Rene Frederiksen wrote:
> Hej Arne.
> >
>>> Nej vel...Det var heller ikke det jeg mente,....Jeg mente
blot
>> at hvis man "låser" en PC ned for at beskytte den imod eleven
eller
>> på anden måde "begrændser" brugen af PC´en FORDI det er
nemmere for
>> administratoren, er det så ikke som at pille motoren ud af en
bil
>> inden man giver nøglen til sin søn.
>
>> Muligvis, men det er en nødvendighed.
>
> RF: Ikke enig....
Det behøver du heller ikke at være - men i modsætning til dig,
arbejder jeg med det hver dag, så jeg ved, hvilke betingelser, vi
er underkastet -og det er de praktiske forhold, der gælder, ikke
hvad du eller en anden skrivebordsteoretiker kan finde på.
Hvis jeg f.eks. siger: pædagogisk set er det bedst at man gør
sådan og sådan og det kan jeg sige fordi jeg har en akademisk
grad inden for pædagogik, så vil man sagtens kunne sige til mig:
muligvis har du ret, men vi kan ikke i praksis udføre disse
ting, fordi vi ikke har mulighederne, pengene og den politiske
opbakning. Det er det, sagen drejer sig om.
Det du må forsøge at forstå er simpelthen dette: hvis en maskine
bryder ned, går i stykker etc. får vi den ikke repareret før
it-assistenten dukker op på arbejdspladsen. Så skal han tage
stilling til om han kan reparere den, om den skal sendes ind til
reparation eller om der bør købes en ny.
Men dermed er det ikke slut: skolens leder skal tage stilling til
om man har råd - og så spørger de lærerne om det kan undværes.
Hvis det ikke er tilfældet, vil lederen måske forsøge at finde
pengene, eller også får man at vide, at man må vente med at
udføre de opgaver, der er nødvendige, til der kommer "nye" penge
(altså året efter.
Når man så skal bestille varerne, så skal det ske via den
kommunale centralbevilling - gør man ikke det, så kommer man til
at betale fuld pris for varen -altså uden kommunalt tilskud - det
betyder at varen pludselig bliver dyrere end oprindelig, og så
kan det være at man siger: der er mange andre ting, der skal
købes ind i år - I må vente endnu et år.
Hvis man bestiller varen, så kan det godt være at der går måneder
førend den kommer alligevel.
Et aktuelt eksempel: vi oprettede en skole med et it-miljø for
10.klasse. Vi fik bevilling til at indkøbe 20 bærbare maskiner
fordi de var nedsat, de lå i kommunalt regi og var "udtjente". Vi
fik dem for en meget lav pris.
Det skete før sommerferien i år.
Så blev maskinerne stjålet, men vi fik lovning på at forsikringen
ville dække, så vi ville få nogle nye - vi skriver nu i
slutningen af november - vi har ikke set skyggen af maskiner, og
vi har fået at vide at vi højst sandsynligt ikke ser dem førend
næste år -måske "allerede" i marts - det vil sige, når skoleåret
næsten er til ende. Vi har altså oprettet en klasse under falske
forudsætninger - eleverne er sure, forældrene er sure, vi er
sure -men intet hjælper - de nye maskiner skal jo først afprøves
førend de sendes videre, og da man har personalemangel, kan det
desværre ikke lade sig gøre. Med andre ord: systemet er
ineffektivt og tungt - men vi kan intet gøre.
Derfor bliver vi nødt til at sige til os selv: vi kan ikke have
at eleverne blot frit benytter maskinerne, for vi ved af
erfaring, at når det går galt -og det gør det hver eneste gang -
så betyder det ikke blot at EN elev mangler en maskine, men at
100 elever mangler den pågældende maskine.
>
>> Og det mådehold afgør vi som lærere på en skole ved at lave en
>> it-politik.
>
> RF; YES
0g det var faktisk det, du ikke forstod.
>
.
>
> RF:
> Jeg må sige at det er en skam at vi lever i et samfund der er
så kort
> sigtet i sin politik,
> endnu mere er det en skam at folk affinder sig dermed !
Når folk taler med os, siger de: det er dog for galt - alligevel
stemmer de efter pengepungen. Det hænger ikke rigtig sammen.
>
>>> RF:
>>> Det er også korrekt.
>>> Men har du nogensinde regnet på hvormeget det koster skolen
HVER år
>>> at vedligeholde de PC´er ?
>>
>> Det koster ikke en pind! Lad mig forklare det for dig: i
>> skolevæsenet (Københavns kommune) har man ansat personer, der
>> kaldes IT-assistenter............
> CUT EN MASSE .....
>
> HOV HOV HOV:....Det er mine skatte kroner du kalder "ikke en
> pind"...Det er jeg ikke så tilfreds med...
Du mener dine MANGLENDE skattekroner.
> Du tænker naturligvis på skolens budget men det koster immervæk
> samfundet en masse.
Men det er desværre ikke nok, når vi taler om IT - og hvis vi
bare lod stå til, ville det koste endnu flere skattekroner.
> Når der er ansatte koster det....
> Så sig endelig ikke at det IKKE KOSTER EN PIND.....
> Hvis vi alle tænkte som dig vil vi værer gået på røven NOGET
> hurtigere end vores politiker prøver at nå....
sludder og vrøvl - jeg forsøger blot at forklare dig
virkelighedens verden -sådan som jeg beskriver den, ser den
faktisk ud - det nytter jo ikke at sige, at alle Københavns gader
skal fejes hver eneste dag, hvis man så kun ansætter EN fejemand,
vel?
Og når man så indser at det ikke kan lade sig gøre at feje alle
gaderne hver dag -hvad gør man så? Ansætter nogle flere? Nej, man
siger: det var da trist, men vi har ikke råd -han må feje så
meget han kan hver dag, og så en dag er han vel nået igennem.
Derfor koster det ikke en pind (mere) - det kan så godt være, at
fejemanden er nået halvdelen igennem på et par år eller 10, men i
mellemtiden er de fejede gader groet til igen med møj, og så er
man ligevidt - men DU har sparet skattekroner.
Jeg håber at denne simple sammenligning får dig til at forstå,
hvorfor det ikke kan lade sig gøre blot at lave en slags
laissez-faire-pædagogik omkring IT
>
>
>> Det kan IKKE lade sig gøre i skolens hverdag at man har 190
>> maskiner, hvis de er spredt over et meget stort område: man
kan
>> ikke i praksis holde tilsyn med elever, der er spredt i fem
>> forskellige lokaler over et stort område, og det skal man
i.h.t.
>> cirkulærerne.
>
>> Med dit forslag om fri adgang bliver det helt umuligt -og når
>> noget går galt (og det gør det), hvor der stjæles mus, stjæles
>> ram, CPU'ere, hvor programmer slettes, hvor der downloades
>> ulovlige filer, musik, m.v. - og tro mig: det sker hver eneste
>> dag - så er det naturligvis et godt argument at man burde
>> investere i et såkaldt rebornkort - men det er ikke
argumenter,
>> der tæller i vores branche: der er cool cash.
>
> RF:
> Cool Cash
> Forståeligt...Men den del er hvis vendt "grundigt" i begge
ender...Du
> kender min holdning og du har naturligvis din egen...
Det er ikke din holdning, jeg er ude efter - jeg er ude efter at
få dig til at forstå, hvorfor vi har en it-politik, hvorfor vi
ikke blot lader stå til og lader eleverne "eksperimentere" - det
har vi simpelthen ikke råd til. Det burde da være enkelt at
forstå et så simpelt budskab. Og alle argumenter, at det betaler
sig i længden holder ikke en millimeter: det er cool cash, det
drejer sig om - ikke hvor gode argumenterne er.
Prøv at læse min lille analogi med fejemanden igen -prøv at
forstå, at det ikke er en elev, der har en computer han/hun kan
eksperimentere med, men det er måske 20 elever, der skal bruge
den samme computer hver dag - og vi har ikke blot mulighed for at
sætte en ny op med det samme, når den gamle bryder sammen.
> Jeg "kan" ikke forstå at man blot giver op og lader
kommunen/amtet
> bruge penge på "ikke en pind" folk, når disse penge kunne
bruges mere
> fornuftigt....
Jeg kan ikke forstå at folk tror på Gud, når vi ser al den nød og
elendighed i verden - jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke mener
at det politiske parti, jeg stemmer på og som jeg opfatter som
socialt ansvarligt, som godt for ´de fleste etc., ikke også er
deres parti - men sådan ser verden altså ikke ud.
Ingenting kommer af sig selv....Man skal kæmpe for
> det.... Det lyder meget til (på dig) at du har opgivet fordi du
> kender skolevæsnet. Jeg har også været ansat i staten igennem
12 år
> og kender også en del til "organets" virkemåde.....Men tro
mig..Man
> KAN ændre ting.
Javist kan man ændre ting: men det tager tid - og vi kan altså
ikke hekse - jeg har fået gennemført at vi på en skole fik en
server, selvom kommunens repræsentanter var imod. Det skyldtes at
jeg vidste mere om disse ting end kommunens folk og fordi jeg
kunne argumentere for at det ville være endnu dyrere at skulle
vedligeholde 50 maskiner enkeltvis end at vedligeholde en og så
holde den igang til fordel for de 50 maskiner.
Det tog tre år at overbevise dem - og med den udvikling vi har
inden for IKT-området, så kan vi ikke vente tre år hver eneste
gang.
Nu ved jeg ikke hvad du beskæftigede dig med inden for
staten -men hvorfor sørgede du ikke for bedre forhold for
skolerne, nu du er så skråsikker på at man kan ændre ting?
Naturligvis kan man ændre ting, men det tager altså sin tid -og
det er det, vi har mindst af.
Og som jeg udtrykkelig forklarede dig: vi har nu i tre år ansøgt
om at få en it-assistent der er på skolen i mere end to dage om
ugen. Vores argumenter er gode: vi er den største skole i
distriktet - vi har maskiner, der svarer til fire skoler, når vi
tager de ikke leverede bærbare maskiner med - men svaret er blot
NEJ, NEJ og atter NEJ. Vi modtager ingen begrundelser for
afslaget, blot et rungende NEJ.
Det er muligt at du tror at du kan ændre systemet, men det sker
altså ikke "overnight" - og vi kan altså ikke vente med at
undervise ungerne til politikerne og systemet besinder sig og
indser det fornuftige i det, vi siger.
Du er tydeligvis fortaler for den såkaldte
"rationalitetstænkning" - det forhold, at man tror at meninger
brydes og at man så via fornuftens vej kan overbevise folk om
sine argumenter, at de bedste argumenter vinder - den idé er
desværre død - det er måske en opfattelse man kan hygge sig med i
den bedre middelklasse, medens man sætter sit kryds på Anders
Fjogh eller Ulla Tørnæs eller en af de andre konservative
koryfæer eller venstrefolk, men det er heller ikke dem, der skal
leve med beslutningerne.
Lad mig se: vi kunne f.eks. nedlægge forsvaret - sikke mange
penge, vi kunne spare - men uhadadada for en tankegang - hvad
skal stakkels Danmark så gøre, hvis vi bliver overfaldet af de
fæle russere, kinesere eller tyrkere? Du må da have en skrue løs,
mand, når du kan foreslå noget sådant.
Nu er jeg altså ikke krigslidderlig, og forstår simpelthen ikke
folks hang til våben og vold -men det er der en masse, der gør -
så her har vi blot et eksempel på at vi ikke kan blive enige med
hinanden om, hvad der er det bedste argument.
Jeg er skolelærer, jeg har et arbejde, jeg skal passe hver dag -
jeg kan ikke blot vente på at mine gode og velunderbyggede
argumenter måske en dag vinder fremme (måske om ti år) eftersom
jeg skal undervise hver eneste dag.
Derfor svarer dine argumenter som til dem, Linux-folkene har råbt
og skreget om i denne gruppe noget tid: vi bør indføre linux i
alle skoler - det er både bedre og billigere. Jeg har spurgt i
systemet, hvorfor man så ikke gør det - og ved du hvilket svar
jeg fik? Ingenting - ingen kommentarer -ingen tilkendegivelser -
intet, nada, zip, nichts -
Jeg har forelagt spørgsmålet mundtligt, skriftligt, offentligt,
via kommandovejen, via uofficielle kanaler - samme svar:
ingenting. Det ties ihjel - en har dog i hele den proces sagt: vi
har en gang "giftet os" med MS - det har vi ikke råd til at sætte
over styr for at eksperimentere med noget, vi ikke kender nok
til - det er en politisk sag.
Eller man kan blot følge med strømmen.
Jvf. ovenover.
Faktisk er der
> MANGE kommuner der HAR set lyset af en åben IT politik. Ikke
forstået
> en IT brug UDEN opsyn. For der SKAL værer opsyn...Der er vi
HELT
> enige...Men man skal kunne bruge sit værktøj (PC´en) UDEN at
ødelægge
> den fordi man "udnytter" de muligheder der nu engang er i en
PC.
Du kan ikke nævne en eneste kommune i dette land, der har en åben
IT politik, der gør at eleverne kan få lov til at ødelægge
maskinerne for at eksperimentere. Du kan muligvis nævne nogle
småkommuner, der har installeret et reborncard og eller har ansat
flere midler til vedligholdelse via personale, men det gælder
ikke i Københavns kommune - og det er trods alt landets største,
med de største sociale problemer i landet.
Vi er ikke en rig kommune som man er det i Gentofte, Hørsholm og
resten af "whisky-bæltet" - Du har sikkert også hørt om den
katastrofale mangel på bøger og de mange kopier man tager, der
tilsyneladende koster mere end bøgerne.
Sandheden er den, at skolerne har et gevaldigt efterslæb på det
bogmæssige område -den fhv. undervisningsminister Bertel Haarder
mente at man blot kunne bruge bogkontoen til at købe
edb-programmer, for så sparede man på bøger - og dermed afviste
han at tilføre systemet (det kommunale) flere penge. Og alligevel
stemmer vælgerne på ham - jeg har såmænd snakket med ikke så få
forældre, der var forargede over at vi brugte så mange kopier og
at vi ikke havde nye bøger til eleverne, up-to-date-vægkort etc.
etc. - de samme forældre fortalte dog beredvilligt at de stemte
på Venstre og på Bertel Haarder, for partiet havde lovet
skattelettelser - det store mantra i åbenbaringen.
>
>
>> I en privat virksomhed betaler man folk udefra, hvis noget er
>> vigtigt at få gjort - i det offentlige gør man ikke den slags.
>> Der når man det man når inden for den tid man har til
rådighed -
>> det man ikke når, laves så ikke.
>
> RF: Eller man "får" en "gratis" "ikke en pind" IT administrator
til at
> hjælpe
))
Det er GRATIS i forhold til at ansætte mere personale- det er
GRATIS i forhold til at købe bedre isenkram: kommunalfolkene
behøver jo ikke bekymre sig om at vi ikke kan undervise fordi
lille Søren har ødelagt fire computere for at "eksperimentere"
samtidig med at store Peter har downloadet så mange mp3-filer
ned, at serveren er gået i bro - de vil jo blot sige: det må
it-assistenten da ordne hen ad vejen.
Vi kan sagtens løse problemerne, men det tager tid - meget lang
tid - og det er tid vi ikke har.
Og når du ironiserer over den "gratis" it-assistent, så prøv da
for fanden at tage det en smule mere seriøst - det koster
naturligvis at betale en it-assistent, men hvis han ikke kan nå
at udføre arbejdet i de to dage han har til rådighed, hvad vil du
så have vi skal gøre? Lade lille Peter eller store Hans fortsætte
deres adfærd?
Og lade os som skal undervise med it i alle fag, vente til næste
år førend der bliver råd til at ordne det hele?
>
>
> RF: Og det er Ok ? :-/
> Ikke i min bog...Jeg ville gøre noget ved det.... Og har gjort
> igennem en årrække....Tro mig...Folk lytter hvis du har noget
på
> hjertet.....Men man støder i mange som sige "sådan plejer vi
ikke at
> gøre...." osv...Men uden kamp er man sikker på at tabe.
Ved du hvad - hvad fanden tror du jeg og mine kolleger gennem
mange, mange år har gjort for at få politikerne til at lytte, med
gode argumenter etc. Og hver eneste gang får vi blot at vide:
Danmark har det dyreste skolevæsen i verden, vi får ikke noget
for pengene, resultaterne i OECD taler deres tydelige
sprog -hvorefter man laver et folkeskoleforlig, der blot siger:
skolerne har ikke haft succes med det, de hidtil har
lavet -derfor må vi have mere af det samme.
Og har man hørt skolerne? Har man hørt lærerne? har man
overhovedet lyttet til blot en brøkdel af de gode og
velunderbyggede argumenter, der er kommet fra dygtige og
kompetente folk uden i det virkelige liv?
Næ - vi skal afskaffe "smagsdommerne" siger Fjoghet med et
svedent grin: vi skal blot lade den "sunde fornuft råde" -
problemet er blot at han ved groft at affeje det, han kalder
smagsdommere, som i virkeligheden dækker over dem, der er
kritiske over for regeringens politik og dens handlemåde, hindrer
at der kommer en fornuftig debat ud, der handler om folks
virkelighed - man lover så skattelettelser (ganske vist kun ca.
150 kr. om året), men den går naturligvis rent ind hos folk: vi
skal have et bedre skolevæsen, med al det moderne isenkram på
it-området og naturligvis bedre resultater, så vi kan sammenligne
os blandt de bedste i Europa - men det må ikke koste en krone
mere. Urealistisk, uklogt, ubegavet og uladesiggørligt.
Men siden du er så pokkers klog, så må du vel have en løsning på
problematikken. Du kan jo blot "kæmpe" for din sag om åbne
it-miljøer på skolerne -og jeg vil da ønske dig al mulig held og
lykke - måske når du en procentdel af det, du ønsker når du går
på pension?
så gå bare i gang.
>
>> Eks. Vi fik på min skole to hub-skabe- desværre uden køling.
Vi
>> påpegede at det ville betyde nedbrud af hubberne, hvorefter
man
>> skulle anskaffe nogle nye - men man svarede fra kommunens
side:
>> til den tid er de nok faldet i pris. Vi ´har ikke råd til at
købe
>> hubskabe med køling nu.
>> Vi ´har så oplevet det ene systemnedbrud efter det andet -
>> hubber, der står af - man får nogle nye af samme slags, der
blev
>> købt billigt ind dengang - de står også af, men så har man
vundet
>> noget tid.
>
> RF: Igen...Og det er Ok ? :-/
> Eller er det ikke dit problem ?
Jeg er menig lærer, der skal have brød i skabet hver eneste dag -
jeg har forsøgt at råbe de ansvarlige op uden held - jeg har
skrevet artikler i aviserne, deltaget i debatter med de
ansvarlige -og hver gang har jeg fået en kold skulder- jeg har
oven i købet sat mit job på spil for at være "kritisk" for at
sige tingene som de er - og hver eneste gang har jeg fået at
vide, at jeg hellere skulle stikke fingrene i jorden og passe på
hvad jeg siger, hvis jeg stadigvæk ville være ansat i
skolevæsenet. Det er ikke blevet sagt direkte sådan, men det har
ligget mellem linierne. Der er dog grænser for hvad man kan gøre.
De mest almindelige svar er dog: det bestemmer din skoleleder -
og hvis din skoleleder vil betale for det, så er der ingen
problemer.
Skolelederen siger så: vi har ikke råd, for vi har ikke fået
tildelt de nødvendige midler til at indkøbe de nødvendige
ressourcer til foretagendet af de bevilgende myndigheder.
De bevilgende myndigheder, kommunen, siger: vi har mange andre
opgaver at tage os af - vi kan ikke sådan blot tilføje flere
midler til skolerne, eftersom vi ikke har fået flere penge af
staten (dig) og sådan sender de aben videre.
Der er folk som mig, der har været særdeles kritiske over for
kommunens politik, som er blevet forbigået i jobs, de ellers er
velkvalificerede til, simpelthen fordi de har kæftet for meget
op. (Jeg kender faktisk et par eksempler på den slags
berufsverbot - og vi har da også tidligere fået ombudsmandens ord
for at der i visse tilfælde er sket berufsverbot i Danmark blot
på grund af nogle pædagogisk uddannede personers politiske
tilhørsforhold til f.eks. SF) - jeg forstår godt at man ikke uden
videre går imod sine foresatte hvis man samtidig har familie, der
skal brødfødes og husleje der skal betales.
>
>> Det regnestykke er skrivebordsarbejde - it-assistenterne
kommer
>> klokken 8 og går hjem kl. 15 - det er i skoletiden, hvor man
>> altså ikke uden videre kan klone maskiner, da der hele tiden
er
>> folk på nettet. Du forudsætter at skolerne har Ghost -men det
har
>> de ikke alle - det er dyrt, kræver licenser m.v. og det er
heller
>> ikke alle skoler der har kapacitet til på serveren at huse et
>> ghost-image.
>
> Ghost....Næ...Med SafetyCard "kloner" man blot en PC til de
> andre...Ingen Image...Ingen Ghost og ingen Serverplads
kræves.....Og
> det fede af det hele er at den selv kan gører det...Når du er
gået
> hjem og sidder med kaffen
Du fatter det stadig ikke - så må jeg spørge dig om følgende: når
man installerer et sådant kort, så forsvinder alle it-problemer
som dug for solen, ikke sandt? Så vil der ikke være brug for
servere, for lagerplads, for maskinvedligeholdelse etc., nogen
sinde, vel? Så vil enhver elev, enhver lærer trygt kunne lægge
sine dokumenter ned på maskinen uden at de risikerer at blive
slettet, ikke også?
Du må have en særdeles selektiv opfattelse af, hvad edb er for en
størrelse. Jeg har arbejdet med det i mere end 20 år - ham vi
deler hus med er professionel it-mand og forelagt dette for ham,
ryster han blot på hovedet og siger: "tja, jeg har mere end 30
års erfaring fra det professionelle erhvervsliv, men jeg ved
naturligvis ingenting om dette -
- min erfaring siger mig
´blot at det ikke er så enkelt som han vil gøre det til"
>
>
>
> >
> Igen...Jeg forstår UDEMÆRKET "skolelivet" og de problemer der
er i en
> offentlig inst.
> Men det gør ikke "holdningen" bedre at man ikke gør noget ved
det....
Hvor har jeg skrevet at vi ikke gør noget ved det, at
"holdningen" er som du tror? jf. ovenover.
>
> RF:
> Du lyder MEGET som om du er træt af at se den elendighed der
præger
> vores folkeskole struktur...
> Og det ER da også en sørgelig forfatning den er ude i pt. men
man kan
> da ikke blot give op !
hvem har givet op - jeg har undervist i folkeskolen i mere end 17
år - jeg har lavet andre ting i min tilværelse, og nærmer mig
stærkt pensionsalderen, og stadig kæmper jeg med problemerne hver
eneste dag - og det gør mine kolleger også. Men ligemeget hjælper
det.
>> ..................
> RF:
> Kære Arne....Det ER forkert og der ER forkert...Hvad har du
> personligt gjort for at ændre det ?
ALT HVAD DER KAN GØRES - og det er endda vand ved siden af, hvad
mine kolleger har gjort - vi er bundet på hænder og fødder.
Skriver jeg om en aktuel sag, vil jeg blive anklaget for brud på
tavshedspligten, at gå uden om kommandovejen etc. Man skal nok
komme afsted med en kritik af en medarbejder, hvis man vil dække
sig ind.
Vi har jo set hvordan kritiske embedsmænd i staten er blevet
forflyttet for at have nogle private meninger om tingene -de er
blevet kaldt illoyale af toppolitikere og har været nær ved at få
en fyreseddel. Det er muligt at du er ligeglad, men det er jeg
ikke.
Jeg har forlængst indset, at systemet er det stærkeste, at vi kun
kan gøre meget lidt, og når det lidt er gjort, så skal vi vogte
os for at gøre ret meget mere, hvis vi ikke vil risikere at gå
fra hus og hjem. Det er jo nok ikke uden grund at der findes en
forening mod magtmisbrug - men i dette lille eventyrland, tror jo
ingen at det står så slemt til. Vi er jo lullet i søvn af snakken
om vores gamle demokrati, ´hvor de bedste meninger vinder- sådan
er det ikke i virkelighedens verden.
I stedet foretrækker jeg så at vi laver en restriktiv it-politik,
hvor ungerne er forment adgangen til edb-lokalerne uden opsyn,
hvor de ikke må downloade eller ændre på opsætningen af
maskinerne, hvor de ikke må eksperimentere mere end læreren kan
genoprette det inden for kort tid etc. Med andre ord: vi, der har
kæmpet mod vejrmøller i mange år, har ikke mere tid til pjat -
hvis politikerne vil have at eleverne skal kunne eksperimentere
med computerne på skolerne, så må de bevilge de nødvendige
ressourcer - ellers bliver det over mit lig, at det sker - og
mine kolleger er heldigvis enige.
Det er ikke min opgave at lade eleverne eksperimentere med
systemerne - det er min opgave at undervise dem i de fag, der
hører til skolens fagrække og at undervise dem i it som
hjælpemiddel - det må altså ske inden for de rammer, som skolen
sætter - rammer som forøvrigt også er kendte i det øvrige
arbejdsliv. Her kan man jo heller ikke lade folk "eksperimentere"
systemerne sønder og sammen.
Men du er som sagt velkommen til at sætte din gratis arbejdskraft
til rådighed for eksperimenterne, og så naturligvis betale hvad
det koster, når det går galt -og det gør det.
> Skreget eller fundet alternative løsninger...Kommet med
> løsningsforslag eller løbet panden i væggen...
jf. ovenover.
> Jeg mener det ikke nedsættende, men MANGE råber og skriger og
det
> eneste der kommer ud af det er at de får en dårlig hals...Der
er
> INGEN der gider at hører på "brokrøve" men hvis der er en åben
debat
> og en alternativ løsning vil du opleve at MANGE er villige til
at
> prøve.... MEN der SKAL kæmpes.....
Det lyder altsammen meget smukt - men prøv du at sige til
statsminister Fjogh, at der skal flere penge til, at han godt kan
glemme alt om skattelettelser og at han nærmere skal sætte
skatten op, fordi der er gode argumenter for det. Prøv at bede
ham lave loven således at de store multinationale selskaber
betaler en ordentlig skat af deres indtjening her i Danmark, lad
ham kunne beskatte A.P.Møllers búgnende familiefond etc. etc. -
så skal du se en mand, der ruller med øjnene og beder dig
forsvinde hen hvor peberet gror.
> Jeg er HAMMER sikker på du også har kæmpet (man kan jo mærke
din
> kampånd her!), men kampen bliver altså ikke nemmere og man når
Aldrig
> målet !!! Der er endnu en bakketop bag den første....
Mit mål er ikke eksplicit at undgå at lave en IT-politik på
skolerne, for det finder jeg faktisk yderst fornuftigt - mit mål
er at der er de fornødne ressourcer til rådighed for skolerne
uanset hvilket træhovede af en politiker, der sidder på
tronstolen.
>
> > På samme måde er der med lærernes gode argumenter omkring
edb-
>> skolen, der har 200 computere har en it-assitent to gange om
>> ugen. Den skole, der har 50 maskiner har en it-assitent 2
gange
>> om ugen - argumenter der går på at den store skole bør have en
>> it-assistent flere gange om ugen i modsætning til en skole med
>> kun 50 maskiner, preller totalt af på embedsmændene: der er
ikke
>> råd! Vi skal spare.
>
> RF:
> Så kom men en spareplan som kan synliggøre besparelsen for
> politikerne hvis det er dem der bestemmer der hvor du bor.
>
)
Det har vi gjort: svar: NEJ!
>
>
> RF:
> Helt ærligt..Den plan troede jeg blev lagt på hylden for mange
år
> siden...Jeg mener at man idag ikke bliver nedsat i sit budget
men man
> heller ikke får lov til at beholde eller overfør sine
"opsparet"
> kroner....?!?
Jo, sådan er det desværre endnu.
>
>
>> Du behøver ikke at overbevise mig om fordelen ved mange af de
>> ting, du nævner - man VIL blot ikke ofre de penge, det
>> koster -uanset hvilke argumenter man kommer med.
>
> Synliggørelse...Kom med en PLAN hvor det kan synliggøres at der
rent
> faktisk er en besparelse for kommunen/amtet eller blot
> skolen...Fortæl det til de rette folk og så skal du se...En
offentlig
> debat er et fantastisk værktøj overfor politiker......
Jeg og andre har ført offentlige debatter om dette - men svaret
er stadig nej. De siger: det koster jo i dag noget mere -og
hvornår vi har besparelsen hjemme er ikke til at sige- vi satser
på det sikre, det vi ved - og ikke på det usikre - vi skal jo
også gerne genvælges næste år.
>
>> Jeg er villig til at vædde 500 -1000 kroner med dig om at
uanset
>> hvor mange argumenter, du kommer med her, så vil man ikke
lytte i
>> kommunerne, der jo bevilger pengene - det handler nemlig ikke
om
>> argumenter, men om økonomi.
>
> RF:
> Nu sviner du igen med dine penge
)))
> For du vil tabe og tabe stort...
> Det er ARGUMENTER og BESPARELSE men naturligvis også en
synliggørelse
> der skal til.
Jeg vil vinde det væddemål -stort- men diskussionen her fører
ikke til noget - jeg kan fornemme at du er temmelig langt fra den
virkelighed vores skoler befinder sig i, at det ikke fører til
´noget: du har mange gode ideer, men hvorfor har du ikke fået dem
ført ud i livet? Hvorfor har du ikke sørget for at få politikerne
i tale og overbevst dem om fordelene ved dine planer? Det er jo
DIG, der er kritisk over en it-politik - jeg er for en it-politik
på skolerne.
Du har jo åbenbart de rigtige meninger, du ved åbenbart, hvem "de
rette " personer er - du ved åbenbart hvordan skolerne og
kommunerne tænker - så er det da mærkværdigt at du blot sætter
dig tilbagelænet og siger: jeg forstår ikke hvorfor skolerne har
en restriktiv IT-politik.
Når du ikke forstår alle de rigtig gode og mange argumenter jeg i
disse skrifter har bidraget med - hvordan tror du så at
politikerne vil tænke? De forstår jo heller ikke noget - men du
har jo åbenbart fundet de vises sten - du ved åbenbart bedre end
mine kolleger, hvor skoen trykker og du kan mener åbenbart at man
kan overbevise politikerne med gode argumenter - hvorfor fanden
gør du det så ikke - det er jo dig der har et forståelsesproblem
med dette -ikke jeg- jeg ved hvordan systemet fungerer, jeg ved
hvad mine kolleger og jeg har gjort gennem mange år -
Jeg fik en gang at vide af min daværende inspektør at jeg nu
skulle slukke alle maskinerne hver eneste dag fordi vi havde dem
på stand by - jeg undersøgte sagen, fandt ud af at det ville
koste skolen 300 kr. om året at have dem tændt, men det ville
koste mere i tid at lade mig eller skolebetjenten rende rundt
hver eneste dag og slukke maskinerne.
Hans svar: siger du, jeg lyver? Betragt dette som en direkte
tjenstlig ordre.´Der er ikke mere at diskutere her.
Det er sådanne svar, vi har fået af de ansvarlige myndigheder-
Et andet eksempel: en meget kendt psykolog, der rejser rundt ´med
sine "shows" og holder seancer for skoler, hvor der er
ledelsesproblemer, personaleproblemer etc. kom en dag til vores
skole fra Nordjylland. Han fik en historie fra vores skole
omkring en elev, der var småt begavet og hvor man havde forsøgt
at få forældrene til at forstå at han skulle på en specialskole
(forældrene kan nægte det) - han sagde: jeres historie passer
ikke - det ville tage mig EN dag at få den pågældende elev sendt
videre til en sådan specialskole - jeg har mere end 20 års
erfaring med det.
Efter at have snakket med vores skoleleder måtte denne
velbegavede mand med de mange successer og de mere end 20 års
erfaring erkende at den gik ikke i Københavns kommune -her var
der intet at komme efter. Man villé ikke risikere at en sag kom
på deres bord, hvor de kunne risikere at blive underkendt af den
statslige forvaltning på området. Eleven går nu i 9.klasse -og
det går ham ikke godt, hverken faglig eller socialt - og han er
da også blevet sat i forbindelse med forskellige former for
kriminalitet og vold.
Men du har da sikkert en vældig god forklaring på dette og mener
vel stadig at man blot skal "argumentere"? - JO- det er så nemt
at sidde ved sit skrivebord og lade fingrene flyve over
tastaturet og vide præcis hvad man skal gøre og hvorfor man gør
dette eller hint forkert - noget andet er så at komme ud i
praksis og forsøge at føre sine ideer ud i livet. Her er det ikke
fornuften, der tæller, her er det ikke argumenterne der tæller,
men realiteterne.
> Det er "lidt" nemmer at "gører som vi plejer" men hvis man
gider at
> bruge energi på det og få en offentlig debat VIL politikerne
også
> spidse øre...Det er jo der vælgerne kommer fra.....
Det gælder ikke folkeskolen - hvorfor tror du at man laver et nyt
skoleforlig? Hvorfor tror du at man har vendt det døve øre til i
mange år, når man fra kompetent hold har forsøgt at forklare
tingene som de ser ud i virkeligheden? Hvorfor tror du at Lars
Løkke Rasmussen fik hug af mig og daværende formand for DLF for
udtalelser om vores løn og arbejdsforhold, som han havde fra
ugebrevet Mandag morgen og som kolporterede nogle "nyheder" som
allerede var blevet dementeret af journalisten og DLF - og hvor
er det nu liiige han befinder sig i dag? På et sidespor i den
politiske debat? Har han lært noget af det? Næ, han fremfører
stadig i dag de samme argumenter, som han fik hug for i den
offentlige debat med DLF og undertegnede - og han mener stadig
hvad han gør, selvom selv journalisten, der skrev artiklen måtte
vedgå sine fejltagelser.
Og mantret: vi har verdens dyreste skolesystem (som altså er en
løgn) fortsætter med at lyde i næsten hver eneste debat om
folkeskolen - på trods af dementier, på trods af argumenter, på
trods af hvordan virkelighedens verden ser ud. NÆ, min ven - du
kan have nok så gode teorier - virkeligheden skal nok belære dig
om noget andet.
>
> RF:
> OG stemmer min gode ven
) Stemmer....Så et brev i avisen
vælter
> naturligvis ikke en god parlamentariker....
Netop.
>
> RF:
> Det er HELT klart at vi er i to lejere når der kommer til hvad
der
> skal til. Som sagt har jeg selv set systemet indefra igemmen 12
år og
> kender også de små "konger" der er i systemet.
> Men min holdning ændres ikke af det...
> Det er naturligvis SØRGELIGT at et udviklet land som danmark
til
> trods for vores "system", må siges at værer.....Er så tilbage
når det
> gælder "virksomhedsdrift i det offentlige".....
Her kan vi kun være enige.
>
>
>> Forstil dig dette scenarie: du er på en restaurant og
bestiller
>> en fransk bøf. Da du har spist den kommer tjeneren med en
regning
>> på 100 kr. - du siger: jeg har nogle gode teorier - tjeneren:
det
>> bliver 100 kr., hr!
>
> RF:
>
Den var god....
> NATURLIGVIS er der en regning....På din måde har du medbragt
konen
> der tager opvasken for dig fordi "hun ikke koster en pind" !
>
)
Da du var ansat i staten - betalte de da overarbejdspenge, hvis
du havde overarbejde?
Jeg kan fortælle at det gør man ikke i vores kommune med
it-assistenterne. De må ikke koste mere end de ca. 20.000 pr.
måned de får før skat.
Så hvis vores IT-assistent vil lave mere, så bliver det for egen
regning - og det vil han naturligvis ikke.
DERFOR koster det ikke en pind at han har mere arbejde end han
kan overkomme - jf. den om gadefejeren.
Jeg bliver vist nødt til at gentage det: DET KOSTER IKKE EN PIND
EKSTRA at vor it-assistent får mere arbejde - man sparer ikke en
pind ved at installere et reborncard, da han ikke får flere timer
af den grund.
Han skal så blot lave noget andet, men alligevel betyder det ikke
en besparelse i kroner og øre.
>> Det var også en fordel for skolerne at benytte sig af ghost
>> førend reborncard kom på markedet. Men skolerne skulle selv
>> bekoste det - det tog næsten 10 år førend de gik med til det.
>
> RF:
> MEN de gik med til det....JEG er pinlig opmærksom på at skolers
> udvikling inden for IT har været en LANGSOM procces. MEN hvis
det
> ellers ligner den omliggende verden VIL vi se en øget
fokusering imod
> IT delen da den, som du selv skriver, fylder mere og mere i
> skolen.... (Flere PC´er og IT udstyr)
Men der er også stærke kræfter, der siger, at nu har vi fået it
nok -nu må der andre ting til. Og hvis man vil have mere it, må
man selv betale - f.eks. har vi som lærere et efterslæb af
dimensioner omkring it-efteruddannelse - det er for dyrt for
kommunerne, hvorfor man udsætter og udsætter det og sender kun
ganske få på kursus for at opfylde nogle minimale krav.
>
>>>> Men hvis du som borger har lyst til at betale ekstra meget i
>> skat
>
> CUT EN MASSE
> RF:
> NEJ jeg har ikke lyst,,,OG det er LIGE min argumention....
> Jeg vil "sku" heller ikke betale for "ikke en pind"
teknikeren.... :-
> ))
Præcis - derfor må vi have en it-politik, der gør at eleverne
ikke får lov til blot at eksperimentere frit.
>
>
>>> RF: Det er jo at sætte tingene på kant....
>>
>> Næ, det er realiteterne! Hvis de kan lave narrestreger, så gør
de
>> det. Og jeg kan tilføje at selv på store offentlige
virksomheder,
>> der har med efteruddannelse af unge at gøre eller blot noget
>> ældre, der ellers skulle være mere fornuftige og kloge,
ødelægges
>> inventar, maskiner, vægge, toiletter m.v.
>
>
> Jeg vil naturligvis også have overvågning...Ingen skal rende
rundt og
> "lege" på skolen og med IT udstyr UDEN overvågning......Det er
jo
> drift vi snakker om....
Næ, DU snakker om at du ikke forstår hvorfor vi har en restriktiv
it-politik på skolerne. Jeg har forklaret dig ´hvorfor.
>
>
>> Jeg må desværre konstatere at du ikke ved, hvad du har med at
>> gøre - det skriver jeg ikke for at være uforskammet, men fordi
du
>> skriver som om det "bare" er at etablere et "frit" edb-miljø -
>> det er IKKE "bare" at gøre noget sådant.
>
> RF:
> Det er fordi du lægger noget andet i ordet frit end jeg
gør...Jeg
> mener ikke ÅBEN klasser hvor man blot kan gå og komme som det
passer
> dig...Men ÅBEN IT (PC´er) miljø....Altså en PC uden
restriktioner,
> BÅDE når det gælder undervisning men også når det gælder "anden
brug".
> Og Jo...Jeg ved hvad jeg snakker om...Har selv undervist i IT
og
> arbejdet sammen med utallige skoler omkring deres IT
miljø......Inden
> for det sidste år vil jeg tro jeg har set omkring 50-60 skoler
og
> deres opbygning af IT miljøet og tro mig..Det virker.....
Kom blot ud til os og øs af din ypperlige viden - og hvis du blot
får en eneste krone mere ud af kommunen af den grund, så giver
jeg en middag et dyrt sted!
>
>
> Prøv du at være vikar på
>> en skole blot i en måned med vedligeholdelse af it-parken som
>> beskæftigelse -
>
> RF:
> Efter ReBorn/SafetyCard ER der ingen vedligehold...Blot ny
> installation eller Hardware vedligehold.
> Det beskytter naturligvis heller ikke imod hærværk så som
indgreb
> direkte i PC´en...Derfor har vi jo heller ikke adgang til
PC´erne
> uden overvågning. !!
ERGO: en restriktiv it-politik!
>
>
>
> RF:
> Jamen...Jeg kan vel ikke udtrykke mig mere
klart....Reborn/SafetyCard
> og dine opsætninger er beskyttet.
> Du skal IKKE klone PC eller geninstaller den...
> Hærværk = Overvågning...
> "Ingen kommentar" = Offentlig debat og pres på dem der tager
dine
> beslutninger for dig...!!!!
Er sket- der var oven i købet en topembedsmand fra kommunen, der
kom ud på vores skole og fortalte en solstrålehistorie om,
hvordan man havde nedbragt sagsbehandlingstiden i kommunen til en
uge. Samtidig fortalte hun at hun ikke kunne forstå, hvorfor
lærerne ikke var mere på banen i den offentlige debat.
Jeg svarede, at det skyldtes at vi kun kunne komme til orde i
medierne som almindelige lærere på ganske særlig vilkår: hvis vi
tog af kassen, slog på kassen eller gik i "kassen" (med en
elev) - at man var hurtige til at give løfter til lærerne,
hvorefter man trak dem tilbage igen, når man opdagede at det kom
til at koste flere penge end man havde regnet med i første
omgang. (Jeg fik f.eks. lovning på et kursus, der ville koste en
stor sum penge. Jeg fik at vide, at jeg blot skulle finde
kursuskatalog, kursusdage m.v., så ville jeg kunne komme afsted.
Det gjorde jeg så - men pludselig sagde man fra, med den
begrundelse at det jo kunne risikere at skabe præcedens.)
Det forelagde jeg så embedsmanden (damen), hvorefter hun sagde:
ja, det var jo trist. - Det var alt
Næ, at komme til orde i medierne er nok det sværeste man kan
komme, hvis man altså ikke selv er toppolitiker, topembedsmand og
samtidig lader en "bombe springe" - selv de embedsmænd, der har
ytret sig offentligt i læserbreve er blevet chikaneret af statens
toppolitikere (du husker måske sagen om embedsmanden i
Udenrigsministeriet, der blev truet med fyring af Helveg Petersen
for "illoyalitet" fordi han havde skrevet sin opfattelse som
privatperson i et læserbrev. Han blev ikke fyret, men
forflyttet).
>> Jeg tror nok at jeg er ude over disse banale ting: jeg kan
>> etablere netværk, vedligeholde servere, aktivere via ghost, og
>> naturligvis også undervise i de ting - men jeg er også lærer
og
>> må ikke påtage mig det arbejde, da det er forbeholdt
>> it-assistenten.
>
> RF:
> ?!?
> Jeg mente skam at det var noget eleven skulle prøve....
> (Er det for udfordrende ?? )
)))
Nej, det skal eleven ikke- det ligger ikke inden for rammerne af
læseplanerne - og der ligger heller ikke noget om at de skal
kunne programmere eller lignende. Eleverne skal IKKE have adgang
til servere, maskiner m.v.
At tro at vi kan undgå servere er helt naivt - man kan ikke
vedligeholde en maskinpark på 200 maskiner uden server og
netværk - med mindre man ansætter personale til at varetage
vedligeholdelsen af alle maskinerne - skal vi sige 50 mennesker
mere? :-0
> > Jeg siger ikke at eleverne skal "lege" med jeres IT...Jeg
siger blot
> at i undervisningen kan man LANGE mere men en "beskyttet" PC
end med
> en "ubeskyttet" PC....Uden frygt for at PC`en ikke virker efter
en
> undervisningstime....
> Man får bedre bruger at det værktøj der hedder PC hvis brugeren
får
> lov til at "arbejde" med den...
Deri tager du grundigt fejl - eleverne skal IKKE bruge værktøjet
PC - de skal bruge programmerne, der ligger på en PC - de skal
forstå lidt af PC'ens virkemåde i relation til samfundet, finde
ud af hvornår det er hensigtsmæssigt og hvornår ikke , det er
hensigstmæssigt at benytte en PC'er . De skal hverken være
programmører eller teknikere. Vi skal bruge PC'eren som et
dannelsesinstrument ikke som et mål i sig selv.
>
> >>
>> Nonsens - man lærer det under den overvågning og undervisning,
>> der er når eleverne er på edb-lokalet.
>
> RF:
>
JA da....Men er det ikke bedre at have en plastik kop man
kan
> tabe på gulvet og blot samle den op igen, eller er det bedst at
have
> et glas der knuses hver gang det tabes...(en gang og vi skal
have et
> nyt glas) Overvågning og undervisning...NATURLIGVIS...Jeg har
ALDRIG
> sagt andet og aldrig ment andet....
Vi kunne da forsøge at holde regeringen op på deres valgløfter om
en PC'er til hver skoleelev - det er ikke sket endnu - og så se,
hvad de vil mene om elever, der "eksperimenterer" med disse
maskiner, ødelægger dem m.v. jamen, det er da helt fint- de
glemmer blot at fortælle, hvem der skal betale vedligeholdelse og
reparation.
Og vi venter stadig på Godot...
>
>>
>> Nej, det skal der ikke - eleverne skal ikke lære edb-teknik ,
men
>> arbejde med edb-maskinerne som redskaber til at løse helt
>> bestemte opgaver. Nichts weiter. Vi skal ikke undervise
eleverne
>> I EDB som selvstændigt fag, men MED edb som et REDSKAB.
>
> RF:
> Og hvori ligger forskellen ??? De skal blot kører bilen men
ikke
> lærer noget om den ?!?
Ja, næsten præcist - jeg ved for eksempel uhyre lidt om biler -
men jeg har dog brugt den som arbejdsplads i 10 år før jeg blev
lærer.
> Når du tager et kører kort idag skal du først lærer noget om
> bilen...Derefter skal du i "kravlegård" og så ud og prøve i
trafikken
> inden du bliver sluppet løs....
Næ, det skulle vi ikke i min tid - jeg skulle lære noget om
bremsere og dobbelt udkobling, da jeg skulle lære at køre bus
(dobbelt udkobling er forsvundet fra den virkelige verden, men
det blev stadig doceret - om det bliver det i dag, skal jeg ikke
kunne sige, men det gør det sandsynligvis) - men til almindeligt
kørekort skulle jeg ikke engang lære førstehjælp.
> Og du mener altså helt ærligt at man ikke bør lærer noget om IT
man
> blot bruge et tastatur ?!?!?
Hvad jeg mener om dette er helt irrelevant for diskussionen - jeg
konstaterer hvad eleverne skal lære iht. læseplanerne - dem kan
du selv læse på undervisningsministeriets hjemmeside -men det er
stadig ikke det, sagen drejer sig om: eleverne skal IKKE være
teknikere eller edb-programmører.
> Jeg må tolke dig derhen at du tillægger ikke den indlæring der
er i
> forbindelse med brugen af "redskabet" PC som en undervisning
?!??
Der skal ikke foregå en "indlæring" , men en "læring" som altså
er noget ganske andet. Og du vender problemstillingen på hovedet.
Jeg skal undervise eleverne med edb ikke eksplicit OM edb. Jeg
har skrevet det før: de skal bruge PC'ere og andre medier som
værktøjer til at løse nogle opgaver -de skal ikke beskæftige sig
med PC'ens indre liv. De skal ikke have et fag, der hedder IT ,
men lære IKT, der omfatter andet og mere end blot en PC'er.
Der er ikke et valghold, der formelt hedder edb- det hedder
tekstbehandling og omfatter noget mere end ovennævnte i den
almindelige undervisning. Det indbefatter to lektioner en gang om
ugen til at lære noget tekstbehandling, maskinskrivning,
regneark, billed-og lydbehandling, computerens fordele og ulemper
i samfundet etc., men intet om at de skal lære at programmere, at
de skal lære at installere, formattere en harddisk eller
lignende.
> Så tager du grundigt fejl...For os med viden er det måske
naturligt,
> men for unger uden IT erfaring er det en basis viden der kommer
på
> plads...Og lærer vi dem at tale forkert eller skrive forkert
vil det
> følge dem resten af livet..Hvorfor tror du at det ikke har
> indvirkning på dem hvilken form for "undervisning" (som de
altså ikke
> får) de får......??
Du må snakke med undervisningsministeren, hvis du vil have det
skal være sådan. Jeg gør, hvad jeg skal ifølge skoleloven og
læseplanerne - det får jeg mine penge for. Hvad jeg selv gør
eller mener omkring IKT-implementeringen er skolen uvedkommende.
>
>>
>> Igen med din "genstart" - det har vi ikke råd til - det vil
man
>> ikke investere i - og uanset hvilke argumenter du smider på
>> bordet er svaret det samme: NEJ!
>
>
Forstået...Og den del er hvis færdigdiskuteret
Ja, det håber jeg- og det var udgangspunktet: hvorfor skal vi
have en restriktiv it-politik - svaret er: fordi vi ikke har råd
til andet!
>
>>
>> Du fatter det jo stadigvæk ikke - LÆRERNE MÅ IKKE INSTALLERE
>> NOGET, DER ER IKKE RÅD TIL ET REBORN -KORT I HVER MASKINE -
>> ELEVERNE STJÆLER, ØVER HÆRVÆRK, DOWNLOADER ULOVLIGE
MUSIKFILER,
>> BILLEDFILER M.V. - SÅDAN ER VIRKELIGHEDEN -dine forslag er
rent
>> skrivebordsforslag. Kom ud i virkeligheden og se, hvad vi kan
>> tilbyde -det er sandt for dyden ikke ret meget.
>
> RF:
> RO på... Det er forhåbentligt en "venlig" debat og ikke en
> mudderkastekamp der er gang i her !??!
Næ, men det irriterer mig ganske grusomt at man kan sige det
samme og det samme til folk uden for skolevæsenet, uden at de
forstår kernen i det . Jeg kan jo ikke så godt tvinge dig til at
deltage i skolernes undervisning og vedligeholde en maskinpark
samtidig med de midler man har til rådighed, vel?
Et bestemt middel mod neglesvamp koster for en behandling omkring
3000 kr. Det kan du harcellere over, mene at det er synd for dem,
der ikke har råd, at de ikke kan få bugt med det problem - at
medicinalfirmaerne godt kunne tage og sælge det billigere m.v. -
men det er ligegyldigt hvad du eller jeg mener om den sag: prisen
er stadigvæk 3000 kr.
>
Og jeg ER og har været i "virkeligheden"...Kender fint din
holdning og
> skolers kår....
Så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor du lukker de synspunkter
ud, som du må vide er urealistiske uden de nødvendige midler.
>
>
>> JEG BESTILLER STRAKS 200 - DU BETALER, IKKE SANDT?
>
> RF:
>
> Hvis jeg må bruge din "ikke en pind" mand i to år samme tid som
du
> bruger ham i skolen skal jeg sku nok betale...Det er nemlig en
RIGTIG
> god forretning for mig....
Det er nu ikke MIN mand, men kommunens - og hvis du vil betale
ham en fyrstelig gage på mere end det, han får og samtidig kun
vil lade ham arbejde to dage om ugen à 7 timer hos dig, og så à 7
timer to andre steder og så en dag til møder, og vel at mærke med
at vedligeholde ialt ca. 500 maskiner daglig, sørge for
opsætning, netværk, m.v. og så naturligvis lade ham indgå i
eksamenssituationer som teknisk assistance, nedlæggelse og
optagelse af netværk, servervedligeholdelse,
routervedligeholdelse, kundebetjening m.v. så skal du da være
mere end velkommen. Men husk - ikke noget med overarbejde, ikke
noget med at "det og det skal være færdigt i dag" - husk, at hvis
systemerne bryder ned, så må du altså vente til næste uge med at
få dem reetableret - og så skal din maskinpark naturligvis også
have kunder i butikken hver eneste dag, der skal have lov til at
"eksperimentere" med sletning af harddisk, programmer m.v.
>
>> Ih, du er vel nok flink - du får blot ikke lov til at komme på
>> skolen og gøre det, da du ikke er ansat - og man kan ikke
>> bestille din assistance til 200 maskiner gratis - så skal du
være
>> momsregistreret, og den løn en skole skulle betale ville ikke
>> kunne brødføde dig blot en time. Og desuden ville man fra
>> kommunalt hold, der jo bevilger pengene´, sige: det har vi
ikke
>> råd til.
>
> RF:
> Og vejrudsigten...Torden og regn...
> Sikke sortsyn.....
Næ, realisme.
> Tag det roligt...jeg tilbyder dig blot at du kan ringe hvis jeg
kan
> hjælpe....Mærkeligt at du ikke kan råbe nogle op med den
holdning du
> har
))
Mærkeligt at verden ikke ser ud som jeg vil have den ser ud - men
sådan er der så meget
>
> Liten up....
>
>> Jeg kan konstatere at du er helt uimodtagelig for argumenter -
du
>> VED ikke noget om skoler og deres vilkår, du aner ikke en pind
om
>> de muligheder, der tilbydes dér, om eleverne, om lærernes
>> arbejdssituation, men alligevel mener du at blot vi anskaffer
et
>> reborn card så er alle problemer løst - det er naturligvis
noget
>> sludder.
>
> RF:
> Nemlig...Sikke noget sludder...
> Det har jeg ikke sagt og det mener jeg ikke..
fint!
> Men du kan jo læse mit svar heroven over...Og lad nu vær med at
over
> fortolke det....
Javist.
> Og JO ...Som sagt har jeg selv undervist. Arbejder med skoler
og
> kender udemærket deres forhold i den "virkelige" verden.
Hvorfor skriver du så det, du gør? Du burde da vide bedre?
>
>
>> At jeg skulle vælge at gøre skolen til en uoverskuelig enhed
er
>> også noget slemt sludder - jeg konstaterer fakta gennem 17 år
i
>> skolevæsenet - det er ikke noget, jeg blot finder på for at
>> skrive et eller andet.
>
> RF:
> Men din vej er den hårde og svære...Det kan værer nemmere og
mere
> lyst end du tegner det....
Iiiih, dog - fortæl mig noget, jeg ikke ved - eller endnu bedre -
fortæl mig hvordan vi får 200 stks. reborncards gratis! jeg er
da helt sikker på at man gerne vil tage imod en sådan gave - og
så fortæl mig lige hvordan vi får vores 30 bærbare maskiner
forsynet med et sådant?
>
>>
>> Det sker ikke på skolen vedr. edb- man vælger kun mærkevare
fordi
>> de bevilgende myndigheder kan sikre sig at de får klækkelige
>> rabatter ved ´storkøb og så har de en vis sikkerhed for at de
>> store firmaer, der leverer mærkevarerne, også eksisterer om 10
>> år.
>
> RF:
> YES Ok...så....Skal vi lige kikke på hvad der findes på
markedet...
> Skumpaq ...Nååårr nej...De hedder jo HP / Skumpaq i dag....
> Og IBM...Nåååårrr nej de har lige kommet ud med at vil satse på
Server
> markdet og droppe PC....
> Hmmm....Så er der jo kommet DELL....De bliver HELT sikkert i
marked i
> MANGE år og det er jo en sikkerhed ??!?
> For hvad ?
Det er kommunalpolitik - jeg har foreslået at man køber billigere
kloner - men nej, så har vi ikke sikkerhed for levering, så kan
vi ikke have sikkerhed for at firmaet eksisterer om et år - så
kan vi ikke vide om leverandøren kan leve op til sine
forpligtelser med at supportere maskinerne (firmaet er for
lille) - husk på, vi taler om Københavns kommune, ikke en lille
snoldte kommune som Fuglebjerg.
>
> Stor rabat....Fedt...Hvis prisen er høj fra starten og du får
20%
> koster en pc måske 5000,- Men hvad nu hvis prisen er lav og du
får en
> rabat på 10% i stedet ?!??!
Jamen, det ændrer ikke en tøddel ved det: køber kommunen en
billigere maskine og kan komme uden om alle de forbehold, jeg har
nævnt ovenover, så siger de: fint, vi sparer mange penge- dem
bruger vi til.... reborncard? Næ, vi betaler jo en mand for at
vedligeholde det - så pengene bruger vi til... hvad er
regeringens politik i dag? Jo, det er skattebesparelse, syge og
gamle - ergo går de til det, så slipper vi for at sætte skatten i
vejret - og så er det jo ligegyldigt om de dumme lærere ikke kan
undervise når maskinerne gå itu eller der er andre problemer - så
må de vente. Der er stemmer i skat.
> Der er MANGE måder at anskue "problemet" på....
> Ialt er en PC et kabinet, et bundkort, en HDD, RAM og
grafikkort samt
> lyd og netkort.
> MEGET af det kommer i form af bundkort (Lyd grafik og netkort)
> Så hvorfor var det lige at man skulle sikker sig at
leverandøren var i
> market i mange år endnu ??
jf. ovenover: leveringsduelighed, support, hurtig assistance,
software medfølger, etc. etc. etc. - hvorfor var det nu liige at
man ikke vil skifte fra MS til Linux selvom det sidste angiveligt
giver en besparelse på godt 50%?
>
> EverCom networks (DataCentrum) som mange bruget og som stod for
en
> MEGET stor del af det danske IT marked når det gjalde PC´er er
> døde...Fra den ene dag til den anden...
Og et af de andre store kæder, Alcotini gik nedenom og hjem -
DataCentrum - det gik vist samme vej eller blev fusioneret - med
de problemer, der er med overtagelse af forpligtelser over for
gamle kunder m.h.t. forsikringsmæssige forhold. (jeg husker ikke
i detaljer, husker kun at der var nogle problemer i forhold til
de service -aftaler et af firmaerne løb ud i, da de fusionerede)
> Mange store firmaet har det med sammenlægninger (HP /COMPAQ som
den
> klart største i nyere tid) og hvem siger at den nye
sammensætning
> tilgodeser det indkøb i havde for 1-2 år siden...Og hvad kan
man
> bruge det til ?!?? MEN det er min helt personlig holdning....
leveringsduelighed - mængde - kan et lille firma levere 3000
maskiner stort set fra den ene dag til den anden? Kan de have
afprøvet maskinerne, kan de yde support til kunder på 60 skoler
samtidig med at de ikke laver andet?
>
>
>>> Når der er gået 10 år kikker man tilbage og kan se at ens
valg var
>>> dårligt pga at man nu har brugt flere penge og haft MANGE
ærgelser
>>> på for dårlige produkter.
>>
>> Det er kommunerne fuldkommen ligeglade med -til den tid er der
>> andre ting, der presser sig på - der er nye
kommunalpolitikere,
>> der tænker anderledes og embedsmændene klapper hælene i og
siger
>> jawohl.
>
>
Du kender min holdning til det...
)
Holdninger er fint at have, men desværre ikke nok.
>
>
>>
>> Hvis den indgår som løsning -ja - men det er ikke sket til
dato.
>
> RF: Det passer ikke...Det er sket i mange kommuner !!
Jeg kan kun tale for landets største: Københavns
>
> >>
>> Jo, det er - du kender ikke til kommunerne og deres økonomi -
vi
>> kan komme med nok så mange gode og velunderbyggede
argumenter -
>> det preller totalt af på kommunerne: vi skal ikke spare på
>> længere sigt, for der er virkeligheden en anden - vi skal
spare
>> her og nu! Og det gør vi.
>
> RF:
> Hør nu...Jeg arbejder med det til dagligt, så jeg tror nok jeg
kender
> en "smule" til det...Så er det sagt....
> Men jeg kender også sangen om besparelser...Den hører jeg
dagligt.. :-
> ))
Og hvad ´gør du så ved det? Betaler selv?
>
>>>
>>> Det var rart at høre din mening og jeg vil naturligvis gerne
have
>>> din kommentar til mine
>>>
>> Tja, René - jeg kan konstatere at du sikkert mener det godt,
men
>> du har desværre ikke begreb om, hvordan virkeligheden ser ud
på
>> skolerne.
>
> RF:
> He he..:Det var lige godt satans...JO jeg gør.....
)
Ikke i København - men du er da velkommen til min skole og se om
du kan overbevise ledelsen - om du kan overbevise kommunens folk,
om du kan overbevise politikerne dér etc. Det kan da være at du
kan komme med argumenter, jeg ikke kender til - men kom ikke og
sig, at du ikke er advaret.
> Jo jeg ved....
>
>
> WOW WOW..:Fri afbenyttelse...Det har jeg ALDRIG skrevet..Jeg
har
> skrevet at man skal have "åbne" maskiner.
Åbne maskiner = muligheder for hærværk = reetablering =
it-assistenten på banen = tid går fra nóget andet= vent i
tre -fire dage eller mere, hvis han er syg - eller reborncard =
samme opsætning = laissez-faire (det hele fungerer jo automatisk-
ingen grund til at vedligeholde noget særligt = vi sparer penge =
it-assistenten skal ikke være så meget på skolerne mere = han
spares væk eller tiden reduceres = lærerne skal igen overtage
installation og vedligeholdelse = flere timer til lærerne =
politikerne siger nej = eleverne får ikke den krævede
undervisning .... fortsæt selv scenariet.
> Altså maskiner der ikke er låst ned software mæssig....Jeg
mener helt
> klart som dig at der SKAL værer overvågning på.
ja, det SKAL der.
>
>
>> Dine synspunkter er ikke ukendte, men i en skoles hverdag er
den
>> totalt realistisk. Du kan godt sige at man enten kan have en
helt
>> åben eller en helt lukket edb-politik. Er den lukket, betyder
det
>> i sin yderste konsekvens at eleverne ikke kan anvende skidtet,
og
>> bliver den helt åben, så begås der hærværk, tyveri,
ulovligheder
>> og tekniske problemer.
>>
>> Mellem de to yderpunkter bliver man så nødt til at handle - og
så
>> gør vi det, der er pædagogisk forsvarligt: vi sørger for at
have
>> sikkerhed for at eleverne ikke ødelægger opsætninger m.v. for
>> dem, der kommer efter - sætter nøgne damer ind på baggrunden
>> (selvom man er der hele tiden, kan eleverne alligevel gøre,
hvad
>> de lyster - man kan ikke overvåge 20 elever hvert eneste
sekund),
>> downloader store musikfiler m.v.
>
> RF
> Mine meninger PRÆSIS......
)
> HERLIGT....
DERFOR EN RESTRIKTIV IT-POLITIK.
>
>
>> Vi sørger for at der ikke chattes eller downloades på en sådan
>> måde at vi overtræder lovgivning (børneporno) eller accepterer
>> anstødeligt materiale af anden art. Og vi sikrer at eleverne
ikke
>> kommer i kløerne på pædofile eller andre med ikke-acceptabel
>> adfærd. Vi kan ikke sikre dem mod alt, men vi skal gøre vort
>> arbejde så godt som muligt deri.
>
> RF:
> Det lyder godt...Det er LIGE det jeg står for når det gælder
vores
> børn. Som sagt har jeg ALDRIG sagt at der ikke skulle værer
> overvågning......
Nej, men du kan ikke etablere et åbent it-miljø uden at have
midlerne til at reetablere tingene, når det går galt. Tro mig-
jeg ville gerne have en løsning med et sådant kort -men der er
ikke råd, man vil ikke prioritere det (endnu).
>
>
>> Når vi altså ikke kan lade eleverne færdes frit på
edb-lokalerne
>> og gøre hvad de lyster, så hænger det sammen med pædagogikken
og
>> så sandelig også med økonomien og omkring hvad vi ellers er
>> forpligtede til at gøre som lærere: at undervise.
>
> RF:
> YES.....Klart....
>
>
>
>> Vi kan ikke have en slags laissez-faire-pædagogik på skolen.
>> Men hvis du vil donere 200 reborn kort til vores skole, skal
du
>> da være mere end velkommen
>
> RF:
> Hvis du vil donere en "ikke en pind" mand til mig i to år har
vi en
> aftale.
)
> Han koster jo ikke noget!
Forkert - jeg har ikke sagt at han ikke koster noget -jeg har
svaret dig på det spørgsmål du stillede op, hvor du mente at det
ville være billigere at installere et reborncard, for så ville
det spare penge i form af vedligeholdelsestid -jeg svarede at man
ikke ville spare en pind eftersom han ikke ville få flere penge
til at lave noget andet.
Det, der ville spares er tid til andre opgaver, men hans løn
ville være den samme, og at vi kunne sikre os hurtigere
opgaveløsninger i det tekniske, er kommunerne ligeglade med. De
vil ikke betale de 70.000 kr. af den grund. Det er jo et helt års
forbrug af bogmaterialer blot for at it-assistenten kan blive
lidt hurtigere færdig med sit arbejde -I should think not - men
hvis du kan få en politiker til at hoppe på den limpind, så for
min skyld gerne.
> Og mine kort koster kr. 350 x 200 = 70.000
> En mand koster mig omkring 285.000 årligt...Så jeg spare en del
>
)
Så er it-assistenten billligere - han får ca. 20.000 om måneden
for at lave det samme arbejde 4 dage om ugen på skolerne og en
dag om ugen til møder.
Men lad mig give dig et forslag: Du donerer 200 reborncard til os
med den klausul at vi betaler det gennem 5 år, hvis du efter blot
et år kan påvise økonomiske besparelser - og ´kan du ikke det, så
beholder vi kortene som tak for at du har fået lov til at
efterrprøve dine teorier.
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup