Tydning af windows fejlmeddelse!?!?
Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 27-10-02 14:20

Jeg har i længere tid haft et problem, men mit system. Det har tendens til
at gå ned lige efter opstart (XP PRO's smarte beskyttelse af mine data).
Jeg har nuendelig fundet ud af for den forbandende syatem log bdefinder sig
og har fundet en beskrivelse af fejlen:

Event Type: Error
Event Source: ACPI
Event Category: None
Event ID: 5
Date: 27-10-2002
Time: 13:57:21
User: N/A
Computer: xxx
AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address
(0xcf8), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could
lead to system instability. Please contact your system vendor for technical
assistance.

For more information, see Help and Support Center at
Data:
0000: 00 00 00 00 04 00 52 00 ......R.
0008: 00 00 00 00 05 00 05 c0 .......À
0010: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

Det er den samme fejlkilde hver gang nemlig "ACPI". Men jeg kan ikke rigtigt
få noget brugbart ud af denne fejl andet end at det må være noget harware af
en slags!

Det skal siges at jeg har på det sidste anskaffet mig følgende ting:

Western Digital 80GB (JB tingen med 8 MB cache) fungerer som system disk
IBM 120GXP 80GB
Plextor 4012 brænder
512 MB SDRAM (Har ifølge memtest en addresse der fejler, så det kan jo være
her fejlen er)

Nogen ideer?

På forhånd tak!

--
MMJ

Posted i:
dk.edb.hardware
dk.edb.hardware.bundkort

Fra : Martin Østerberg

Dato : 27-10-02 15:09

On Sun, 27 Oct 2002 14:19:39 +0100 skrev "Morten M. Jørgensen"
<grinderNO@beyond-realitySPAM.dkPLZ> .

> [...]
>lead to system instability. Please contact your system vendor for technical

Søg på google med AMLI ACPI som søgeord, er sikker på det kan give dig mere
hjælp.

VH Martin

Fra : Sune Salminen

Dato : 27-10-02 23:00

Morten M. Jørgensen wrote:

Snip

> Det er den samme fejlkilde hver gang nemlig "ACPI". Men jeg kan ikke
> rigtigt få noget brugbart ud af denne fejl andet end at det må være
> noget harware af en slags!

ACPI = Strømstyring. Det ser ud somom din BIOS laver et eller andet
uhensigtsmæssigt med strømstyringen som Windows ikke bryder sig om. Måske
kan det løses med en BIOS opgradering, men du kan også prøve at slå Power
Management (eller lignende) helt fra i din BIOS. Kig her engang:
http://tinyurl.com/28yt

-Sune