[.NET] Kompilering af klasser
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-10-02 17:04

Hej alle.

Da jeg arbejdede med klassisk ASP var jeg nødt til at bruge en
forfærdelig masse include filer til at opbevare alle mine funktioner
i. Det vil jeg meget gerne slippe for, og mener da også at jeg kan
dette med .NET. Jeg må ærligt indrømme at jeg hverken kan navnet på
hvad jeg har brug for, eller nogen nærmere beskrivelse.

Jeg ved man kan lave en .dll med sine funktioner, og smide den ind i
"bin" mappen (hvor er den?). Herefter skulle man så kunne tilgå sine
funktioner ved at importere sit eget namespace i toppen af sin side,
og så bruge løs af ens funktioner.

Men... Hvordan? Kan i anbefale nogle gode artikler omkring emnet?

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk - din guide til webudvikling.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-10-02 19:23

Mark S. Rasmussen wrote :

> [...]
> hvad jeg har brug for, eller nogen nærmere beskrivelse.
>
> Jeg ved man kan lave en .dll med sine funktioner, og smide den ind i

Hvis den ikke opstår af sig selv ved installation af Frameworket, så
laver du den blot selv. Herefter fortæller du frameworket via framework
admin, at denne folder bruges til assemblies.

> Herefter skulle man så kunne tilgå sine
> funktioner ved at importere sit eget namespace i toppen af sin side,
> og så bruge løs af ens funktioner.
>
> Men... Hvordan? Kan i anbefale nogle gode artikler omkring emnet?

hmmm ... du har ret i dine betragtninger om, hvordan det sådan ca.
forløber. Jeg vil tro, at [1] kan hjælpe dig lidt på vej.

[1]
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/cpguide/html/cpconbuildingsingle-fileassembly.asp?frame=true

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-10-02 18:43

> Hvis den ikke opstår af sig selv ved installation af Frameworket, så
> laver du den blot selv. Herefter fortæller du frameworket via framework
> admin, at denne folder bruges til assemblies.

Jeg ved ikke om den ikke er til stede. Hvor bør den ligge, hvis den
er der?

> hmmm ... du har ret i dine betragtninger om, hvordan det sådan ca.
> forløber. Jeg vil tro, at [1] kan hjælpe dig lidt på vej.

> [...]

Jeg har desværre brug en lidt mere simpel overgang. Helst fra hvordan
jeg får kompileret og placeret min .vb funktionsfil, og til jeg
kalder en funktion fra denne fra min .net side. Kender du til en
sådan artikel/guide på nettet?

Tak for svarene.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 29-10-02 20:52

> Jeg ved ikke om den ikke er til stede. Hvor bør den ligge, hvis den
> er der?

I rod-biblioteket til de sider, der bruger de pågældende
namespaces/klasser/.dll-filer.

> [...]
> jeg får kompileret og placeret min .vb funktionsfil, og til jeg
> kalder en funktion fra denne fra min .net side. Kender du til en

Jeg kjender ingen tutorials, men der er ingen grund til at gøre det sværere
end det er: Det er blot at skrive sin kode indkapslet i namespaces og
klasser, gemme dem i en .vb- eller .cs-fil og kompilere fx ved hjælp af en
batfil som denne:

set indir=c:\mydir\myfunctions.vb
set outdir=c:\mydir\bin\myfunctions.dll
set
assemblies=System.dll,System.Xml.dll,System.web.dll,System.Data.dll,Microsof
t.Data.Odbc.dll,System.Drawing.dll
vbc /t:library /r:%assemblies% /out:%outdir% %indir%

Som det ses, skal der være direkte reference til visse hoved-namespaces, men
mange inkluderes automatisk (der kommer en venlig fejlmeddelelse, når det
ikke er tilfældet).

På dine sider skal du importere dit nye namespace på sædvanlig vis:

<%@ Import Namespace="myfunctions" %>

- og dermed skulle du have adgang til dine nye klasser.

Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-10-02 19:54

> [...]
> jeg får kompileret og placeret min .vb funktionsfil, og til jeg
> kalder en funktion fra denne fra min .net side. Kender du til en

Jeg fandt selv ud af hvordan det virkede. Jeg fandt ikke nogen
artikel, og skriver derfor nok selv en, og smider den op på mit site
engang i aften :)

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-10-02 22:24

> Jeg fandt selv ud af hvordan det virkede. Jeg fandt ikke nogen
> artikel, og skriver derfor nok selv en, og smider den op på mit site
> engang i aften :)

Så er den oppe. Hvis det har nogen interesse for andre kan den findes
her: http://l.improve.dk/?92.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 19-11-02 15:36

On Tuesday, 29 Oct 02 18:03:34 +0200, "Mark S. Rasmussen"
<mark@improve.dk> wrote:

> [...]
>"bin" mappen (hvor er den?). Herefter skulle man så kunne tilgå sine
>funktioner ved at importere sit eget namespace i toppen af sin side,

Denne /bin mappe skal ligge i roden af dit websted.
Det er en mappe du selv skal oprette :)
Ellers er det, som du skriver det, ganske simpelt at smide sin .dll
fil derind, og så importere det namespace man vil bruge.

/Brian
http://www.hybreed.net