blade
Fra : Musen

Dato : 28-10-02 22:36

Jeg har fundet ud af at hestene er helt vilde med de nedfaldne blade. De
spiser dem ligesom chips
Men så var det jo pyllermor kom op i mig, og jeg kom i tanker om, om de mon
kan tåle det, eller om der er nogen de skal holde sig fra?
Det skal lige siges, at de eneste blade der falder ned i deres fold er fra
et kastanjetræ, og det er også dem jeg samler sammen til dem.
Venlig hilsen Musen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-10-02 15:06

Hej

Visne blade skulle ikke kunne skade dem. Egetræer er giftige for dem fx, men
det er kun "frugten" der er giftig hvis du forstår hvad jeg mener, sådan er
det med alle giftige træer så vidt jeg ved.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-10-02 00:49

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det med alle giftige træer så vidt jeg ved.

Så de må altså ikke få agern!? Hvad med selve træstoffet (af eg)? Og hvad
med andre træer/buske - kan vi lige få en "reminder"? Der er noget med taks,
ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-10-02 06:41

> Så de må altså ikke få agern!?
Nemlig!

Hvad med selve træstoffet (af eg)?
Hvad mener du? Hvis den bider i et "levende" egetræ? det tror jeg ikke der
sker noget ved...

Og hvad
> med andre træer/buske - kan vi lige få en "reminder"? Der er noget med
taks,
> ikke!?
Jo, taks er giftigt for heste, det mener jeg også røn er, snebærbuske,
guldregn er også......

Puha, det må jeg vist lige læse lidt på...

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-10-02 18:19

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> guldregn er også......
>
> Puha, det må jeg vist lige læse lidt på...

Ja, nu er jeg jo en hel "novice" indenfor træer/buske, såeh... Er
ovenstående meget almindelige ude i samfundet?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 30-10-02 21:47

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote in message
> Jo, taks er giftigt for heste, det mener jeg også røn er, snebærbuske,
guldregn er også......

Hej Nina,
Menes der silja røn, du ved, dem der har været brugt til læhegn før i tiden,
med de meget rød/orange bær (ikke dem der bruges til Gammel Dansk ) )?
For min heste gnasker lystigt i barken fra dem, og, 7,9,13, er der ikke sket
dem noget endnu.

Mvh Liz

Fra : Lene

Dato : 31-10-02 09:16

Hej Musen,
for et par år siden døde adskillige travheste i Amerika efter at have spist
nedfaldne kirsbærblade. Efterfølgende undersøgelser viste at de indeholdt
store mængder gift.

Mvh. Lene

Fra : Musen

Dato : 31-10-02 09:57

Tak for svarene...Mon jeg kan konkludere, at der ikke sker noget ved at
hestene spiser nedfaldne blade fra et kastanjetræ? De har ihvertfald gjort
det siden jeg skrev indlægget, og der er ikke sket andet end at de nu har
noget at lave når de går på deres, efterhånden, ret græsfattige fold
K.h. Musen