LAN med internet
Fra : Lars Kræmmer

Dato : 29-10-02 21:11

Hej!

Jeg er administrator i et mindre netværk i vores ejendom. I den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

1. Kan I anbefale et program der kan måle trafikken? Gerne et hvor jeg kan
lave noget statistik med peakhours osv osv.

2. Da jeg skal have åbnet nogle porte til forskellige programmer er det vel
ret smart at have faste ip adresser inde på LAN nettet. Hvordan kan jeg gøre
det?

Jeg har en Netgear 314 router/switch/wireless.

Der er både XP og win98 maskiner på netværket.

På forhånd tak for hjælpen.

Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-02 22:54

In article <apmpvr$saa$1@sunsite.dk>, Lars Kræmmer wrote:
> [...]
> det?
>
> Jeg har en Netgear 314 router/switch/wireless.
>
> Der er både XP og win98 maskiner på netværket.

Du skal have en Linux eller BSD æske som gateway/router.
Der findes så slfere måder at lave det, med alt fra routing-
tabeller med counters til "pakkesniffing" af headers.

Det er lidt længe siden jeg så på det, men det virkede ret
intuitivt. Og med Perl og GnuPlot har du hurtigt grafer.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-10-02 00:57

Lars Kræmmer wrote:

> [...]
>
> 1. Kan I anbefale et program der kan måle trafikken? Gerne et hvor jeg kan
> lave noget statistik med peakhours osv osv.

Hvis nedenstående router kan snakke SNMP, kan du lave nogle fine grafer fra
en anden maskine med MRTG og perl (eller evt. rrdtool) samt en webserver.

> [...]
vel
> ret smart at have faste ip adresser inde på LAN nettet. Hvordan kan jeg

Øh, sætte det op på hver enkelt klient? Alternativt kan du bruge DHCP med
statiske allokeringer (så folk skal registrere deres netkorts mac-adresse
for at få en gyldig IP).

> Jeg har en Netgear 314 router/switch/wireless.

Den kender jeg så ikke lige. Hvis den kan SNMP er alt jo godt.

> Der er både XP og win98 maskiner på netværket.

Skulle ikke give problemer.

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.