Sukkeropløsning
Fra : Søren

Dato : 29-10-02 21:06

Hej NG

Ved I hvor man kan finde sukkers 'opløsningsvarme'?

Altså den energi, der skal til for at opløse sukker.

Hvis man opløser 600 g sukker i 400 g vand, hvor meget falder temperaturen
så?

Søren

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-10-02 22:25

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Ved I hvor man kan finde sukkers 'opløsningsvarme'?
>
> Altså den energi, der skal til for at opløse sukker.

Det du leder efter er enthalpiforskellen for reaktionen

C12H22O11 (s) -> C12H22O11

som er på 5,85 kJ/mol. Eftersom et mol sukker (sucrose) vejer 342,3 g,
bliver det altså en enthalpiforskel på 17,09 J/g

> Hvis man opløser 600 g sukker i 400 g vand, hvor meget falder temperaturen
> så?

Energiforbruget ved opløsning 600 g findes fra ovenstående og dette diveres
med varmekapaciteten for vandet.

deltaT =(600g*-17,09 J/g) / (4182 J * 0,4 kg) = -6,13 K

/Claus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-10-02 22:26

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> skrev i en meddelelse

> "Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det du leder efter er enthalpiforskellen for reaktionen
>
> C12H22O11 (s) -> C12H22O11

Det skulle have været

C12H22O11 (s) -> C12H22O11 (aq)

/Claus

Fra : Søren

Dato : 29-10-02 22:35

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> wrote in message

> [...]
diveres
> med varmekapaciteten for vandet.
>
> deltaT =(600g*-17,09 J/g) / (4182 J * 0,4 kg) = -6,13 K

Mange tak!

Men skal man ikke også medregne varmekapaciteten for sukkeret?
(Eller 60% sukkeropløsning)

Jeg kunne kun måle ca. 4 grader. (I et bægerglas)

Søren

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-10-02 22:45

> [...]
> (Eller 60% sukkeropløsning)
>
> Jeg kunne kun måle ca. 4 grader. (I et bægerglas)

Du siger noget...så jeg har gravet nogle specifikke varmekapaciteter frem:

Cp(C12H22O11(s)) = 425,51 kJ/mol
Cp(C12H22O11(aq)) = 633,04 kJ/mol

/Claus

Fra : Søren

Dato : 29-10-02 22:54

> "Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du siger noget...så jeg har gravet nogle specifikke varmekapaciteter frem:

> [...]
Så passer det nok bedre...

Forresten... hvor hurtigt kan sukkeret opløses?
(hvis man går ud fra at der er optimal omrøring)

Søren

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-10-02 23:22

> "Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> wrote in message

Lige en rettelse: Enheden er i J/(mol*K)

> Forresten... hvor hurtigt kan sukkeret opløses?
> (hvis man går ud fra at der er optimal omrøring)

Det kan jeg desværre ikke lige sige dig.

/Claus