X-server client til windows
Fra : Jesper

Dato : 28-10-02 13:55

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde subject - skal bruges i
undervisnings sammenhæng.

Mvh Jesper

Fra : Jesper

Dato : 28-10-02 13:57

Skulle måske lige tilføje at den skal være gratis (ikke noget med
trail, shareware etc.)

Mvh Jesper

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-10-02 14:35

"Jesper" <32768bytes@R-E-M-O-V-Ebigfoot.com> writes:

> Skulle måske lige tilføje at den skal være gratis (ikke noget med
> trail, shareware etc.)

Dem er der ikke mange af... Jeg kender kun til http://xfree86.cygwin.com/

Ellers er der selvf. http://www.uk.research.att.com/vnc/

PS : forbered dig på at blive manuduceret i definitionen af server og client...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-10-02 21:04

"Jesper" <32768bytes@R-E-M-O-V-Ebigfoot.com> wrote in news:apjc1p$ouv$1
@eising.k-net.dk:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde subject - skal bruges i
> undervisnings sammenhæng.
>
> Mvh Jesper

Hvis det ikke et ABSOLUT krav at det skal være en rigtig X-klient men
bare en grafisk adgang til serveren (endda med XDM!), kan jeg anbefale
at køre via VNC. VNC-klienten til windows er lille - 2-300 kB, og
ligesom serveren helt gratis. Til mine formål fungerer dette perfekt og
ligner en rigtig X-forbindelse. Det fungerer nu bedst på LAN og kan være
sløvt over modem.

Jeg kan give dig opsætningen til en redhat 7.x-server, hvis du er
interesseret.

mvh

Michael

Fra : Jesper

Dato : 28-10-02 21:17

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg tror jeg prøver VNC klienten (+serveren). Ved du (Michael) hvordan er
performance for VNC, hvis der nu skal være 10 klienter tilkoblet samtidigt ?

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-10-02 21:46

> [...]
> hvordan er
> performance for VNC, hvis der nu skal være 10 klienter tilkoblet

[snip]

VNC's hastighed afhænger af to ting: klientmaskinens bånsbreddeadgang og
kompleksiteten af det skærmbilled, der skal vises (VNC overfører skærmen
som bitmap). Så en 1600x1200 desktop i 32 bit farver med en lækker
baggrundssild og tonede vinduesrammer over en modemforbindelse er helt
håbløs.

Men en 800x600x8 desktop med ensfarvet baggrund på en LAN-forbindelse er
lynende hurtig. Og alle kombinationer her imellem et kompromis.

Regn dog ikke med at billedbehandlingssoftware vil være nogen stor
succes over VNC.

Om der er een eller ti klienter forbundet er ret ligegyldigt, sålænge
der er båndbredde nok per klient - dvs ti klienter over een modemlinie
er dumt, men ti klienter over ti modemlinier er acceptabelt. Og ti
klienter over LAN er glimrende.

mvh

Michael

Fra : Torben Nielsen

Dato : 28-10-02 21:58

On Mon, 28 Oct 2002 13:55:15 +0100, Jesper wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde subject - skal bruges i
> undervisnings sammenhæng.
>
> Mvh Jesper

En helt anden indgang til problemet "at arbejde grafisk med linux fra en
remote PC", kunne være at sætte linux maskinen op som en terminal-server
og så lave X antal floppy-disks med boot-code, således at den enkelte bruger
selv bestemmer hvilket os der bootes i uden at det er nødvendigt at
installere noget på klient-maskinerne.

Referencer:
www.ltsp.org - linux terminal server project
www.gnuskole.dk/bog/ - "Linux i skolen" har et afsnit om ltsp

Torben

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-10-02 22:13

"Torben Nielsen" <thoerup@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> således at den enkelte bruger selv bestemmer hvilket os der bootes
> i uden at det er nødvendigt at installere noget på

LTSP er en rigtig god ide, og det tænkte jeg slet ikke på. Men LTSP
kræver en del fodarbejde, især på serveren. Og hvis de ti klienter ikke
er 100% ens (hardwaremæssigt), bliver det ret besværligt, hvis man vil
have et ordenligt skærmbilled (>60 Hz opdatering).

Hvis det hele skal kører LAN, mener jeg man hurtigst kommer godt igang
med VNC.

Michael

Fra : Jesper

Dato : 28-10-02 22:48

> Hvis det hele skal kører LAN, mener jeg man hurtigst kommer godt igang
> med VNC.

Det hele er lan, så jeg prøver VNC. Igen tak for alt jeres hjælp.

Mvh Jesper