NØDRÅB: Hunden tygger i alt når den er ale~
Fra : Johnny

Dato : 27-10-02 18:13

Hvad fanden gør man!!!

Min hund tygger på alt når den er alene, bare ikke sine legesager.
Termostater, fodpaneler, døre, skabe, ja selv en stakkels vandhane.
Når vi er hjemme gør den sjældent noget forkert!

Hunden er, når vi er på arbejde, spærret inde i baggangen.
Alm. arbejdsdag 7,5 - 8 timer.

Vi syntes at vi har prøvet alt???

Hunden er en aktiv hund og bruges til jagt!!! ( langhåret hønsehund 1år
gammel)

Kom nu med en reel løsning ikke det sædvanlige crap med at hunden skal
aktiveres noget mere. 2 - 3 timer om dagen må være nok.

MVH/ johnny

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-10-02 18:18

Har du prøvet at lade den gå frit i hele huset? Nogle hunde lider af
klaustrofobi.

Den skal måske aktiveres mere om morgenen inden I går på arbejde

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Malle-brok

Dato : 27-10-02 18:46

> Har du prøvet at lade den gå frit i hele huset? Nogle hunde lider af
> klaustrofobi.

Og hvis det har været prøvet, så prøv evt. det modsatte: giv hunden et
mindre rum den kan overskue....

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Johnny

Dato : 27-10-02 19:37

On Sun, 27 Oct 2002 18:45:42 +0100, Malle-brok wrote:

> Og hvis det har været prøvet, så prøv evt. det modsatte: giv hunden et
> mindre rum den kan overskue....
Ja det kan man godt sige vi gør nu, hunden er bundet med 1m hundelænke til
en radiator i baggangen, så er der da ikke ødelagt noget når vi kommer
hjem!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-10-02 19:49

"Johnny" <some@some.com> writes:

> Ja det kan man godt sige vi gør nu, hunden er bundet med 1m hundelænke til
> en radiator i baggangen, så er der da ikke ødelagt noget når vi kommer
> hjem!

Det lyder som om I enten skulle sælge hunden til folk som er mere
hjemme eller bygge en hundegård. Det er i hvert fald ikke værdigt for
en hund at stå bundet i en 1 meter lang hundelænke 7-8 timer om dagen.

Ud over at det er uværdig behandling af hunden, så er det også
forbudt.

Hundeloven:
§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m.
lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den
forsvarlig læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et
hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå
oprejst.

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-10-02 20:19

> [...]
hundelænke til
> en radiator i baggangen, så er der da ikke ødelagt noget når vi

Stakkels hund .. det er både uværdigt for hunden, farligt for den og
ulovligt .. synes bestemt I skulle kontakte en hundepsykolog og få råd
og vejledning omkring hunden .. eller for både hundens og jeres skyld
finde en person der har tid og tålmodighed til at give hunden det
hjernearbejde den har brug for ...

og så synes jeg altså stadig 7-8 timer er alt for længe at lade en
hund være alene hjemme...
mvh Ami

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-10-02 15:44

> og så synes jeg altså stadig 7-8 timer er alt for længe at lade en hund
være alene hjemme...
> mvh Ami

Nu kan vi alle sammen jo ikke være arbejdsløse og tøffe rundt sammen med
hunden 24 timer i døgnet . ... vi skulle jo gerne kunne betale for foder
både til den og en selv. (bare lige et lille surt opstød)

MVH

Peter Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-10-02 21:15

"Peter Jensen" <tyller2001@mail1.stofanet.dk> skrev i en > Nu

> [...]
foder
> både til den og en selv. (bare lige et lille surt opstød)

Ja men et surt opstød skal der da også være plads til .. men lad være
med at sparke til dem der ligger ned .. jeg tror det er de færreste,
der selv har valgt at være arbejdsløs .. .. og de der er arbejdsløse
behøver jo ikke ligefrem at dunkes i hovedet med det .. hejhils fra
Ami der ikke er arbejdsløs ...

Fra : Malle-brok

Dato : 27-10-02 20:47

Hej igen.

> Ja det kan man godt sige vi gør nu, hunden
> er bundet med 1m hundelænke til en radiator
> i baggangen, så er der da ikke ødelagt noget
> når vi kommer hjem!

Det var IKKE lige det jeg mente !!!!

For det første er det kun symptom-behandling, og for det andet kan du kun
forværre problemet på denne måde. Så må du trods alt hellere stoppe hunden i
en udendørs hundegård eller tage den med i bilen på arbejde.....

Hilsen
Carina

- - -

Fra : jesper

Dato : 30-10-02 08:20

"Johnny" <some@some.com> wrote in message

> Ja det kan man godt sige vi gør nu, hunden er bundet med 1m hundelænke til
> en radiator i baggangen, så er der da ikke ødelagt noget når vi kommer
> hjem!

.... dyreplager !!!

Fra : René Kofoed

Dato : 04-11-02 19:39

"jesper" <jokesjespercom@yahoo.com> skrev i en med

> ... dyreplager !!!
Ja, jeg tænkte det nok!

Men mit valg var, at enten flytter du og hunden eller også holder hunden
op!! Jeg har aldrig spurgt hvordan den holder op, da jeg nok ikke kunne
tåle svaret!!!
At aflive en hund på 8 mdr. fordi den bider ALT i stykker !!!!! NÆÆÆH NEJ,
så hellere finde en mulighed der ikke er tortur/pineri af hunden.Som skrevet
kunne den både spise, drikke og gøre sig ren uden problemer.Desuden havde vi
ingen baggang hun kunne gå i

Lige nu har vi en schæferhvalp som også bider i alt og alle.
Løsning : vi lukker hundene sammen når vi ikke er hjemme, og køber os
fattige i legetøj. Så bider han nemlig kun i Coco og legetøjet!!!
-Og NEJ hun bider ikke ham i stykker !!!
Hun er VERDENS bedste hundeven, både for mennesker og andre hunde.

Hun er altid blevet brugt sammen med hunde der er blevet overfaldet, eller
med hunde der altid overfalder andre.
Underligt nok er hun ALDRIG blevet overfaldet.
Det eneste de hunde gør når de når knurrerende arrige hen til hende, er at
snuse til hende, for derefter at, gå deres vej!!!

Desuden synes jeg det er mere dyrplageri at, lænke hunden til en radiator, i
1 meter lænke.
Det retfærdiggør ikke min handling, men min hund lever stadig idag.
Gad vide hvor mange hunde der ender livet pga kløende tænder i
hvalpetiden????

Jeg gav ikke op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Irriterede hilsner til Jesper, fra Susanne.

Fra : René Kofoed

Dato : 04-11-02 19:46

UPS, ÅHH NEJ!!!
Mange, mange uforbeholdne undskyldninger til dig, Jesper!!! Havde læst
forkert. Men jeg har stadig dårlig samvittighed over for hunden. -Også
selvom det virkede.
Mange undskyldende hilsner fra Susanne.

Fra : Johnny

Dato : 27-10-02 19:36

On Sun, 27 Oct 2002 18:18:03 +0100, Nina El Falaki wrote:

> Har du prøvet at lade den gå frit i hele huset? Nogle hunde lider af
> klaustrofobi.
Uhaaa ingen succes, fjerboa spist, trappegelænder ødelagt, potteplanter
væltet.

> Den skal måske aktiveres mere om morgenen inden I går på arbejde
Det er ikke fordi den keder sig tror jeg, så ville den jo ikke gøre det om
natten når den var på jagt dagen før, så burde den jo bare sove!

Fra : Malle-brok

Dato : 27-10-02 18:48

Hej Johnny.

Har der altid været problemer, eller er det noget der er opstået for nylig
???

Hvordan har I forsøgt at indlære hunden at være alene hjemme.

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Pia J

Dato : 27-10-02 18:48

Jeg synes også det lyder som om den er bange for at være alene. Det er ikke
noget hunde bliver ligeglade med bare de prøver det længe nok, hvis den som
lille har været angst, vil den blive ved med at få denne følelse hver gang
den forlades af "flokken".

:Pia

Fra : Johnny

Dato : 27-10-02 19:33

On Sun, 27 Oct 2002 18:47:52 +0100, Malle-brok wrote:

> Hej Johnny.
>
> Har der altid været problemer, eller er det noget der er opstået for nylig
> ???
Problemet har været der altid. Jeg var meget hjemme ved den i starten, men
arbejder nu på fuldtid. Hunden er alene 7-8 timer.

> Hvordan har I forsøgt at indlære hunden at være alene hjemme.
Startede stille og roligt op men aldrig var der nogen succes

Fra : Malle-brok

Dato : 27-10-02 20:54

Hej igen....

> Problemet har været der altid. Jeg var
> meget hjemme ved den i starten, men
> arbejder nu på fuldtid. Hunden er
> alene 7-8 timer.

Dvs. det er nu blevet en vane for hunden at ødelægge ting når den er alene
hjemme, samt den allerede nu forbinder det med stort ubehag at være selv
hjemme.

Jeg ville kontakte en hundekonsulent hvis det var mig. Når det har stået på
så længe, bliver det et stort arbejde at få hunden vænnet af med problemet
. Og det er næppe noget her i NG lige kan komme med en løsning på uden at
have set dig og hunden.
___

> Startede stille og roligt op men
> aldrig var der nogen succes

Hvordan er dens stressniveau generelt - jeg har kun kendt een langhåret
hønsehund, og den var konstant oppe at køre .....

Og så lige et sidste spørgsmål, hvilke forhold levede den under hos
opdrætteren - har den været i en stald eller lignene, hvor den ofte har
oplevet at mennesker er gået og først er kommet tilbage lang tid efter,
eller er den fra køkkenopdræt ????

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-10-02 22:18

Hej Johnny

Abrantes har lavet et lille hæfte om at lære hunden at være alene hjemme, du
kan sikkert få det på biblioteket. Det det drejer sig om er at gøre hunden
glad for at være alene hjemme, og det er et stort og tidskrævende arbejde.

At få fat i en adfærdsbehandler er heller ikke noget dårlig ide.

Og slip så hunden løs, når den er alene, i stedet må I fjerne alt han kan
bide i stykker. (Paneler, vægge m.m må I reparere bagefter)

Fra : JBH

Dato : 27-10-02 18:29

Sørg for at der er rimeligt mørkt i rummet (ikke kulsort) og lad en radio
spille svagt i baggrunden. Ellers prøv også med et mindre rum som Carina
foreslår, men overvåg hunden når i prøver det, det kan være den panikker
helt.

mvh
JBH

Fra : Bulldog

Dato : 27-10-02 19:43

"Johnny" skrev d. 27-10-02 18:13 dette indlæg :
> [...]
> Termostater, fodpaneler, døre, skabe, ja selv en stakkels vandhane.
> Når vi er hjemme gør den sjældent noget forkert!

Vi havde det samme problem, da vores border collie var mindre.
Det gik ud over sko, fjernbetjening, 1,5l cola flasker eller hvad han nu
lige kunne få fat i, bare ikke hans legetøj og tyggepinde.

Løsningen på problemet for os var et marvben som vi fyldte op med
leverpostej og lagde lidt hen til en side i et hjørne, uden at vise ham
det.
Når vi så kom hjem, var han færtig med at patte leverpostejen ud af
benet, hvorefter vi samlede det op som det allerførste når vi kom hjem.
Han fik lidt ros for det fine ben, så han fik det indtryk, at når han
var færtig med sit ben, så ville vi komme hjem igen. Siden den gang har
der ikke været noget som helst.

Det kan også være en god ide at give ham lidt mere plads, hvis det er en
lille baggang du har.

MVH
Jan

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 28-10-02 19:39

> Løsningen på problemet for os var et marvben som vi fyldte op med
> leverpostej og lagde lidt hen til en side i et hjørne, uden at vise ham
> [...]

Den fidus med at fylde et marvben med leverpostej bruger jeg også.
Jeg blander godt nok leverpostejen op med rigeligt havregryn
så det ikke bliver alt for fedt. Og så giver jeg dem en tur i fryseren
da han ellers tømmer dem på ingen tid. Det er guf.

Min mening om folk der kan finde på at binde en hund med 1m line
8 timer om dagen. Er at de skulle have brækket begge arme på langs.
Sikken en gang dyreplageri. Fy for satan. Skynd dig at afhænde den til
nogen der vil behandle den ordentligt.

Hilsen Jens

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-10-02 00:22

Hej

> Vi syntes at vi har prøvet alt???

Hvad har I prøvet ?

> Hunden er en aktiv hund og bruges til jagt!!! ( langhåret hønsehund 1år
> gammel)

Hvad mener du, når du siger at hunden er en aktiv hund ?
Den bruges til jagt, men vel ikke hver dag ? Hvad laver I med hunden når den
ikke bruges til jagt ?

> Kom nu med en reel løsning ikke det sædvanlige crap med at hunden skal
> aktiveres noget mere. 2 - 3 timer om dagen må være nok.

For mig lyder det som om jeres hund har "alene hjemme problemer" og disse
problemer skyldes oftest at hunden er angst for at være alene eller at den
er understimuleret.
Hunden er af natur et flokdyr og det er unaturligt for den, at være alene.
Hvis den ikke er vænnet til det fra hvalp, kan dette blive et stort problem
senere.
På dyrenes beskyttelses side www.dyrenesbeskyttelse.dk kan du læse mere om
alene hjemme problemer.
Ellers vil jeg anbefale jer at rette henvendelse til en hundepsykolog.

At binde hunden til radiatoren løser ihvertfald ikke problemet !!! det
fjerner symptomet (itubidte ting) men ikke årsagen og iøvrigt er det
dyrplageri.
Hvad ville du selv sige til at sidde lænket til en radiator med en 1 meter
lang kæde i 8 timer ?

Hilsen

Merete

Fra : Mette Kold-Christens~

Dato : 28-10-02 10:32

Hej

Hva' med at anskaffe et udstillingsbur, der er så stort at hunden kan stå
oprejst i det? Det gjorde vi, da vi havde de problemer med vores Kleiner
Münsterlænder, som du omtaler.

I starten kæmpede den en brav kamp for at komme ud, men efter et par uger
opgav den og slapper nu fuldstændig af - når den er alene vel at mærke.

Vi bruger slet ikke buret længere, så hvis du er interesset kan du jo købe
buret!

Hilsen

Mette

Fra : Ragna Skott

Dato : 28-10-02 12:56

Vi vænnede vores rottweilerhvalp til ikke at være ked af at vi gik, ved at
give den et kødben hver dag, når vi tog hjemmefra.
Forøvrigt vil jeg slutte mig til koret, der siger at det er synd for hunden
at binde den i en kort lænke. Sådan en tilværelse er værre end døden.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : René Kofoed

Dato : 28-10-02 13:05

> [...]
> Når vi er hjemme gør den sjældent noget forkert!
>
> Hunden er, når vi er på arbejde, spærret inde i baggangen.

Hvor gammel er hunden???
En temmelig vigtig oplysning, når man ser på hvalpens/hundens forskellige
faser!!!

Er det en han eller tæve???

Vores tæve begyndte lige pludselig også at, bide i alt, hvilket hun godt
vidste hun ikke måtte bide i.
Det kostede paneler i gangen, flere termostater(hvorfor er de så spændene??)
og meget andet.

Men hovsa, ca 3 uger efter kom hun i sin første løbetid!!!

-Og igen da hun var ca 15mdr. tog vi turen igen!!

Dette er så ABSOLUT noget jeg ikke er stolt af, men hun fik en "snudedims"
på, en som tillader hunden at, spise, drikke og gøre sig ren, men tillader
ikke at, bider om/i noget.
Hun havde den på ca 4-5 mdr. og der har aldrig været problemer siden.

Mange hils fra Susanne.

Fra : Winther

Dato : 28-10-02 20:21

> [...]
> ikke at, bider om/i noget.
> Hun havde den på ca 4-5 mdr. og der har aldrig været problemer siden.

Hvilken snudedims drejer det sig om, og hvor kan den købes?

Vh. Winther

Fra : René Kofoed

Dato : 29-10-02 17:37

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken snudedims drejer det sig om, og hvor kan den købes?
>
> Vh. Winther

Hej igen.
Det er ligesom en mundkurv lavet i nylon.Den er dog åben foran, så hunden
kan spise og drikke.
Den spændes på ligesom en mundkurv, bag ørene.
Jeg købte den hos en dyrehandler.
Jeg har smidt min ud, ellers kunne ha`fået den.

Mange hilsner fra Susanne.

Fra : BN

Dato : 01-11-02 19:40

Giv den nogle pinde med bark på. Min hund synes det var vanvittigt sjovt at
skille dem ad. Af en eller anden grund smager træ godt...

Hilsen BN og en hudnehilsen fra Sandra

Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-11-02 04:23

Hej Johnny.

Folk der ikke har oplevet dit problem, har svært ved at sætte sig ind i det.
Det tyder de fleste af svarene også på.
Jeg har selv en schæferhan på 1½ år Cujo. Han lavede de samme numre indtil
for ca. et ½ år siden, hvor vi i frustration endte med at gå til en
hundepsykolog. Det kostede små 1000 kr. som jeg mener var givet rimelig godt
ud.
Hendes råd var, som mange af de andre herinde selvfølgelig aktivering. Dette
er for en brugshund som din og min ikke en løbetur men selvfølgelig brug af
næsen. Du ved sikkert en hel del om det allerede, så jeg vil ikke gå mere
ind på det, for det løste heller ikke hele vores problem. Der blev stadig
gravet i vægen, og der blev tygget i sko og i kurven dog i lidt mindre grad
end før.
Normalt sov Cujo i sin kurv nedenunder om natten, da jeg ikke ønsker hund i
soveværelset. Jeg har også fra flere hørt, at hunden skal kende sin plads og
derfor ikke hører til der.
Det ændrede jeg dog så i en periode. Ikke fordi han ødelagde noget om
natten, aldrig når vi var hjemme, men fordi jeg da var villig til at prøve
ALT, og fordi en bekendt havde prøvet det samme med godt resultat.
Enten lå Cujo i fodenden (sommetider sneg han sig op imellem os) eller så lå
han efter eget valg på det lidt køligere gulv. Det hjalp!
En forklaring kan jeg ikke give dig, men derimod kan jeg komme med en teori.
Hunde er jo fra naturens side jo vant til at sove sammen i flok for at
beskytte hinanden og specielt deres fører. Den tryghed det gav og den dag i
dag giver Cujo at kunne være sammen med hans mennesker i løbet af en hel
nat, er nok til, at han om dagen kan være alene uden at "savne" os.
Nogle skulle måske mene, at det ville give den modsatte virkning, men ikke i
mit og min bekendtes tilfælde.
Nogle vil sikkert også sige, at det har drejet sig om alderen - nu er han
blevet voksen, men igen var min bekendtes hund voksen.
Prøv det. Han behøver jo ikke nødvendigvis ligge i sengen. Bare det at han
er i samme rum som jer, er måske nok.

Håber du får løst problemet - skriv endeligt hvordan det går.

Forresten så husk, at hvis du aktiverer ham om morgenen, skal det være ca. 1
time før du tager på arbejde, så han kan nå at falde til ro.

Med venlig hilsen en hundeejer, der ikke længere kommer hjem til et ødelagt
hus.