Kommunegrænser
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-10-02 20:22

Er ikke sikker på, at der er den rigtige gruppe, men....

Kommunegrænserne er vel arvet fra sognegrænserne, ikke?

Men hvordan er det opstået?

Mvh

Jesper

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-10-02 03:59

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Kommunegrænserne er vel arvet fra sognegrænserne, ikke?
Jo, det er de vel - f.eks. ved sammelægning af sogne. Men det er vist ikke
hele forklaringen...
kommune [komune el. ku-] subst. -n, -r, -rne
1. en administrativ enhed for et landområde som bl.a. står for social- og
sundhedsvæsen, skoler, biblioteker og veje i området = PRIMÆRKOMMUNE
Ud fra den definition er et sogn jo en kommune.

> Men hvordan er det opstået?
Om der ligefrem er en skæringsdato eller lov der indfører begrebet - nej det
ved jeg heller ikke, så jeg tænkte: Det må man da ku' finde ud af - men ak -
en søgning på goggle druknede i aktuelle dokumenter.
En søgning på noget så generelt som "damarks historie" meddelte lakonisk:
Din søgning - "damarks historie" - fandt ikke nogen dokumenter.
Pass
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-10-02 23:34

Poul Erik Jensen skrev blandt andet:

> En søgning på noget så generelt som "damarks historie" meddelte lakonisk:
> Din søgning - "damarks historie" - fandt ikke nogen dokumenter.

Måske fordi landet i virkeligheden hedder Danmark?

--
Jørgen Grandt
"Max? Nej, jeg foretrækker min. brug af komma!"

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-10-02 01:59

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse

> Måske fordi landet i virkeligheden hedder Danmark?

Ak ja - det var jo også blevet sent ))

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-11-02 00:14

"Poul Erik Jensen" <genealogi@kulturel.dk> wrote in message news:apkthp$2ipo0$1@ID-155602.news.dfncis.de...
> [...]
> En søgning på noget så generelt som "damarks historie" meddelte lakonisk:
> Din søgning - "damarks historie" - fandt ikke nogen dokumenter.

Your original search: "damarks historie" returned zero results.
The alternate spelling: "danmarks historie" returned the results below.

Searched the web for "danmarks historie". Results 1 - 100 of about 3,210.

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&q=%22danmarks+historie%22&btnG=Google+Search

http://ft.dk/

http://www.ft.dk/SYSTEM/ANDRE/ANDMINI.HTM

http://www.justitsministeriet.dk

http://www.retsinfo.dk/

Systemet er lukket grundet
»vedligeholdelse«

Dette foretages dagligt i perioden 00:00 - 00:15

Det forventes genåbnet kl. 00:15
<<

so search yourself for the Danish laws

Kommunegrænse

Hugh W

begin 666 uc.gif
M1TE&.#EA*P$%`+,``````( ```" `(" ````@( `@ " @,# P(" @/\```#_
M`/__````__\`_P#______RP`````*P$%```$JQ!(N:JU,]-KAY[<]8%A-0*E
M>:;+.:0K'(?>R)ZH_-USZ.H[H"95"Y9P/%NI.!1FDLUCC_.3&GW33A:S55VI
MW=;H9?V*NLRGDU2.<M)LK+(=!\_E&C)>3:]K[W9F7()>A&(?>H%NBGQO84A+
MD#2/E(:2>Q.)9X1P?A6=.7T;HE"+FWEKHXYHE9R7IZ:#EH"PC8P2FK*V?[2%
5L;Z[NI[ PX>HHJ&KO<:_S!D1```[
`
end

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-11-02 00:26

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote snip

> so search yourself for the Danish laws
>
> Kommunegrænse

eg

><
I medfør af § 2, stk. 3 og 4, og § 14 i lov nr. 194 af 24. maj 1972 om fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og
amtskommuner har indenrigsministeren truffet bestemmelse om de nedenfor anførte ændringer i landets inddeling i kommuner og
amtskommuner.

KØBENHAVNS KOMMUNE

1. Fra KØBENHAVNS KOMMUNE overføres et 2.290 m2 stort areal af Strandvejen til GENTOFTE KOMMUNE i Københavns amtskommune, således at
grænsen over Strandvejen bliver en linje vinkelret på østskellet for matr. nr. 906, Udenbys Klædebo Kvarter, København (Strandvejens
vestlige side) i det punkt, hvor skellet mellem matr. nr. 15, Hellerup By, Hellerup og matr. nr. 906, Udenbys Klædebo Kvarter,
København, støder til Strandvejen.

KØBENHAVNS AMTSKOMMUNE

Grænsen mellem Københavns amtskommune og KØBENHAVNS KOMMUNE reguleres i overensstemmelse med pkt. 5. <<

osf osf

etc etc

Hugh W

ellers

EG

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-11-02 04:37

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Searched the web for "danmarks historie".
Tak, Hugo - som du sikkert har læst, så har jeg opdaget det )

Hvorfor vedhæfter du en gif?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-11-02 23:04

Poul Erik Jensen spurgte:

> Tak, Hugo - som du sikkert har læst, så har jeg opdaget det )
>
> Hvorfor vedhæfter du en gif?

Måske fordi Hugh tænkte du nok ville kalde ham Hugo?

Get some sleep tonight, buddy!

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-11-02 03:24

"Poul Erik Jensen" <genealogi@kulturel.dk> wrote in message news:aq25m1$5mdp0$1@ID-155602.news.dfncis.de...
> "Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Tak, Hugo - som du sikkert har læst, så har jeg opdaget det )
>
> Hvorfor vedhæfter du en gif?

den er typisk ulykke med microsoft copy paste

det skær av og til

man ka' ikke si det

undskyld

Hugh W AKA HUGO paa dansk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-10-02 08:02

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev Mon, 28 Oct 2002 20:22:25
+0100

>Er ikke sikker på, at der er den rigtige gruppe, men....
>
>Kommunegrænserne er vel arvet fra sognegrænserne, ikke?

Jo i princippet, men det var faktisk pastoratgrænserne man brugte.
Altså hvis to (eller flere) sogne var samme pastorat (dvs. havde samme
præst) så blev det også een sognekommune.

Det første skridt var oprettelsen af fattigkommisioner i 1803 og
skolekommissioner i 1814. Normalvis med præsten, eller den største
godsejer, som født formand.

I 1837 fik man valgte borgerrepræsentationer i købstederne. Og i 1842
oprettedes landkommunerne med et sogneforstanderskab der normalvis
bestod af de mest fremtrædende folk og med præsten som født medlem (og
ofte også formand).

I 1867 kom så de valgte sogneråd / byråd, der eksisterede frem til
kommunalreformen i 1970.

I 1842 var der, foruden købstederne, 1021 landkommuner. Nogle af
kommunerne blev senere delt og i 1950 toppede tallet med ca. 1300.

Efter kommunalreformen i 1970 var antallet af kommuner 277.

Ved samme lejlighed blev amternes antal reduceret fra 23 til 14, og
herrederne blev så at sige nedlagt - dvs. de har ikke længere nogen
admistrativ funktion.

For amterne gælder iøvrigt:

Ved reformationen var der over 200 len samt 54 klostre.
I 1660 var det reduceret til 49 len
I 1662 blev disse omdannet til amter, underordnet 6 stiftsamter
I 1793 var det efterhånden blevet reduceret til 24 amter.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : janniews@mail.tele.d~

Dato : 11-11-02 13:14

-snip-
> Kommunegrænserne er vel arvet fra sognegrænserne, ikke?

Hmm, her i Holstebro Kommune holder den med sognegrænsen i hvert fald ikke !
Vi har 3-4 sogne der deler sig over to kommuner. Rent kommunegrænsemæssigt
ligger en stump at hhv. Vejrum og Hjerm sogne i Holstebro Kommune, og dermed
i vores arkivområde, men i praksis ekspederer vi sagerne vedr. disse små
områder vider til det arkiv der har den absolut største del af sognet ! Kun
i Råsted tager vi hånd om stupen - det skyldes to ting - rent administrativt
er det overskuelig da det er en klynge gårde med specielle navne, og deres
tilhørsforhold til Holstebro Kommune, samt resten af sognets forhold til
Ulfborg kommune skyldes en folkeafstemninge i forb. med
kommunesammenlægningen omkr. 1970, og den evidste stillingtagen må vi
respektere!
Med venlig hilsen
Jannie W. Sløk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-11-02 15:45

janniews@mail.tele.dk skrev:

> Hmm, her i Holstebro Kommune holder den med sognegrænsen i hvert fald
ikke !

Langt de fleste kommunegrænser følger de gamle sognegrænser. Der er
naturligvis undtagelser.

I hvert fald under 10 % af sognene er delt på to kommuner.

TT