Ustabil grundet lav volt?
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 27-10-02 18:20

Hejsa,

Jeg har det problem, at mange af mine spil godt kan lide at "fryse" efter få
minutter - det går i stå, og lyden... Er bare underlig, går over i støj.

CPU temperatur er helt fornuftig, CPU'en taget i betragtning - en AMD
AthlonXP1800+ @ 1800+.

Bundkort: ECS K7S5A
Ram: 256 mb PQI

Har aldrig rigtig haft problemet før, men som det kan ses på det i dk.binaer
under tråden "Ustabil" postede billede, er mine volt ikke helt gode; jeg
synes min 3.3v og 5v er ret lave...

Er det min strømforsyning der gør at min computer er tåbelig - mener da at
mine volt plejer at være bedre - og lad nu være med at give RAM skylden, det
plejer jo at fungere fint.

Problemet er det samme i Windows 98, Windows 2000 og Windows XP.

--
Troels Plougman Olsen
puttitat*nospam*@adslhome.dk

Fra : Leony

Dato : 28-10-02 14:28

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Har aldrig rigtig haft problemet før, men som det kan ses på det i
dk.binaer
> under tråden "Ustabil" postede billede, er mine volt ikke helt gode; jeg
> synes min 3.3v og 5v er ret lave...

Det kan jo være at din strømforsyning er blevet "træt".
Har du prøvet med en anden strømforsyning, gerne en der er lidt kraftigere
(flere Watt) end din gamle?

> Er det min strømforsyning der gør at min computer er tåbelig - mener da at
> mine volt plejer at være bedre

"plejer" har det med at kunne dø en hurtig og voldsom død, især når vi
snakker om elektronik.
Prøv med en anden strømforsyning.
Hvilken strømforsyning har du?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 28-10-02 17:17

> Hvilken strømforsyning har du?

300 watt, Model300X (kan ikke finde mærket, den var standard i mit Codegen
6013 kabinet)

Den er fra 18. april i år, så jeg tvivler da på at PSU'en er tåbelig?

// Troels

Fra : Leony

Dato : 29-10-02 12:45

> 300 watt, Model300X (kan ikke finde mærket, den var standard i mit Codegen
> 6013 kabinet)

Tænkte på om jeg skulle spørge om du havde et Codegenkabinet.
Lod dog være.

> Den er fra 18. april i år, så jeg tvivler da på at PSU'en er tåbelig?

Codegen's psu'er er ikke kendte for den høje kvalitet og de dyre
komponenter.
Derfor er det ikke utænkeligt at det skyldes psu'en.
Som før nævnt så prøv med en anden psu.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-10-02 13:23

Leony wrote:
> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Tænkte på om jeg skulle spørge om du havde et Codegenkabinet.
> Lod dog være.

Ditto her.

> Codegen's psu'er er ikke kendte for den høje kvalitet og de dyre
> komponenter.
> Derfor er det ikke utænkeligt at det skyldes psu'en.

Enig. Billige kabinetter incl. PSU = ikke-kvali PSU.
Prøv at sætte en Thunderbird 1400 og et GeForce 256 i et Codegen
kabinet, og se om det vil køre stabilt, hvis det da overhovedet booter.

> Som før nævnt så prøv med en anden psu.

Det kan dog være mange andre ting, hvilket lydkort, grafikkort, bundkort
osv. er det?
43° C for cpu, så er det ikke fordi den er for varm.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 29-10-02 17:13

> Det kan dog være mange andre ting, hvilket lydkort, grafikkort, bundkort
> osv. er det?
> 43° C for cpu, så er det ikke fordi den er for varm.

Mobo: ECS K7S5A m/ cheepobios - OC bios
RAM: 256 mb PQI
CPU: AMD AthlonXP 1800
Køler: Thermaltake Silent Viking SocketA
Grafik: Palit Daytona GF4 MX440 (nv4_disp.dll ver 40.71, dvs. Detonator
40.71)
Lyd: Soundblaster Live Value
HD: IBM 120GXP 80gb 7200 rpm
DVD: Goldstar DRD-8080B (8x32x)
CD-RW: HP 9300i (10x4x32x)
Netkort: 10mbit Realtek 8029 chipset (PCI)

CPU har da været OC'et til 147 (1533-1690 mhz), men det var over en uges
tid, så var det ikke sjovt mere, der var ingen problemer med stabiliteten.

// Troels

Fra : Leony

Dato : 30-10-02 08:15

> Grafik: Palit Daytona GF4 MX440 (nv4_disp.dll ver 40.71, dvs. Detonator
> 40.71)

Har du prøvet med en anden version af Detonator.
Det er ikke alle versioner der er lige gode til nogle
hardwaresammensætninger.
Måske er problemet ligefrem kommet efter at du opdaterede den (måske du kan
huske noget om det).

> CPU har da været OC'et til 147 (1533-1690 mhz), men det var over en uges
> tid, så var det ikke sjovt mere, der var ingen problemer med stabiliteten.

Nulstillede du BIOS med jumper på bundkortet efter endt clock?
Har læst at det er den "rigtige" måde at gøre det på.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 30-10-02 17:42

> Nulstillede du BIOS med jumper på bundkortet efter endt clock?
> Har læst at det er den "rigtige" måde at gøre det på.

Blev gjort, da den ikke ville POST'e ved 150 på FSB

// Troels