Opbygning af privat web via ADSL ??
Fra : Tom Frank

Dato : 29-10-02 10:04

Hej,

Er det muligt at bygge et privat website op ved brug af ADSL ?? Ideen er at
have server stående hos en selv istedet for at blive hosted på nettet.

I så fald er der nogen minimums krav, jeg har hørt at man skal mindst have 2
IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm. Men jeg har
desværre ikke nogen opskrift at gå ud fra.

Er der nogen steder man kan få noget informationer om det som nybegynder ??

Mvh
Tom Frank

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-10-02 10:14

Tom Frank wrote:

> I så fald er der nogen minimums krav, jeg har hørt at man skal mindst have
> 2 IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm. Men jeg har
> desværre ikke nogen opskrift at gå ud fra.

1 ip adresse er nok. Gerne en fast ip, det gør det nok lidt nemmere.

> Er der nogen steder man kan få noget informationer om det som nybegynder

Jeg forslår du starter med f.eks. RedHat 7.3 linux. Under install kan du
vælge webserver, og den bliver installeret automatisk.

Når install er færdig kan du åbne din browser og pege på: http://127.0.0.1

Vupti - så har du en webserver. Du kan læse

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Claus Christensen

Dato : 29-10-02 10:39

Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
> Når install er færdig kan du åbne din browser og pege på: http://127.0.0.1
>
> Vupti - så har du en webserver. Du kan læse

Et godt sted at starte er: http://www.sslug.dk/linuxbog/?b=web
Når du har en lokal webserver kørende skal du have dit domæne til at pege
på din faste ip-adresse. Det klares med www.gratisdns.dk.
Mvh Claus

Fra : Steen Suder

Dato : 29-10-02 13:20

Michael Andreasen wrote:

> 1 ip adresse er nok. Gerne en fast ip, det gør det nok lidt nemmere.

Dynamisk kan også fint bruges; jeg har fire domæner med mail og web
kørende på min ADSL... med een dynamisk IP.

Jeg anvender Dyndns.dk til formålet.

> [...]
>
> Når install er færdig kan du åbne din browser og pege på: http://127.0.0.1
>
> Vupti - så har du en webserver. Du kan læse

Jeg anvender selv Mandrake ProSuite, men mange anbefaler E-Smith
<http://www.e-smith.org/> til begynderbrug. Den er /meget/ nem at komme
igang med.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 21:05

Steen Suder wrote in <3dbe7ced$1@owl>:
> Jeg anvender selv Mandrake ProSuite, men mange anbefaler E-Smith
> <http://www.e-smith.org/> til begynderbrug. Den er /meget/ nem at komme
> igang med.

Jeg har en kunde, som har erfaret, at SME (som E-Smith hedder nu) til
gengæld er temmelig besværlig at komme *videre* med. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Max Andersen

Dato : 29-10-02 15:20

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> Er det muligt at bygge et privat website op ved brug af ADSL ?? Ideen er
at
> have server stående hos en selv istedet for at blive hosted på nettet.

Meget nemt (relativt).

bestil et domænenavn hos http://gratisdns.dk og styr dine dns-records der
via webinterface.

> [...]
> IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm. Men jeg har
> desværre ikke nogen opskrift at gå ud fra.

Gratisndns ordner dine krav om dns-server, derfor skal du bare installere en
webserver, med evt. firewall, og der kommer http://emith.org ind i billedet.
Den har det hele indbygget og man kan vælge diverse ftp, web, proxy,
firewall,. m.v. under installationen

> Er der nogen steder man kan få noget informationer om det som nybegynder
??

følge denne tråd news:3dbd4481$0$28796$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk for
der ligger gode ting omkring e-smith produktet.

Max

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-10-02 15:30

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> writes:

> Er det muligt at bygge et privat website op ved brug af ADSL ??

Ja! Jeg hoster selv web, mail, dns mm. for en stak domæner på min
ADSL-forbindelse.

> I så fald er der nogen minimums krav, jeg har hørt at man skal mindst have 2
> IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm.

Start med at få nogle andre til at køre DNS. Jeg kører selv DNS, men
løser problemet ved at vi er nogle stykker der kører DNS for
hinanden.

> Men jeg har desværre ikke nogen opskrift at gå ud fra.

Start med at lege lidt med det software du har tænkt dig at bruge. Så
skal det nok komme stille og roligt hen ad vejen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Are you making all this up as you go along?

Fra : Henning Birch

Dato : 29-10-02 16:19

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i

> Hej,
>
> Er det muligt at bygge et privat website op ved brug af ADSL ??

Jep.

> I så fald er der nogen minimums krav, jeg har hørt at man skal mindst
> have 2 IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm.

Nej - der er ikke nogen minimumskrav. Du kan i princippet klare dig med en
486 med 4 MB RAM (386sx er vel også en mulighed?) hvis du bare har statiske
html-sider.
Men hvis du skal køre php, perl eller mysql (eller noget andet krævende)
skal du som minimum have mere RAM. En større processor skader heller ikke.

> Er der nogen steder man kan få noget informationer om det som nybegynder

Som allerede er nævnt af andre behøver du kun en IP-adresse. DNS lader du
gratisdns.dk styre.

Så skal du have en web/mail/ftp/whatever-server installeret. Du kan finde
en del "opskrifter" på http://lws.dk/ Linux Web Service som jeg personligt
finder pædagogisk og lige til at gå til.

Held og lykke med projektet.

--
Henning

Fra : Jesper FA

Dato : 29-10-02 22:24

Henning Birch wrote:

> Nej - der er ikke nogen minimumskrav. Du kan i princippet klare dig med en
> 486 med 4 MB RAM (386sx er vel også en mulighed?) hvis du bare har
> statiske html-sider.

Eller mindre hvis man vil:
http://www-ccs.cs.umass.edu/~shri/iPic.html

--
Jesper
10:22pm up 11 days, 22:42, 5 users, load average: 1.86, 1.78, 1.42

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-10-02 16:55

> [...]

> IP-addresser for at kunne gøre det pga. navne server mm. Men jeg har
> desværre ikke nogen opskrift at gå ud fra.

Det er de DNS_server som der skal findes for de paagaeldende domaener
- dem vil din flinke udbyder sikkert gerne have for dig.

TIl at begynde med skal du bare have en webserver koerende, og disse
er der efterhaanden med i alle distributioner.

Se om ikke "http://localhost" giver respons.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus