Jordning af computer?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 30-10-02 18:30

Hej,

Findes der en måde jeg selv kan "jorde" en computer, hvis jeg ikke
umiddelbart har adgang til en stikkontakt med jord?

På forhånd tak,

Anders Ebbesen

Fra : Bulldog

Dato : 30-10-02 19:12

"Anders Vind Ebbesen" skrev d. 30-10-02 18:30 dette indlæg :
> Hej,
>
> Findes der en måde jeg selv kan "jorde" en computer, hvis jeg ikke
> umiddelbart har adgang til en stikkontakt med jord?

Den nemme måde: Ledning fra en kabinetskruge og over til et vand eller
radiatorrør, hvor du har skrabet malingen væk.
Jeg skal lige sige at dette ikke er lovligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Chr Mygind

Dato : 30-10-02 19:16

Bulldog skrev:

> Den nemme måde: Ledning fra en kabinetskruge og over til et vand eller
> radiatorrør, hvor du har skrabet malingen væk.
> Jeg skal lige sige at dette ikke er lovligt.

Udover at være ulovligt er det hamrende dumt, så du burde ikke videregive
sådanne tåbelige råd. Det er laaangt mere fornuftigt at UNDLADE at jorde end
at jorde til vandrørene. Den "rigtige" måde kunne være at hamre et jordspyd
passende [1] langt ned i jorden og trække en ledning fra maskinen til dette
spyd.

/Chr

[1] Kan ikke huske hvor langt ned. En elektriker kunne nok give svaret.

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-10-02 19:30

Chr Mygind wrote in <app7ki$fkj$1@sunsite.dk>:
> [...]
> til dette spyd.
> [1] Kan ikke huske hvor langt ned. En elektriker kunne nok give svaret.

Jeg er ikke lige elektiker, men mener at have hørt længden "3 meter".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 31-10-02 09:34

Niels Andersen wrote:

> Jeg er ikke lige elektiker, men mener at have hørt længden "3 meter".

Næsten rigtigt, et jordspyd er 2.2 meter.
Dybden er egentlig ikke så vigtig, det er overgangsmodstanden til jord,
der er vigtig.
Hvis der benyttes HFI/HPFI må den ikke være over 1666 Ohm.

--
/kenne
- Jeg vil dø mens jeg sover, ligesom min bedstefar...

Fra : Bulldog

Dato : 30-10-02 20:20

"Chr Mygind" skrev d. 30-10-02 19:16 dette indlæg :
> Udover at være ulovligt er det hamrende dumt, så du burde ikke
videregive
> sådanne tåbelige råd.

Du blive nød til at forklare dig lidt når du kommer med sådan en påstand
Hvor i består det "Hamrende dumme"??
Det var denne måde der blev jordet på alle installationer helt frem til
1972

>Det er laaangt mere fornuftigt at UNDLADE at jorde end
> at jorde til vandrørene.

Jeg er enig i dette

> [...]
dette
> spyd.
> [1] Kan ikke huske hvor langt ned. En elektriker kunne nok give

Et jordspyd er 220 cm langt og kan typisk sættes sammen i flere længde,
hvis man skal ned under en hvis modstand.
Der er ikke nogen regler for hvor langt det skal slås ned i jorden, det
kommer an på hvordan foreholdene er på det pågældende sted m.h.t
fugtighed i jorden.

En anden tin er at, det ikke er hele danmarks befolkning der bor i hus.
Det er lidt svært at banke et jordspyd ned, når man bor på 4. sal
Så er der en anden mulighed, han kan lave nulling, dette skal
forsyningsselskabet give tilladelse til, men det er straks en større
process, der skal en
el-installatør til. Man skal ind på tilgangs siden af måleren, så det er
ikke noget man gør selv.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 30-10-02 20:35

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Hvor i består det "Hamrende dumme"??
> Det var denne måde der blev jordet på alle installationer helt frem til

Hvorfor tror du de stoppede med det, hvis metoden var så god?

Spørgsmålet har vendt i dk.teknik.elektronik mange gange.
En af gangene blev det påpeget, at der var en person, på et kollegie, som
jordede på din måde, hvorefter en anden person i bygningen døde, da han
rørte sin radiator.

Problemet er jo, hvis mange personer leder deres overskuds-strøm af på denne
måde.
Det er jo ikke kun dit eget liv du leger med, men alles i hele bygningen...

Mvh
Jimmy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-10-02 21:14

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> Spørgsmålet har vendt i dk.teknik.elektronik mange gange.

Men hører hjemme i news:dk.teknik.el

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-10-02 20:35

> [...]

> Hvor i består det "Hamrende dumme"??
> Det var denne måde der blev jordet på alle installationer helt frem til

Det tror jeg neppe... Det er ivertfald første gang jeg har hørt dette....

Det har sikkert været portentialudligning der er foretaget til vandrørerne
til installationen....

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-10-02 21:15

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> process, der skal en
> el-installatør til. Man skal ind på tilgangs siden af måleren, så det er

Det er kun hamrende dumme, der umiddelbart tør bruge radiatoren:
Forklaring: I dag er det muligt (og mere og mere almindeligt) at der
anvendes PLASTICRØR i varme- og vandinstallationer.
Plastrøret isolerer mod den ønskede jordforbindelse, og i stedet kan
man risikere at løfte potentialet i forbundene dele af en VVSinstallation
til et livsfarligt niveau.

Hold dig til et lovligt jordspyd, hvis du bor 'på jorden'!
I etageejendomme er der mulighed for tilladelse til en 'nulling', og
det er kun for professionelle at udføre en sådan!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Chr Mygind

Dato : 30-10-02 21:44

Bulldog skrev:

> Du blive nød til at forklare dig lidt når du kommer med sådan en
> påstand Hvor i består det "Hamrende dumme"??
> Det var denne måde der blev jordet på alle installationer helt frem
> til 1972

Du har ret; det skulle jeg have skrevet. Årsagen er præcis den, Jimmy
angiver. Fejlstrøm, der sendes igennem varme- og/eller vandinstallationer
flytter "problemet" rundt i huset/bygningen og risikerer at blive
dødsensfarligt i den enden, hvor strømmen "ender".

[cut]

> [...]
> Der er ikke nogen regler for hvor langt det skal slås ned i jorden,
> det kommer an på hvordan foreholdene er på det pågældende sted m.h.t

Lyder rigtigt. Det kan en måling jo afsløre...

> [...]
> process, der skal en
> el-installatør til. Man skal ind på tilgangs siden af måleren, så det

Computerens placering over jordoverfladen er jo ikke nogen undskyldning for
ikke at jorde, såfremt man vurderer, at der skal jordes. De par extra meter
kabel dette måtte medføre kan dårligt hindre projektet; de repræsenterer (i
eksemplet 4. sal modsat stueniveau) en forøget udgift på under en 50'er.

/Chr

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 30-10-02 23:09

"Chr Mygind" <mygind@FJerNc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(i
> eksemplet 4. sal modsat stueniveau) en forøget udgift på under en 50'er.

Jeg bor i lejlighed, men heldigvis i stuen, så jeg har vel mulighed for at
arrangere noget med et jordspyd?

Kan man selv klare det, og hvad skal man gøre? Få en jernpind presset 2,5m
ned i jorden og trække et kabel fra kabinettet hen til det?

På forhånd tak,

Anders Ebbesen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 09:07

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message
> Kan man selv klare det, og hvad skal man gøre? Få en jernpind presset 2,5m
> ned i jorden og trække et kabel fra kabinettet hen til det?

Det skal laves af en pro, for det er ikke sikkert at 2,5 meter er nok. Det
afhænger af jorbundsforholdende... På Flyvestation Karup er jordspyd mindst
5 m.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-10-02 10:56

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det skal laves af en pro, for det er ikke sikkert at 2,5 meter er nok. Det
> afhænger af jorbundsforholdende... På Flyvestation Karup er jordspyd mindst
> 5 m.

Pga. lerjord eller hvad?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 15:24

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message
> Pga. lerjord eller hvad?

Sand... Lerjord giver en god elektrisk forbindelse, sand giver en dårlig.

Fra : Chr Mygind

Dato : 31-10-02 10:26

Anders Vind Ebbesen skrev:

> Jeg bor i lejlighed, men heldigvis i stuen, så jeg har vel mulighed
> for at arrangere noget med et jordspyd?

Yep.

> Kan man selv klare det, og hvad skal man gøre? Få en jernpind presset
> 2,5m ned i jorden og trække et kabel fra kabinettet hen til det?

En elektriker vil nok bedyre, at det kræver en fagmand. Jeg ville ikke have
nogle skupler ved at gøre det selv. Det lyder ikke voldsomt svært...

/Chr

Fra : Henning

Dato : 31-10-02 16:24

> [...]
>
>Kan man selv klare det, og hvad skal man gøre? Få en jernpind presset 2,5m
>ned i jorden og trække et kabel fra kabinettet hen til det?

Der skal også lige installeres noget HPFI, så sikringen slår fra ved
overgang

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Michael

Dato : 01-11-02 23:23

Dårlig idé at bruge et HPFI, da det er for følsomt og vil typisk slå fra,
brug derfor et PFI der ikke er så følsomt, men husk så at jordmodstanden er
lang nok nede!!

Alt dette burde nok nærmere være i dk.teknik.el, hvor det også før har
været!!!

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 04-11-02 09:35

Michael wrote:

> Dårlig idé at bruge et HPFI, da det er for følsomt og vil typisk slå fra,
> brug derfor et PFI der ikke er så følsomt, men husk så at jordmodstanden er
> lang nok nede!!

Manden skriver at han bor i en lejlighed, så derfor må han ikke bruge
PFI.
I private boliger er det kun tilladt at benytte HPFI.

FUT: dk.teknik.el

--
/kenne
Hørt sige: "Det er takket være nørderne at din maskine oversætter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 09:10

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> wrote in message
> Det var denne måde der blev jordet på alle installationer helt frem til
> 1972

Ikke de steder jeg er kommet.

Vi skal også lige nævne at der ikke må eksistere mere end én jordforbindelse
pr. installation.

FUT:dk.teknik.el

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-02 23:52

> Findes der en måde jeg selv kan "jorde" en computer, hvis jeg ikke
> umiddelbart har adgang til en stikkontakt med jord?

Hvorfor vil du "jorde" computeren, får du stød når du rører ved den ?

Hvis det er for at undgå at sammenkoblet udstyr skal få fælles
jordpotentiale via signalkablerne, kan du evt. nøjes med en fordelerdåse med
jordskinne, du skal så sørge for at det udstyr der er koblet sammen har
netstik med jord og at de sættes i denne fordelerdåse.

OBS! Det er ikke alle fordelerdåser med 3 huller til netstikkene der har
jordskinne.

--
Kristian