Ridebane
Fra : Kim Langballe

Dato : 27-10-02 15:00

Vi er igang med at lave en ridebane 20X40 cm. vi har gravet 30-40 cm jord
af, og derefter lagt et lag sten i størrelsen 30-70 m.m. Ovenpå stenene er
det vores plan at lægge ca. 10-15 cm sand. er det godt nok? eller vil bunden
blive for ujævn. Vi vil helst undgå at bruge flis, da det er en udendørs
bane og vi er blevet fortalt at det bliver utrolig glat i regnvejr. Eller er
der andre og bedre muligheder??? svar hurtigst mulig.

--

MVH

Kim Langballe

Fra : PJM

Dato : 27-10-02 17:15

"Kim Langballe" <kim@langballe.com> skrev i en meddelelse
> Vi er igang med at lave en ridebane 20X40 cm.

Jeg vil kraftigt anbefale jer at lave den en smule større

mvh
pjm

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-10-02 18:09

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil kraftigt anbefale jer at lave den en smule større

Ã…rhh, hva? Der kan da altid blive plads til et enkelt ben )

Ellers ville jeg foreslå at lægge et lag stabilgrus oven på stenene,
da i ellers risikerer at sandet forsvinder ned mellem den størrelse
sten i bruger. Læg evt et eller to lag fiberdug ud over stenene først.

Et lag på 15 cm. ligner noget jeg har prøvet. Det var godt nok grus
men det blev alt for tungt. Start med 5 cm. og se hvorden det går. Det
er nemmere at komme mere på end tage en masse af.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Kim Langballe

Dato : 28-10-02 11:47

Ja ridebanen er lille men så laver jeg den lidt str..
Stenene skal virke som drænlag.
Er der ingen seriøse bud på hvordan en sådan laves ud over Ole's.

MVH
KL

Fra : Sander

Dato : 28-10-02 18:19

> Ja ridebanen er lille men så laver jeg den lidt str..
> Stenene skal virke som drænlag.
> Er der ingen seriøse bud på hvordan en sådan laves ud over Ole's.

Ridebanen er lille, fordi du er kommet til, at skrive 20 x 40 cm, i stedet
for 20 x 40 m. : )
Derudover har jeg desværre ingen gode bud på, hvordan man laver en ridebane.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Musen

Dato : 27-10-02 19:20

Hej Kim
Jeg kan godt nok ikke svare dig, men vi er selv igang med at skulle lave
ridebane, og jeg tænkte at du måske har nogenlunde en fornemmelse af, hvad
det kommer til at koste jer? Har I lejet maskiner til at grave ud, eller har
I selv dem, og i såfald hvilken slags har I brugt, og hvad kostede de at
leje hvis det var det I gjorde?
Jeg har engang gået på en rideskole (Hylke) hvor de havde en udendørs
ridebane med store flis (ca. 5-10 cm lange) og det var ikke glat når det
regnede.
Håber du vil svare mig
Venlig hilsen Musen

Fra : Kim

Dato : 27-10-02 22:33

"Kim Langballe" <kim@langballe.com> skrev i en meddelelse
> og derefter lagt et lag sten i størrelsen 30-70 m.m.

30 til 70mm ?? Det var godt nok nogle store sten.... 7 cm er ½ mursten

Mvh, Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-10-02 18:28

"Kim Langballe" <kim@langballe.com> writes:

> [...]
> bane og vi er blevet fortalt at det bliver utrolig glat i regnvejr. Eller er
> der andre og bedre muligheder??? svar hurtigst mulig.

Der var en tråd om det i 1998. Gå ind på google groups og søg på:
"Jeg fik lavet ridebane". Så skulle du kunne finde tråden. Jeg er
sikker på at du også kan finde andre interessante ting ved at søge på
"ridebane".

Mvh Trine
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Winther

Dato : 28-10-02 20:42

> [...]
er
> der andre og bedre muligheder??? svar hurtigst mulig.

Kender nogen der har lavet ridebane. De sluttede af med lerblandet sand. Jeg
kan ikke huske blandingsforholdet, men er det samme som bruges på
travbanerne. Grunden til der er ler i, mener jeg er fordi det bliver lidt
fastere end bare sand. Det er rart at ride på. Jeg tror også du skal bruge
stabilgrus under sandet.

Vh. Winther

Fra : Iben Holst

Dato : 29-10-02 12:08

> [...]
er
> der andre og bedre muligheder??? svar hurtigst mulig.

Den bedste bane jeg har redet på, var en blanding af flis og sand.

Sand alene kan give en meget tung bane ligesom flis alene også har sine
ulemper, som du bl.a. selv har skrevet.
Men en kombination er rigtig god efter min mening ....

Iben

Fra : Anet

Dato : 30-10-02 12:40

Jeg fik lavet en udendørs bane sidste år. Nu har den fungeret i lidt over et
år og det er blevet rigtigt godt. Vi startede med at grave alt mulden af da
det oftest er den der vender rundt så jord og banens materiale blandes
sammen og så er effekten væk og hestene glider igen. Dernæst lagde vi alt
det afgravede som en pæn vold rundt om banen hvorpå vi såede græs. Så fik
vi gravet nogle store drænrør ned og især i den ene ende hvor vi ved at der
ville samle sig vand. Dernæst fik vi kørt 18-20 cm betongrus på og jævnet
det helt ud med en harve. Den første måned skulle banen så lige sætte sig.
Det vil sige at der skulle komme regn og så skulle der rides på banen. I
denne fase var det en meget meget tung bane men den er blevet helt kanongod
at ride på. Jeg har flere der har rost banen og den er forbillede for flere
her omkring der er begejstrede for den. Som tommelfingerregel kan man sige
at en kubikmeter betongrus koster 100 kroner incl. kørsel til vognmanden.
Det vil sige at 20 meter x 40 meter giver 800 kvadratmeter bane som der skal
ca. 20 cm grus på. Det giver ca. 16.000 kroner for materialet ialt. Jeg vil
gerne maile et billede af banen hvis nogle er interesseret i det.

hilsen

Anet
anet@email.dk

Fra : tnf

Dato : 04-11-02 18:48

Ja nu aner jeg ikke en kæft om ridebaner, men et godt råd fra landbruget.

Få banen grubet inden i kører mere sand, eller hvad nu i finder på, på. Det
vil ihvertflad hjælpe på dræningen.

tnf

Fra : michael juncker

Dato : 08-11-02 07:29

Hej.

Du skal bruge muslingeskalder, da der altid vil være til at ride på, både
når der er meget vand eller frostvejr, da skallerne ikke fryser fast.
MVH.Susanne

--
Stutteri Juncker
Susanne & Michael Juncker