påhængsmotor
Fra : Tore og Helle

Dato : 31-10-02 09:21

Da vi skal købe en påhængsmotor, der skal være 6 HK og firetakter, vil jeg
høre om gode og dårlige erfaringer med de forskellige mærker, da der er en
del forskel i pris. F.eks. er Mercury en del dyrere en Tohatsu. Båden er
forøvrigt en RJ 85 ( se www.rj85.dk ) der vejer 2,2 t er 8,5 meter lang og
2,05 meter bred.

Tore
Rosa
Magretheholm
S/K Lynetten

Fra : Tim Sørensen

Dato : 31-10-02 15:28

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> wrote in message
>F.eks. er Mercury en del dyrere en Tohatsu.

Man får det man betaler for!

Personligt har jeg den bedste erfaring fra:
Mercury
Mariner
Yamaha

Personligt så tør jeg ikke at stole på de andre fabriketer.
En smagssag vil jeg sige.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Tore og Helle

Dato : 31-10-02 21:17

Det er ofte rigtigt, men f.eks. Thoatsu leverer åbenbart motorer til de
andre, men det kan være alt det andet ikke er skruet helt så godt sammen.
Forskellen er immervæk 2.000,- kroner mellem Tohatsu og Mercury... men ok i
øjeblikket ved jeg hvor der er en split ny Mercury 4 takts 6 HK til salg for
10.995, men jeg siger ikke hvor, hvis jeg selv vælger den

mvh

Tore

Fra : Poul T

Dato : 31-10-02 21:34

> Da vi skal købe en påhængsmotor, der skal være 6 HK og firetakter, vil jeg

Er I sikre påat en 6 HK er nok?
Hvis I skal ud gennem havnehullet i stiv modvind og
med bølgerne ret ind i stævnen, er 6 HK ikke ret meget.

Da motoren ikke vil blive benyttet så meget, vil det være bedre
at købe en totakter med flere HK for de samme penge.

mvh

Poul

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 31-10-02 22:51

"Poul T" <Poul@Poul-Thomsen.dk> wrote in message

> Er I sikre påat en 6 HK er nok?
> Hvis I skal ud gennem havnehullet i stiv modvind og
> med bølgerne ret ind i stævnen, er 6 HK ikke ret meget.

6HK burde være rigeligt til en RJ85. Den har heller ikke så meget opdrift
agter, så man skal nok passe på med vægten også.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 01-11-02 11:14

"Poul T" <Poul@Poul-Thomsen.dk> wrote
> Er I sikre på at en 6 HK er nok?
> Hvis I skal ud gennem havnehullet i stiv modvind og
> med bølgerne ret ind i stævnen, er 6 HK ikke ret meget.

Ikke fordi at det er noget jeg ved en masse om - men
vil en 9.9HK totakter ikke være bedste til en sejlbåd?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Claus Frørup

Dato : 31-10-02 17:13

Isang tao pinangalanan Poul T nagsulat :

> [...]
>
>Da motoren ikke vil blive benyttet så meget, vil det være bedre
>at købe en totakter med flere HK for de samme penge.

En 6-hestes motor er kraftigere end du umiddelbart tror.
Jeg har i 8m/s vind bugseret en stor motorbåd på siden af min egen L-23.
Det gik langsomt, men støt og sikkert.

Læg også mærke til at det er en RJ-85 de har. Den er smal og letdrevet.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Tore og Helle

Dato : 01-11-02 19:39

> [...]
>Det gik langsomt, men støt og sikkert.
>
>Læg også mærke til at det er en RJ-85 de har. Den er smal og letdrevet.

Jamen Claus, det er så mine briller dugger

Men, ja 6 HK skulle være fint. Motoren som ligger i nu og som er gået til de
evige dieselmarker, havde tilbage i 1975 7 HK... hvor megen den havde inden
den gik bort, ved jeg ikke, men den kunne få Rosa gennem Østersøen mod
Bornholm i frisk modving med 5 kn.

www.rj85.dk under sejlersnak, har vi diskuteret HK frem og tilbage og der
kan læses om erfaringer omkring HK. I øjeblikket kører snakken omkring at
krydse og krydsvinkler, men hvis man bladrer lidt frem finder man det.

mvh

Tore
Rosa
Magretheholm
S/K Lynetten

Fra : K.G.W.

Dato : 02-11-02 21:55

Jeg melder mig på holdet der mener at 6 Hk. re rigeligt fint.
Havde tidligere en båd i samme vægt klasse og sejlede de nordiske farvande
tynde med en 6 Hk. yamaha.

Om det skal være den ene eller den anden model.... Jeg tror jeg ville gå
efter den der er mest lydsvag..

Mvh.
KGW

Fra : Tore og Helle

Dato : 12-11-02 19:44

OK , det blev en Mercury 4-takt 6 HK... og den er så sød