Telia ADSL og router
Fra : Thomas Dolberg

Dato : 29-10-02 11:31

Hejsa

Har lige købt en D-Link DI604 router til deling af Telia ADSL. Har sat
de to computere på, som skal dele forbindelsen. Det virker fint, men
for at logge på, skal hver enkelt maskine omkring signon.telia.dk. Jeg
har så installeret connect-programmet connect/21, som logger maskinen
på uden at skulle omkring signon.telia.dk. Er der nogen måde hvorpå
dette kan gøres v.hj.a routeren, så den klarer login uden at man skal
have connect/21 kørende på hver enkelt maskine ?

mvh Thomas

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 30-10-02 07:46

"Thomas Dolberg" <dolberg@imv.au.dk> wrote in message
> Hejsa
> Er der nogen måde hvorpå
> dette kan gøres v.hj.a routeren, så den klarer login uden at man skal
> have connect/21 kørende på hver enkelt maskine ?

Det kan den ikke.

Men hvis du laver din egen firmware, kan den nok godt, men det er sgu
rimeligt svært.

> mvh Thomas

Svend

Fra : JL

Dato : 31-10-02 20:49

"Thomas Dolberg" <dolberg@imv.au.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Har lige købt en D-Link DI604 router til deling af Telia ADSL. Har sat
Må man det i følge Telia's forretningsbetingelser? Blot et spørgsmål, da
jeg selv overvejer det samme...
Mvh
JL

Fra : zardonumsba

Dato : 02-11-02 04:40

On 29 Oct 2002 02:30:37 -0800, dolberg@imv.au.dk (Thomas Dolberg)
wrote:

> [...]
>de to computere på, som skal dele forbindelsen. Det virker fint, men
>for at logge på, skal hver enkelt maskine omkring signon.telia.dk.

Jeg logger bare på med en maskine,
(kører dhcp) (find automatisk ip-adresse)

og så kan mine andre 2 maskiner bare gå på nettet når de har lyst,
uden at skulle gå over signon...

zardo

Fra : sfe

Dato : 03-11-02 10:37

"zardonumsba" skrev d. 02-11-02 04:40 dette indlæg :

> Jeg logger bare på med en maskine,
> (kører dhcp) (find automatisk ip-adresse)
>
> og så kan mine andre 2 maskiner bare gå på nettet når de har lyst,
> uden at skulle gå over signon...
>
> zardo

Jeg har selv lige bestilt hos Telia og vi har 2 maskiner i husstanden.
Derfor er jeg meget int. i hvordan din opsætning er?

Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 04-11-02 21:09

se iøvrigt http://jorgensen.ch

> Mvh. Søren

> http://www.kandu.dk/

Svend

Fra : Thomas Dolberg

Dato : 03-11-02 21:12

Kraever dette saa ikke, at den maskine, som du er logget paa med, skal
staa taendt hele tiden ? Det, jeg gerne vil have, er, at routeren
klarer signon-proceduren frem for den enkelte maskine.

mvh Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-11-02 21:40

In article <f25c065e.0211031212.1eaa531@posting.google.com>, Thomas Dolberg wrote:

> Kraever dette saa ikke, at den maskine, som du er logget paa med, skal
> staa taendt hele tiden ? Det, jeg gerne vil have, er, at routeren
> klarer signon-proceduren frem for den enkelte maskine.

Nej, det vil være nok at en af maskinerne foretager signon.

--
Andreas Plesner Jacobsen |

Fra : Thomas Dolberg

Dato : 05-11-02 12:07

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in message news:<slrnasb2c9.j7t.apj@slartibartfast.nerd.dk>...

> Nej, det vil være nok at en af maskinerne foretager signon.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår. Den konkrete situation er,
at jeg deler en lejlighed med en kammerat. Vi har hver vores maskine,
der står i to forskellige rum. Jeg har adsl-opkoblingen og en
adsl-router stående hos mig. Jeg vil gerne have, at ingen af
maskinerne skal omkring signon, men at routeren klarer det. Sådan som
jeg forstår det, der står ovenfor, så SKAL en af maskinerne omkring
signon. Denne maskine SKAL så stå tændt, når den anden maskine logger
på, altså at der skal være et overlap mellem de to maskiner - eller ?
Eksempelvis så skal jeg have været omkring signon når min kammerat vil
på nettet ellers er der vel ingen åben forbindelse, som han kan
overtage ? Hvis jeg så ikke har været signed on, skal han omkring
signon selv - det er jo ikke specielt praktisk. Det er vel ikke sådan,
at fordi man en gang i tidernes morgen har været forbi signon, så kan
routeren til en hver tid selv klare signon-proceduren eller ?

mvh Thomas

mvh Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-11-02 12:29

> [...]

> signon. Denne maskine SKAL så stå tændt, når den anden maskine logger
> på, altså at der skal være et overlap mellem de to maskiner - eller ?

Med mindre din router kan lave en eller anden form for chat-session med
noget i den anden ende, så er det nok tvivlsomt at den kan klare det for
dig.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"No dangling on the Promenade!" shouted Odo to the male streaker.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-11-02 12:48

In article <f25c065e.0211050306.51f4cbf8@posting.google.com>, Thomas Dolberg wrote:
> Denne maskine SKAL så stå tændt, når den anden maskine logger
> på, altså at der skal være et overlap mellem de to maskiner - eller ?

Nej. Ikke hvis forbindelsen ikke er timet ud endnu.

> Eksempelvis så skal jeg have været omkring signon når min kammerat vil
> på nettet ellers er der vel ingen åben forbindelse, som han kan
> overtage ?

Jo, så længe din signon ikke er timet ud.

Nej.

--
Andreas Plesner Jacobsen | And on the seventh day, He exited from append mode.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-11-02 13:43

On 5 Nov 2002 03:06:50 -0800,

> [...]
> at fordi man en gang i tidernes morgen har været forbi signon, så kan
> routeren til en hver tid selv klare signon-proceduren eller ?

Kan du ikke bare kører et af de sign-on scripts/programmer som findes på
begge computere når de starter?

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 09-11-02 01:08

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Kan du ikke bare kører et af de sign-on scripts/programmer som findes på
> begge computere når de starter?

Jeg vil anbefale at kigge på TeliaAutoLogon
http://jorgensen.ch

Jeg porter den i øvrigt snart til linux.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-11-02 08:35

On Sat, 9 Nov 2002 01:08:28 +0100,
Svend Jørgensen <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale at kigge på TeliaAutoLogon
> http://jorgensen.ch
>
> Jeg porter den i øvrigt snart til linux.

Jeg bruger følgende script, guflet fra en stofa-bruger, der postede det
i dk.edb.system.unix, og rettet lidt til:

#!/usr/bin/expect
spawn /usr/bin/telnet signon.telia.dk 259
expect -exact "Login: "
send "tn65XXXXXXXa001\r"
expect -exact "Unix Password: "
send "bla bla\r"
expect -exact "Enter your choice: "
send "1\r"
expect -exact "User authorized. Welcome!"