elfiskeri
Fra : Flemming Engstrøm

Dato : 28-10-02 19:31

På lystfiskerforum.dk er der en artikel om en sportsfiskerforening der har
været på el-fiskeri i Holsted å. Er der nogen der kan forklare hvad det vil
sige at el-fiske?

Artiklen er her http://www.lystfiskerforum.dk/nyt/default.asp?id=1717

Mvh
Flemming

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 28-10-02 19:38

"Flemming Engstrøm" <flemming@engstroem.dk> wrote in message
> [...]
> været på el-fiskeri i Holsted å. Er der nogen der kan forklare hvad det

Fiskene bliver lammet af el-strømmen i vandet, der som regel kommer fra en
dimmer biologen bærer i en taske på ryggen, med en stav man stikker ned i
vandet. Så flyder de op til overfladen - men skal steges færdige derhjemme
:)

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 29-10-02 09:32

Der er en væsentligt tilføjelse. Ja de bliver lammet, men først når de er
tæt på. Faktisk fanger man normalt fiskene inden de lammes.
Den vigtigste fidus er nemlig at de tiltrækkes af strømmen i elektroden som
man går med i vandet. Og jo større fisk, jo større spændingsfald, og jo mere
bliver den tiltrukket. Det er noget af en oplevelse at se en havørred på
over 5 kg komme frende lige mod en. Og den må ikke ramme elektroden som den
har fart lige imod. Den skal i nettet inden.

Iøvrigt tiltrækkes de fleste vanddyr af elektroden. Også f.eks, tanglopper
og frøer. Om mennesker ved jeg ikke -- jeg har ikke prøvet det !

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Allan Pedersen

Dato : 29-10-02 15:56

De elfisker fordi de skal bruge de kønsmodne fisk til at sikre de kommende
års fiskeri efter fedtfinnefiskene.
Efter de har strøget dem for rogn og mælk bliver de genudsat.Der er
selvfølgelig nogen fisk der ikke klarer mosten men heldigvis er det ikke så
mange der går til,da det er(for det meste)erfarne folk der hjælper til.
Allan

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-10-02 08:30

Der er også mange andre grunde til elfiskeri. Undersøgelse af bestanden i
alle mulige afskygninger. Herunder mærkning af fisk.

Erik Breum Petersen