så tabte vi endnu en ADSL udbyder :-(
Fra : Wizard

Dato : 30-10-02 14:01

Efter at have læst børsens online udgave omkring at Telia sætter deres ADSL
i bero og samtidig at have fuldt med gennem den sidste uges tid i på nettet
m.v. kan man da kun konstatere at endnu en gang har TDC vundet og de
stadigvæk ejer monopolet i Danmark og vil gøre alt for at slå hårdt ned på
alle andre. Jeg fattede med det samme telefonen og ringede til Telia's
kundeservice for at spørger om det kunne være rigtigt at jeg ikke kunne
slippe for dC hvis jeg ville ha' ADSL og her er meldingen fra de stakler der
nu skal prøve at smile sig igennem dagen hos Telia : Alle der bestiller
Telia ADSL inden fredag denne uge kl 24 vil få det leveret og kunder der har
bestilt vil ikke blive berørt af det der nu er sket. Det er bare søgeligt at
telestyrelsen endnu en gang har bevist at de kun ønsker at der skal være en
ADSL udbyder her i Danmark, hvordan var det nu lige med den der telelov???
En ting er sikkert, jeg fik bestilt min Telia forbindelse i en vis fart så
jeg kan slippe udaf klørerne på TDC og deres sygelige monopol.

http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=45772

Fra : TBC

Dato : 30-10-02 14:17

"Wizard" <wizar_d10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> En ting er sikkert, jeg fik bestilt min Telia forbindelse i en vis fart så
> jeg kan slippe udaf klørerne på TDC og deres sygelige monopol.

"Men det forudsætter ændringer i den regulatoriske udvikling i Danmark,
noterede Telia."

Mon vores politikere overhovedet nogensinde får fingeren ud og rettet op på
deres fejltagelser ? ...er det for sent ? ...kan det overhovedet lade sig
gøre under de demokratiske og komercielle spilleregler ?

Man kan ihvertfald ikke forvente at en komerciel virksomhed handler i
overensstemmelse med andet end sin egen interesse, hvorfor det næsten kun
kan være af politisk vej man kan løse problematikken med TDC og kobberet.

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 30-10-02 15:25

> [...]
> En ting er sikkert, jeg fik bestilt min Telia forbindelse i en vis fart så
> jeg kan slippe udaf klørerne på TDC og deres sygelige monopol.

Jeg har også lige ringet derind, det kan ikke være meningen at vi skal blive
holdt fange af TDC til deres ublu priser. Jeg fik dog at vide at Telia havde
rykket grænsen for tilmeldinger så vi har mulighed for at bestille frem til
på søndag kl. 24.

Fra : Thomas

Dato : 30-10-02 17:12

"Bent Jørgensen" <bentj@private.dk> wrote in message

> [...]
havde
> rykket grænsen for tilmeldinger så vi har mulighed for at bestille frem

Jeg kan kun være enig i at det er beklageligt, at konkurrencen på ADSL nu
bliver mindre. Konkurrence er til glæde for alle.

Men inden at I truer med bål og brand var det så ikke tid til at se på lidt
fakta ??

Ifølge telestyrelsen så er prisen, på rå kobber i Danmark, den laveste i
Europa.http://makeashorterlink.com/?T1D025942
Ifølge OECD endda også den laveste i hele verden.
http://makeashorterlink.com/?U6C045942

Samtidig kører der en sag i konkurrencestyrelsen mod TDC, for at udøve
prisdumping. Altså at tilbyde ADSL til for lave priser.

Hvordan kan I så sige at det hele er TDC's skyld, grundet for høje priser -
det hænger jo ikke sammen.

Thomas

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 30-10-02 22:11

It seems Thomas wrote:
> Hvordan kan I så sige at det hele er TDC's skyld, grundet for høje priser -
> det hænger jo ikke sammen.

Et af "problemerne" er at nok kan det vises at prisen for kobber er blandt
de laveste i Europa, men dette er desværre ikke det et udtryk for hvad det
reelt koster. Det nemmeste i verden er at sammenligne den årlige leje for
et stykke kobber, men så mangler en lang række af de andre ting der koster
penge, f.eks. hvad koster kobber trunks på en central? Hvad koster det at
få fysisk adgang til en central og hvad er vilkår? Hvad koster rack-space?
Hvad koster strøm? Hvad koster det at få en f.eks. fiber trukket ind på
centralen fra en alternativ leverandør? Og sådan kan man blive ved...

Det er ganske rigtigt at den årlige kobberleje er vigtig, men at tro at
prisen for denne er klart udtryk for om det er billigst i et land eller et
andet, det er en sandhed med modifikationer, og det er netop den kraftigt
forenklede sammenligning der er den mest enkle at forstå og derfor ofte den
der benyttes, men den er bare ikke et udtryk for det virkelige
omkostningsbillede.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : T

Dato : 31-10-02 18:19

"Thomas" <autzen@::removethis::stofanet.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
| prisdumping. Altså at tilbyde ADSL til for lave priser.
| Hvordan kan I så sige at det hele er TDC's skyld, grundet

pga prisen på rå kobber er for høj, i forhold til hvor lidt
prisen på TDC ADSL er. Dvs at firmaerne skal tilbyde en lav
pris, men prisen på kobberet er ikke helt tilsvarende lav.

.... ellers kan jeg heller ikke se sammenhængen.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 18:33

On Thu, 31 Oct 2002 18:19:14 +0100, T wrote:

> [...]
> kobberet er ikke helt tilsvarende lav.
>
> ... ellers kan jeg heller ikke se sammenhængen.

Øh, prisen på rå kobber i .dk er de laveste, og TDC's pris på ADSL er på
linie med hvad man ser generelt i Europa, eller måske lidt højere.

Hvordan kan man så sige at konkurrenter i .dk har dårligere fohold end
andre steder, hvor de skal betale mere for det rå kobber, og samtidigt
skal sælge slut produktet til samme pris, eller måske endda lavere ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Søren Lundfald

Dato : 31-10-02 20:58

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 31 Oct 2002 18:19:14 +0100, T wrote:
>
> Øh, prisen på rå kobber i .dk er de laveste, og TDC's pris på ADSL er på
> linie med hvad man ser generelt i Europa, eller måske lidt højere.

Hvis prisen på kobber er lavest i Danmark, burde ADSL prisen være
tilsvarende lavest.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Simon Skals

Dato : 01-11-02 12:39

It seems Søren Lundfald wrote:
> Hvis prisen på kobber er lavest i Danmark, burde ADSL prisen være
> tilsvarende lavest.

Hvor mange steder i Europa er ADSL billigere end i Danmark?

Og husk nu at at der er nogle lande, som Danmark slet ikke kan
sammenlignes med hvad angår købekraft, lønninger mv.

Holland er et land, som er sammenligneligt med Danmark på mange
fronter.

Så vidt jeg kan læse på KPN's hjemmeside, holder de følgende
priser på ADSL (KPN er det tidligere monopol i Holland):

256/64: EUR 34,90 pr. md. (ca. kr. 260,-)
512/128: EUR 52,25 pr. md. (ca. kr. 390,-)
1024/256: EUR 88,15 pr. md. (ca. kr. 655,-)

(Deres 256/64-produkt har dog en trafikgrænse på 1 GB/md. -
derudover koster det ca. 40 kroner pr. GB.)

Hos Cybercity koster det kr. 495,- pr. md. for en 512/256, mens
en 1024/256 står i kr. 595,- pr. md.

Det er dog værd at bemærke, at KPN tager næsten kr. 2.000,- i
oprettelse for en forbindelse med ethernet-tilslutning. Hos
Cybercity er oprettelsen på 495,- for samme produkt.

De priser illustrerer i mine øjne ikke nogen store forskelle på
priserne i Danmark og Holland.

Nu var dit argument selvfølgelig også, at Danmark skulle være
klart billigst, hvis kobberpriserne er det - jeg ved ikke, hvad
kobber koster i Holland, men man kan jo også anskue det den anden
vej: Selv om kobberpriserne (måske) er lavere, er det jo ikke
ensbetydende med, at ISP'erne pinedød skal udhule deres i
forvejen snævre profitmargin for at skabe Europas billigste
marked.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 01-11-02 16:56

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange steder i Europa er ADSL billigere end i Danmark?

Hvor mange steder er et godt spørgsmål, men da jeg undersøgte de 2 nærmeste
naboer vi har og så UK som jeg kendte til, fandt jeg følgende:

Svenskerne har ADSL (512/512) til 375 SEK = 307 Kr

Tyskerne har ADSL (768/128) til 19.99 Euro = 148 Kr

Briterne har ADSL (512/512) til £ 28 = 329 Kr

I UK tager 'BT ignite' en subdivision af BT iøvrigt £14.95 (179 kr) om
måneden for leje af kobber til ISP'en. Det er 3 x dyrere end kobberets pris
i DK

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 04-11-02 23:14

It seems TBC wrote:
> [...]
> måneden for leje af kobber til ISP'en. Det er 3 x dyrere end kobberets pris

Kan du ikke lige smide nogle links til de sider, hvor du har
fundet priserne?

Fx kunne det være interessant at se, om der er andre omkostninger
end dem, du nævner (oprettelse, trafikafgift, mv.) samt hvorvidt
priserne dækker over alt i de omtalte lande.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : TBC

Dato : 05-11-02 00:21

> Kan du ikke lige smide nogle links til de sider, hvor du har
> fundet priserne?

Jeg tjekkede faktisk bare min egen udbyder i de 2 nærmeste lande.

Svenskerne har ADSL (512/512) til 375 SEK = 307 Kr - det er Flatrate
http://www.tiscali.se/adsl/ eller mere specifikt
http://www.tiscali.se/adsl/priser.php)

Tyskerne har ADSL (768/128) til 19.99 Euro = 148 Kr (Flatrate)

http://registrierung.tiscali.de/produkte/1342_dslflatrate.php?PHPSESSID=be25
bbd7dcdf17925e6204ee0eba73c2

Her viser det sig så dog at Deutsche Telekom AG skal have minimum 9,99 Euro
i gebyr for ADSL fremføring i deres net, hvilket jeg ikke havde været
opmærksom på tidligere (lød dog godt nok også usansynligt billigt) så
foruden et tvungent fastnet vil den billigste pris være for ADSL delen være
19.99 + 9,99 Euro = 222,82 Kr i det billigste tilfælde hvor man har det
største fastnettelefon abbonement hos Deutsche Telekom. Skal man sammenligne
med TDC's BB hvor fastnet er inkluderet i prisen, vil en almindelig
telefonlinje sammen med ADSL i alt koste forbrugeren 396 Kr. i Tyskland.

http://registrierung.tiscali.de/produkte/1348_kostenuebersicht.php

Briterne har ADSL (512/512) til £ 28 = 329 Kr

Ups, linken jeg kan finde siger £ 27 og ikke £ 28 (£ 60 i oprettelse)

http://www.sky.com/skycom/article/1,,70047-1066911,00.html

Den øvrige info har jeg fra en ven med fingeren på pulsen som jeg spurgte,
han bor selv i england (Copy og paset nedenfor)

Mvh
TBC

______

Hi
Here almost all DSL is supplied by BT, and then only in 3 types. (512,
1024 & 2048) all RADSL, the upload speed is related to your physical
distance to the local exchange. Business connections use contension of 20:1
and home ADSL 50:1. To start with ADSL was really pricey, but BT have
decided that DSL is their future. 'BT ignite' a subdivision of BT slashed
the cost of using their lines to the ISP to just £14.95 per month for 512.
The ISP then adds their cost so the average cost now is about £28 per month
for home 512.

The other option is cable. NTL offer 512 for £24.99 if you have their TV
services aswell. But better yet Telewest offer 1024 for just £34.99! OFCOM
(the government) have a thing about getting the UK ONline. So they are
putting pressure on BT to drop the price further!!

______

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 05-11-02 11:48

It seems TBC wrote:
> Svenskerne har ADSL (512/512) til 375 SEK = 307 Kr - det er Flatrate
> http://www.tiscali.se/adsl/ eller mere specifikt
> http://www.tiscali.se/adsl/priser.php)

Udover at den første side du linker til tyder på et best-effort produkt, så
kræver det også egen investering i CPE i modsætning til Danmark.

> Tyskerne har ADSL (768/128) til 19.99 Euro = 148 Kr (Flatrate)

Jeg er usikker på om dette produkt kan sammenlignes med dem vi kender fra
Danmark specielt fordi det ved det dyrere produkt (Tiscali DSL FlatPlus,
59 euro) fremhæves: keine Zwangstrennung nach 24 Stunden og det er ikke
tilfældet ved det produkt du har fremhævet.

Unanset giver det en meget god ide, om at det ikke er nemt at sammenligne
priser på adsl produkter over landegrænser uden også at kigge på
forudsætninger osv.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : TBC

Dato : 05-11-02 13:22

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse

> Udover at den første side du linker til tyder på et best-effort produkt,

> kræver det også egen investering i CPE i modsætning til Danmark.

CPE er en engangs afgifift på omkring 1000 Danske kr eller derunder. Altså
at sammenligne med en lidt dyr oprettelse på sammenlagt ca en 1500 Dkr

"Best effort", er det lige som Webspeed (delt forbindelse) eller lige som
Telia's ADSL "op til" (Afhængigt af afstand og kobberkvalitet) ?

> [...]
> 59 euro) fremhæves: keine Zwangstrennung nach 24 Stunden og det er ikke
> tilfældet ved det produkt du har fremhævet.

Og hvad er det så ? ....tvangs hvad ? ..."strennung" har min tyskordbog ikke
et bud på. Den forskel jeg ellers kan få øje på er at man ikke er tvunget
til at få indlagt fastnettelefon fra telefon Deutsche Telekom med et
FlatPlus produktet der er rettet imod erhvervslivet. ...Det og så en lidt
højere hastighed er de eneste væsentlige forskele jeg ellers kan læse mig
til.

> Unanset giver det en meget god ide, om at det ikke er nemt at sammenligne
> priser på adsl produkter over landegrænser uden også at kigge på
> forudsætninger osv.

Bestemt, det er ikke så lige til. Men det kan dog fortælle at vi ikke
nødvendigvis har de billigste produkter i Danmark, til trods for at markedet
er i dyb krise. Til gengæld viser de fremhævede eksempler i mine øjne at vi
har gode forbindelser med både mange og bedre konfigurationsmuligher (F.eks
"sammensæt selv" hastighedskonfigurationer, mulighed for højere hastigheder
mm)

TBC

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 06-11-02 10:21

It seems TBC wrote:
> [...]
>
> "Best effort", er det lige som Webspeed (delt forbindelse) eller lige som
> Telia's ADSL "op til" (Afhængigt af afstand og kobberkvalitet) ?

Se det ved jeg ikke, og det var netop min pointe - det er svært at
sammenligne produkter udelukkende på prisen, når vigtige parametre ikke er
erfaret/kendt.

> Og hvad er det så ? ....tvangs hvad ? ..."strennung" har min tyskordbog ikke
> et bud på.

Min rustne indre tysker siger "tvangsnedlukning" til mig.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-11-02 10:26

> Min rustne indre tysker siger "tvangsnedlukning" til mig.

Ja noget i den retning. Min sagde tvangsneddrosling, hvilket trods alt
ikke er lige så slemt.
Faktisk synes jeg det er en fin måde at lave et flatrate-produkt på,
hvor de mange i mindre grad betaler for de få.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : "-

Dato : 07-11-02 12:23

Hi TBC,

On Fri, 1 Nov 2002 16:55:51 +0100, you wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl about "Re: så tabte vi endnu en ADSL udbyder
" something that looked like this:

> [...]
>måneden for leje af kobber til ISP'en. Det er 3 x dyrere end kobberets pris

Ifølge dem jeg kender i UK, så er servicen hos BT noget af det værste du
overhovedet kan opdrive ... men de fleste steder er det de eneste der kan
levere ADSL derovre, fordi de først gik igang for 2 år siden ... for
alvor...

--
Rene Brehmer
System developer in the making...

This message was written on 100% recycled spam.

Come see! My brand new site is now online!
http://www.metalbunny.net

Fra : "-

Dato : 07-11-02 12:21

Hi Simon Skals,

On Fri, 1 Nov 2002 11:38:48 +0000 (UTC), you wrote in
> [...]

>derudover koster det ca. 40 kroner pr. GB.)
>
>Hos Cybercity koster det kr. 495,- pr. md. for en 512/256, mens

Eller en anden vej - Sverige:

Telia bredbånd, 512 kbit: 375,- Skr pr. måned.
Oprettelse m. modem: 495,- Skr.
Oprettelse m. Ethernet-modem: 980,- Skr.

Og derover er det unlimited brug ... jeg kender folk i Sverige der betaler
helt ned til 195,- Skr for deres 2 Mbit linie ... og ingen af dem har
forbrugsopkævning som Telia er nødt til at bruge herhjemme (for at det kan
løbe rundt)...med de 2 Mbit linie er vist også via kabel...

Tele2 bredbånd, 512 kbit: 359,- Skr/md
Oprettelse (Ethernet): 1450,- Skr. (tager 3 mdr)
Oprettelse (Modem): 595,- Skr.

Telenordia (Sonofon i Sverige):
512 kbit: 369,- Skr/md
Oprettelse: 495,- Skr/md
Binding: 12 mdr!!

Bredbaandsbolaget koster det sammer derover som her...

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-10-02 20:18

"Wizard" <wizar_d10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[Snip]

> En ting er sikkert, jeg fik bestilt min Telia forbindelse i en vis fart så
> jeg kan slippe udaf klørerne på TDC og deres sygelige monopol.
>

> http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=45772

Hmm. Hvilket monopol.???

faqs er at rå kobber prisen i DK er den laveste i Europa.!!

Sååå den holder ikke...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-10-02 21:36

In article <3dc03014$0$23906$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Henrik Sørensen wrote:

> Hmm. Hvilket monopol.???
>
> faqs er at rå kobber prisen i DK er den laveste i Europa.!!

Og det gør at den er billig nok?

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'd rather be led to hell than managed to heavan.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-10-02 22:16

On Wed, 30 Oct 2002 20:35:50 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Og det gør at den er billig nok?

Det gør at Telia har bedre muligheder for at konkurere i Danmark, end
TDC f.eks. har i Sverige.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-10-02 22:20

In article <slrnas0j04.73j.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Det gør at Telia har bedre muligheder for at konkurere i Danmark, end
> TDC f.eks. har i Sverige.

Så derfor er der ingen problemer i Danmark?

Jeg kan ikke se, at disse sammenligninger med Telia i Sverige bringer os
tættere på en løsning i Danmark.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Harrisberger's Fourth Law of the Lab:

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-10-02 22:31

On Wed, 30 Oct 2002 21:19:58 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
wrote:

> Så derfor er der ingen problemer i Danmark?

Det har jeg ikke udtalt mig om - det kan jeg ikke udtale mig om, da jeg
ikke har kvalifikationerne til at sige hvad det koster at drive kobber
access nettet.

Men jeg kan forholde mig til at det nok ikke er helt galt, når priserne
i Danmark er de laveste i verden, som andre havde i denne tråd havde
dokumenteret.

> Jeg kan ikke se, at disse sammenligninger med Telia i Sverige bringer
> os tættere på en løsning i Danmark.

Det som der er at løse, er at TDC Tele Danmark A/S ejer et kobber
baseret access-net, som de skal sælge adgang til for andre operatører
til priser reguleret af staten. Denne regulering skal sikre at TDC
Tele Danmark A/S ikke misbruger sin dominerende stilling til at presse
priserne op, men skal samtidigt sikre at TDC Tele Danmark har en
fornuftig forrentning af sin investering.

Reguleringen skal ikke sikre at andre operatører kan tjene penge på ADSL
i Danmark, det afhænger af deres egne forrentnings mæssige talenter.

Og en årsag til at visse andre operatører ikke tjener penge, er at de
køber DSLAM udstyr som er væsentligt dyrere pr. port, end andre.

Dette har 2 årsager, lavere stk. antal og at man har valgt at købe fra
en leverandør som er væsentligt dyrere end andre leverandører.

Disse operatører må have valgt den pågældende leverandør, fordi de mente
at de fik valuta for pengene, f.eks. i form af øget funktionalitet, men
det ændrer ikke det faktum at det gør det sværere for dem at konkurrere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-10-02 22:38

In article <slrnas0jsu.7e5.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> [...]
> priserne op, men skal samtidigt sikre at TDC Tele Danmark har en
> fornuftig forrentning af sin investering.

Jeg tør ikke fortsætte denne diskussion, den er for specifik til at jeg
føler vi kommer for tæt på markedsføringsloven.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A rolling disk gathers no MOS.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-02 22:46

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tør ikke fortsætte denne diskussion, den er for specifik til at
jeg
> føler vi kommer for tæt på markedsføringsloven.

Der er masser af argumenter tilbage for begge sider der er alment
tilgængelig viden

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-10-02 22:48

In article <3dc05317$0$5507$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Der er masser af argumenter tilbage for begge sider der er alment
> tilgængelig viden

Utvivlsomt, men som du nok ved er jeg i øjeblikket ansat i en virksomhed
der netop har annonceret massefyringer samt en frysning af
kunde-tilgang på ADSL-produktet, så jeg skulle være mere end godt dum,
hvis jeg begyndte at diskutere dette.

Håber du kan acceptere dette (og hvis du ikke kan må jeg nok lære at
leve med det)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Better late than never.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-10-02 22:51

> jeg skulle være mere end godt dum,
> hvis jeg begyndte at diskutere dette.

OK, det kan jeg sætte mig ind. Men diskussionen er milevidt fra de
begrænsninger lovgivningen sætter.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-10-02 22:52

In article <3dc0543f$0$5504$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> OK, det kan jeg sætte mig ind. Men diskussionen er milevidt fra de
> begrænsninger lovgivningen sætter.

Nu har du ikke læst det indlæg jeg var ved at skrive til Jesper før :)

EOD herfra, vi er vist OT nok.

--
Andreas Plesner Jacobsen | <james> any gnome freaks around?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 30-10-02 22:53

It seems Jesper Skriver wrote:
> Men jeg kan forholde mig til at det nok ikke er helt galt, når priserne
> i Danmark er de laveste i verden, som andre havde i denne tråd havde
> dokumenteret.

Den årlige isolerede pris på kobber i Danmark er muligvis blandt de
laveste, men som tidligere skrevet er det langt fra nok til at gøre Danmark
blandt de billigst lande at producere xDSL i som tidligere beskrevet.
Desuden er det også en ret forskellig vare man køber i de forskellige lande
der sammenlignes. I flere af de lande Danmark sammenlignes med i diverse
undersøgelser er kobberet måske højere prissat, men giver også mulighed for
en væsentlig større indtjening grundet den begrænsede hastighed der
tillades i dk. I en så simpel prissammenligning vil et argument ala "Kobberet i
Danmark burde koste 1/4 af prisen i de lande hvor der må kører 8 mbps" være
lige så validt som en tåbelig sammenligning af den rene kobberleje og ikke
de nødvendige følge udgifter.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 07:03

On Wed, 30 Oct 2002 21:52:32 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> [...]
> 1/4 af prisen i de lande hvor der må kører 8 mbps" være lige så
> validt som en tåbelig sammenligning af den rene kobberleje og ikke de

Kasper, du ved godt, at markedes for ADSL med hastigheder > 2 Mbps, er
marginalt - der er ikke mange kunder som vil betale hvad det ville koste
i transport, IP transit etc.

Så det argument holder ikke rigtigt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 31-10-02 11:40

> [...]
> Kasper, du ved godt, at markedes for ADSL med hastigheder > 2 Mbps, er
> marginalt - der er ikke mange kunder som vil betale hvad det ville koste

Vi er ganske enige om at markede for disse forbindelser ikke er stort, men
det ændre ikke på faktum at det er enøjet blot at sammenligne den årlige
leje for Cu i Europa og så konstatere at Danmark er billigst uden at kigge
på resten af det omkostningsbillede man vil blive mødt af som CLEC, og
herunder også det faktum selve det omtalte produkt, nemlig Cu, også har ret
forskellige brugsegenskaber i de lande der sammenlignes.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Larz

Dato : 31-10-02 20:38

Jesper Skriver wrote:

> Kasper, du ved godt, at markedes for ADSL med hastigheder > 2 Mbps, er
> marginalt - der er ikke mange kunder som vil betale hvad det ville koste
> i transport, IP transit etc.

Man kan ikke få sådanne ADSL linier i Danmark. Det er heller ikke
tilladt...

--
-
Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 21:06

On Thu, 31 Oct 2002 20:37:47 +0100, Larz wrote:

> Man kan ikke få sådanne ADSL linier i Danmark. Det er heller ikke
> tilladt...

Jeg tror du misforstod point'en.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-10-02 23:07

> [...]
> Kasper, du ved godt, at markedes for ADSL med hastigheder > 2 Mbps, er
> marginalt - der er ikke mange kunder som vil betale hvad det ville koste

På den anden side er det vist den mest udbredte opfattelse at en ISP tjener
væsentligt mere på en 2mbit/512 ADSL kunde, end en 256/256 ADSL kunde, jeg
ser ingen grund til at en ISP ikke skulle tjene endnu mere på en 4mbit eller
8mbit ADSL ADSL kunde.

Mvh,
Anders Ebbesen

Fra : "-

Dato : 07-11-02 12:28

Hi Jesper Skriver,

On 30 Oct 2002 21:15:48 GMT, you wrote in dk.edb.internet.udbydere.xdsl
about "Re: så tabte vi endnu en ADSL udbyder " something that looked
like this:

>Det gør at Telia har bedre muligheder for at konkurere i Danmark, end
>TDC f.eks. har i Sverige.

Forskellen er i Sverige er selskaberne mere lige ... men Telia, Tele2, og
Telenor har det meste af markedet derovre ... og deres priser er så ens at
TDC eller andre, vil have meget svært ved at etablere sig .... og desuden
så kører pænt meget af den Svenske teletrafik på optiske kabler, istedet
for kobber ... det er grunden til de lavere priser, og noget højere
oprettelsesafgifter ...