Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
renter i tyrkiet
Fra : claus v

Dato : 29-10-02 13:51

hej gruppe

ejg er lige kommet hjem fra ferie i tyrkiet og her påstod en lokal
bådcharterejer at hvis man satte euro i en tyrkisk bank så var det muligt at
opnå en rente hver månede på ca 3 %

jeg har selvfølgelig regnet på det og fundet ud af at det må have været
tågesnak eller også misforstod jeg manden

mit spørgsmål lyder er der nogen her der ved hvilken rentesats mna kan opnå
i tyrkiet

claus

Fra : Knud Thomsen

Dato : 29-10-02 17:30

Uden at kende den eksakte tyrkiske rente vil jeg tro at de 3% er ganske
korrekte. Forudsætningen er formentlig at pengene skal indsættes og
forrentes i tyrkiske lira.
Årsagen til den meget høje rente er den meget kraftige inflation, man har i
Tyrkiet. Derfor kan det sikkert ikke betale sig for dig at indsætte danske
kroner eller Euro, da valutakonti garanteret har lavere rente.

Venlig hilsen
Knud

Fra : TROELS MADSEN

Dato : 29-10-02 21:17

Hej

Renterne er udmærkede, men men...

Der er stor fare for at de tyrkiske lira fortsætter deres fald se:
http://srv1.euroinvestor.com/grafimages/A718.gif

dvs. selvom du får en god rente så hjælper det ikke noget hvis den tyrkiske
lira lige falder med 10% i værdi dvs. dine 100.000 DKK falder til 90.000
DKK.

Hold dig langt væk hvis ikke du er meget spekulativ og professionel
valutahandler.

Har selv lige været i Tyrkiet og alle steder vil de gerne have EUR og også
gerne DKK og hvis du kommer med disse valutaer tilbyder de varerne meget
billigt, men når du fortæller dem at de kan få lira så bliver de næsten
sure - de ved at deres penge intet er værd.

vh
Troels

Fra : [DK]Garfield

Dato : 02-11-02 14:58

Hej Claus,

Den rente som de tilbyder er enten en 3% p.a. rente for at sætte dine EUR på
en EUR-konto.

3% pr. måned er, hvis du vælger at veksle dine penge til den lokale møntfod.
Herved påtager du dig selvf. en væsentlig valutarisiko.

Måske du skulle vende blikket mod Norge i stedet. Her kan man få 6,3125%
p.a., hvis man vil binde dem i 1 måned.

Det er da en okay rente - sammenlignet med en DKK rente på godt 3%.

Endnu engang må man sande, at risiko og afkast hænger sammen.

[DK]Garfield

Fra : Henrik

Dato : 04-11-02 00:20

> Måske du skulle vende blikket mod Norge i stedet. Her kan man få 6,3125%
> p.a., hvis man vil binde dem i 1 måned.
>
> Det er da en okay rente - sammenlignet med en DKK rente på godt 3%.

Okay rente ja, men hvordan gør man så i praksis. Skal man åbne en konto i en
norsk netbank eller hvordan.

Henrik

Fra : [DK]Garfield

Dato : 05-11-02 07:20

Hej Henrik,

du går bare ind i din alm. bank og får dem til at oprette en konto i NOK og
sætte et beløb derind på.

Nordea, Danske og Jyske tilbyder i hvert fald.

Der er rentesatser her:

http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/rentesatser/aftaleindlaanvalu
ta/

Der er også mange analyser på netop valutadelen. Måske nok en god ide at
læse disse analyser
igennem inden du bevæger dig ud i denne form for spekulation.

[DK]Garfield