IT-politik eller regelsæt
Fra : Ivan Nielsen

Dato : 29-10-02 22:22

Hej gruppe

På min arbejsplads (en daghøjskole) har vi et ønske om at formulere en
IT-politik. Altså noget om hvad vore kursister må på internet, indlæg i
nyhedsgrupper, download af filer og programmer, anvendelse af egne disketter
og alt sådan noget. Er der nogen her i gruppen der har eksempler på noget
sådant, eller links til relevante sites. For det må da være et emne, som
bliver diskuteret rundt om på skoler og lignende.

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8
4700 Næstved

ivan@kloge.dk
www.kloge.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 01-11-02 15:51

Ivan Nielsen wrote:

> [...]
> på noget sådant, eller links til relevante sites. For det må da være et
> emne, som bliver diskuteret rundt om på skoler og lignende.

Sammen med reglerne skal der klart angives, hvad som sker, hvis de ikke
følges - og at man er klar til (som institution) at føre disse konsekvenser
ud i livet.

Jeg har været underviser på en uddannelsesinstitution, hvor man havde nogle
meget klare regler og konsekvenser for brud på disse. Men der blev altid
givet efter alligevel, hvorfor man som underviser ikke blev respekteret.

Så hvis man som institution ikke er klar til at følge egne retningslinjer,
så lad hellere være med at sætte nogen - så ved man i det mindste da det.

På disse sider kan du hente noget inspiration til IT-reglement:

http://www.hoerup-skole.dk/2_itregler.htm
http://www.soe.viborgskoler.dk/skolen/Principper/it-regler.htm
http://www.ulstedskole.dk/pcognetregler.htm
http://www.vtg.dk/Mediatek/om_media.htm
http://www.holstebrots.dk/webmail/regler_edb.asp
http://www.gammelhasserisskole.dk/Pages/edb-sikkerhed.htm

Håber du kan bruge henvisningerne.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 21-11-02 00:55

Jeg forstår ikke helt skolernes "restriktioner" over for eleverne.
Det må da værer bedst, om man altid kan prøve alt og gøre alt uden at skulle
tænke på om man nu også ødelægger PC´en opsætning etc. Jeg mener...Den PC de
har derhjemme er ikke "beskyttet" af et reglsæt og derfor prøver man mere
derhjemme end i skolen! Burde det ikke værer omvendt ?
Man er da i skolen for at lærer.

OG det kan lade sig gøre også fra en IT administrators synspunkt. Se mere
her :
www.reborn.dk
Jeg vil gerne hører IT administratorens mening om et "åbent" miljø for
eleverne og om de syntes det er godt eller skidt og hvorfor !

Mvh
Rene Frederiksen
Aalborg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-02 07:38

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev i en
meddelelse news:3ddc20d1$0$6099$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
prøver man mere
> derhjemme end i skolen! Burde det ikke værer omvendt ?

Jamen, jeg skal da med glæde sende nogle "kvikke " elever over
til dig og lade dem pille ved din bil eller dit tv, videomaskine
o.lign. for "det må da være bedst, om man altid kan prøve alt
uden at skulle tænke på om man nu ødelægger" disse ting - ikke
sandt?

> [...]
miljø for
> eleverne og om de syntes det er godt eller skidt og hvorfor !

Seriøst:

En PC kan ødelægges på mange måder - en af dem er at man
downloader ting, der kan lægge serveren ned. En anden er at man
sletter styresystemet o.a. programmer til undervisning således at
andre elever, der måtte komme bagefter for at benytte
edb-lokalerne finder det ubrugeligt.

Så er der lige den detalje med at vi ville få forældre,
skolebestyrelser og politikere på nakken, hvis vi lod eleverne
frit surfe på nettet uden restriktioner, chatte med potentielt
pædofile og andre ubehagelige personager - men naturligvis vil du
da være ligeglad med om din datter uforvarende møder en af dem,
hun chatter med som 13 årig, som viser sig at være en 50-årig
"ungersvend" med hang til småpiger, eller hva'?

Dertil kommer dit forslag - jeg har ikke set linket, men jeg går
ud fra at du taler om det såkaldte "reborn-kort", der kan
genopsætte en maskines opsætning?

Der kan siges meget godt om dette, men du glemmer at det også
koster - og i modsætning til indkøb af edb-maskiner, hvor der
gives kommunale tilskud, så gælder det ikke sådanne ekstra
tiltag - de skal tages ud af skolernes i forvejen skrabede
budgetter - og det er nu en gang sådan, at ikke alle skoler har
lyst til at punge ud med ting, hvis eneste formål er at gøre det
lettere for administratorerne at håndtere maskinerne.

F.eks. har vi på min skole godt 200 PC'ere - prøv du at gange de
200 med de godt 6-700 kr. et sådant kort koster- de penge vil de
fleste skoler kunne finde bedre anvendelse for i form af bøger og
andet materiale.

Endelig har vi som lærere et ansvar for at adgangen til "nettet"
foregår på en pædagogisk forsvarlig måde. Det ansvar har man ikke
hjemme. Her kan forældrene vælge at lade deres håbfulde poder og
"podinder" arbejde med de ting, de selv synes, de har råd til og
kan stå inde for.

Hjemme hos os har vi 18 computere til deling mellem 5 personer.
De er allesammen på nettet, heribland mine egne døtres - men de
har naturligvis fået beskrevet meget nøje, hvad der "mås" og
"ikke mås" - det er vort ansvar som forældre at sikre os den side
af sagen: vi skal ikke spørge en bestyrelse, politikere o.lign.,
men adgangen reguleres alene af vores pengepung.

Men hvis du som borger har lyst til at betale ekstra meget i skat
for at eleverne kan få lov til at "ødelægge" inventar, pc'ere
m.v. for at kunne "eksperimentere frit", så giv bare lyd: vores
skole kunne da godt få brug for at få tilført nogle flere penge
for at eleverne kan lave flere narrestreger i dagligdagen.

Jeg er sikker på at eleverne vil elske det - og så kan du
samtidig forsøge at få et stykke gratis-arbejde med at
vedligeholde maskinparken - her har vi som stor skole nemlig en
it-assistent 2 dage om ugen til at vedligeholde alle maskinerne,
sætte alle ting op, installere nyt software etc. - er du klar
over hvor lang tid det tager at sætte en maskine op? Også med
reborn-kortet (hvis det overhovedet kan fungere på den pågældende
maskine - de kort jeg har forsøgt med på vores compaq-maskiner,
har ikke været "kompatible" med maskinerne, og firmaet har også
erkendt det.)

Så nej - du kan ikke sammenligne en skoles hverdag med det
private hjem. Et privathjem er en overskuelig enhed - det er en
skole ikke umiddelbart.

Alt koster - også på en skole - og man kan ikke sådan "rutte" med
pegene for at eleverne skal kunne eksperimentere med tingene.

Det synes jeg godt, man kunne prøve at tænke over.
Arne H.Wilstrup

Arne H.Wilstrup

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 21-11-02 10:07

Hej Arne
Svar nede i mailen....

> [...]
> o.lign. for "det må da være bedst, om man altid kan prøve alt
> uden at skulle tænke på om man nu ødelægger" disse ting - ikke

RF: Hvor er lige den relavante del her ???
Vær dog "lidt" seriøs.

> [...]

> sletter styresystemet o.a. programmer til undervisning således at
> andre elever, der måtte komme bagefter for at benytte

RF:
Derfor ReBorn/SafetyCard.
Så er maskinen ALTID som du forlod den som administrator. Ingen reetablering
eller maskiner med blåskærm eller pornobilleder etc...Genstart og du er
tilbage med en "ren" maskine!
(Kik ovenstående link)

> [...]
> hun chatter med som 13 årig, som viser sig at være en 50-årig
> "ungersvend" med hang til småpiger, eller hva'?

Se så....Nu blev det seriøs
Det argument kan jeg fint forstå. Jeg mener naturligvis ikke at eleverne
skal "frit" have adgang til nettet. Foreks. har de så frit adgang til jeres
bibliotek ? Eller kantine så de blot kan lægge penge for hvad de spiser ?
osv...
Nej vel...Det var heller ikke det jeg mente,....Jeg mente blot at hvis man
"låser" en PC ned for at beskytte den imod eleven eller på anden måde
"begrændser" brugen af PC´en FORDI det er nemmere for administratoren, er
det så ikke som at pille motoren ud af en bil inden man giver nøglen til sin
søn. Du kan være helt sikker på der ikke sker noget med ham, man tror du
ikke han finder andre veje at komme ud at kører ? Man skal naturligvis have
respekt for at børn på 8-10 år ikke kan tage voksne beslutninger men igen
skal man have tiltro til at "voksne" elever fra 14-20 år skal lempes ind i
samfundet og desværre ser det ud til at det er mere og mere voldeligt og
utryg for os alle. Men vi kan IKKE pakke alle ind indtil de skal på
alderdomshjem....
For at svarer på dit spørgsmål....NEJ jeg vil ikke have at min datter sidder
og chatter med en 50 årige, men igen...Det er IKKE en politistat og hvis der
er en minimum af overvågning er det bedst for alle partner !
Alt med måde.

> Dertil kommer dit forslag - jeg har ikke set linket, men jeg går
> ud fra at du taler om det såkaldte "reborn-kort", der kan
> genopsætte en maskines opsætning?

RF;
Det er korrekt.

> [...]
> lyst til at punge ud med ting, hvis eneste formål er at gøre det
> lettere for administratorerne at håndtere maskinerne.

Det er også korrekt.
Men har du nogensinde regnet på hvormeget det koster skolen HVER år at
vedligeholde de PC´er ?
Hvormange PC´er har du på skolen (Elev maskiner)
Hvormange gange skal du "genetablere" dine maskiner (I snit om ugen)
Hvorlang tid tager det ?
Gang det så op med antal PC´er og se hvornmange "spild timer" der går pr.
år.
Og dette problem vokser år for år pga. en voksende mængde PC´er i skolen.
Faktisk har undersøgelser vist at op til 70% af en administrators tid i en
skole går med at genskabe eller rep. en PC opsætning efter nedbrud.
Hvis du istedet for kunne bruge tiden til at planlægge og implementer noget
af det du ALDRIG når pga. du har fortravlt...Ville det så ikke værer en
behagelig ting ?

> [...]
> 200 med de godt 6-700 kr. et sådant kort koster- de penge vil de
> fleste skoler kunne finde bedre anvendelse for i form af bøger og

RF:
Jeg kan udemærket forstå et sådan regnestykke. MEN det er fordi som du selv
forklarer herunder, at budgettet kommer fra to forskellige kasser.
Hvis du tager en gennemsnit mindre kommune så er der igennemsnit (vil jeg
gætte) 4-5 skoler. Hver skole har imellem 100-200 PC´er. Altså 500-1000
Pc´er. (lige tal)
Hvis man blot skal genetabler dem 1 gang årligt (hvem der måtte værer så
heldig at kunne nøjes med det) vil det med Ghost som de fleste nok bruger,
betyde et timeforbrug på ca. (ved ½ time pr pc) 250-500 timer. WOW....
Hvis man så regner med at der skal laves nye Ghosts når der er installeret
programmer eller man medregner at der skal installeres nye programmer efter
at man har reetableret sin ghost fordi den "ikke lige" var up to date.
(hvilket er meget almindeligt), vil man se at det løber FANTASTISK hurtigt
op og at der faktisk får RIGTIG mange mandetimer / UNDERVISNINGSTIMER tabt.

Hvis man så køber sin PC med et SafetyCard (RebornCard) i fra starten og
sparer det 3Com kort man ville sætte i sin PC, kan man du indregne den
besparelse også.
Skal du ud efter licenser til Ghost og/ eller virusscanner kan disse tal
også indgå i beregningerne.
(Genstart og virusen er væk) OBS. Dermed ikke værer sagt at en virus licens
er en dårlig ide, da alle PC`er der ikke har SafetyCard / ReBornCard jo ikke
er beskyttet.
Ghost er ikke nødvendig mere fordi der er SNCopy indbygget i kortet og du
dermed kan klone din PC ud til andre PC´er efter behov.

Når alt dette er sagt kan jeg fortælle dig at man idag kan få Reborn kort
(SafetyCard) fra kr. 350,- plus moms
(win9x/ME platformen) pr. stk.

Prøv selv at lave et regnestykke og se om det ikke er en fordel for skoler/
kommuner OG alle andre der måtte ønske at bruge det.

MEN det er ikke det som det hele kom an på....Det det hele gik på var at
man fik lov til at bruge PC´en til hvad den var skabt til og ikke en
"neddrosslet" version der var låst i alle ender og kanter. Det er jo ikke en
terminal !

> [...]
> hjemme. Her kan forældrene vælge at lade deres håbfulde poder og
> "podinder" arbejde med de ting, de selv synes, de har råd til og

RF: Er besvaret herover tidligere...

> [...]
> af sagen: vi skal ikke spørge en bestyrelse, politikere o.lign.,
> men adgangen reguleres alene af vores pengepung.

RF: Naturligvis....

> [...]
> skole kunne da godt få brug for at få tilført nogle flere penge
> for at eleverne kan lave flere narrestreger i dagligdagen.

RF: Det er jo at sætte tingene på kant....
Som jeg startede med at skrive:
"Jeg forstår ikke helt skolernes "restriktioner" over for eleverne.
Det må da værer bedst, om man altid kan prøve alt og gøre alt uden at skulle
tænke på om man nu også ødelægger PC´en opsætning etc....."
Her tænker jeg naturligvis på administratorens syn på sagen.
At eleven ødelægger en PC er ikke med hammer og økse, men via software
download og installation samt brug.
Jeg mener naturligvis heller ikke at man ukritisk skal lade dem hærge
maskinerne men at man i undervisningssammenhæng som jeg stærkt går ud fra
disse PC`er bruges til, skal lærer at håndtere en PC.
For.eks. Kan jeg selv installere en printer (IT undervisning)
Kan jeg tilpasse en word skabelon så jeg har et smart brev hvergang...
Og så videre.....
Hvis nu alle PC´er er låst kan man jo ikke få lov til at prøve at "lege" med
PC´en. Det betyder at man ikke lærer de færdigheder der skal til for at
bruge det værktøj som en PC er.
Du har sikkert selv "leget" dig igennem en masse viden...Hvordan skal jeg
formatere en Harddisk osv...Du har prøvet dig frem når du ikke vidste
hvordan det skulle gøres...Men hvorfor skal den mulighed ikke værer
elevernes også ?
Naturligvis guidet af en lærer som jeg stærkt går ud fra er i klassen.
Skulle det så gå "galt" er man blot en genstart væk for at værer med
igen.....

> [...]
> sætte alle ting op, installere nyt software etc. - er du klar
> over hvor lang tid det tager at sætte en maskine op?

Jamen det er jo lige det jeg har forklaret ovenfor....
)) Hvor er det dog dejligt at vi er enige
Med kortene kan man bruge tiden til noget andet.
Og ja..:jeg ved hvorlang tid det tager...Det er netop mit agument....
Sæt den dog op en gang og lad så skidtet stå til næste år....
Har du 20 ens PC´er sætter du naturligvis kun den ene op og kloner med
SNCopy. Så har du 20 PC sat op og beskyttet med SafetyCard (Kræver et kort i
hver PC) lige så hurtigt som du kan lave den en og sende det ud.
Alle PC´erne har unikke IP adresser og navne efter kloningen !

> [...]
> maskine - de kort jeg har forsøgt med på vores compaq-maskiner,
> har ikke været "kompatible" med maskinerne, og firmaet har også

RF:
Så må jeg sige at du sikkert har fået en dårlig rådgivning.
Kortene virker med over 98% af alle PC´er der er på markedet.
Og de kører også i Compaq PC´er.
Det der "typsik" er fejlen ved Compaq er at de har oprettet en partition med
16MB i starten af disken hvilket gør at ReBorn/SafetyCard finder den som
værende den primær partition og den er for lille.
Men hvis du selv installere PC´en fra bunden vil du se at de virker fint....
Men hvis du har problemer kan du jo ringe...Du skal værer velkommen til
hjælp hos mig

> Så nej - du kan ikke sammenligne en skoles hverdag med det
> private hjem. Et privathjem er en overskuelig enhed - det er en
> skole ikke umiddelbart.

RF:
Det er fordi du VÆLGER at gøre det til en uoverskuelig enhed.
Jeg VED godt at man ikke kan sammenligne EN pc imod 30.
DERFOR er det jo netop også vigtigt at have en nem administration af
PC´erne.

> [...]
> pegene for at eleverne skal kunne eksperimentere med tingene.
> Det synes jeg godt, man kunne prøve at tænke over.

RF:
Men den dybeste respekt for skolen og deres evne til at så de få penge de
har til at strække så langt, må jeg sige at "det er dyrt at værer fattig".
Forstået på den måde, at køber man for billigt ind har man formange udgifter
til vedlighold. Vi kender det allesammen. Vi vælger en billig vaskemaskiene
istedet for den lidt mere kvalitetspræget og ender med at vi efter 3 år skal
skifte den igen.
Når der er gået 10 år kikker man tilbage og kan se at ens valg var dårligt
pga at man nu har brugt flere penge og haft MANGE ærgelser på for dårlige
produkter.
MEN det er svært....For det SKAL hænge sammen OGSÅ i indkøb.
Men så kan man jo blot vælge løsningen når man skifter sine PC´er ud. Så den
ER med i løsningen.
På den måde får man hurtigt (lige så hurtigt som maskinparken bliver
skiftet..Dvs 4-7 år) sikkerhed og driftbesparelsen med ind i den daglige
drift.
Hvilket igen letter presset og giver overskud på budgettet osv...
OG det er ikke kun snak !!!

Det var rart at høre din mening og jeg vil naturligvis gerne have din
kommentar til mine

Mvh
Rene Frederiksen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-02 18:27

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev i en
meddelelse news:3ddca23a$0$5749$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej Arne
> Svar nede i mailen....

videomaskine

> RF: Hvor er lige den relavante del her ???
> Vær dog "lidt" seriøs.

Jeg er skam hamrende seriøs - du kan ikke forstå hvorfor skolerne
ikke blot bruger løs af de knappe midler til at lade skolebørn
eksperimentere med tingene - derfor forsøgte jeg at give dig et
par eksempler som du kunne forholde dig til.

> [...]
reetablering
> eller maskiner med blåskærm eller pornobilleder etc...Genstart

Som sagt - det koster -det har vi ikke råd til på en stor skole
(og heller ikke nødvendigvis på en lille)

eleverne
potentielt

> RF:
> Se så....Nu blev det seriøs

Det har det hele tiden været.

> [...]
adgang til jeres
> bibliotek ? Eller kantine så de blot kan lægge penge for hvad

Vi har ingen kantine -bibliotektet er ikke frit tilgængeligt når
der ikke er personale etc.

> [...]
administratoren, er
> det så ikke som at pille motoren ud af en bil inden man giver

Muligvis, men det er en nødvendighed.

Du kan være helt sikker på der ikke sker noget med ham, man tror
du
> ikke han finder andre veje at komme ud at kører ?

Muligvis - men hvad en elev i en skole laver i sin fritid, kan
jeg ikke blande mig i - hvad han laver i skolen, skal jeg blande
mig i.

> [...]
voldeligt og
> utryg for os alle. Men vi kan IKKE pakke alle ind indtil de

Skolegangen er normalt her i landet til eleverne er 16-17 år
(folkeskolen) - hvis du lader din gadedør være uaflåst fordi man
skal have tiltro til at "voksne" kan finde ud af at fungere i
samfundet med respekten for dit og mit, så er det fint med mig.
Jeg låser min gadedør, min cykel, og evt. min PC -jeg har ikke
tiltro til at alle mine medmennesker er ærlige og
fornuftige -derfor får de heller ikke adgang til min bankkonto
etc. Er det så svært at forstå? Der er bestemt ingen grund til at
være naiv fordi man skal undervise børn.

> [...]
politistat og hvis der
> er en minimum af overvågning er det bedst for alle partner !

Og det mådehold afgør vi som lærere på en skole ved at lave en
it-politik.

> [...]
>
> RF:
> Det er også korrekt.
> Men har du nogensinde regnet på hvormeget det koster skolen

Det koster ikke en pind! Lad mig forklare det for dig: i
skolevæsenet (Københavns kommune) har man ansat personer, der
kaldes IT-assistenter - de er enten studerende med et vist
kendskab til it-materialet eller fhv. universitetsfolk med et par
år som datalogistuderende eller lignende. De får et kort kursus
og sendes så ud på diverse skoler i en eller to dage om ugen.
De får så deres løn -fast - den afhænger ikke af hvor meget de
laver, hvornår de laver det etc. De når det de kan nå og så går
de hjem. Det kan betyde at hvis en stor skole har en stor
maskinpark, der går i stykker, så har it-assistenterne ikke tid
til at vedligeholde maskinerne fuldt ud: man kommer så til at
vente indtil der bliver tid -og det kan betyde at opgaverne
skubbes langt ud i fremtiden. Det kan en skole naturligvis ikke
leve med, men der er intet at gøre: kommunen vil ikke ansætte
it-assistenterne på fuld tid, uanset argumenterne, og man er
ligeglad med om skolerne kan få deres undervisning til at hænge
sammen - det må ikke koste mere af den grund.

Eks. skole A har 200 maskiner og en it-assistent, der er der to
gange ugentlig. Han begynder om mandagen med at konstatere at 10
maskiner er brudt sammen. Han når at ordne de fem (der er server
og softwareproblemer) - han kommer igen om torsdagen: når tre -
men desværre bryder to maskiner sammen om fredagen. Om mandagen
har ledelsen problemer med deres maskine, hvorefter
it-assistenten bliver bedt om at klare de problemer - eller
it-assistenten er syg.
Der sættes ingen vikar på - vi har nu en situation at man har 7
maskiner, der ikke er funktionsdygtige og de bliver måske til 10
inden it-assistenten dukker op igen.

Man spørger så ledelsen om man ikke kan købe de såkaldte
reborn-kort - men får svaret: det er der ikke råd til.

It-assistenterne når det, de kan nå -de får ikke betaling for
overarbejde eller lignende -derfor møder de måske kl. 8 og går
hjem kl. 15 - og det koster ikke kommunen en eneste krone
ekstra - det er jo ikke dem, det går ud over. Det er til gengæld
de lærere og klasser, der skal have et projekt kørt af
stabelen,holde afgangsprøve med PC-erene etc. etc.

Det kan IKKE lade sig gøre i skolens hverdag at man har 190
maskiner, hvis de er spredt over et meget stort område: man kan
ikke i praksis holde tilsyn med elever, der er spredt i fem
forskellige lokaler over et stort område, og det skal man i.h.t.
cirkulærerne.

Med dit forslag om fri adgang bliver det helt umuligt -og når
noget går galt (og det gør det), hvor der stjæles mus, stjæles
ram, CPU'ere, hvor programmer slettes, hvor der downloades
ulovlige filer, musik, m.v. - og tro mig: det sker hver eneste
dag - så er det naturligvis et godt argument at man burde
investere i et såkaldt rebornkort - men det er ikke argumenter,
der tæller i vores branche: der er cool cash.

> Hvormange PC´er har du på skolen (Elev maskiner)

200

> Hvormange gange skal du "genetablere" dine maskiner (I snit om
ugen)

Hver eneste dag!

> Hvorlang tid tager det ?

Prøv selv at regne efter - hver dag mindst ti maskiner - men det
er ikke det spørgsmål, der er det centrale: skolerne har ikke råd
til at købe et reborn-kort -uanset hvor mange gode argumenter der
er for det. De får at vide, at med den it-assistent to gange om
ugen, så må han nå det, han kan - alt andet får lov til at vente
til der bliver tid- og når der er forskel på, hvad it-assistenten
mener er vigtigst og hvad lærerne mener er vigtigst, kommer der
konflikt - det kan også godt være at lærerne får gennemtrumfet
nogle ting, men så bliver det på bekostning af andre ting.

I en privat virksomhed betaler man folk udefra, hvis noget er
vigtigt at få gjort - i det offentlige gør man ikke den slags.
Der når man det man når inden for den tid man har til rådighed -
det man ikke når, laves så ikke.

> Gang det så op med antal PC´er og se hvornmange "spild timer"
der går pr.
> år.

Det er et privat synspunkt - man taler ikke om spildtid i det
offentlige - der når man det man kan nå - resten kommer til at
vente.

Når vi f.eks. ikke har bøger til skolebørnene, kopieres dem, der
er - man køber ikke de manglende bøger ind, da der ikke er råd -
og man får ikke flere penge blot fordi man kan argumentere for at
der ellers bliver spildtid.

Eks. Vi fik på min skole to hub-skabe- desværre uden køling. Vi
påpegede at det ville betyde nedbrud af hubberne, hvorefter man
skulle anskaffe nogle nye - men man svarede fra kommunens side:
til den tid er de nok faldet i pris. Vi ´har ikke råd til at købe
hubskabe med køling nu.

Vi ´har så oplevet det ene systemnedbrud efter det andet -
hubber, der står af - man får nogle nye af samme slags, der blev
købt billigt ind dengang - de står også af, men så har man vundet
noget tid.

> [...]
implementer noget
> af det du ALDRIG når pga. du har fortravlt...Ville det så ikke

Jeg kender en stor offentlig institution med mere end 500
maskiner - man kunne forenkle administrationen betydeligt hvis
man anskaffede ghost til at klone maskiner - men 200 af dem er
ikke en gang på nettet, og ghost har man ikke råd til at købe.
Derfor sætter man to mand til at vedligeholde tingene - og de
ting, der ikke nås, ja, de nås ikke - sådan er det.

> [...]

nok bruger,
> betyde et timeforbrug på ca. (ved ½ time pr pc) 250-500 timer.

Det regnestykke er skrivebordsarbejde - it-assistenterne kommer
klokken 8 og går hjem kl. 15 - det er i skoletiden, hvor man
altså ikke uden videre kan klone maskiner, da der hele tiden er
folk på nettet. Du forudsætter at skolerne har Ghost -men det har
de ikke alle - det er dyrt, kræver licenser m.v. og det er heller
ikke alle skoler der har kapacitet til på serveren at huse et
ghost-image.

F.eks. på en skole, jeg kender til med omkring 800 elever og
personale: her har man en server på ialt 9 GB - man har ikke råd
til at købe en større harddisk (det skal jo være scsi til en
server) - man kan altså ikke både huse et image på adskillige GB
samtidig med at man også skal huse elevbilleder fra publisher,
lydfiler, videoredigeringsting m.v. - Og igen: jeg har arbejdet
med IT i praksis gennem mere end 20 år - jeg har i praksis set,
hvordan det fungerer på flere skoler end du kunne drømme om, og
jeg kan konstatere at selvom man kunne spare meget i tid ved at
indkøbe et rebornkort og kombinere det med ghost, så vil man ikke
investere i det, da det er for dyrt. Og som sagt: man blæser på
om hverdagen ikke hænger sammen på skolerne - kommunerne skal
spare, derfor får man ikke lov til at investere i noget -uanset
hvor "nødvendigt" man kan argumentere for det.
Der skal penge til.

Et andet eksempel: der er børn, der er så langt ude psykisk, at
de burde under behandling straks - alligevel sender man dem til
skolepsykolog, der så igen sender aben videre til en slags
konsulent, der så skal have tid til at se, om der er plads på
hendes skema til at tage sig af sagen, og for at forhale tingene
siger man til lærerne: I skal skrive om elevens adfærd hver dag -
lærerne svarer: det har vi nu gjort i to år og stadig er der
intet sket. Beskrivelserne fylder en hyldemeter og alligevel sker
der intet.
Jamen, siger psykologen, så må vi jo koble en konsulent på, der
kan give jer nogle gode råd, for at eleven kan blive i klassen.
Jamen, siger lærerne så, eleven er fuldkommen sindssyg -
vedkommende forsøgte forleden at springe ud af vinduet fra 3.
etage og kun en hurtig indgriben fra en lærers side forhindrede
det.
Er eleven virkelig suicidal-truende? spørger psykologen. Så
foreligger der en ny situation -vi skal se om vi kan få
konsulenten til at komme noget tidligere - hvad med en gang til
foråret?

Jeg har været med i sager, hvor det har taget tre-fire år at få
henvist en elev, der var totalt uunderviselig, til andet sted,
hvor den pågældende kunne få hjælp. Da var det for sent . Eleven
begik selvmord kort tid efter.
En anden endte bag tremmer og en tredie myrdede sin familie.
Men vi har ikke råd.

Sér du - vi er professionelle lærere med en pædagogisk uddannelse
og nogle af os har oven i købet en universitetsefteruddannelse.
Vi kan alligevel nærmest skrige os hæse med gode argumenter -og
alligevel stoler systemet ikke på os -eller rettere: de forhaler
situationen og forhaler den indtil forældrene, hvis de har
overskud til det - melder barnet ud af skolen og sender
vedkommende i en anden skole, hvor nissen flytter med. Nogle går
til Ekstra Bladet -så sker der lidt, men vi er bundet af vores
tavshedspligt - og så kan vi oven i købet opdage at alle
instanser er parate til at yde en indsats, alt er på plads, og så
siger forældrene til barnet: vi vil alligevel ikke være med - så
kan proceduren starte helt forfra.

På samme måde er der med lærernes gode argumenter omkring edb-
skolen, der har 200 computere har en it-assitent to gange om
ugen. Den skole, der har 50 maskiner har en it-assitent 2 gange
om ugen - argumenter der går på at den store skole bør have en
it-assistent flere gange om ugen i modsætning til en skole med
kun 50 maskiner, preller totalt af på embedsmændene: der er ikke
råd! Vi skal spare.

Sådan er virkeligheden - det er virkeligheden omkring
psykolog-behandlingen, det er virkelighed omkring
it-assistancen - det er virkeligheden omkring de midler der
afsættes til formålet.
En kommuneskole skal aflægge regnskab hvert eneste år - de penge,
der ikke måtte være brugt, modregnes i beløbet næste år således
at man får mindre det følgende år. Man kan ikke spare op, man
skal bruge alle pengene for ikke at få mindre året efter. Sådan
er virkeligheden.

> [...]
> (hvilket er meget almindeligt), vil man se at det løber
FANTASTISK hurtigt
> op og at der faktisk får RIGTIG mange mandetimer /

Du behøver ikke at overbevise mig om fordelen ved mange af de
ting, du nævner - man VIL blot ikke ofre de penge, det
koster -uanset hvilke argumenter man kommer med.

Jeg er villig til at vædde 500 -1000 kroner med dig om at uanset
hvor mange argumenter, du kommer med her, så vil man ikke lytte i
kommunerne, der jo bevilger pengene - det handler nemlig ikke om
argumenter, men om økonomi.

Og hvis vi kritiserer kommunerne offentligt, får vi simpelthen
ikke noget svar - embedsmændene i de centrale it-afdelinger har
pligt til at udføre deres opgaver under hensyn til økonomien -
hvis de ikke kan det bliver de afskediget.
Derfor får man højst at vide under den offentlige kritik: vi
ønsker ikke at kommentere noget. Der er ikke nogen instans, der
kan afkræves et svar til noget som helst - vi har ingen lov, der
siger at embedsmænd eller politikere skal svare -de svarer på
det, de vil stå inde for - ikke mere - Geld regiert die Welt.

> [...]
starten og
> sparer det 3Com kort man ville sætte i sin PC, kan man du
Men det gør man ikke! Og så er den potte ude!

> Skal du ud efter licenser til Ghost og/ eller virusscanner kan
disse tal
> også indgå i beregningerne.

Det er lige meget - man VIL ikke lytte til fornuft - man gør det
som alle andre gør i kommunerne rundt omkring - du skulle f.eks.
læse noget "institutionsteori", så ville du finde ud af, hvordan
kommunerne arbejder - det er tydeligt at du tror at det alene er
argumenter, der tæller - det er det ikke: man skal have det
´årlige budget til at slå til - og det er så lige meget om du
eller kong Hans kan komme med nogle knaldgode argumenter - det
bider ikke på.

Forstil dig dette scenarie: du er på en restaurant og bestiller
en fransk bøf. Da du har spist den kommer tjeneren med en regning
på 100 kr. - du siger: jeg har nogle gode teorier - tjeneren: det
bliver 100 kr., hr!

> [...]
kortet og du
> dermed kan klone din PC ud til andre PC´er efter behov.

man skal alligevel opsætte maskinerne - det tager tid. Men det er
stadig ikke argumenter, vi mangler - det er penge.

> Når alt dette er sagt kan jeg fortælle dig at man idag kan få
Reborn kort
> (SafetyCard) fra kr. 350,- plus moms
> (win9x/ME platformen) pr. stk.

W2K? XP? Compaq-maskiner?

> Prøv selv at lave et regnestykke og se om det ikke er en fordel
for skoler/
> kommuner OG alle andre der måtte ønske at bruge det.

Det var også en fordel for skolerne at benytte sig af ghost
førend reborncard kom på markedet. Men skolerne skulle selv
bekoste det - det tog næsten 10 år førend de gik med til det.

> [...]
ikke en
> "neddrosslet" version der var låst i alle ender og kanter. Det

Jeg har argumenteret for hvorfor vi ikke kan gøre som du
foreslår ; vi har ikke pengene, vi har ikke kapaciteten og det er
hverken ønskeligt eller muligt at overlade vor dyrt indkøbte
maskiner (der er mærkevaremaskiner) til tilfældige elever, der
skal opholde sig alene på edb-lokalet. Vi SKAL have opsyn med
dem - sådan er loven, sådan er reglerne.

vores

> RF: Det er jo at sætte tingene på kant....

Næ, det er realiteterne! Hvis de kan lave narrestreger, så gør de
det. Og jeg kan tilføje at selv på store offentlige virksomheder,
der har med efteruddannelse af unge at gøre eller blot noget
ældre, der ellers skulle være mere fornuftige og kloge, ødelægges
inventar, maskiner, vægge, toiletter m.v.

'
> [...]
> tænke på om man nu også ødelægger PC´en opsætning etc....."

> Her tænker jeg naturligvis på administratorens syn på sagen.

Set fra administratorens syn på sagen, vil det netop være en
katastrofe, hvis man gør som du foreslår.

Jeg må desværre konstatere at du ikke ved, hvad du har med at
gøre - det skriver jeg ikke for at være uforskammet, men fordi du
skriver som om det "bare" er at etablere et "frit" edb-miljø -
det er IKKE "bare" at gøre noget sådant. Prøv du at være vikar på
en skole blot i en måned med vedligeholdelse af it-parken som
beskæftigelse -eller blot at være lærer med unger, der skal
arbejde med noget edb- så vil du måske opdage, at det ikke er
muligt at gøre som du foreslår, med mindre du etablerer
videoovervågning og mærkning af alle mulige komponenter i
edb-lokalerne.

> At eleven ødelægger en PC er ikke med hammer og økse, men via
software
> download og installation samt brug.

Eleverne stjæler, øver hærværk, downloader programmer, der fylder
så meget at skolen server bryder sammen etc. etc.

Du har ingen forståelse for at hver elev ikke har sin egen PC -
sæt en "kvik " elev til en PC alene i en time, og du har en
maskine, der ikke fungerer efter hensigten. Læg dertil til, at du
ikke har en it-assistent, der derpå kan klone maskinen, da han
ikke er på arbejde, læg dertil til, at lærerne ikke må udføre
jobbet og i øvrigt heller ikke har materialerne, og læg dertil
til, at når vi klager over problemerne til kommunerne, svarer de
ikke, eller siger blot "ingen kommentarer". En embedsmand, der
sagde lidt mere, svarede blot: nu skal vi ikke se
vanskelighederne som problemer, men som udfordringer.

> [...]
går ud fra
> disse PC`er bruges til, skal lærer at håndtere en PC.

Det skal de også, men en PC'er skal måske kunne fungere til 100
andre elever end lige netop den elev, der nys arbejdede med
maskinen.

> For.eks. Kan jeg selv installere en printer (IT undervisning)
Det må du ikke som lærer med den nye it-assistentordning.

> Kan jeg tilpasse en word skabelon så jeg har et smart brev
hvergang...
> Og så videre.....

Jeg tror nok at jeg er ude over disse banale ting: jeg kan
etablere netværk, vedligeholde servere, aktivere via ghost, og
naturligvis også undervise i de ting - men jeg er også lærer og
må ikke påtage mig det arbejde, da det er forbeholdt
it-assistenten.

Jeg kan godt give folk injektioner - det må jeg ikke som
lægmand - er det ved at dæmre nu?

> [...]
at "lege" med
> PC´en. Det betyder at man ikke lærer de færdigheder der skal

Nonsens - man lærer det under den overvågning og undervisning,
der er når eleverne er på edb-lokalet.

> [...]
vidste
> hvordan det skulle gøres...Men hvorfor skal den mulighed ikke

Nej, det skal der ikke - eleverne skal ikke lære edb-teknik , men
arbejde med edb-maskinerne som redskaber til at løse helt
bestemte opgaver. Nichts weiter. Vi skal ikke undervise eleverne
I EDB som selvstændigt fag, men MED edb som et REDSKAB.

> [...]
klassen.
> Skulle det så gå "galt" er man blot en genstart væk for at

Igen med din "genstart" - det har vi ikke råd til - det vil man
ikke investere i - og uanset hvilke argumenter du smider på
bordet er svaret det samme: NEJ!

maskinerne,

> RF;
> Jamen det er jo lige det jeg har forklaret ovenfor....
> )) Hvor er det dog dejligt at vi er enige

Du fatter det jo stadigvæk ikke - LÆRERNE MÅ IKKE INSTALLERE
NOGET, DER ER IKKE RÅD TIL ET REBORN -KORT I HVER MASKINE -
ELEVERNE STJÆLER, ØVER HÆRVÆRK, DOWNLOADER ULOVLIGE MUSIKFILER,
BILLEDFILER M.V. - SÅDAN ER VIRKELIGHEDEN -dine forslag er rent
skrivebordsforslag. Kom ud i virkeligheden og se, hvad vi kan
tilbyde -det er sandt for dyden ikke ret meget.

> [...]
ud.
> Alle PC´erne har unikke IP adresser og navne efter kloningen !

JEG BESTILLER STRAKS 200 - DU BETALER, IKKE SANDT?

> [...]
> Så må jeg sige at du sikkert har fået en dårlig rådgivning.
> Kortene virker med over 98% af alle PC´er der er på markedet.

VI AFPRØVEDE 5 KORT PÅ FORSKELLIGE COMPAQ-MASKINER - RESULTAT:
VIRKER IKKE! Det er muligt at de gør det nu, men vi har stadig
ikke råd til det.

> [...]
> 16MB i starten af disken hvilket gør at ReBorn/SafetyCard
finder den som
> værende den primær partition og den er for lille.

Det er jo ikke noget Compaq gør for sjov. Det er jo det sted hvor
bios -opsætningen ligger -den sletter man ikke uden videre. Det
giver jo nogle andre problemer -Hvis man prøver at komme ind i
bios'en og den partition ikke er der, så lykkes det jo ikke.
Men bortset fra teknikken, så går det ikke af ovennævnte grunde.

> [...]
virker fint....
> Men hvis du har problemer kan du jo ringe...Du skal værer

Ih, du er vel nok flink - du får blot ikke lov til at komme på
skolen og gøre det, da du ikke er ansat - og man kan ikke
bestille din assistance til 200 maskiner gratis - så skal du være
momsregistreret, og den løn en skole skulle betale ville ikke
kunne brødføde dig blot en time. Og desuden ville man fra
kommunalt hold, der jo bevilger pengene´, sige: det har vi ikke
råd til.

> [...]
> Jeg VED godt at man ikke kan sammenligne EN pc imod 30.
> DERFOR er det jo netop også vigtigt at have en nem

Jeg kan konstatere at du er helt uimodtagelig for argumenter - du
VED ikke noget om skoler og deres vilkår, du aner ikke en pind om
de muligheder, der tilbydes dér, om eleverne, om lærernes
arbejdssituation, men alligevel mener du at blot vi anskaffer et
reborn card så er alle problemer løst - det er naturligvis noget
sludder.
At jeg skulle vælge at gøre skolen til en uoverskuelig enhed er
også noget slemt sludder - jeg konstaterer fakta gennem 17 år i
skolevæsenet - det er ikke noget, jeg blot finder på for at
skrive et eller andet.

> [...]
få penge de
> har til at strække så langt, må jeg sige at "det er dyrt at

Sådan er vilkårene i dag.

> [...]
vaskemaskiene
> istedet for den lidt mere kvalitetspræget og ender med at vi

Det sker ikke på skolen vedr. edb- man vælger kun mærkevare fordi
de bevilgende myndigheder kan sikre sig at de får klækkelige
rabatter ved ´storkøb og så har de en vis sikkerhed for at de
store firmaer, der leverer mærkevarerne, også eksisterer om 10
år.
Endelig betyder det at kommunens teknikere bliver "eksperter" i
netop den slags hardware.

> [...]
var dårligt
> pga at man nu har brugt flere penge og haft MANGE ærgelser på

Det er kommunerne fuldkommen ligeglade med -til den tid er der
andre ting, der presser sig på - der er nye kommunalpolitikere,
der tænker anderledes og embedsmændene klapper hælene i og siger
jawohl.

> MEN det er svært....For det SKAL hænge sammen OGSÅ i indkøb.
> Men så kan man jo blot vælge løsningen når man skifter sine
PC´er ud. Så den
> ER med i løsningen.

Hvis den indgår som løsning -ja - men det er ikke sket til dato.

> [...]
den daglige
> drift.
> Hvilket igen letter presset og giver overskud på budgettet

Jo, det er - du kender ikke til kommunerne og deres økonomi - vi
kan komme med nok så mange gode og velunderbyggede argumenter -
det preller totalt af på kommunerne: vi skal ikke spare på
længere sigt, for der er virkeligheden en anden - vi skal spare
her og nu! Og det gør vi.

> Det var rart at høre din mening og jeg vil naturligvis gerne
have din
> kommentar til mine

Tja, René - jeg kan konstatere at du sikkert mener det godt, men
du har desværre ikke begreb om, hvordan virkeligheden ser ud på
skolerne.

Og vi kan ikke på grund af ren skrivebordsarbejde blot ændre
kommunernes økonomi - uanset hvad du ellers tror eller mener.

Det ville være lykkeligt om vi havde en danaidernes kar med
penge, men sådan ser verden ikke ud, og vi hverken kan eller må
overlade eleverne edb-materialet til fri afbenyttelse uanset hvad
du synes: vi har en tilsynsforpligtelse, vi har et ansvar - og
selvom jeg som lærer og edb-ekspert kan gennemskue, når eleverne
laver noget, der er forbudt, så kan alle mine kolleger ikke altid
gøre det samme, og så har vi miséren.

Dine synspunkter er ikke ukendte, men i en skoles hverdag er den
totalt realistisk. Du kan godt sige at man enten kan have en helt
åben eller en helt lukket edb-politik. Er den lukket, betyder det
i sin yderste konsekvens at eleverne ikke kan anvende skidtet, og
bliver den helt åben, så begås der hærværk, tyveri, ulovligheder
og tekniske problemer.

Mellem de to yderpunkter bliver man så nødt til at handle - og så
gør vi det, der er pædagogisk forsvarligt: vi sørger for at have
sikkerhed for at eleverne ikke ødelægger opsætninger m.v. for
dem, der kommer efter - sætter nøgne damer ind på baggrunden
(selvom man er der hele tiden, kan eleverne alligevel gøre, hvad
de lyster - man kan ikke overvåge 20 elever hvert eneste sekund),
downloader store musikfiler m.v.

Vi sørger for at der ikke chattes eller downloades på en sådan
måde at vi overtræder lovgivning (børneporno) eller accepterer
anstødeligt materiale af anden art. Og vi sikrer at eleverne ikke
kommer i kløerne på pædofile eller andre med ikke-acceptabel
adfærd. Vi kan ikke sikre dem mod alt, men vi skal gøre vort
arbejde så godt som muligt deri.

Når vi altså ikke kan lade eleverne færdes frit på edb-lokalerne
og gøre hvad de lyster, så hænger det sammen med pædagogikken og
så sandelig også med økonomien og omkring hvad vi ellers er
forpligtede til at gøre som lærere: at undervise.

Vi kan ikke have en slags laissez-faire-pædagogik på skolen.

Men hvis du vil donere 200 reborn kort til vores skole, skal du
da være mere end velkommen
Arne H.Wilstrup

Fra : h@rdis

Dato : 21-11-02 21:39

[Voldsomt klip]
Uden at skulle reklamere kan jeg anbefale at undersøge en stump software ved
navn DeepFreeze (stavning?) til ca. 80 kr.
Med dette program kan man gøre hvad man vil, maskinen starter op som den
skal. Prisen overkommelig og der spares mange timers træls arbejde med at
fjerne div. nøgne damer mv.
Vi bruger det på min skole og p.t. er det ikke lykkedes nogen nørder at
knække dybfryseren.
Ulempe: Der kan ikke gemmes på pc'eren, da det i givet fald er væk ved næste
opstart. Men med netværk er der vel en server til fillager - eller må
disketterne frem igen
JØrgen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-11-02 08:06

h@rdis wrote:
> [...]
væk
> ved næste opstart. Men med netværk er der vel en server til

Du kan slette det manuelt og fjerne nøgler i
registreringsdatabasen efter det. Det må ikke være særlig dygtige
"nørder" hvis de ikke kan finde ud af det -
--
ahw

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 23-11-02 02:56

> [...]

> registreringsdatabasen efter det. Det må ikke være særlig dygtige
> "nørder" hvis de ikke kan finde ud af det -

Eller man kan gå via bios, eller en lowlevel format eller boot via disk
osv...
Software er typisk krævende af OS og får nogle gange "driver fejl" (blå
skrærm)
OG listen bliver ved og ved.......

Fra : h@rdis

Dato : 25-11-02 19:16

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev i en meddelelse
[]
> [...]
> osv...
> Software er typisk krævende af OS og får nogle gange "driver fejl" (blå

Til RF
Bios er selvfølgelig kodebestyttet og muligheden for bootdisk fjernet.
--
mvh JØrgen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 26-11-02 10:45

> Til RF
> Bios er selvfølgelig kodebestyttet og muligheden for bootdisk fjernet.
> --

Hmmm..Jeg er endnu ikke støt på en bios jeg eller en 5 årige knægt ikke
kunne knække...
Klip og klister dette søge link på google os se selv...

http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&q=Award+bac
kdoor+password&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

RF:

Fra : h@rdis

Dato : 26-11-02 22:36

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev i en meddelelse

[]

> [...]
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&q=Award+bac
> kdoor+password&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

Nu er kodeknækning ikke liiige mit speciale, så jeg vil ikke påtage mig at
knække koder til bios - ja jeg kan ikke engang finde ud af at følge dit
link ovenfor; måske fordi jeg er lidt mere end 5 år
Jeg føler mig ikke helt overbevist om at skoleelever i almindelighed kan,
men måske tager jeg fejl?
--
JØrgen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 01-12-02 09:42

He he...
Grunden til du ikke kan følge linket er at du skal "klippe og klister" HELE
linket...Når man "kvoter" det vil en del af linket ikke komme med...Nemlig
når mailprogrammet "ombryder" teksten......
Men ellers kan du blot gå på Google og søg efter "BIOS backdoor password"

Foreks "AWARD BACKDOOR PASSWORD"
Hvis du vil finde den der passer på din kan du prøve AWARD + versionsnummer
etc....

Om "børn" kan knække en bios.... Du vil blive overrasket over hvad en
10 årige kan hvis han/hun sætter sig for at ville det !!!!
Om det sker ? Spørg en IT ansvarlig om han/hun nogensinde har set det

RF...

Fra : h@rdis

Dato : 02-12-02 19:57

> He he...
[cut]
> Foreks "AWARD BACKDOOR PASSWORD"
> Hvis du vil finde den der passer på din kan du prøve AWARD +
versionsnummer
> etc....

[mere]
> RF...
Kære Rene
Ja, det tog ikke lang tid at finde. Og efter lidt hurtiglæsning ser det ud
til at der (altid?) skal bruges en diskette for at bruge "bagdøren" ind i
bios. Men når nu muligheden for at boote med diskette er "slået fra" i
bios.... kan 5-årige så osse komme ind?
Dit svar er sq ret interessant, da det er den måde vi beskytter vores pc'ere
på, altså bios låst med kode og boot KUN fra C-drevet.
JØrgen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 03-12-02 07:42

> [...]
> til at der (altid?) skal bruges en diskette for at bruge "bagdøren" ind i

RF:
Nej da...Du skal blot kalde biow og taste det øsnkede password ind. Så kan
man ændre BIOS.
Her kan man så ændre boot rækkefølgen.

Men når nu muligheden for at boote med diskette er "slået fra" i
RF : Ja...

> bios.... kan 5-årige så osse komme ind?
RF. ;.)) "Overdrivelse fremmer forståelsen" Måske en 6 årige )

Og det kan I ikke engang
(Se ovenfor)

RF

Fra : h@rdis

Dato : 25-11-02 19:11

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> skrev i en meddelelse
[]
> [...]
> registreringsdatabasen efter det. Det må ikke være særlig dygtige
> "nørder" hvis de ikke kan finde ud af det -

Kære ahw
Er det noget du ved eller tror?
--
JØrgen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 23-11-02 02:49

Hej Arne.
CUT EN MASSE .....>

> Som sagt - det koster -det har vi ikke råd til på en stor skole
> (og heller ikke nødvendigvis på en lille)

Ok...Forståeligt...

> [...]

> anden måde "begrændser" brugen af PC´en FORDI det er nemmere for
> administratoren, er det så ikke som at pille motoren ud af en bil inden

RF: Ikke enig....

> [...]
> etc. Er det så svært at forstå? Der er bestemt ingen grund til at
> være naiv fordi man skal undervise børn.

) Her kunne jeg godt sige noget men det er vel klogest at holde mund
))

> Og det mådehold afgør vi som lærere på en skole ved at lave en
> it-politik.

RF; YES

Ang ReBorn/SafetyCard:
> også
> har
> det

RF:
Jeg må sige at det er en skam at vi lever i et samfund der er så kort sigtet
i sin politik,
endnu mere er det en skam at folk affinder sig dermed !

> HVER år at
>
> Det koster ikke en pind! Lad mig forklare det for dig: i
> skolevæsenet (Københavns kommune) har man ansat personer, der
> kaldes IT-assistenter............
CUT EN MASSE .....

HOV HOV HOV:....Det er mine skatte kroner du kalder "ikke en pind"...Det er
jeg ikke så tilfreds med...
Du tænker naturligvis på skolens budget men det koster immervæk samfundet en
masse.
Når der er ansatte koster det....
Så sig endelig ikke at det IKKE KOSTER EN PIND.....
Hvis vi alle tænkte som dig vil vi værer gået på røven NOGET hurtigere end
vores politiker prøver at nå....

> [...]

> investere i et såkaldt rebornkort - men det er ikke argumenter,
> der tæller i vores branche: der er cool cash.

Cool Cash
Forståeligt...Men den del er hvis vendt "grundigt" i begge ender...Du kender
min holdning og du har naturligvis din egen...
Jeg "kan" ikke forstå at man blot giver op og lader kommunen/amtet bruge
penge på "ikke en pind" folk, når disse penge kunne bruges mere
fornuftigt....Ingenting kommer af sig selv....Man skal kæmpe for det....
Det lyder meget til (på dig) at du har opgivet fordi du kender skolevæsnet.
Jeg har også været ansat i staten igennem 12 år og kender også en del til
"organets" virkemåde.....Men tro mig..Man KAN ændre ting. Eller man kan blot
følge med strømmen. Faktisk er der MANGE kommuner der HAR set lyset af en
åben IT politik. Ikke forstået en IT brug UDEN opsyn. For der SKAL værer
opsyn...Der er vi HELT enige...Men man skal kunne bruge sit værktøj (PC´en)
UDEN at ødelægge den fordi man "udnytter" de muligheder der nu engang er i
en PC.

> [...]
> vigtigt at få gjort - i det offentlige gør man ikke den slags.
> Der når man det man når inden for den tid man har til rådighed -

RF: Eller man "får" en "gratis" "ikke en pind" IT administrator til at
hjælpe ))

> der går pr.
>
> Det er et privat synspunkt - man taler ikke om spildtid i det
> offentlige - der når man det man kan nå - resten kommer til at
> vente.

RF: Og det er Ok ? :-/
Ikke i min bog...Jeg ville gøre noget ved det.... Og har gjort igennem en
årrække....Tro mig...Folk lytter hvis du har noget på hjertet.....Men man
støder i mange som sige "sådan plejer vi ikke at gøre...." osv...Men uden
kamp er man sikker på at tabe.

> [...]
> hubber, der står af - man får nogle nye af samme slags, der blev
> købt billigt ind dengang - de står også af, men så har man vundet

RF: Igen...Og det er Ok ? :-/
Eller er det ikke dit problem ?

> [...]
> de ikke alle - det er dyrt, kræver licenser m.v. og det er heller
> ikke alle skoler der har kapacitet til på serveren at huse et

Ghost....Næ...Med SafetyCard "kloner" man blot en PC til de andre...Ingen
Image...Ingen Ghost og ingen Serverplads kræves.....Og det fede af det hele
er at den selv kan gører det...Når du er gået hjem og sidder med kaffen

> [...]
> server) - man kan altså ikke både huse et image på adskillige GB
> samtidig med at man også skal huse elevbilleder fra publisher,

Se ovenfor....

> [...]
> spare, derfor får man ikke lov til at investere i noget -uanset
> hvor "nødvendigt" man kan argumentere for det.

Igen...Jeg forstår UDEMÆRKET "skolelivet" og de problemer der er i en
offentlig inst.
Men det gør ikke "holdningen" bedre at man ikke gør noget ved det....
Det nytter foreks. ikke at jeg køber 5 biler hvis jeg ikke har råd til
benzin til 3 af dem...
Det lader til at man har satset (og ja...Jeg ved godt, at politikerne vil
have valuta for pengene....Og se hardware etc...Men er der ingen benzin kan
man ikke bruge bilen......)

> [...]
> foreligger der en ny situation -vi skal se om vi kan få
> konsulenten til at komme noget tidligere - hvad med en gang til

RF:
Du lyder MEGET som om du er træt af at se den elendighed der præger vores
folkeskole struktur...
Og det ER da også en sørgelig forfatning den er ude i pt. men man kan da
ikke blot give op !

> [...]
> Men vi har ikke råd.
> Sér du - vi er professionelle lærere med en pædagogisk ..................

CUT EN MASSE

RF:
Kære Arne....Det ER forkert og der ER forkert...Hvad har du personligt gjort
for at ændre det ?
Skreget eller fundet alternative løsninger...Kommet med løsningsforslag
eller løbet panden i væggen...
Jeg mener det ikke nedsættende, men MANGE råber og skriger og det eneste der
kommer ud af det er at de får en dårlig hals...Der er INGEN der gider at
hører på "brokrøve" men hvis der er en åben debat og en alternativ løsning
vil du opleve at MANGE er villige til at prøve....
MEN der SKAL kæmpes.....
Jeg er HAMMER sikker på du også har kæmpet (man kan jo mærke din kampånd
her!), men kampen bliver altså ikke nemmere og man når Aldrig målet !!! Der
er endnu en bakketop bag den første....

> [...]
> it-assistent flere gange om ugen i modsætning til en skole med
> kun 50 maskiner, preller totalt af på embedsmændene: der er ikke

RF:
Så kom men en spareplan som kan synliggøre besparelsen for politikerne hvis
det er dem der bestemmer der hvor du bor.
)

> [...]
> at man får mindre det følgende år. Man kan ikke spare op, man
> skal bruge alle pengene for ikke at få mindre året efter. Sådan

RF:
Helt ærligt..Den plan troede jeg blev lagt på hylden for mange år
siden...Jeg mener at man idag ikke bliver nedsat i sit budget men man heller
ikke får lov til at beholde eller overfør sine "opsparet" kroner....?!?

> Du behøver ikke at overbevise mig om fordelen ved mange af de
> ting, du nævner - man VIL blot ikke ofre de penge, det
> koster -uanset hvilke argumenter man kommer med.

Synliggørelse...Kom med en PLAN hvor det kan synliggøres at der rent faktisk
er en besparelse for kommunen/amtet eller blot skolen...Fortæl det til de
rette folk og så skal du se...En offentlig debat er et fantastisk værktøj
overfor politiker......

> [...]
> hvor mange argumenter, du kommer med her, så vil man ikke lytte i
> kommunerne, der jo bevilger pengene - det handler nemlig ikke om

RF:
Nu sviner du igen med dine penge )))
For du vil tabe og tabe stort...
Det er ARGUMENTER og BESPARELSE men naturligvis også en synliggørelse der
skal til.
Det er "lidt" nemmer at "gører som vi plejer" men hvis man gider at bruge
energi på det og få en offentlig debat VIL politikerne også spidse øre...Det
er jo der vælgerne kommer fra.....

> [...]
> siger at embedsmænd eller politikere skal svare -de svarer på
> det, de vil stå inde for - ikke mere - Geld regiert die Welt.

OG stemmer min gode ven ) Stemmer....Så et brev i avisen vælter
naturligvis ikke en god parlamentariker....

> [...]
> ´årlige budget til at slå til - og det er så lige meget om du
> eller kong Hans kan komme med nogle knaldgode argumenter - det

RF:
Det er HELT klart at vi er i to lejere når der kommer til hvad der skal til.
Som sagt har jeg selv set systemet indefra igemmen 12 år og kender også de
små "konger" der er i systemet.
Men min holdning ændres ikke af det...
Det er naturligvis SØRGELIGT at et udviklet land som danmark til trods for
vores "system", må siges at værer.....Er så tilbage når det gælder
"virksomhedsdrift i det offentlige".....

> [...]
> en fransk bøf. Da du har spist den kommer tjeneren med en regning
> på 100 kr. - du siger: jeg har nogle gode teorier - tjeneren: det

RF:
Den var god....
NATURLIGVIS er der en regning....På din måde har du medbragt konen der tager
opvasken for dig fordi "hun ikke koster en pind" !
)

> Det var også en fordel for skolerne at benytte sig af ghost
> førend reborncard kom på markedet. Men skolerne skulle selv
> bekoste det - det tog næsten 10 år førend de gik med til det.

RF:
MEN de gik med til det....JEG er pinlig opmærksom på at skolers udvikling
inden for IT har været en LANGSOM procces. MEN hvis det ellers ligner den
omliggende verden VIL vi se en øget fokusering imod IT delen da den, som du
selv skriver, fylder mere og mere i skolen.... (Flere PC´er og IT udstyr)

> skat

CUT EN MASSE
RF:
NEJ jeg har ikke lyst,,,OG det er LIGE min argumention....
Jeg vil "sku" heller ikke betale for "ikke en pind" teknikeren....

> [...]
> ældre, der ellers skulle være mere fornuftige og kloge, ødelægges
> inventar, maskiner, vægge, toiletter m.v.

Jeg vil naturligvis også have overvågning...Ingen skal rende rundt og "lege"
på skolen og med IT udstyr UDEN overvågning......Det er jo drift vi snakker
om....

> [...]
> skriver som om det "bare" er at etablere et "frit" edb-miljø -
> det er IKKE "bare" at gøre noget sådant.

Det er fordi du lægger noget andet i ordet frit end jeg gør...Jeg mener ikke
ÅBEN klasser hvor man blot kan gå og komme som det passer dig...Men ÅBEN IT
(PC´er) miljø....Altså en PC uden restriktioner, BÅDE når det gælder
undervisning men også når det gælder "anden brug".
Og Jo...Jeg ved hvad jeg snakker om...Har selv undervist i IT og arbejdet
sammen med utallige skoler omkring deres IT miljø......Inden for det sidste
år vil jeg tro jeg har set omkring 50-60 skoler og deres opbygning af IT
miljøet og tro mig..Det virker.....

Prøv du at være vikar på
> en skole blot i en måned med vedligeholdelse af it-parken som
> beskæftigelse -

RF:
Efter ReBorn/SafetyCard ER der ingen vedligehold...Blot ny installation
eller Hardware vedligehold.
Det beskytter naturligvis heller ikke imod hærværk så som indgreb direkte i
PC´en...Derfor har vi jo heller ikke adgang til PC´erne uden overvågning. !!

> [...]
> sagde lidt mere, svarede blot: nu skal vi ikke se
> vanskelighederne som problemer, men som udfordringer.

Jamen...Jeg kan vel ikke udtrykke mig mere klart....Reborn/SafetyCard og
dine opsætninger er beskyttet.
Du skal IKKE klone PC eller geninstaller den...
Hærværk = Overvågning...
"Ingen kommentar" = Offentlig debat og pres på dem der tager dine
beslutninger for dig...!!!!

> [...]
> naturligvis også undervise i de ting - men jeg er også lærer og
> må ikke påtage mig det arbejde, da det er forbeholdt

RF:
?!?
Jeg mente skam at det var noget eleven skulle prøve....
(Er det for udfordrende ?? ) )))

> Jeg kan godt give folk injektioner - det må jeg ikke som
> lægmand - er det ved at dæmre nu?

RF:
NIX....
Jeg kan forsøge at vende den om.-...... Jeg kan køre bil også behøver jeg jo
ikke at tage kørekort....

:-/
Jeg siger ikke at eleverne skal "lege" med jeres IT...Jeg siger blot at i
undervisningen kan man LANGE mere men en "beskyttet" PC end med en
"ubeskyttet" PC....Uden frygt for at PC`en ikke virker efter en
undervisningstime....
Man får bedre bruger at det værktøj der hedder PC hvis brugeren får lov til
at "arbejde" med den...

> at "lege" med
> til for at
>
> Nonsens - man lærer det under den overvågning og undervisning,
> der er når eleverne er på edb-lokalet.

RF:
JA da....Men er det ikke bedre at have en plastik kop man kan tabe på
gulvet og blot samle den op igen, eller er det bedst at have et glas der
knuses hver gang det tabes...(en gang og vi skal have et nyt glas)
Overvågning og undervisning...NATURLIGVIS...Jeg har ALDRIG sagt andet og
aldrig ment andet....

> [...]
> bestemte opgaver. Nichts weiter. Vi skal ikke undervise eleverne
> I EDB som selvstændigt fag, men MED edb som et REDSKAB.

Og hvori ligger forskellen ??? De skal blot kører bilen men ikke lærer noget
om den ?!?
Når du tager et kører kort idag skal du først lærer noget om
bilen...Derefter skal du i "kravlegård" og så ud og prøve i trafikken inden
du bliver sluppet løs....
Og du mener altså helt ærligt at man ikke bør lærer noget om IT man blot
bruge et tastatur ?!?!?
Jeg må tolke dig derhen at du tillægger ikke den indlæring der er i
forbindelse med brugen af "redskabet" PC som en undervisning ?!??
Så tager du grundigt fejl...For os med viden er det måske naturligt, men for
unger uden IT erfaring er det en basis viden der kommer på plads...Og lærer
vi dem at tale forkert eller skrive forkert vil det følge dem resten af
livet..Hvorfor tror du at det ikke har indvirkning på dem hvilken form for
"undervisning" (som de altså ikke får) de får......??

> Igen med din "genstart" - det har vi ikke råd til - det vil man
> ikke investere i - og uanset hvilke argumenter du smider på
> bordet er svaret det samme: NEJ!

Forstået...Og den del er hvis færdigdiskuteret

> [...]
> skrivebordsforslag. Kom ud i virkeligheden og se, hvad vi kan
> tilbyde -det er sandt for dyden ikke ret meget.

RO på... Det er forhåbentligt en "venlig" debat og ikke en mudderkastekamp
der er gang i her !??!
Og jeg ER og har været i "virkeligheden"...Kender fint din holdning og
skolers kår....

> JEG BESTILLER STRAKS 200 - DU BETALER, IKKE SANDT?

RF:

Hvis jeg må bruge din "ikke en pind" mand i to år samme tid som du bruger
ham i skolen skal jeg sku nok betale...Det er nemlig en RIGTIG god
forretning for mig....

> [...]
> kunne brødføde dig blot en time. Og desuden ville man fra
> kommunalt hold, der jo bevilger pengene´, sige: det har vi ikke

RF:
Og vejrudsigten...Torden og regn...
Sikke sortsyn.....
Tag det roligt...jeg tilbyder dig blot at du kan ringe hvis jeg kan
hjælpe....Mærkeligt at du ikke kan råbe nogle op med den holdning du har
))

Liten up....

> [...]
> arbejdssituation, men alligevel mener du at blot vi anskaffer et
> reborn card så er alle problemer løst - det er naturligvis noget

RF:
Nemlig...Sikke noget sludder...
Det har jeg ikke sagt og det mener jeg ikke..
Men du kan jo læse mit svar heroven over...Og lad nu vær med at over
fortolke det....
Og JO ...Som sagt har jeg selv undervist. Arbejder med skoler og kender
udemærket deres forhold i den "virkelige" verden.

> [...]
> også noget slemt sludder - jeg konstaterer fakta gennem 17 år i
> skolevæsenet - det er ikke noget, jeg blot finder på for at

RF:
Men din vej er den hårde og svære...Det kan værer nemmere og mere lyst end
du tegner det....

> [...]
> rabatter ved ´storkøb og så har de en vis sikkerhed for at de
> store firmaer, der leverer mærkevarerne, også eksisterer om 10

RF:
YES Ok...så....Skal vi lige kikke på hvad der findes på markedet...
Skumpaq ...Nååårr nej...De hedder jo HP / Skumpaq i dag....
Og IBM...Nåååårrr nej de har lige kommet ud med at vil satse på Server
markdet og droppe PC....
Hmmm....Så er der jo kommet DELL....De bliver HELT sikkert i marked i MANGE
år og det er jo en sikkerhed ??!?
For hvad ?

Stor rabat....Fedt...Hvis prisen er høj fra starten og du får 20% koster en
pc måske 5000,- Men hvad nu hvis prisen er lav og du får en rabat på 10% i
stedet ?!??!
Der er MANGE måder at anskue "problemet" på....
Ialt er en PC et kabinet, et bundkort, en HDD, RAM og grafikkort samt lyd og
netkort.
MEGET af det kommer i form af bundkort (Lyd grafik og netkort)
Så hvorfor var det lige at man skulle sikker sig at leverandøren var i
market i mange år endnu ??

EverCom networks (DataCentrum) som mange bruget og som stod for en MEGET
stor del af det danske IT marked når det gjalde PC´er er døde...Fra den ene
dag til den anden...
Mange store firmaet har det med sammenlægninger (HP /COMPAQ som den klart
største i nyere tid) og hvem siger at den nye sammensætning tilgodeser det
indkøb i havde for 1-2 år siden...Og hvad kan man bruge det til ?!??
MEN det er min helt personlig holdning....

> [...]
> andre ting, der presser sig på - der er nye kommunalpolitikere,
> der tænker anderledes og embedsmændene klapper hælene i og siger

Du kender min holdning til det... )

> PC´er ud. Så den
>
> Hvis den indgår som løsning -ja - men det er ikke sket til dato.

RF: Det passer ikke...Det er sket i mange kommuner !!

> [...]
> det preller totalt af på kommunerne: vi skal ikke spare på
> længere sigt, for der er virkeligheden en anden - vi skal spare

RF:
Hør nu...Jeg arbejder med det til dagligt, så jeg tror nok jeg kender en
"smule" til det...Så er det sagt....
Men jeg kender også sangen om besparelser...Den hører jeg dagligt..

> have din
> >
> Tja, René - jeg kan konstatere at du sikkert mener det godt, men
> du har desværre ikke begreb om, hvordan virkeligheden ser ud på
> skolerne.

RF:
He he..:Det var lige godt satans...JO jeg gør..... )
Jo jeg ved....

> [...]
> selvom jeg som lærer og edb-ekspert kan gennemskue, når eleverne
> laver noget, der er forbudt, så kan alle mine kolleger ikke altid

WOW WOW..:Fri afbenyttelse...Det har jeg ALDRIG skrevet..Jeg har skrevet at
man skal have "åbne" maskiner.
Altså maskiner der ikke er låst ned software mæssig....Jeg mener helt klart
som dig at der SKAL værer overvågning på.

> [...]
> (selvom man er der hele tiden, kan eleverne alligevel gøre, hvad
> de lyster - man kan ikke overvåge 20 elever hvert eneste sekund),

Mine meninger PRÆSIS...... )
HERLIGT....

> [...]
> kommer i kløerne på pædofile eller andre med ikke-acceptabel
> adfærd. Vi kan ikke sikre dem mod alt, men vi skal gøre vort

Det lyder godt...Det er LIGE det jeg står for når det gælder vores børn.
Som sagt har jeg ALDRIG sagt at der ikke skulle værer overvågning......

> [...]
> så sandelig også med økonomien og omkring hvad vi ellers er
> forpligtede til at gøre som lærere: at undervise.

YES.....Klart....

> Vi kan ikke have en slags laissez-faire-pædagogik på skolen.
> Men hvis du vil donere 200 reborn kort til vores skole, skal du
> da være mere end velkommen

RF:
Hvis du vil donere en "ikke en pind" mand til mig i to år har vi en aftale.
)
Han koster jo ikke noget!
Og mine kort koster kr. 350 x 200 = 70.000
En mand koster mig omkring 285.000 årligt...Så jeg spare en del
)

Med venlig hilsen
Rene Frederiksen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-11-02 13:37

Rene Frederiksen wrote:
> Hej Arne.

nemmere for

> RF: Ikke enig....

Det behøver du heller ikke at være - men i modsætning til dig,
arbejder jeg med det hver dag, så jeg ved, hvilke betingelser, vi
er underkastet -og det er de praktiske forhold, der gælder, ikke
hvad du eller en anden skrivebordsteoretiker kan finde på.

Hvis jeg f.eks. siger: pædagogisk set er det bedst at man gør
sådan og sådan og det kan jeg sige fordi jeg har en akademisk
grad inden for pædagogik, så vil man sagtens kunne sige til mig:
muligvis har du ret, men vi kan ikke i praksis udføre disse
ting, fordi vi ikke har mulighederne, pengene og den politiske
opbakning. Det er det, sagen drejer sig om.
Det du må forsøge at forstå er simpelthen dette: hvis en maskine
bryder ned, går i stykker etc. får vi den ikke repareret før
it-assistenten dukker op på arbejdspladsen. Så skal han tage
stilling til om han kan reparere den, om den skal sendes ind til
reparation eller om der bør købes en ny.

Men dermed er det ikke slut: skolens leder skal tage stilling til
om man har råd - og så spørger de lærerne om det kan undværes.
Hvis det ikke er tilfældet, vil lederen måske forsøge at finde
pengene, eller også får man at vide, at man må vente med at
udføre de opgaver, der er nødvendige, til der kommer "nye" penge
(altså året efter.

Når man så skal bestille varerne, så skal det ske via den
kommunale centralbevilling - gør man ikke det, så kommer man til
at betale fuld pris for varen -altså uden kommunalt tilskud - det
betyder at varen pludselig bliver dyrere end oprindelig, og så
kan det være at man siger: der er mange andre ting, der skal
købes ind i år - I må vente endnu et år.

Hvis man bestiller varen, så kan det godt være at der går måneder
førend den kommer alligevel.

Et aktuelt eksempel: vi oprettede en skole med et it-miljø for
10.klasse. Vi fik bevilling til at indkøbe 20 bærbare maskiner
fordi de var nedsat, de lå i kommunalt regi og var "udtjente". Vi
fik dem for en meget lav pris.

Det skete før sommerferien i år.
Så blev maskinerne stjålet, men vi fik lovning på at forsikringen
ville dække, så vi ville få nogle nye - vi skriver nu i
slutningen af november - vi har ikke set skyggen af maskiner, og
vi har fået at vide at vi højst sandsynligt ikke ser dem førend
næste år -måske "allerede" i marts - det vil sige, når skoleåret
næsten er til ende. Vi har altså oprettet en klasse under falske
forudsætninger - eleverne er sure, forældrene er sure, vi er
sure -men intet hjælper - de nye maskiner skal jo først afprøves
førend de sendes videre, og da man har personalemangel, kan det
desværre ikke lade sig gøre. Med andre ord: systemet er
ineffektivt og tungt - men vi kan intet gøre.

Derfor bliver vi nødt til at sige til os selv: vi kan ikke have
at eleverne blot frit benytter maskinerne, for vi ved af
erfaring, at når det går galt -og det gør det hver eneste gang -
så betyder det ikke blot at EN elev mangler en maskine, men at
100 elever mangler den pågældende maskine.

> RF; YES

0g det var faktisk det, du ikke forstod.

.

> [...]
så kort
> sigtet i sin politik,
> endnu mere er det en skam at folk affinder sig dermed !

Når folk taler med os, siger de: det er dog for galt - alligevel
stemmer de efter pengepungen. Det hænger ikke rigtig sammen.

HVER år

> CUT EN MASSE .....
>
> HOV HOV HOV:....Det er mine skatte kroner du kalder "ikke en
> pind"...Det er jeg ikke så tilfreds med...

Du mener dine MANGLENDE skattekroner.

> Du tænker naturligvis på skolens budget men det koster immervæk
> samfundet en masse.

Men det er desværre ikke nok, når vi taler om IT - og hvis vi
bare lod stå til, ville det koste endnu flere skattekroner.

> Når der er ansatte koster det....
> Så sig endelig ikke at det IKKE KOSTER EN PIND.....
> Hvis vi alle tænkte som dig vil vi værer gået på røven NOGET
> hurtigere end vores politiker prøver at nå....

sludder og vrøvl - jeg forsøger blot at forklare dig
virkelighedens verden -sådan som jeg beskriver den, ser den
faktisk ud - det nytter jo ikke at sige, at alle Københavns gader
skal fejes hver eneste dag, hvis man så kun ansætter EN fejemand,
vel?

Og når man så indser at det ikke kan lade sig gøre at feje alle
gaderne hver dag -hvad gør man så? Ansætter nogle flere? Nej, man
siger: det var da trist, men vi har ikke råd -han må feje så
meget han kan hver dag, og så en dag er han vel nået igennem.

Derfor koster det ikke en pind (mere) - det kan så godt være, at
fejemanden er nået halvdelen igennem på et par år eller 10, men i
mellemtiden er de fejede gader groet til igen med møj, og så er
man ligevidt - men DU har sparet skattekroner.

Jeg håber at denne simple sammenligning får dig til at forstå,
hvorfor det ikke kan lade sig gøre blot at lave en slags
laissez-faire-pædagogik omkring IT

> [...]
ender...Du
> kender min holdning og du har naturligvis din egen...

Det er ikke din holdning, jeg er ude efter - jeg er ude efter at
få dig til at forstå, hvorfor vi har en it-politik, hvorfor vi
ikke blot lader stå til og lader eleverne "eksperimentere" - det
har vi simpelthen ikke råd til. Det burde da være enkelt at
forstå et så simpelt budskab. Og alle argumenter, at det betaler
sig i længden holder ikke en millimeter: det er cool cash, det
drejer sig om - ikke hvor gode argumenterne er.

Prøv at læse min lille analogi med fejemanden igen -prøv at
forstå, at det ikke er en elev, der har en computer han/hun kan
eksperimentere med, men det er måske 20 elever, der skal bruge
den samme computer hver dag - og vi har ikke blot mulighed for at
sætte en ny op med det samme, når den gamle bryder sammen.

> Jeg "kan" ikke forstå at man blot giver op og lader
kommunen/amtet
> bruge penge på "ikke en pind" folk, når disse penge kunne
bruges mere
> fornuftigt....

Jeg kan ikke forstå at folk tror på Gud, når vi ser al den nød og
elendighed i verden - jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke mener
at det politiske parti, jeg stemmer på og som jeg opfatter som
socialt ansvarligt, som godt for ´de fleste etc., ikke også er
deres parti - men sådan ser verden altså ikke ud.

> [...]
12 år
> og kender også en del til "organets" virkemåde.....Men tro

Javist kan man ændre ting: men det tager tid - og vi kan altså
ikke hekse - jeg har fået gennemført at vi på en skole fik en
server, selvom kommunens repræsentanter var imod. Det skyldtes at
jeg vidste mere om disse ting end kommunens folk og fordi jeg
kunne argumentere for at det ville være endnu dyrere at skulle
vedligeholde 50 maskiner enkeltvis end at vedligeholde en og så
holde den igang til fordel for de 50 maskiner.
Det tog tre år at overbevise dem - og med den udvikling vi har
inden for IKT-området, så kan vi ikke vente tre år hver eneste
gang.
Nu ved jeg ikke hvad du beskæftigede dig med inden for
staten -men hvorfor sørgede du ikke for bedre forhold for
skolerne, nu du er så skråsikker på at man kan ændre ting?
Naturligvis kan man ændre ting, men det tager altså sin tid -og
det er det, vi har mindst af.

Og som jeg udtrykkelig forklarede dig: vi har nu i tre år ansøgt
om at få en it-assistent der er på skolen i mere end to dage om
ugen. Vores argumenter er gode: vi er den største skole i
distriktet - vi har maskiner, der svarer til fire skoler, når vi
tager de ikke leverede bærbare maskiner med - men svaret er blot
NEJ, NEJ og atter NEJ. Vi modtager ingen begrundelser for
afslaget, blot et rungende NEJ.

Det er muligt at du tror at du kan ændre systemet, men det sker
altså ikke "overnight" - og vi kan altså ikke vente med at
undervise ungerne til politikerne og systemet besinder sig og
indser det fornuftige i det, vi siger.

Du er tydeligvis fortaler for den såkaldte
"rationalitetstænkning" - det forhold, at man tror at meninger
brydes og at man så via fornuftens vej kan overbevise folk om
sine argumenter, at de bedste argumenter vinder - den idé er
desværre død - det er måske en opfattelse man kan hygge sig med i
den bedre middelklasse, medens man sætter sit kryds på Anders
Fjogh eller Ulla Tørnæs eller en af de andre konservative
koryfæer eller venstrefolk, men det er heller ikke dem, der skal
leve med beslutningerne.

Lad mig se: vi kunne f.eks. nedlægge forsvaret - sikke mange
penge, vi kunne spare - men uhadadada for en tankegang - hvad
skal stakkels Danmark så gøre, hvis vi bliver overfaldet af de
fæle russere, kinesere eller tyrkere? Du må da have en skrue løs,
mand, når du kan foreslå noget sådant.

Nu er jeg altså ikke krigslidderlig, og forstår simpelthen ikke
folks hang til våben og vold -men det er der en masse, der gør -
så her har vi blot et eksempel på at vi ikke kan blive enige med
hinanden om, hvad der er det bedste argument.

Jeg er skolelærer, jeg har et arbejde, jeg skal passe hver dag -
jeg kan ikke blot vente på at mine gode og velunderbyggede
argumenter måske en dag vinder fremme (måske om ti år) eftersom
jeg skal undervise hver eneste dag.
Derfor svarer dine argumenter som til dem, Linux-folkene har råbt
og skreget om i denne gruppe noget tid: vi bør indføre linux i
alle skoler - det er både bedre og billigere. Jeg har spurgt i
systemet, hvorfor man så ikke gør det - og ved du hvilket svar
jeg fik? Ingenting - ingen kommentarer -ingen tilkendegivelser -
intet, nada, zip, nichts -

Jeg har forelagt spørgsmålet mundtligt, skriftligt, offentligt,
via kommandovejen, via uofficielle kanaler - samme svar:
ingenting. Det ties ihjel - en har dog i hele den proces sagt: vi
har en gang "giftet os" med MS - det har vi ikke råd til at sætte
over styr for at eksperimentere med noget, vi ikke kender nok
til - det er en politisk sag.

Eller man kan blot følge med strømmen.

Jvf. ovenover.

> [...]
ødelægge
> den fordi man "udnytter" de muligheder der nu engang er i en

Du kan ikke nævne en eneste kommune i dette land, der har en åben
IT politik, der gør at eleverne kan få lov til at ødelægge
maskinerne for at eksperimentere. Du kan muligvis nævne nogle
småkommuner, der har installeret et reborncard og eller har ansat
flere midler til vedligholdelse via personale, men det gælder
ikke i Københavns kommune - og det er trods alt landets største,
med de største sociale problemer i landet.

Vi er ikke en rig kommune som man er det i Gentofte, Hørsholm og
resten af "whisky-bæltet" - Du har sikkert også hørt om den
katastrofale mangel på bøger og de mange kopier man tager, der
tilsyneladende koster mere end bøgerne.
Sandheden er den, at skolerne har et gevaldigt efterslæb på det
bogmæssige område -den fhv. undervisningsminister Bertel Haarder
mente at man blot kunne bruge bogkontoen til at købe
edb-programmer, for så sparede man på bøger - og dermed afviste
han at tilføre systemet (det kommunale) flere penge. Og alligevel
stemmer vælgerne på ham - jeg har såmænd snakket med ikke så få
forældre, der var forargede over at vi brugte så mange kopier og
at vi ikke havde nye bøger til eleverne, up-to-date-vægkort etc.
etc. - de samme forældre fortalte dog beredvilligt at de stemte
på Venstre og på Bertel Haarder, for partiet havde lovet
skattelettelser - det store mantra i åbenbaringen.

rådighed -

> RF: Eller man "får" en "gratis" "ikke en pind" IT administrator
til at
> hjælpe ))

Det er GRATIS i forhold til at ansætte mere personale- det er
GRATIS i forhold til at købe bedre isenkram: kommunalfolkene
behøver jo ikke bekymre sig om at vi ikke kan undervise fordi
lille Søren har ødelagt fire computere for at "eksperimentere"
samtidig med at store Peter har downloadet så mange mp3-filer
ned, at serveren er gået i bro - de vil jo blot sige: det må
it-assistenten da ordne hen ad vejen.

Vi kan sagtens løse problemerne, men det tager tid - meget lang
tid - og det er tid vi ikke har.

Og når du ironiserer over den "gratis" it-assistent, så prøv da
for fanden at tage det en smule mere seriøst - det koster
naturligvis at betale en it-assistent, men hvis han ikke kan nå
at udføre arbejdet i de to dage han har til rådighed, hvad vil du
så have vi skal gøre? Lade lille Peter eller store Hans fortsætte
deres adfærd?
Og lade os som skal undervise med it i alle fag, vente til næste
år førend der bliver råd til at ordne det hele?

> [...]

ikke at
> gøre...." osv...Men uden kamp er man sikker på at tabe.

Ved du hvad - hvad fanden tror du jeg og mine kolleger gennem
mange, mange år har gjort for at få politikerne til at lytte, med
gode argumenter etc. Og hver eneste gang får vi blot at vide:
Danmark har det dyreste skolevæsen i verden, vi får ikke noget
for pengene, resultaterne i OECD taler deres tydelige
sprog -hvorefter man laver et folkeskoleforlig, der blot siger:
skolerne har ikke haft succes med det, de hidtil har
lavet -derfor må vi have mere af det samme.

Og har man hørt skolerne? Har man hørt lærerne? har man
overhovedet lyttet til blot en brøkdel af de gode og
velunderbyggede argumenter, der er kommet fra dygtige og
kompetente folk uden i det virkelige liv?

Næ - vi skal afskaffe "smagsdommerne" siger Fjoghet med et
svedent grin: vi skal blot lade den "sunde fornuft råde" -
problemet er blot at han ved groft at affeje det, han kalder
smagsdommere, som i virkeligheden dækker over dem, der er
kritiske over for regeringens politik og dens handlemåde, hindrer
at der kommer en fornuftig debat ud, der handler om folks
virkelighed - man lover så skattelettelser (ganske vist kun ca.
150 kr. om året), men den går naturligvis rent ind hos folk: vi
skal have et bedre skolevæsen, med al det moderne isenkram på
it-området og naturligvis bedre resultater, så vi kan sammenligne
os blandt de bedste i Europa - men det må ikke koste en krone
mere. Urealistisk, uklogt, ubegavet og uladesiggørligt.

Men siden du er så pokkers klog, så må du vel have en løsning på
problematikken. Du kan jo blot "kæmpe" for din sag om åbne
it-miljøer på skolerne -og jeg vil da ønske dig al mulig held og
lykke - måske når du en procentdel af det, du ønsker når du går
på pension? så gå bare i gang.

Vi

> RF: Igen...Og det er Ok ? :-/
> Eller er det ikke dit problem ?

Jeg er menig lærer, der skal have brød i skabet hver eneste dag -
jeg har forsøgt at råbe de ansvarlige op uden held - jeg har
skrevet artikler i aviserne, deltaget i debatter med de
ansvarlige -og hver gang har jeg fået en kold skulder- jeg har
oven i købet sat mit job på spil for at være "kritisk" for at
sige tingene som de er - og hver eneste gang har jeg fået at
vide, at jeg hellere skulle stikke fingrene i jorden og passe på
hvad jeg siger, hvis jeg stadigvæk ville være ansat i
skolevæsenet. Det er ikke blevet sagt direkte sådan, men det har
ligget mellem linierne. Der er dog grænser for hvad man kan gøre.

De mest almindelige svar er dog: det bestemmer din skoleleder -
og hvis din skoleleder vil betale for det, så er der ingen
problemer.

Skolelederen siger så: vi har ikke råd, for vi har ikke fået
tildelt de nødvendige midler til at indkøbe de nødvendige
ressourcer til foretagendet af de bevilgende myndigheder.

De bevilgende myndigheder, kommunen, siger: vi har mange andre
opgaver at tage os af - vi kan ikke sådan blot tilføje flere
midler til skolerne, eftersom vi ikke har fået flere penge af
staten (dig) og sådan sender de aben videre.

Der er folk som mig, der har været særdeles kritiske over for
kommunens politik, som er blevet forbigået i jobs, de ellers er
velkvalificerede til, simpelthen fordi de har kæftet for meget
op. (Jeg kender faktisk et par eksempler på den slags
berufsverbot - og vi har da også tidligere fået ombudsmandens ord
for at der i visse tilfælde er sket berufsverbot i Danmark blot
på grund af nogle pædagogisk uddannede personers politiske
tilhørsforhold til f.eks. SF) - jeg forstår godt at man ikke uden
videre går imod sine foresatte hvis man samtidig har familie, der
skal brødfødes og husleje der skal betales.

> [...]
kræves.....Og
> det fede af det hele er at den selv kan gører det...Når du er

Du fatter det stadig ikke - så må jeg spørge dig om følgende: når
man installerer et sådant kort, så forsvinder alle it-problemer
som dug for solen, ikke sandt? Så vil der ikke være brug for
servere, for lagerplads, for maskinvedligeholdelse etc., nogen
sinde, vel? Så vil enhver elev, enhver lærer trygt kunne lægge
sine dokumenter ned på maskinen uden at de risikerer at blive
slettet, ikke også?

Du må have en særdeles selektiv opfattelse af, hvad edb er for en
størrelse. Jeg har arbejdet med det i mere end 20 år - ham vi
deler hus med er professionel it-mand og forelagt dette for ham,
ryster han blot på hovedet og siger: "tja, jeg har mere end 30
års erfaring fra det professionelle erhvervsliv, men jeg ved
naturligvis ingenting om dette - - min erfaring siger mig
´blot at det ikke er så enkelt som han vil gøre det til"

> [...]
er i en
> offentlig inst.
> Men det gør ikke "holdningen" bedre at man ikke gør noget ved

Hvor har jeg skrevet at vi ikke gør noget ved det, at
"holdningen" er som du tror? jf. ovenover.

> [...]
præger
> vores folkeskole struktur...
> Og det ER da også en sørgelig forfatning den er ude i pt. men

hvem har givet op - jeg har undervist i folkeskolen i mere end 17
år - jeg har lavet andre ting i min tilværelse, og nærmer mig
stærkt pensionsalderen, og stadig kæmper jeg med problemerne hver
eneste dag - og det gør mine kolleger også. Men ligemeget hjælper
det.
> RF:
> Kære Arne....Det ER forkert og der ER forkert...Hvad har du
> personligt gjort for at ændre det ?

ALT HVAD DER KAN GØRES - og det er endda vand ved siden af, hvad
mine kolleger har gjort - vi er bundet på hænder og fødder.
Skriver jeg om en aktuel sag, vil jeg blive anklaget for brud på
tavshedspligten, at gå uden om kommandovejen etc. Man skal nok
komme afsted med en kritik af en medarbejder, hvis man vil dække
sig ind.
Vi har jo set hvordan kritiske embedsmænd i staten er blevet
forflyttet for at have nogle private meninger om tingene -de er
blevet kaldt illoyale af toppolitikere og har været nær ved at få
en fyreseddel. Det er muligt at du er ligeglad, men det er jeg
ikke.

Jeg har forlængst indset, at systemet er det stærkeste, at vi kun
kan gøre meget lidt, og når det lidt er gjort, så skal vi vogte
os for at gøre ret meget mere, hvis vi ikke vil risikere at gå
fra hus og hjem. Det er jo nok ikke uden grund at der findes en
forening mod magtmisbrug - men i dette lille eventyrland, tror jo
ingen at det står så slemt til. Vi er jo lullet i søvn af snakken
om vores gamle demokrati, ´hvor de bedste meninger vinder- sådan
er det ikke i virkelighedens verden.

I stedet foretrækker jeg så at vi laver en restriktiv it-politik,
hvor ungerne er forment adgangen til edb-lokalerne uden opsyn,
hvor de ikke må downloade eller ændre på opsætningen af
maskinerne, hvor de ikke må eksperimentere mere end læreren kan
genoprette det inden for kort tid etc. Med andre ord: vi, der har
kæmpet mod vejrmøller i mange år, har ikke mere tid til pjat -
hvis politikerne vil have at eleverne skal kunne eksperimentere
med computerne på skolerne, så må de bevilge de nødvendige
ressourcer - ellers bliver det over mit lig, at det sker - og
mine kolleger er heldigvis enige.
Det er ikke min opgave at lade eleverne eksperimentere med
systemerne - det er min opgave at undervise dem i de fag, der
hører til skolens fagrække og at undervise dem i it som
hjælpemiddel - det må altså ske inden for de rammer, som skolen
sætter - rammer som forøvrigt også er kendte i det øvrige
arbejdsliv. Her kan man jo heller ikke lade folk "eksperimentere"
systemerne sønder og sammen.

Men du er som sagt velkommen til at sætte din gratis arbejdskraft
til rådighed for eksperimenterne, og så naturligvis betale hvad
det koster, når det går galt -og det gør det.

> Skreget eller fundet alternative løsninger...Kommet med
> løsningsforslag eller løbet panden i væggen...

jf. ovenover.

> [...]
debat
> og en alternativ løsning vil du opleve at MANGE er villige til

Det lyder altsammen meget smukt - men prøv du at sige til
statsminister Fjogh, at der skal flere penge til, at han godt kan
glemme alt om skattelettelser og at han nærmere skal sætte
skatten op, fordi der er gode argumenter for det. Prøv at bede
ham lave loven således at de store multinationale selskaber
betaler en ordentlig skat af deres indtjening her i Danmark, lad
ham kunne beskatte A.P.Møllers búgnende familiefond etc. etc. -
så skal du se en mand, der ruller med øjnene og beder dig
forsvinde hen hvor peberet gror.

> [...]
Aldrig
> målet !!! Der er endnu en bakketop bag den første....

Mit mål er ikke eksplicit at undgå at lave en IT-politik på
skolerne, for det finder jeg faktisk yderst fornuftigt - mit mål
er at der er de fornødne ressourcer til rådighed for skolerne
uanset hvilket træhovede af en politiker, der sidder på
tronstolen.

> RF:
> Så kom men en spareplan som kan synliggøre besparelsen for
> politikerne hvis det er dem der bestemmer der hvor du bor.
> )

Det har vi gjort: svar: NEJ!

> [...]
men man
> heller ikke får lov til at beholde eller overfør sine

Jo, sådan er det desværre endnu.

> [...]
offentlig
> debat er et fantastisk værktøj overfor politiker......

Jeg og andre har ført offentlige debatter om dette - men svaret
er stadig nej. De siger: det koster jo i dag noget mere -og
hvornår vi har besparelsen hjemme er ikke til at sige- vi satser
på det sikre, det vi ved - og ikke på det usikre - vi skal jo
også gerne genvælges næste år.

> [...]
> Nu sviner du igen med dine penge )))
> For du vil tabe og tabe stort...
> Det er ARGUMENTER og BESPARELSE men naturligvis også en

Jeg vil vinde det væddemål -stort- men diskussionen her fører
ikke til noget - jeg kan fornemme at du er temmelig langt fra den
virkelighed vores skoler befinder sig i, at det ikke fører til
´noget: du har mange gode ideer, men hvorfor har du ikke fået dem
ført ud i livet? Hvorfor har du ikke sørget for at få politikerne
i tale og overbevst dem om fordelene ved dine planer? Det er jo
DIG, der er kritisk over en it-politik - jeg er for en it-politik
på skolerne.

Du har jo åbenbart de rigtige meninger, du ved åbenbart, hvem "de
rette " personer er - du ved åbenbart hvordan skolerne og
kommunerne tænker - så er det da mærkværdigt at du blot sætter
dig tilbagelænet og siger: jeg forstår ikke hvorfor skolerne har
en restriktiv IT-politik.

Når du ikke forstår alle de rigtig gode og mange argumenter jeg i
disse skrifter har bidraget med - hvordan tror du så at
politikerne vil tænke? De forstår jo heller ikke noget - men du
har jo åbenbart fundet de vises sten - du ved åbenbart bedre end
mine kolleger, hvor skoen trykker og du kan mener åbenbart at man
kan overbevise politikerne med gode argumenter - hvorfor fanden
gør du det så ikke - det er jo dig der har et forståelsesproblem
med dette -ikke jeg- jeg ved hvordan systemet fungerer, jeg ved
hvad mine kolleger og jeg har gjort gennem mange år -
Jeg fik en gang at vide af min daværende inspektør at jeg nu
skulle slukke alle maskinerne hver eneste dag fordi vi havde dem
på stand by - jeg undersøgte sagen, fandt ud af at det ville
koste skolen 300 kr. om året at have dem tændt, men det ville
koste mere i tid at lade mig eller skolebetjenten rende rundt
hver eneste dag og slukke maskinerne.
Hans svar: siger du, jeg lyver? Betragt dette som en direkte
tjenstlig ordre.´Der er ikke mere at diskutere her.

Det er sådanne svar, vi har fået af de ansvarlige myndigheder-

Et andet eksempel: en meget kendt psykolog, der rejser rundt ´med
sine "shows" og holder seancer for skoler, hvor der er
ledelsesproblemer, personaleproblemer etc. kom en dag til vores
skole fra Nordjylland. Han fik en historie fra vores skole
omkring en elev, der var småt begavet og hvor man havde forsøgt
at få forældrene til at forstå at han skulle på en specialskole
(forældrene kan nægte det) - han sagde: jeres historie passer
ikke - det ville tage mig EN dag at få den pågældende elev sendt
videre til en sådan specialskole - jeg har mere end 20 års
erfaring med det.

Efter at have snakket med vores skoleleder måtte denne
velbegavede mand med de mange successer og de mere end 20 års
erfaring erkende at den gik ikke i Københavns kommune -her var
der intet at komme efter. Man villé ikke risikere at en sag kom
på deres bord, hvor de kunne risikere at blive underkendt af den
statslige forvaltning på området. Eleven går nu i 9.klasse -og
det går ham ikke godt, hverken faglig eller socialt - og han er
da også blevet sat i forbindelse med forskellige former for
kriminalitet og vold.

Men du har da sikkert en vældig god forklaring på dette og mener
vel stadig at man blot skal "argumentere"? - JO- det er så nemt
at sidde ved sit skrivebord og lade fingrene flyve over
tastaturet og vide præcis hvad man skal gøre og hvorfor man gør
dette eller hint forkert - noget andet er så at komme ud i
praksis og forsøge at føre sine ideer ud i livet. Her er det ikke
fornuften, der tæller, her er det ikke argumenterne der tæller,
men realiteterne.

> [...]
også
> spidse øre...Det er jo der vælgerne kommer fra.....

Det gælder ikke folkeskolen - hvorfor tror du at man laver et nyt
skoleforlig? Hvorfor tror du at man har vendt det døve øre til i
mange år, når man fra kompetent hold har forsøgt at forklare
tingene som de ser ud i virkeligheden? Hvorfor tror du at Lars
Løkke Rasmussen fik hug af mig og daværende formand for DLF for
udtalelser om vores løn og arbejdsforhold, som han havde fra
ugebrevet Mandag morgen og som kolporterede nogle "nyheder" som
allerede var blevet dementeret af journalisten og DLF - og hvor
er det nu liiige han befinder sig i dag? På et sidespor i den
politiske debat? Har han lært noget af det? Næ, han fremfører
stadig i dag de samme argumenter, som han fik hug for i den
offentlige debat med DLF og undertegnede - og han mener stadig
hvad han gør, selvom selv journalisten, der skrev artiklen måtte
vedgå sine fejltagelser.

Og mantret: vi har verdens dyreste skolesystem (som altså er en
løgn) fortsætter med at lyde i næsten hver eneste debat om
folkeskolen - på trods af dementier, på trods af argumenter, på
trods af hvordan virkelighedens verden ser ud. NÆ, min ven - du
kan have nok så gode teorier - virkeligheden skal nok belære dig
om noget andet.

> RF:
> OG stemmer min gode ven ) Stemmer....Så et brev i avisen
vælter
> naturligvis ikke en god parlamentariker....
Netop.

> [...]
> trods for vores "system", må siges at værer.....Er så tilbage
når det
> gælder "virksomhedsdrift i det offentlige".....

Her kan vi kun være enige.

> [...]
konen
> der tager opvasken for dig fordi "hun ikke koster en pind" !

Da du var ansat i staten - betalte de da overarbejdspenge, hvis
du havde overarbejde?
Jeg kan fortælle at det gør man ikke i vores kommune med
it-assistenterne. De må ikke koste mere end de ca. 20.000 pr.
måned de får før skat.
Så hvis vores IT-assistent vil lave mere, så bliver det for egen
regning - og det vil han naturligvis ikke.

DERFOR koster det ikke en pind at han har mere arbejde end han
kan overkomme - jf. den om gadefejeren.

Jeg bliver vist nødt til at gentage det: DET KOSTER IKKE EN PIND
EKSTRA at vor it-assistent får mere arbejde - man sparer ikke en
pind ved at installere et reborncard, da han ikke får flere timer
af den grund.
Han skal så blot lave noget andet, men alligevel betyder det ikke
en besparelse i kroner og øre.

> [...]
fokusering imod
> IT delen da den, som du selv skriver, fylder mere og mere i

Men der er også stærke kræfter, der siger, at nu har vi fået it
nok -nu må der andre ting til. Og hvis man vil have mere it, må
man selv betale - f.eks. har vi som lærere et efterslæb af
dimensioner omkring it-efteruddannelse - det er for dyrt for
kommunerne, hvorfor man udsætter og udsætter det og sender kun
ganske få på kursus for at opfylde nogle minimale krav.

> [...]
> NEJ jeg har ikke lyst,,,OG det er LIGE min argumention....
> Jeg vil "sku" heller ikke betale for "ikke en pind"

Præcis - derfor må vi have en it-politik, der gør at eleverne
ikke får lov til blot at eksperimentere frit.

> [...]
rundt og
> "lege" på skolen og med IT udstyr UDEN overvågning......Det er

Næ, DU snakker om at du ikke forstår hvorfor vi har en restriktiv
it-politik på skolerne. Jeg har forklaret dig ´hvorfor.

> [...]
og
> deres opbygning af IT miljøet og tro mig..Det virker.....

Kom blot ud til os og øs af din ypperlige viden - og hvis du blot
får en eneste krone mere ud af kommunen af den grund, så giver
jeg en middag et dyrt sted!

> [...]
indgreb
> direkte i PC´en...Derfor har vi jo heller ikke adgang til

ERGO: en restriktiv it-politik!

> [...]
> Du skal IKKE klone PC eller geninstaller den...
> Hærværk = Overvågning...
> "Ingen kommentar" = Offentlig debat og pres på dem der tager

Er sket- der var oven i købet en topembedsmand fra kommunen, der
kom ud på vores skole og fortalte en solstrålehistorie om,
hvordan man havde nedbragt sagsbehandlingstiden i kommunen til en
uge. Samtidig fortalte hun at hun ikke kunne forstå, hvorfor
lærerne ikke var mere på banen i den offentlige debat.

Jeg svarede, at det skyldtes at vi kun kunne komme til orde i
medierne som almindelige lærere på ganske særlig vilkår: hvis vi
tog af kassen, slog på kassen eller gik i "kassen" (med en
elev) - at man var hurtige til at give løfter til lærerne,
hvorefter man trak dem tilbage igen, når man opdagede at det kom
til at koste flere penge end man havde regnet med i første
omgang. (Jeg fik f.eks. lovning på et kursus, der ville koste en
stor sum penge. Jeg fik at vide, at jeg blot skulle finde
kursuskatalog, kursusdage m.v., så ville jeg kunne komme afsted.
Det gjorde jeg så - men pludselig sagde man fra, med den
begrundelse at det jo kunne risikere at skabe præcedens.)

Det forelagde jeg så embedsmanden (damen), hvorefter hun sagde:
ja, det var jo trist. - Det var alt

Næ, at komme til orde i medierne er nok det sværeste man kan
komme, hvis man altså ikke selv er toppolitiker, topembedsmand og
samtidig lader en "bombe springe" - selv de embedsmænd, der har
ytret sig offentligt i læserbreve er blevet chikaneret af statens
toppolitikere (du husker måske sagen om embedsmanden i
Udenrigsministeriet, der blev truet med fyring af Helveg Petersen
for "illoyalitet" fordi han havde skrevet sin opfattelse som
privatperson i et læserbrev. Han blev ikke fyret, men
forflyttet).

> RF:
> ?!?
> Jeg mente skam at det var noget eleven skulle prøve....
> (Er det for udfordrende ?? ) )))

Nej, det skal eleven ikke- det ligger ikke inden for rammerne af
læseplanerne - og der ligger heller ikke noget om at de skal
kunne programmere eller lignende. Eleverne skal IKKE have adgang
til servere, maskiner m.v.
At tro at vi kan undgå servere er helt naivt - man kan ikke
vedligeholde en maskinpark på 200 maskiner uden server og
netværk - med mindre man ansætter personale til at varetage
vedligeholdelsen af alle maskinerne - skal vi sige 50 mennesker
mere? :-0

> [...]
en
> undervisningstime....
> Man får bedre bruger at det værktøj der hedder PC hvis brugeren

Deri tager du grundigt fejl - eleverne skal IKKE bruge værktøjet
PC - de skal bruge programmerne, der ligger på en PC - de skal
forstå lidt af PC'ens virkemåde i relation til samfundet, finde
ud af hvornår det er hensigtsmæssigt og hvornår ikke , det er
hensigstmæssigt at benytte en PC'er . De skal hverken være
programmører eller teknikere. Vi skal bruge PC'eren som et
dannelsesinstrument ikke som et mål i sig selv.

> [...]
have et
> nyt glas) Overvågning og undervisning...NATURLIGVIS...Jeg har

Vi kunne da forsøge at holde regeringen op på deres valgløfter om
en PC'er til hver skoleelev - det er ikke sket endnu - og så se,
hvad de vil mene om elever, der "eksperimenterer" med disse
maskiner, ødelægger dem m.v. jamen, det er da helt fint- de
glemmer blot at fortælle, hvem der skal betale vedligeholdelse og
reparation.
Og vi venter stadig på Godot...

eleverne

> RF:
> Og hvori ligger forskellen ??? De skal blot kører bilen men
ikke
> lærer noget om den ?!?

Ja, næsten præcist - jeg ved for eksempel uhyre lidt om biler -
men jeg har dog brugt den som arbejdsplads i 10 år før jeg blev
lærer.

> Når du tager et kører kort idag skal du først lærer noget om
> bilen...Derefter skal du i "kravlegård" og så ud og prøve i
trafikken
> inden du bliver sluppet løs....

Næ, det skulle vi ikke i min tid - jeg skulle lære noget om
bremsere og dobbelt udkobling, da jeg skulle lære at køre bus
(dobbelt udkobling er forsvundet fra den virkelige verden, men
det blev stadig doceret - om det bliver det i dag, skal jeg ikke
kunne sige, men det gør det sandsynligvis) - men til almindeligt
kørekort skulle jeg ikke engang lære førstehjælp.

> Og du mener altså helt ærligt at man ikke bør lærer noget om IT
man
> blot bruge et tastatur ?!?!?

Hvad jeg mener om dette er helt irrelevant for diskussionen - jeg
konstaterer hvad eleverne skal lære iht. læseplanerne - dem kan
du selv læse på undervisningsministeriets hjemmeside -men det er
stadig ikke det, sagen drejer sig om: eleverne skal IKKE være
teknikere eller edb-programmører.

> Jeg må tolke dig derhen at du tillægger ikke den indlæring der
er i
> forbindelse med brugen af "redskabet" PC som en undervisning
?!??

Der skal ikke foregå en "indlæring" , men en "læring" som altså
er noget ganske andet. Og du vender problemstillingen på hovedet.
Jeg skal undervise eleverne med edb ikke eksplicit OM edb. Jeg
har skrevet det før: de skal bruge PC'ere og andre medier som
værktøjer til at løse nogle opgaver -de skal ikke beskæftige sig
med PC'ens indre liv. De skal ikke have et fag, der hedder IT ,
men lære IKT, der omfatter andet og mere end blot en PC'er.
Der er ikke et valghold, der formelt hedder edb- det hedder
tekstbehandling og omfatter noget mere end ovennævnte i den
almindelige undervisning. Det indbefatter to lektioner en gang om
ugen til at lære noget tekstbehandling, maskinskrivning,
regneark, billed-og lydbehandling, computerens fordele og ulemper
i samfundet etc., men intet om at de skal lære at programmere, at
de skal lære at installere, formattere en harddisk eller
lignende.

> [...]

> følge dem resten af livet..Hvorfor tror du at det ikke har
> indvirkning på dem hvilken form for "undervisning" (som de

Du må snakke med undervisningsministeren, hvis du vil have det
skal være sådan. Jeg gør, hvad jeg skal ifølge skoleloven og
læseplanerne - det får jeg mine penge for. Hvad jeg selv gør
eller mener omkring IKT-implementeringen er skolen uvedkommende.

> Forstået...Og den del er hvis færdigdiskuteret

Ja, det håber jeg- og det var udgangspunktet: hvorfor skal vi
have en restriktiv it-politik - svaret er: fordi vi ikke har råd
til andet!

MUSIKFILER,

> RF:
> RO på... Det er forhåbentligt en "venlig" debat og ikke en
> mudderkastekamp der er gang i her !??!

Næ, men det irriterer mig ganske grusomt at man kan sige det
samme og det samme til folk uden for skolevæsenet, uden at de
forstår kernen i det . Jeg kan jo ikke så godt tvinge dig til at
deltage i skolernes undervisning og vedligeholde en maskinpark
samtidig med de midler man har til rådighed, vel?

Et bestemt middel mod neglesvamp koster for en behandling omkring
3000 kr. Det kan du harcellere over, mene at det er synd for dem,
der ikke har råd, at de ikke kan få bugt med det problem - at
medicinalfirmaerne godt kunne tage og sælge det billigere m.v. -
men det er ligegyldigt hvad du eller jeg mener om den sag: prisen
er stadigvæk 3000 kr.

Og jeg ER og har været i "virkeligheden"...Kender fint din
holdning og
> skolers kår....

Så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor du lukker de synspunkter
ud, som du må vide er urealistiske uden de nødvendige midler.

> [...]
du
> bruger ham i skolen skal jeg sku nok betale...Det er nemlig en

Det er nu ikke MIN mand, men kommunens - og hvis du vil betale
ham en fyrstelig gage på mere end det, han får og samtidig kun
vil lade ham arbejde to dage om ugen à 7 timer hos dig, og så à 7
timer to andre steder og så en dag til møder, og vel at mærke med
at vedligeholde ialt ca. 500 maskiner daglig, sørge for
opsætning, netværk, m.v. og så naturligvis lade ham indgå i
eksamenssituationer som teknisk assistance, nedlæggelse og
optagelse af netværk, servervedligeholdelse,
routervedligeholdelse, kundebetjening m.v. så skal du da være
mere end velkommen. Men husk - ikke noget med overarbejde, ikke
noget med at "det og det skal være færdigt i dag" - husk, at hvis
systemerne bryder ned, så må du altså vente til næste uge med at
få dem reetableret - og så skal din maskinpark naturligvis også
have kunder i butikken hver eneste dag, der skal have lov til at
"eksperimentere" med sletning af harddisk, programmer m.v.

> RF:
> Og vejrudsigten...Torden og regn...
> Sikke sortsyn.....

Næ, realisme.

> [...]
kan
> hjælpe....Mærkeligt at du ikke kan råbe nogle op med den

Mærkeligt at verden ikke ser ud som jeg vil have den ser ud - men
sådan er der så meget

> Liten up....

> RF:
> Nemlig...Sikke noget sludder...
> Det har jeg ikke sagt og det mener jeg ikke..

fint!

> Men du kan jo læse mit svar heroven over...Og lad nu vær med at
over
> fortolke det....
Javist.

> Og JO ...Som sagt har jeg selv undervist. Arbejder med skoler
og
> kender udemærket deres forhold i den "virkelige" verden.

Hvorfor skriver du så det, du gør? Du burde da vide bedre?

> RF:
> Men din vej er den hårde og svære...Det kan værer nemmere og
mere
> lyst end du tegner det....

Iiiih, dog - fortæl mig noget, jeg ikke ved - eller endnu bedre -
fortæl mig hvordan vi får 200 stks. reborncards gratis! jeg er
da helt sikker på at man gerne vil tage imod en sådan gave - og
så fortæl mig lige hvordan vi får vores 30 bærbare maskiner
forsynet med et sådant?

> [...]

Server
> markdet og droppe PC....

> Hmmm....Så er der jo kommet DELL....De bliver HELT sikkert i

Det er kommunalpolitik - jeg har foreslået at man køber billigere
kloner - men nej, så har vi ikke sikkerhed for levering, så kan
vi ikke have sikkerhed for at firmaet eksisterer om et år - så
kan vi ikke vide om leverandøren kan leve op til sine
forpligtelser med at supportere maskinerne (firmaet er for
lille) - husk på, vi taler om Københavns kommune, ikke en lille
snoldte kommune som Fuglebjerg.

> [...]
20%
> koster en pc måske 5000,- Men hvad nu hvis prisen er lav og du

Jamen, det ændrer ikke en tøddel ved det: køber kommunen en
billigere maskine og kan komme uden om alle de forbehold, jeg har
nævnt ovenover, så siger de: fint, vi sparer mange penge- dem
bruger vi til.... reborncard? Næ, vi betaler jo en mand for at
vedligeholde det - så pengene bruger vi til... hvad er
regeringens politik i dag? Jo, det er skattebesparelse, syge og
gamle - ergo går de til det, så slipper vi for at sætte skatten i
vejret - og så er det jo ligegyldigt om de dumme lærere ikke kan
undervise når maskinerne gå itu eller der er andre problemer - så
må de vente. Der er stemmer i skat.

> [...]
> MEGET af det kommer i form af bundkort (Lyd grafik og netkort)
> Så hvorfor var det lige at man skulle sikker sig at

jf. ovenover: leveringsduelighed, support, hurtig assistance,
software medfølger, etc. etc. etc. - hvorfor var det nu liige at
man ikke vil skifte fra MS til Linux selvom det sidste angiveligt
giver en besparelse på godt 50%?

> EverCom networks (DataCentrum) som mange bruget og som stod for
en
> MEGET stor del af det danske IT marked når det gjalde PC´er er
> døde...Fra den ene dag til den anden...

Og et af de andre store kæder, Alcotini gik nedenom og hjem -
DataCentrum - det gik vist samme vej eller blev fusioneret - med
de problemer, der er med overtagelse af forpligtelser over for
gamle kunder m.h.t. forsikringsmæssige forhold. (jeg husker ikke
i detaljer, husker kun at der var nogle problemer i forhold til
de service -aftaler et af firmaerne løb ud i, da de fusionerede)

> [...]
man
> bruge det til ?!?? MEN det er min helt personlig holdning....

leveringsduelighed - mængde - kan et lille firma levere 3000
maskiner stort set fra den ene dag til den anden? Kan de have
afprøvet maskinerne, kan de yde support til kunder på 60 skoler
samtidig med at de ikke laver andet?

kommunalpolitikere,

> Du kender min holdning til det... )

Holdninger er fint at have, men desværre ikke nok.

> RF: Det passer ikke...Det er sket i mange kommuner !!

Jeg kan kun tale for landets største: Københavns

> [...]
kender
> en "smule" til det...Så er det sagt....
> Men jeg kender også sangen om besparelser...Den hører jeg

Og hvad ´gør du så ved det? Betaler selv?

> RF:
> He he..:Det var lige godt satans...JO jeg gør..... )

Ikke i København - men du er da velkommen til min skole og se om
du kan overbevise ledelsen - om du kan overbevise kommunens folk,
om du kan overbevise politikerne dér etc. Det kan da være at du
kan komme med argumenter, jeg ikke kender til - men kom ikke og
sig, at du ikke er advaret.
> Jo jeg ved....
>

> WOW WOW..:Fri afbenyttelse...Det har jeg ALDRIG skrevet..Jeg
har
> skrevet at man skal have "åbne" maskiner.

Åbne maskiner = muligheder for hærværk = reetablering =
it-assistenten på banen = tid går fra nóget andet= vent i
tre -fire dage eller mere, hvis han er syg - eller reborncard =
samme opsætning = laissez-faire (det hele fungerer jo automatisk-
ingen grund til at vedligeholde noget særligt = vi sparer penge =
it-assistenten skal ikke være så meget på skolerne mere = han
spares væk eller tiden reduceres = lærerne skal igen overtage
installation og vedligeholdelse = flere timer til lærerne =
politikerne siger nej = eleverne får ikke den krævede
undervisning .... fortsæt selv scenariet.

> Altså maskiner der ikke er låst ned software mæssig....Jeg
mener helt
> klart som dig at der SKAL værer overvågning på.

ja, det SKAL der.

ulovligheder

sekund),

> RF
> Mine meninger PRÆSIS...... )
> HERLIGT....

DERFOR EN RESTRIKTIV IT-POLITIK.

> [...]
vores
> børn. Som sagt har jeg ALDRIG sagt at der ikke skulle værer

Nej, men du kan ikke etablere et åbent it-miljø uden at have
midlerne til at reetablere tingene, når det går galt. Tro mig-
jeg ville gerne have en løsning med et sådant kort -men der er
ikke råd, man vil ikke prioritere det (endnu).

> [...]
> YES.....Klart....

> RF:
> Hvis du vil donere en "ikke en pind" mand til mig i to år har

Forkert - jeg har ikke sagt at han ikke koster noget -jeg har
svaret dig på det spørgsmål du stillede op, hvor du mente at det
ville være billigere at installere et reborncard, for så ville
det spare penge i form af vedligeholdelsestid -jeg svarede at man
ikke ville spare en pind eftersom han ikke ville få flere penge
til at lave noget andet.
Det, der ville spares er tid til andre opgaver, men hans løn
ville være den samme, og at vi kunne sikre os hurtigere
opgaveløsninger i det tekniske, er kommunerne ligeglade med. De
vil ikke betale de 70.000 kr. af den grund. Det er jo et helt års
forbrug af bogmaterialer blot for at it-assistenten kan blive
lidt hurtigere færdig med sit arbejde -I should think not - men
hvis du kan få en politiker til at hoppe på den limpind, så for
min skyld gerne.

> Og mine kort koster kr. 350 x 200 = 70.000
> En mand koster mig omkring 285.000 årligt...Så jeg spare en del

> )

Så er it-assistenten billligere - han får ca. 20.000 om måneden
for at lave det samme arbejde 4 dage om ugen på skolerne og en
dag om ugen til møder.

Men lad mig give dig et forslag: Du donerer 200 reborncard til os
med den klausul at vi betaler det gennem 5 år, hvis du efter blot
et år kan påvise økonomiske besparelser - og ´kan du ikke det, så
beholder vi kortene som tak for at du har fået lov til at
efterrprøve dine teorier.

Arne H.Wilstrup

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 24-11-02 19:27

----------------CUT ca. 1000 linier rent vrøvl-----------------

[...]

Du snakker i øst når jeg arugmenter i vest.
Du rakker ned på det hele og syntes åbenbart at hele verden er imod skolerne
og dig/dine kollegaer.
Men det kan/vil jeg ikke argumenter imod.
Men du har altså ikke fattet en meter af det jeg har skrevet og jeg ORKER
altså ikke at forsøge at få dig til at forstå hvad jeg mener. Jeg har IGEN
og IGEN skrevet at jeg NATURLIGVIS ikke vil lade "lille Peter" hærge 3 PC´er
som 399 andre brugere skal bruge bagefter. Men hvis nu du læser mit FØRSTE
svar til dig vil du opdage hvad jeg skrev.

Men et er sikkert. Vi to KAN ikke blive enige om jeres vilkår, men så
igen...Det er jo også blot en åben debat vi er inde i her. Men lad os slutte
tråden og gøre det uden at kalde hinanden idiot eller det der er værer....

Mvh
Rene Frederiksen

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 24-11-02 20:25

"Rene Frederiksen" skrev i en meddelelse...
> Du [Arne H. Wilstrup] rakker ned på det hele og syntes
> åbenbart at hele verden er imod skolerne og dig/dine
> kollegaer.
....[]...
>Vi to [Rene Frederiksen og Arne H. Wilstrup]
> KAN ikke blive enige om jeres vilkår

Blot lige for en ordens skyld. Det, jeg har orket at skimme/læse
af Arnes megaindlæg, er ikke dækkende for de vilkår, som er i min
kommune og på min skole. Langt fra! Heldigvis virker argumenter
og sund fornuft stadig her i Midtjylland. Også selv om det koster
penge.

Men bortset fra det, så har Arne altså ret i følgende:

[...]

Så hvis du fremover andetsteds vil argumentere for dit
reborn-kort (hed det vist), så argumenter ikke ud fra, at nu kan
eleverne (for det skal de da!) eksperimentere løs, for der skal
blot en genstart til, for at reetablere PC'en. Argumenter i
stedet ud fra, at nu "kan" eleverne ikke lave ged i en computer;
end ikke den dygtigste og mest ihærdige nørd.

Men bortset fra det, så ville det da undre mig meget, hvis der
ikke fandtes folkeskoler, der (også i dag) har valgfag, hvor
eleverne kan lære en PC at kende indefra. En sådant valgfag har
jeg selv tidligere undervist i.

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 25-11-02 09:08

> [...]
> kommune og på min skole. Langt fra! Heldigvis virker argumenter
> og sund fornuft stadig her i Midtjylland. Også selv om det koster

RF: Tak ...Herligt

> [...]
> med PC'ens indre liv. De skal ikke have et fag, der hedder IT ,
> men lære IKT, der omfatter andet og mere end blot en PC'er."

RF: Det har du ret i...Det vil jeg også gerne give ham ret i...Men mit oplæg
kom også som en følge af at de (eleverne) skulle "låses ned" fordi de
pillede og "ødelagde" formeget forhurtigt og så videre...
Min kommentar var ikke beregnet på at de skulle have LOV til at gøre det,
men mere at de skulle have lov til at benytte en PC uden at skulle sidde og
værer bange for at gøre noget forkert....Altså bruge en PC som den var
tiltænkt...Men også at man så kunne tage den et skridt videre og lærer noget
mere omkring baggrunden...Men som både Arne og du skriver, der er en
undervisningsplan der skal følges...Naturligvis....

> [...]
> stedet ud fra, at nu "kan" eleverne ikke lave ged i en computer;
> end ikke den dygtigste og mest ihærdige nørd.

RF: Jeg er helt enig...Jeg har formuleret mig forkert....
Og navnet er ReBorn kort i den "gamle version" og SafetyCard i den nyeste
version.,...Bare for klarhedens skyld....

> [...]
> ikke fandtes folkeskoler, der (også i dag) har valgfag, hvor
> eleverne kan lære en PC at kende indefra. En sådant valgfag har

RF: Det findes i mange skoler...Og det er da dejligt...Taget i betragtning
at det ER fremtidens og nutidens værktøj vi snakker om.....Der er foreks
ikke mange der idag mener at træsløjt er et nødvendig grundlæggende
fag...Men IKT er nødvendig...
Men så er vi over i holdninger og det er jo noget værer noget..... )

RF: Tak for et godt indlæg...

Mvh
Rene Frederiksen