iBook vs PC
Fra : Peter Holm

Dato : 27-10-02 18:30

Nogen siger at en 700mhz Mac svarer til en 1400 Mhz PC i CPU-kraft. Kan det
virkelig passe ?

--
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-10-02 20:34

Peter Holm skrev:

> Nogen siger at en 700mhz Mac svarer til en 1400 Mhz PC i CPU-kraft.
> Kan det virkelig passe ?

Hvilke argumenter brugte dem der sagde det?
Slyngede de det bare ud, og så er det op til dig selv at finde hoved og
hale i sådan en påstand?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 27-10-02 20:45

> Hvilke argumenter brugte dem der sagde det?
> Slyngede de det bare ud, og så er det op til dig selv at finde hoved og
> hale i sådan en påstand?

Yep. Men erkendte også, at det var noget han bare ahvde på anden hånd.
Derfor min forespørgsel herinde.
mvh
peter

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-10-02 21:56

Peter Holm skrev:

> Yep. Men erkendte også, at det var noget han bare ahvde på anden hånd.
> Derfor min forespørgsel herinde.

Ok.
Start med at læse den her:
http://www.techtv.com/print/story/0,23102,3339307,00.html

I dk.edb.mac kender de sikkert flere artikler om emnet...
Det er nemlig som at sammenligne æbler og pærer...

Fra : 0nkel

Dato : 28-10-02 00:01

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> wrote in message

> [...]
>
> I dk.edb.mac kender de sikkert flere artikler om emnet...
> Det er nemlig som at sammenligne æbler og pærer...

Selvom det er svært at sammenligne ydelse når der benyttes to forskellige
styresystemer så er det dog muligt.

Min fingerregel er at G4 Mhz = Pentium III MHz

En G3, som er i en iBook, er derfor lidt langsommere pr. MHz end en PIII. Så
vidt jeg ved, er altivec den eneste forskel på G3 og G4, det er Apple's form
for SSE instruktioner. G4har altivec instruktioner men G3 må undvære.

G3 blev lanceret, så vidt jeg husker, med 266 Mhz i 1997, eksempelvis er en
Pentium III fra 1999. G3eren er altså et meget "modent" CPU design og det er
helt skudt ved siden af at påstå at G3 MHz er to gange så kraftfuld som en
moderne x86 CPU pr. MHz.

En 700 mhz iBook er kendetegnet ved 100 MHz SD-Ram og en 100 MHz systembus.
En 1400 MHz Athlon XP mobile er kendetegnet ved 266 MHz DDR-Ram og en 266
MHz systembus.

For at illustrere hvor gammeldags 100 MHz SD-ram er, kan jeg vise AMDs
fremskridt med henhold til ram hastigheder.
AMD gik fra 100 MHz SD-Ram, til 133 MHz SD-Ram, til 266 MHz DDR-Ram, til 333
MHz DDR-Ram og nu er toppen 400 MHz DDR-Ram. Dette gælder for stationære
computere, Athlon XP mobile findes vist kun i udgaver med 266 MHz DDR-ram.

I rå cpu kraft er en Athlon XP milevidt over en G3 også hvis man
sammenligner mhz for mhz.

Her er der flere links
http://www.digitalvideoediting.com/2002/05_may/features/cw_aeshowdown.htm

http://www.digitalvideoediting.com/2002/07_jul/features/cw_macvspc2.htm

Apple har på et tidspunkt reklameret med gigaflops og mflops som et udtryk
for hvor hurtige deres CPUer er. Disse gigaflops og mflops er teoretiske
udregninger baseret på Apple's altivec enhed, disse resultater er rent
teoretiske og bør ikke tages som udtryk for den reelle ydelse.

Nu kan jeg ikke huske nogen mflops eller gigaflops tal for G4, men jeg kan
huske at et Geforce 3 kort er i stand til at klare 76 gigaflops og at det er
mere en nogen cpu fra Apple. Derfor betyder det ikke at Nvidias grafikkort
har en mere kraftfuld processor end en G4, mflops og gigaflop er rene
teoretiske udregninger.

Når det er sagt så er bærbare computere det område hvor Apple er mest
konkurrencedygtig, en iBook er en smart lille computer og jeg har selv
overvejet den.

Men du skal være opmærksom på at OS 10 er et tungere styresystem end OS 9 og
OS 10 er optimeret til altivec som en iBook ikke har, fordi det er en G3 som
sidder i maskinen og ikke en G4.

Hvis du er interesseret i at finde ud af mere om Apple så kan jeg anbefale
www.appleinsider.com som har et udmærket og flittigt brugt debatforum, der
kan jeg garantere dig, at det er få der vil påstå at en G3 er dobbelt så
hurtig som ex. en Athlon XP pr. MHz.

Fra : jakob

Dato : 27-10-02 22:55

In article <3dbc2292$0$790$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
phc*REMOVE*@stofanet.dk says...
> Nogen siger at en 700mhz Mac svarer til en 1400 Mhz PC i CPU-kraft. Kan det
> virkelig passe ?

Hej

Jeg har erfaring med begge platforme og synes lige at jeg ville give mit
besyv med. Der er noget om snakken med at man ikke kan sammenligne
processorene direkte. Jeg kan ikke give dig en teknisk forklaring men
kun fortælle dig hvordan jeg har oplevet det

Til at surfe med virker mac's marginalt langsommere en pc, hvorfor må du
ikke spørge mig om. Det er dog ikke noget man bemærker voldsomt på en
700 mhz maskine, "problemet" var større i gamle dage, men langsommere
procesorer. Som jeg ser det er macens store force videoredigering. Her
virker den meget hurtigere og mere helstøbt end en pc. Jeg har lavet
lidt dv redigering på en 700 mhz mac, og fandt det meget behageligere
end med min xp1700+. Det skal siges at det ikke var med det samme
software, men rendering var meget hurtigere på macen.

Men hvordan hastigheden føles kommer meget an på hvad maskinen skal
bruges til. Der er nogen der siger at programmer som photoshop også
kører forholdsvis hurtigere på en mac. Microsofts kontorpakker virker
derimod langsommere. Dette var min subjektive mening men prøv at
skriv til dk.edb.mac det er en enormt hjælpsom gruppe, og der er mange
folk med check på det tekniske der

Hygge

Jakob

Fra : Peter Holm

Dato : 28-10-02 20:51

"jakob" <ingen@spam.dk> wrote in message
> [...]
> derimod langsommere. Dette var min subjektive mening men prøv at
> skriv til dk.edb.mac det er en enormt hjælpsom gruppe, og der er mange

Jeg takker
Peter