"Fuser error" på OKI laserprinter
Fra : Peter Malling

Dato : 28-10-02 17:41

Jeg har en OK 8W LED laserprinter. Pludselig begyndte den at give
fejlmeddelelsen (via windows) "Fuser error", og udskriver intet.

Jeg har kontaktet en computerforretning som siger at det typisk sker
når man bruger uoriginal toner (det har jeg ikke gjort), at det ikke
er noget man kan gøre selv, og at det vil koster 1000 kr. at få det
repareret. Den skal ind til OKI.

Kan det virkelig passe?

Mvh Peter.

Fra : Klaus

Dato : 29-10-02 00:18

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man bruger uoriginal toner (det har jeg ikke gjort), at det ikke
> er noget man kan gøre selv, og at det vil koster 1000 kr. at få det

Varmelegemet i tromlen (et halogenrør) er brændt ud og skal skiftes. Det har
ikke noget med toneren at gøre. Er du lidt fingernem kan du måske selv
udskifte halogenrøret.
Klaus

Fra : Peter Pan

Dato : 29-10-02 23:31

"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in message
> Jeg har en OK 8W LED laserprinter. Pludselig begyndte den at give
> fejlmeddelelsen (via windows) "Fuser error", og udskriver intet.

Fuseren er den der brænder toneren fast til papiret. Den bliver ofte 200-300
grader varm, og slides op med tiden. Afhængig af model skriver en fuser til
en laser printer mellem 50.000 og 200.000 sider inden den skal skiftes.

> [...]
> når man bruger uoriginal toner (det har jeg ikke gjort), at det ikke
> er noget man kan gøre selv, og at det vil koster 1000 kr. at få det

Toneren kan umuligt have ødelagt fuseren. Oftest går de istykker når papir
sætter sig fast i dem (papiret ligner normalt herefter en mussetrappe) ,
eller de bliver slidt op.

Jeg kender ikke din OKI 8W printer. Men på mange printere er det nemt at
skifte den selv. F.eks på nyere HP printere skal der ikke engang bruges en
skruetrækker. Den er næsten ligeså nem at skifte som en toner. En ny fuser
koster til gengæld i omegenen af 1500-2000 kroner.

Mvh
Anders

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-10-02 19:24

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Malling" <malling@iname.com> wrote in message

En ny fuser koster ca 500 - 600 kr, og man kan rimelig nemt selv skifte den,
hvis man da ikke lige er født med 10 tommelfingre, eller har armene sat
modsat på.

Fjern paranteserne ved svar på mail.
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Peter Malling

Dato : 02-11-02 10:40

Mange tak for svarene. Det var rart at få at vide hvad det egentlig
drejede sig om.

Har I nogen ide om hvor jeg finder sådan en fuser i printeren, og
hvordan den ser ud?

Mvh Peter.

Fra : Peter Malling

Dato : 02-11-02 10:57

> En ny fuser koster ca 500 - 600 kr, og man kan rimelig nemt selv skifte den,
> hvis man da ikke lige er født med 10 tommelfingre, eller har armene sat
> modsat på.

Jeg kan slet ikke finde nogen steder på Nettet hvor sådan en fuser er
beskrevet til OKI 8w. Heller ikke i OKIs egen reservedelsoversigt (på
www.oki.com). Kan det tænkes at det er hele tromlen som skal
udskiftes? Ellers en anden samlet reservedel?

Jeg har iøvrigt ikke brugt udskrevet så mange kopier som I skriver at
den skal have udskrevet før fuseren normalt skal udskiftes. Den er ca.
4 år gl, og har kun været brugt til privat brug, sådan et par sider om
dagen i snit, vel.

Mvh Peter.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-02 18:10

Det er nu ikke så let at skifte i en OKIPAGE 8W

> [...]
> www.oki.com). Kan det tænkes at det er hele tromlen som skal
> udskiftes? Ellers en anden samlet reservedel?

Den er på Oki´s danske hjemmeside under "Find reservedel"

http://www.oki.dk/fcgi-bin/public.fcgi?pid=71&cid=117&chid=1&prid=232

Klik på "Heat assembly"

> [...]
> den skal have udskrevet før fuseren normalt skal udskiftes. Den er ca.
> 4 år gl, og har kun været brugt til privat brug, sådan et par sider om

Det er sikkert halogen lampen der er gået, det skyldes sikkert ikke mekanisk
slid, du har blot været uheldig.

Du kan sikkert købe halogen lampen hos EET Nordic, Tlf.: 45 82 19 19

Hvis du ikke selv vil rode med det kan du prøve at kontakte Oki på
helpdesk@oki.dk eller Tlf: 43666500

--
Kristian