Server
Fra : Usage

Dato : 29-10-02 17:40

Hej,

Jeg vil til at rode med Red Hat Linux, og har derfor brug for et ekstra
computer, fordi jeg ikke vil bruge den jeg har nu.

Hvad er min.config for at det kan kører uden problemer?

/ Kenneth

Fra : Usage

Dato : 29-10-02 17:42

Findes der desuden nogle gode danske bøger om Linux?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-10-02 18:02

"Usage" <kennethFJERN@usage.biz> wrote in

> Findes der desuden nogle gode danske bøger om Linux?

http://www.sslug.dk har flere ganske udmærkede bøger til begynderen. De
er selvfølgelig gratis, og de er endda tilgængelige i adskillige
formater fra denne adresse: http://www.sslug.dk/linuxbog/

Angående minimumskrav til Red Hat, så kan du godt køre det på en PII-
400 med 64MB RAM. Jeg har kørt Debian Woody på en P75 med 64MB og det
kørte faktisk ok. Det tog selvfølgelig lang tid at udføre de
forskellige kernekompileringer eller tilsvarende opgaver, men det
lykkedes. Og til emacs-anvendelse og ftp-server virkede maskinen ganske
fortræffeligt. Jeg brugte BlackBox window manager - men har solgt
maskinen sidenhen.

Jo højere opløsning og jo mere grafisk "porno" man har slået til jo
større maskine skal man bruge. Efter min mening vil jeg mene at hvis du
står over for valget mellem at købe 128MB RAM eller en CPU der er et
par hundrede MHz hurtigere, så bør du vælge RAM.

En maskine der helt sikkert vil kunne køre uden den store ventetid, vil
være en billig duron eller Celeron maskine. Hurtigere maskiner vil
selvfølgelig også virke, men da der jo ikke er voldsomt mange spil til
Linux (desværre) så er de nok overkill. De vil selvfølgelig være
hurtigere til at kompilere osv., men hvis det er som en ekstra maskine
du vil prøve linux, så kan du sagtens nøjes med en rimelig lille
maskine.

Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 08:30

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> Jo højere opløsning og jo mere grafisk "porno" man har slået til jo

På en server ???

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-11-02 04:23

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in

> "Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
>
> På en server ???

Det var hans formulering om "Jeg vil til at rode med Red Hat Linux",
der fik mig til at få den tanke at han sikkert ville have en X og en
eller anden tung Window Manager til at køre idet det lød på mig til at
han var helt ny i Linux-verdenen. Det er efter min erfaring de færreste
newbies der lige kaster sig ud i terminalen, når der også er mulighed
for at bruge nogle grafiske værktøjer, især Redhat har jo disse.
Personligt kan jeg bedst lide Debian distributionen - men startede da
også for en del år siden med en intention om at lave en "server",
hvilket dog endte med at blive en workstation med noget Apache,
Sendmail, PHP, MySQL osv. kørende.

Men jeg giver dig selvfølgelig ret i, at hvis det er en rigtig
dedikeret server han ville have op at køre, så er grafisk tunge
brugerflader eller Window Managers i det hele taget, der belaster
maskinen under driften, ikke interessante.

Flemming

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-10-02 18:01

Usage wrote:

> Jeg vil til at rode med Red Hat Linux, og har derfor brug for et ekstra
> computer, fordi jeg ikke vil bruge den jeg har nu.

Overvej Debian istedet.

> Hvad er min.config for at det kan kører uden problemer?

Du har næppe en pc som er mindre/langsommmere end minimum for at bruge
linux.
Lad os se en liste over din hardware.

Fra : Usage

Dato : 29-10-02 18:08

Hvad er Debian? Jeg har også hørt Mandrake omtalt! Hvad er dette for noget?

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 29-10-02 18:39

"Usage" <kennethFJERN@usage.biz> writes:

> Hvad er Debian? Jeg har også hørt Mandrake omtalt! Hvad er dette for noget?

Debian, Mandrake, Suse, Redhat, Slackware m.m. er forskellige
distributioner af Linux, operativsystem og aplikationer.

De varierer i hvad der er med af drivere i Linuxkernen, hvordan
konfiguration af systemet foregår, hvilke programmer der følger med og
hvilket pakkeformat der er brugt til programmer.

Christoffer Olsen

*** Debian GNU/Linux - http://www.debian.org ***

Fra : Usage

Dato : 29-10-02 21:26

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konfiguration af systemet foregår, hvilke programmer der følger med og
> hvilket pakkeformat der er brugt til programmer.

Hvordan kan det være det altid er Red Hat der bliver omtalt når man kigger
på server løsninger?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 08:31

"Usage" <kennethFJERN@usage.biz> wrote in message
> Hvordan kan det være det altid er Red Hat der bliver omtalt når man kigger
> på server løsninger?

Redhat er den mest almindelige og er lettest at gå til for nybegynderen...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 08:32

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message
> Overvej Debian istedet.

Ikke som nybegynder. Debian er en utroligt dårlig nybegynder-linux...

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-10-02 11:31

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ikke som nybegynder. Debian er en utroligt dårlig nybegynder-linux...

Jeg prøvede selv at starte med Redhat - jeg fattede intet eller meget
lidt af det. Efter to uger slettede jeg det og installerede Debian.
Med Redhat havde jeg fornemmelsen af at det hele bare skulle være
fancy-plug-and-play-og-hoppende-ikoner og at det ikke var nemt at lære
noget om.
Med Debian synes jeg at tingene virker mindst lige så godt som i Redhat,
men med den forskel at man konstant lærer noget nyt om de programmer som
distributionen er sat sammen af.
Jeg tror det afhænger af hvem man er..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 16:11

> Jeg tror det afhænger af hvem man er..

De fleste jeg kender anbefaler Redhat som begynder-linux. Selv har jeg ikke
leget så meget med det, men har dog en server med Debian 3.0.

FUT:dk.edb.system.unix

Fra : Søren Friis

Dato : 30-10-02 00:14

Usage wrote:
> Hej,
>
> Jeg vil til at rode med Red Hat Linux, og har derfor brug for et ekstra
> computer, fordi jeg ikke vil bruge den jeg har nu.
>
> Hvad er min.config for at det kan kører uden problemer?

Hej Kenneth

Med hensyn til hardware behøver du ikke være specielt nervøs.... Det kommer
selvfølgelig an på hvilken slags server din maskine skal være.
Jeg har tidligere kørt en glimrende RedHat 7.1 server på en
Pentium 100 Mhz
med 64 MB Ram
4 GB harddisk til OS og 25 GB til data

Den fungerede som webserver, database server, FTP server og samba-server
(windows fildeling).
Den stod på en 512 Kbit linie og som web/ftp server kunne man absolut ikke
mærke at det var en lille maskine.
Grunden til at den i dag er blevet opgraderet, var at jeg syntes den var for
langsom til at levere data til mit interne 100 Mbit netværk. Der kunne
CPU'en ikke levere mere end ca 3 MB/s, og det generede mig idet jeg
benyttede den som lagerplads for 3 andre maskiner.

I dag kører min server på en
Pentium II 350 Mhz
med 160 MB Ram
20 GB til OS og 60 GB til data
Det lever fuldt op til mine krav om en server! Det skal dog siges at den
står uden skærm og jeg jeg intet behov har for at køre nogen form for
grafisk brugerflade på den.

Jeg har altid været meget tilfreds med RedHat, idet der er mange der bruger
det og dermed god support. Desuden er de flinke til at komme med
opdateringer, og jeg kan virkelig godt lide deres RPM pakke system (som
andre vist også benytter sig af...).

Held og lykke med indlæringen. At lære linux er en lang og sej proces, og du
løber helt sikkert ind i en masse ting som du ikke kan få til at fungere,
men vær tålmodig og leg med mulighederne!

Mvh Søren Friis
www.friis.dyndns.dk -- Den omtalte server!

Fra : Usage

Dato : 30-10-02 00:52

Hej,

Jeg takker for opmærksomheden/mailsene, jeg vil anskaffe mig en mindre
computer og prøve RedHat =)

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-10-02 02:58

Køb noget brugt for 1.000,- kr.
På vores kontor er vi 8 mand der bruger serveren til fil- og printdeling,
firewall etc.
Det er en 233 Mhz PII, og jeg har aldrig set processorbelastning over 20%

Hvis du skal ud at købe noget nyt til en server, så SKAL du købe en VIA EPIA
5000 løsning.
Den er kun 533 Mhz, men til gengæld er der ingen blæsere og den bruger
ekstremt lidt strøm.
Se www.mini-itx.com

Her får du et bundkort med alt hvad hjertet kan begære (CPU, VGA, TV-Out,
LAN, AUDIO, USB) for 100 Euro.

Jeg glæder mig til at se min fremtidige elregning når nu jeg piller min
vandkølede Athlon server ned, den stod alligevel ikke og lavede noget (ud
over at støje). Er der nogen der vil købe en server?

Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 08:34

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> Jeg glæder mig til at se min fremtidige elregning når nu jeg piller min
> vandkølede Athlon server ned, den stod alligevel ikke og lavede noget (ud
> over at støje). Er der nogen der vil købe en server?

Ellers tak. Jeg har en Dual PPro-200 til det formål...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 08:35

> Jeg vil til at rode med Red Hat Linux, og har derfor brug for et ekstra
> computer, fordi jeg ikke vil bruge den jeg har nu.
>
> Hvad er min.config for at det kan kører uden problemer?

De allerbedste råd får du i dk.edb.system.unix og
dk.edb.system.unix.hardware

Fra : Usage

Dato : 30-10-02 11:37

> De allerbedste råd får du i dk.edb.system.unix og
> dk.edb.system.unix.hardware
>

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

hvorfor kan jeg ikke finde disse 2 grupper under news?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 16:08

> hvorfor kan jeg ikke finde disse 2 grupper under news?

Nu fortæller du jo ikke ligefrem hvad du har prøvet... De ligger både hos
TDC og Sunsite.

Fra : Usage

Dato : 30-10-02 18:58

Hej,

Jeg har gennem cybercity, min internet udbyder. Er sunsite bedre?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 09:12

> Jeg har gennem cybercity, min internet udbyder. Er sunsite bedre?

Sunsite har alle danske tekstgrupper

FUT:dk.velkommen