e-smith spørgsmål
Fra : Max Andersen

Dato : 28-10-02 15:07

Jeg har nogle spørgsmål ang. e-smith, da det er et produkt der er anbefalet
af flere.

Er der nogen der har lavet en dansk version?
Er der nogle der har disablet samba services f.eks.?

Er det et godt produkt, eller er der nogle faldgruber man skal være
opmærksom på? Såsom relaying, auth ,etc.

Jeg har lige installeret det på en 300mhz maskine og er meget imponeret, men
ville gerne høre om + og - erfaringer, inden jeg begynder at eksperimentere
og evt. oversætte til dansk.

Max

Fra : Anders Larsson

Dato : 28-10-02 18:38

"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af flere.
>
> Er der nogen der har lavet en dansk version?
> Er der nogle der har disablet samba services f.eks.?

Installer et blade til kontrol af services.
Her kan bla. slå SMB fra/til.

> Er det et godt produkt, eller er der nogle faldgruber man skal være
> opmærksom på? Såsom relaying, auth ,etc.

Fint- Mail relaying skal du altid være opmærksom på.
Men - nej - du kan kun sende indefra dit eget net.
Men du bør nok selv teste om det passer i dit tilfælde. Dette (og meget
andet) bør man ikke stole på fra 3. hånd.
.... og det er faktisk let at teste.
Dette burde hjælpe dig på vej:
telnet://mail-abuse.org/

> [...]
men
> ville gerne høre om + og - erfaringer, inden jeg begynder at

Øhh... hvorfor oversætte til dansk. Det er jo ikke et slutbruger produkt.
Hvis det skyldes Webmail etc. kan du blot installere den seneste horde. Den
danske oversættel i horde er smuttet i SME 5.5

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Max Andersen

Dato : 28-10-02 21:41

"Anders Larsson" <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> wrote in message

> Installer et blade til kontrol af services.
> Her kan bla. slå SMB fra/til.

aha, jeg troede kun at blade var til opdateringer af forældede pakker :),.
Jeg undrede mig lidt over den ros produktet fik, når der manglede at man
kunne slå services helt fra, samt pille lidt mere :)

> Fint- Mail relaying skal du altid være opmærksom på.
> Men - nej - du kan kun sende indefra dit eget net.
> Men du bør nok selv teste om det passer i dit tilfælde. Dette (og meget
> andet) bør man ikke stole på fra 3. hånd.

jeg syntes at jeg testede med en 'telnet ipadress 25' og og lavede de
sædvanlig mail from ,etc. og det gik alt for godt, så jeg har ikke åbnet i
min firewall endnu.....det var med 'private net only' sat......

> ... og det er faktisk let at teste.
> Dette burde hjælpe dig på vej:
> telnet://mail-abuse.org/

har en konto hos abuse.net :), men den tester ikke altid for alt, hvis der
er mistanke om en af testene er gået igennem. desværre.

> [...]
Den
> danske oversættel i horde er smuttet i SME 5.5

Det var jo den jeg mente. Se, det er lige denne info jeg ønskede mig, så nu
er jeg meget længere i forståelsen af produktet. tusind tak for hjælpen.

Max

Fra : Anders Larsson

Dato : 28-10-02 22:50

> [...]
> Jeg undrede mig lidt over den ros produktet fik, når der manglede at man
> kunne slå services helt fra, samt pille lidt mere :)

Blades er de websider hvor du kan styre opsætningen.
Kig lidt på de 2 forums på www.e-smith.org - der er megen god erfaring at
høste af.
Samt ikke mindst contrinuted og how-to's
Der er mange ekstra blades du kan installere.
Herunder Services, Port-Forwarding, ProxyPass, WebStats for blot at nævne de
mest anvendte.

> jeg syntes at jeg testede med en 'telnet ipadress 25' og og lavede de
> sædvanlig mail from ,etc. og det gik alt for godt, så jeg har ikke åbnet i
> min firewall endnu.....det var med 'private net only' sat......

Hmm...Telnet fra det eksterne net ?
(Eller kører du server-only mode og ikke gateway ?)

> har en konto hos abuse.net :), men den tester ikke altid for alt, hvis der
> er mistanke om en af testene er gået igennem. desværre.

Nej - men den er ok som en hurtig test, uden en masse registrering m.v. - og
uden at komme på en RBL liste.

> Den
>
> Det var jo den jeg mente. Se, det er lige denne info jeg ønskede mig, så
nu
> er jeg meget længere i forståelsen af produktet. tusind tak for hjælpen.

Læs omhyggeligt hvorledes du installerer Horde på en SME.
SME er ganske vist en Red-Hat distribution - men meget er ændret. Bla. måden
mails gemmes på.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson
If it jams - force it . If it breaks, it needed replacing anyway

Fra : Max Andersen

Dato : 29-10-02 08:01

> [...]
> Der er mange ekstra blades du kan installere.
> Herunder Services, Port-Forwarding, ProxyPass, WebStats for blot at nævne

Jeg vil bruge hele formiddagen derude. har desværre møder hele
eftermiddagen.

> Hmm...Telnet fra det eksterne net ?
> (Eller kører du server-only mode og ikke gateway ?)

Jeg kører server-only, og jeg telnetter til en PIX-firewall DMZ fra internt
lan, men det ved serveren ikke, og derfor undrer det mig, at jeg fik lov.
Den skal holde sig til sig selv og ikke andre ip-adresser.

> Nej - men den er ok som en hurtig test, uden en masse registrering m.v. -
og
> uden at komme på en RBL liste.

ok.

> Læs omhyggeligt hvorledes du installerer Horde på en SME.
> SME er ganske vist en Red-Hat distribution - men meget er ændret. Bla.
måden
> mails gemmes på.

Jeg vil bruge det meste af formiddagen derude og granske mig igennem de
nævnte ting.
Endnu engang tak for informationen. Jeg har allerede et overblik over hvad
der er af ekstra muligheder, som jeg havde misset.

Tror også at andre kan have haft godt af at følge dine råd.

Max

Fra : Anders Larsson

Dato : 29-10-02 17:49

> [...]
> lan, men det ved serveren ikke, og derfor undrer det mig, at jeg fik lov.
> Den skal holde sig til sig selv og ikke andre ip-adresser.

Jamen - er serverens interne IP så ikke lig dens eksterne ?
(Hint: jooo.. og derfor er der ingen forskel)

Du kan IKKE beskyttet SME mod eksterne brugere (det er jo de samme) hvis du
ikke kører i gateway mode.
Hvilket i øvrigt også er den eneste måde hvorpå Firewall m.v. aktiveres.

I Gateway har du et netkort mod det eksterne, og et andet mod det interne.
Derfor er nettene klart adskilte.

Hvis dette ikke er hvad du ønsker - så må du kaste dig over en anden Linux
Distribution, og herefter sætte disse regler manuelt i Ipchains eller Ipfwd.

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....