Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Topskat
Fra : smaz

Dato : 27-10-02 14:04

Hvor meget skal man tjene, før man skal betale topskat, og er grænsen
bruttoløn eller efter de 8+1% og ATP?

Hvis man tjener grænsen+12.000 og sætter 1.000 pr. mdr. ind på en
ratepensionsopsparing, så slipper man for at betale topskat?

Men man beskattes så på udbetalingstidspunktet med éns skattepct på det
tidspunkt?

mvh/smaz
der spekulerer på hvilken skattepct Seychellerne har...

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-10-02 16:14

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget skal man tjene, før man skal betale topskat, og er grænsen
> bruttoløn eller efter de 8+1% og ATP?

I 2002 er topskattegrænsen 285.200 kr. efter fradrag af arbejedsmarkedsbidrag,
SP m.v.

> Hvis man tjener grænsen+12.000 og sætter 1.000 pr. mdr. ind på en
> ratepensionsopsparing, så slipper man for at betale topskat?

Ja

> Men man beskattes så på udbetalingstidspunktet med éns skattepct på det
> tidspunkt?

Ja + evnt aftrapning af sociale ydelser

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : TROELS MADSEN

Dato : 27-10-02 21:15

Hvis du så også får din arbejdsgiver til at indskyde pengene, så undgår du
1% i SP-bidrag som du ellers ville have betalt hvis du havde fået pengene
udbetalt på lønsedlen og derefter selv indskudt dem på pensionsordning.

vh
Troels

Fra : smaz

Dato : 28-10-02 02:18

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> I 2002 er topskattegrænsen 285.200 kr. efter fradrag af
arbejedsmarkedsbidrag,
> SP m.v.
[snip]
Dvs en månedsløn på over 29.000? Jeg synes at der i forbindelse med en nylig
diskussion om topskat blev sagt at omkring 40pct. af Danmarks befolkning
betaler topskat?

Hvis man ikke er i risikozonen for topskat og man synes at det er ved at
være tid til pensionsopsparing, skal man så satse på kapitalpension?

mvh/smaz
der pludselig synes at Seychellerne ligger langt væk...

Fra : TROELS MADSEN

Dato : 28-10-02 21:43

Hvis ikke man betaler topskat kan man faktisk lige så godt indskyde pengene
på en kapitalpension, så har man valgfrihed.

Kapitalpensionen og ratepensionen bliver begge løbende beskattet med 15% i
pensionsafkastskat.

Du kan vælge på udbetalingstidspunktet at ændre din kapitalpension til en
ratepension eller lade den forblive en kapitalpension.
Dem der har en ratepension har ikke mulighed for at ændre den til en
kapitalpension.

Så det bedste råd til dem der ikke betaler topskat er - indskyd på
kapitalpension.

vh
Troels

Fra : sephia

Dato : 05-12-02 22:26

"TROELS MADSEN" skrev d. 28-10-02 21:43 dette indlæg :
> [...]
> nylig

> Hmmm Seychellerne er i det hele taget ikke hvad de har været;
http://www.oecd.org/pdf/M00016000/M00016951.pdf

LOL

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-10-02 22:40

> [...]
> [snip]
> Jeg synes at der i forbindelse med en nylig
> diskussion om topskat blev sagt at omkring 40pct. af Danmarks

Det var vist 40 pct. af den erhvervsaktive befolkning. Efter
Skatteministeriets hjemmeside er der 880.000 topskatteydere.

PoulC
poulc@ofir.dk