Wov ! A7N8X NForce 2 slår rambus ram
Fra : o&u

Dato : 30-10-02 10:25

http://www.ocworkbench.com/index.stm

De kører dual memory channel DDR400 ved 207 MHz.

Intel 850 chipset med RDR pc800 er klart slået. Mon ikke også pc1066 ?

review af boardet
http://www.ocworkbench.com/2002/asus/a7n8x/a7n8xp1.htm

Bemærk, at man skal have 2 ram klodser for dual channel. Men det er de
små forskelle i benchmarks, kan man roligt sige.

Imidlertid har boardet også dolby, serial ata, dual lan, agp 8x, usb
2.0

mvh

John

Fra : Benja

Dato : 30-10-02 19:00

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> små forskelle i benchmarks, kan man roligt sige.
>
> Imidlertid har boardet også dolby, serial ata, dual lan, agp 8x, usb

Jeg glæder mig ogåså til at få fingre i sådan et bundkort. Det bliver så
rigtig sjovt når man får en AMD med 166 fsb.
Er der ikke nogle som har en dato på hvornår vi får nForce2 bundkort i
butikkerne her i DK?

Mvh.
Benja

** Fjern XX ved svar pr. e-mail.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 31-10-02 11:27

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> De kører dual memory channel DDR400 ved 207 MHz.

Jeg kører single channel DDR333 ved 200 MHz...

> Intel 850 chipset med RDR pc800 er klart slået. Mon ikke også pc1066 ?

Nope - PC1066 scorer iflg Sandra 2002SP1 (som jeg IKKE forstår ikke er brugt
i testen) 3340/3334 MB/s. Til sammeligning får jeg med enkelt DDR 400 CAS
2.5, 7-3-3 omkring 3000MB/s på et i845E.

> review af boardet
> http://www.ocworkbench.com/2002/asus/a7n8x/a7n8xp1.htm
>
> Bemærk, at man skal have 2 ram klodser for dual channel. Men det er de
> små forskelle i benchmarks, kan man roligt sige.

Ja, det er ikke meget det giver med dual channel. Men hvad skal man dog også
bruge det til på et AMD-system (med risiko for at blive lynchet i en
AMD/Intel religionskrig) vi kan lige regne lidt på det.

RAM-båndbredde:

DDR266 = 2133MB/s
DDR333 = 2666MB/s
DDR400 = 3200MB/s

Og vi kan gange med 2 for dual-channel (i teorien) Det vil sige vi med
dual-channel DDR har mellem 4266 og 6400 MB/s til rådighed - men hvad skal
vi med det. Vi kan jo regne på dataoverførslen mellem chipset og processor:

AMD:

FSB133 = 2133MB/s
FSB166 = 2666MB/s
FSB200 = 3200MB/s

Intel:

FSB100 = 3200MB/s
FSB133 = 4266MB/s
FSB166 = 5333MB/s

Det ses heraf tydeligt, at ikke engang en PIV med 166 MHz FSB vil kunne
udnytte dual-channel DDR400 RAM. Det kan jo også ses i tests, hvordan
ydelsen på PIV-baserede systemer stiger i takt med memory-frekvensen. Det er
tydeligvis fordi der rent faktisk _er_ båndbredde mellem CPU og Northbridge
til at overføre data. Det kan faktsik konkluderes, at asynkron memory timing
på et AMD system er fuldkommen overkill. Det eneste, det evt. kan give er
lidt overhead til DMA-transfers fra harddisksystemet, hvilket allerhøjest (i
henhold til PCI-standarden) kan give behov for - eller frigive en båndbredde
på 133MB/s.

> Imidlertid har boardet også dolby, serial ata, dual lan, agp 8x, usb
> 2.0

Det er jo så rimeligt lækkert, selvom alle vi nørder ved at AGP x8 mest af
alt er et teoretisk plus...

--
/H3nrik V!

Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock
PIV 1.6A, now @ 2.6

Fra : Benja

Dato : 31-10-02 17:59

> [...]
>

> --
> /H3nrik V!
>
> Special thanks goes to Intel for giving me that 1G OverClock

Ja, helt lun på det kort er du vist ikke . Jeg skal dog have et
alliegevel og har nu set at www.midtdata.dk har "fået" dem dvs. de får dem
først på lager midt i november.

Mvh.
Benja

** Fjern XX ved svar. pr e-mail.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 31-10-02 22:34

"Benja" <XXbenja@adslhome.dk> wrote in message

> Ja, helt lun på det kort er du vist ikke . Jeg skal dog have et
> alliegevel og har nu set at www.midtdata.dk har "fået" dem dvs. de
> får dem først på lager midt i november.

Nej, det kan du roligt sige, men jeg mener nu at jeg har en rimelig saglig
argumentation for det...!

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 31-10-02 22:37

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> wrote in
message news:apr0hk$k57$1@sunsite.dk

> [...]
> til DMA-transfers fra harddisksystemet, hvilket allerhøjest (i
> henhold til PCI-standarden) kan give behov for - eller frigive en

Så slog det mig jo alligevel, at man måske kunne bruge noget af den ekstra
båndbredde til DMA-transfers over AGPx8, altså til grafikkortet. Normal _er_
systemmemory jo bestemt ikke at foretrække, men dual channel DDR400 skulle
jo give en båndbredde svarende til 800MHz, men på den anden side, så kører
grafikkort jo både 128 og 256 bit memorybus, så de 600MHz på grafikkortets
RAM svare alligevel til DDR1200 eller højere i systemRAM, og så gik den idé
jo lidt af igen...!