Anders Jeppesen fra Odense, hans foreldre ~
Fra : Asbjørn Mediå

Dato : 30-10-02 22:36

Hallo Danmark
Jeg skulle bli svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med flere
opplysninger om min tiptipoldefar ANDERS JEPPESEN, fra Odense (eller nære
omgivelser).
Han var født den 7. okt 1787
Reiste til, og bosatte seg i Bergen, Norge før 1806.
Han tok borgerskap i Bergen som skipper i 1806.
Giftet seg med Elsebe Ibsen (dtr. av Jacob Petersen Ibsen og Karen Sanbye)

De fikk flg. barn:
Jacob f. 12. mars 1813
Jeppe Andreas f. 31. okt. 1814
Petter f. 1818
Hans f. 1819.

ANDERS JEPPESEN hadde en bror (HANS) som tidligere var reist til Norge, og
hadde giftet seg til formue, da han sammen med sin kone eide Åkvikgodset på
Helgaland i Nordland.
ANDERS bestyrte således en del av dette godset og bosatte seg derfor på
Træna i Nordland ca 1818.

Jeg har forsøkt å lete i de danske folketellinger (som forøvrig er en glede
å søke i, da de er meget oversiktlige og fullstendige), men jeg har nok
dessverre ikke truffet riktig, da jeg ikke kan finne noen opplysninger som
kan føres til den ANDERS JEPPESEN jeg søker (tror jeg).
Håper derfor på hjelp i dette forum.

På forhånd hjertelig takk!

Vennlig hilsen
Asbjørn Mediå.
amediaa@sensewave.com
Se forøvrig anetavle vedr. Anders Jeppesens slekt og etterkommere på vår
hjemmeside:
http://home.no.net/amedeiaa

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-10-02 23:46

"Asbjørn Mediå" <amediaa@sensewave.com> wrote in message
> [...]

> Asbjørn Mediå.
> amediaa@sensewave.com
> Se forøvrig anetavle vedr. Anders Jeppesens slekt og etterkommere på vår

Det kunne være denne person, fundet på www.familysearch.org/

IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

----

ANDERS IBSEN
Male

----
Event(s):
Birth:
Christening: 07 OCT 1787 Kaerum, Odense, Denmark

Death:
Burial:

----
Parents:
Father: JEPPE ANDERSEN HOLM Family
Mother: GIERTRUD LARSDATTER

Men du må vist hellere checke det efter...........
der kunne jo sagtens være andre.

Mvh. Bodil.

Fra : Claus Bech

Dato : 31-10-02 00:16

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> skrev i melding

> "Asbjørn Mediå" <amediaa@sensewave.com> wrote in message
nære

klipp-klipp

> [...]
> Father: JEPPE ANDERSEN HOLM Family
> Mother: GIERTRUD LARSDATTER
>

> Men du må vist hellere checke det efter...........

- og denne personen finnes i FT 1801 her:

Odense, Baag, Kærum, Ebberup, , , 5, FT-1801

Jeppe andersen, 58, Gift, Husbond, Gaardmand,
Gjertrud Larsdatter, 38, Gift, hans Kone, ,
Anders Jeppesen, 14, Ugift, deres Børn, ,
Jørgen Jeppesen, 1, Ugift, deres Børn, ,
Kirsten Jeppesdatter, 3, Ugift, deres Børn, ,
Thomas Jepsen, 16, Ugift, Tjenestedreng, ,
Else Andersdatter, 36, Ugift, Tjenestepige, ,
Maren Pedersdatter, 16, Ugift, Tjenestepige, ,
Hans Hansen, 72, Gift, Husbond, Inderste,
Karen Andersdatter, 75, Gift, hans Kone, ,

hilsen
Claus

Fra : Bente Aaris

Dato : 31-10-02 00:19

> [...]

> Father: JEPPE ANDERSEN HOLM Family
> Mother: GIERTRUD LARSDATTER
>

> Men du må vist hellere checke det efter...........

Hvis det er ham er han her i FT:1801,
(han var den eneste med alder ca. 14 år i Odense Amt 1801)
..
Odense= Amt Baag= Herred Kærum = sogn Ebberup=sted

Samtlige personer i husstanden
Odense, Baag, Kærum, Ebberup, , , 5, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested (ikke
med før 1845)
Jeppe andersen, 58, Gift, Husbond, Gaardmand, (det var hans 1.ægteskab)
[...]

og i FT:1787 en ane mere hvis det er dem.

Samtlige personer i husstanden
Odense, Baag, Kærum, Ebberup, , , 15, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jeppe Andersen, 42, Gift, Hosbonde, Bonde og Gaardbeboer,
Giertrud Larsdatter, 25, Gift, Madmoder, ,
Kirsten Jeppesdatter, 74, Enke(mand), hans Moder, faar aftægt,
Niels Andersen, 24, Ugift, , ,
Mads Jensen, 20, Ugift, Tjenestefolk, ,
Kirsten Mortensdatter, 19, Ugift, Tjenestefolk, ,
Karen Andersdatter, 13, Ugift, Tjenestefolk, ,
Peder Pedersen, 40, Gift, Mand, Daglejer,
Maren Hansdatter, 34, Gift, hans Kone, ,
Maren Pedersdatter, 2, Ugift, deres Datter, ,
Ane Jeppesdatter, 72, Enke(mand), hans Stedmoder, ,
Maren Sandersdatter, 70, Enke(mand), Inderste, faar Almisse,
Jørgen Larsen, 22, Ugift, dennes Søsters Søn, Skræder

Vielsen fundet på Familysearch.org:

JEPPE ANDERSEN HOLM Male Family
--------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
--------
Marriages:
Spouse: GIERTRUD LARSDATTER Family
Marriage: 04 DEC 1786 Kaerum, Odense, Denmark

Mvh
Bente Aaris

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 31-10-02 02:01

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kunne være denne person, fundet på www.familysearch.org/

> Christening: 07 OCT 1787 Kaerum, Odense, Denmark

Og forældrene og farmoderen findes så i folketællingen 1. juli 1787 i
Ebbedrup, Kærum sogn, Baag herred, Odense amt:

Jeppe Andersen; 42; Gift; 1; Bonde og Gaardbeboer; Hosbonde; M;
Giertrud Larsdatter; 25; Gift; 1; Madmoder; K;
Kirsten Jeppesdatter; 74; Enke(mand); 2; faar aftægt; hans Moder; K;

Mvh.
Helmer