PHP
Fra : Martin Larsen

Dato : 28-10-02 14:01

Er der nogen der kan forklare et rekursivt hypertext preprocessor akronym?

Fra : tdn

Dato : 28-10-02 14:34

> Er der nogen der kan forklare et rekursivt hypertext preprocessor akronym?

øhhh
hva mener du?
hvad PHP står for?
Det står for Personal Home Page, men er senere blevet ændret til Hypertext
PreProcessor.
Hvis det er det du mener?

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 28-10-02 16:58

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Er der nogen der kan forklare et rekursivt hypertext preprocessor akronym?

Er rekursiv du tænker på?

Nu er jeg næppe videnskabsmand, men jeg prøver.

Rekursivt: Det rekursive ligger i navnet PHP

PHP Hypertext Preprocessor, som igen betyder:
PHP Hypertext Preprocessor Hypertext Preprocessor
osv.

Hvis du kender lidt til programmering så bruger man det jo også tit
der, f.eks:

antal_cifre(tal)
{
if tal < 10
return 1;
else
return (1 + antal_cifre(tal/10));
}

Dette vil såfremt man antager at tal er positivt og at datatypen
sletter alt efter kommaet retunere antallet af cifre i tal, noget der
har et bedre eksempel?

Tror egentlig det startede som en programmørjoke.

Der er hundreder af programmer der er navngivet på den måde.

Christoffer Olsen

*** Debian GNU/Linux - http://www.debian.org ***

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-10-02 16:20

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse news:1d309-9o1.ln1@dtext.news.tele.dk...

> PHP Hypertext Preprocessor, som igen betyder:
> PHP Hypertext Preprocessor Hypertext Preprocessor

Aha, så man håber at navnet vokser ud i uendeligheden 8o\
Kunne det så ikke også have heddet XHP?

> Der er hundreder af programmer der er navngivet på den måde.

Har du nogle kendte eksempler

Mvh
Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-10-02 16:28

> Har du nogle kendte eksempler

Der er hele GNU projektet (GNU's not unix)

Email-programmet pine (pine is not elm) (elm er et ældre mail-program)

Newsreaderen DØD (Død Ødelægger Debatten) (programmet findes kun for
at man kan sige, at man bruger DØD og pine.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 28-10-02 23:21

Hej

Peter B. Juul writes:
> Der er hele GNU projektet (GNU's not unix)

WINE - Wine Is Not an Emulator
... og mange flere...

Andre sjove er f.eks. YAMC, og de lignende (der expandes til "Yet
Another Mail Client")...

> Email-programmet pine (pine is not elm) (elm er et ældre mail-program)

Står det nu ikke for "Program for Internet News and Email"? Det står der
i hvert fald på den officielle side fra Washington University så vidt
jeg husker... Bruger det selv til mail....

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-10-02 00:08

Ulrik Jensen <ulrik@qcom.dk> writes:

> Står det nu ikke for "Program for Internet News and Email"? Det står der
> i hvert fald på den officielle side fra Washington University så vidt
> jeg husker... Bruger det selv til mail....

Jo, det er også hvad der står i manualen. Desværre. Når ting bliver
seriøse har folk det med at tro at sådanne jokes er farlige.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-10-02 18:08

Scripsit pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Jo, det er også hvad der står i manualen. Desværre. Når ting bliver
> seriøse har folk det med at tro at sådanne jokes er farlige.

Det eneste "desværre" ved pine er at der er nogen der tager det seriøst.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-02 03:10

"Peter B. Juul" wrote:

> Newsreaderen DØD (Død Ødelægger Debatten) (programmet findes kun for
> at man kan sige, at man bruger DØD og pine.)

Er der nogen der bruger DØD, eller lyver de alle sammen?

--
Peter Knutsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-02 16:49

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Har du nogle kendte eksempler

Ganske vist ikke et program men:

GNU står for [forbogstaverne i hvert ord der starter med stort]:

»GNU is Not Unix«.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-10-02 17:45

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Har du nogle kendte eksempler

Editoren JOE: Joe's Own Editor

PowerPC: Power Optimization With Enhanced Risc Performance Chip.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-10-02 11:08

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Editoren JOE: Joe's Own Editor
>
> PowerPC: Power Optimization With Enhanced Risc Performance Chip.

PowerPC er ikke recursivt. Men det er da et komplekst akronym:

PowerPC => Power - Performance Chip
=> Performance Optimation With Enhanced RISC - Performance Chip

=>
Performance Optimation With Enhanced Reduced Instruction Set Computer -
Performance Chip.

... man kunne argumenter for at "Enhanced Reduced" = "",
og vi derfor havde at gøre med:
"Performance Optimation With Instruction Set Computer - Performance Chip"

... en virkelig nyskabelse (mærk ironien)

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 16:19

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> wrote in message
> PowerPC er ikke recursivt. Men det er da et komplekst akronym:

Jo...

> PowerPC => Power - Performance Chip
> => Performance Optimation With Enhanced RISC - Performance Chip

Nej...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-10-02 17:31

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej...

http://www.webopedia.com/TERM/P/PowerPC.html

... bortset fra en stavefejl.. men stadig ikke recursivt.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 10:20

> http://www.webopedia.com/TERM/P/PowerPC.html

Det var nu ikke det jeg læste på PowerPC-standen på Cebit'96... Men det er
ikke første gang at webopedia er galt på den...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-10-02 13:19

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det var nu ikke det jeg læste på PowerPC-standen på Cebit'96... Men det er
> ikke første gang at webopedia er galt på den...

http://www-3.ibm.com/chips/products/powerpc/newsletter/v1_oct2000/lead_10-00.html

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 15:39

http://www-3.ibm.com/chips/products/powerpc/newsletter/v1_oct2000/lead_10-00
..html

Det stemmer stadig ikke overens med de oplysninger jeg har. Det er faktisk
første gang i 7 år at jeg støder på den udlægning.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-10-02 17:45

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det stemmer stadig ikke overens med de oplysninger jeg har. Det er faktisk
> første gang i 7 år at jeg støder på den udlægning.

Kunne du referere til andet end en stand på CeBIT '96? Min PowerPC
maskine er fra '96 og den har hele tiden haft den udlægning.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-10-02 21:07

> Kunne du referere til andet end en stand på CeBIT '96? Min PowerPC
> maskine er fra '96 og den har hele tiden haft den udlægning.

Ingeniøren... Kan ikke huske hvilket nummer, men det var da PowerPC kom på
markedet der var en artikel deri...

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 28-10-02 19:26

> Aha, så man håber at navnet vokser ud i uendeligheden 8o\

Ja, navnet vil aldrig kunne udvides helt idet der altid vil stå PHP i
starten.

> Kunne det så ikke også have heddet XHP?

Man kunne kalde det HP, men det havde jo ikke været sjovt vel...

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-10-02 20:00

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse news:i2c09-rt2.ln1@dtext.news.tele.dk...

> Ja, navnet vil aldrig kunne udvides helt idet der altid vil stå PHP i
> starten.

Hmm, ikke med mindre man skriver

rossecorperP txetrepyH PHP Hypertext Preprocessor

Mvh
Martin

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-10-02 04:01

> [...]
> starten.

> Man kunne kalde det HP, men det havde jo ikke været sjovt vel...

De har nok bare valgt at kalde det for "PHP: Hypertext Preprosessor" for at
lave noget sjovt med navnet, det har nemlig været ændret nogle gange!
Som tidligere skrevet startede det jo som "Personal Home Pages".

Men for et år side stod der følgende forklaring på "PHP" på deres
hjemmeside(http://php.net):

PHP = "Hypertext PreProcessor"

Altså ikke recursivt, men blot en forkortelse hvor bogstaverne ikke står i
rækkefølge.

Rekursivt er når noget kalder sig selv. Som f.eks. funktionen i "Christoffer
Olsens" indlæg.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-02 18:20

"Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> skrev i en meddelelse news:apq6et$8cj$1@sunsite.dk...
> [...]
> Som tidligere skrevet startede det jo som "Personal Home Pages".
>
> Men for et år side stod der følgende forklaring på "PHP" på deres

I den mouseover popup-text jeg ser står der:
recursive acronym for PHP: Hypertext Preprocessor

Mvh
Martin

Fra : Tommy Olsen

Dato : 28-10-02 22:10

On Mon, 28 Oct 2002 16:19:31 +0100, Martin Larsen wrote:

> Har du nogle kendte eksempler

LAME -> LAME Ain't an MP3 Encoder.

--
Digitally yours
Tommy Olsen http://linuxhq.dk/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-10-02 23:10

"Tommy Olsen" <spam@linuxhq.dk> skrev i en meddelelse

> LAME -> LAME Ain't an MP3 Encoder.

Og i samme stil:

WINE: WINE is Not an Emulator

/Claus

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-10-02 17:50

EINE: Eine Is Not Emacs
ZWEI: Zwei Was Eine Initially

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 28-10-02 18:50

Og der findes også "Hurd" som står for "Hird of Unix-Replacing Daemons",
hvor Hird igen står for "Hurd of Interfaces Representing Depth". Ifølge
dem selv er det vistnok det første stykke software opkaldt efter et par
gensidigt rekursive forkortelser.
(http://www.gnu.org/software/hurd/hurd.html)

Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 5. sem., AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-02 08:54

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message
> EINE: Eine Is Not Emacs

PINE: Pine I Not Emacs

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-02 14:00

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> PINE: Pine I Not Emacs

Is... Pine Is Not Emacs...

Jeg tumling

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-10-02 11:03

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message

> PINE: Pine I Not Emacs

Der er mange ting der starter med 'E' PINE ikke er, men den oprindelige
mening er "Pine Is Not Elm".
"Elm" er et ældre email program og vi ved jo alle at fyrretræer ikke er
elmetræer.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-02 16:20

> mening er "Pine Is Not Elm".

Ja, selvfølgelig... Nu bruger jeg ikke hverken Pine, Elm eller Emacs til
noget som helst...

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-10-02 17:15

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:

> Der er mange ting der starter med 'E' PINE ikke er, men den
> oprindelige mening er "Pine Is Not Elm".

Nej, "Pine Is Nearly Elm":

The name Pine was the obvious choice, being a tree like Elm, being
prominent in the Pacific NorthWet (yes NorthWet) and with many
possible acronyms. The first acronym choice was Pine Is Nearly Elm as
that was the case. It has never stood for Pine Is Not Elm as we were
happy to have elm as a starting point.

<http://www.island-resort.com/pine.htm>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-10-02 17:27

Jesper Harder wrote:
> [...]
> possible acronyms. The first acronym choice was Pine Is Nearly Elm as
> that was the case. It has never stood for Pine Is Not Elm as we were

Well...

Den officielle forklaring er nu:

Pine® is the University of Washington's "Program for Internet News and
Email."

http://www.washington.edu/pine/faq/whatis.html#2.1

Peter

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-10-02 17:37

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:

> Den officielle forklaring er nu:
>
> Pine® is the University of Washington's "Program for Internet News and
> Email."

Hvis du læste videre på siden jeg henviste til, ville du se at man har
ændret forklaringen på akronymet løbende, og at den du angiver er den
nuværende.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-02 18:50

Jesper Harder skrev:

>Hvis du læste videre på siden jeg henviste til, ville du se at man har
>ændret forklaringen på akronymet løbende, og at den du angiver er den
>nuværende.

Det ligger vel også i sætningen "Den officielle forklaring er nu:
....".

--
Bertel