." <n@d.a> wrote in message
> Fut ignoreret
> Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Det er vel nok flot at du kan henvise til korrekt citatteknik, når du
samtidig er bevidst offtopic og kan finde ud af at ignore et FUT der er
relevant...

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Peter T.

Dato : 02-11-02 16:06

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er vel nok flot at du kan henvise til korrekt citatteknik, når du
> samtidig er bevidst offtopic og kan finde ud af at ignore et FUT der er
> relevant...

Stop så det pjat.

Læs min forklaring i forrige indlæg og stik en finger i jorden. Hvis jeg
ikke kunne finde stoej-gruppen på sunsiteserveren, er der ingen andre
muligheder end denne gruppe. At jeg så har fundet gruppen bagefter, er en
anden sag.

> FUT:dk.admin.netikette

NU er vi offtopic! Og nu skal jeg nok huske at sætte fut for dig.

Eod.