Netexpress og Linux
Fra : Bjørn Fridthjof

Dato : 27-10-02 20:20

Hej,

Er der nogen der ved hvordan man sætter linux op så den kan køre med
Netexpress (ethernet ikke atm) over Linux ? Har en speedstream router, men
den kan ikke klare U-PNP (msn messenger audio/video), så derfor vil jeg
gerne bruge linux boxen som router. Det jeg mangler at vide er hvilke
indstillinger ethernet kortet forbundet til adsl modemmet skal have, og om
jeg bruge PPPd til at lave forbindelsen.

På forhånd tak

Flemming Fridthjof

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-10-02 23:31

Bjørn Fridthjof wrote:

> [...]
> indstillinger ethernet kortet forbundet til adsl modemmet skal have, og om
> jeg bruge PPPd til at lave forbindelsen.

Uden at være helt sikker, mener jeg blot du skal bruge DHCP.

Mht. upnp, virker det ikke som udgangspunkt gennem NAT med iptables. Der er
vistnok nogen, som har lavet noget upnp-programmel. Mon ikke, du kan finde
det gennem iptables.org eller google?

/Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers

Fra : Andreas Hinz

Dato : 28-10-02 00:18

Sun, 27 Oct 2002 20:20:10 +0100
skrev "Bjørn Fridthjof" <bjorn.fridthjof@mail.tele.dk>:

> hvilke indstillinger ethernet kortet forbundet til adsl modemmet skal
> have,

Hej,
ingen indstillinger.

> og om jeg bruge PPPd til at lave forbindelsen.

Ja, sammen med "PPPoE".
Og så skal du opsætte følgende filer:

/etc/ppp/pap-secrets
1201030xxxxx * password

/etc/ppp/pppoe-server-options
require-pap
login

/etc/ppp/pppoe.conf
ETH='ethx'
USER='1201030xxxxx'
DEMAND=no
DNSTYPE=SPECIFY
DNS1=194.239.134.83
DNS2=193.162.153.164

Og så starte hele baduljen med "/usr/sbin/adsl-start".

Alt efter din dist. så burde den også blive sat op til at starte ved
genopstart via en fil "/etc/init.d" eller "/etc/rc.d"

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Jan Larsen

Dato : 29-10-02 02:18

rpm dist. kan du bruge rp-pppoe og konfigures med adsl-setup.
Debian kan du bruge pppoe og konfigures med pppoeconf.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Jan