Redhat 7.3 -> 8.0 God idé?
Fra : Bokaj

Dato : 27-10-02 14:40

Hej,
jeg bruger i øjeblikket Red hat 7.3, men kan forstå på det hele at
version 8.0 er på gaden. Som de fleste andre computerentusiaster ska jeg
da ha det nyeste! Før jeg skifter, vil jeg dog lige sikre mig, at Red
hat 8.0 er bare nogenlunde stabil, og om det er en god idé at udskifte
en velfungerende version 7.3?

mvh.
Bokaj

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-10-02 15:21

On Sun, 27 Oct 2002 13:40:08 +0000, Bokaj wrote:

> [...]
> da ha det nyeste! Før jeg skifter, vil jeg dog lige sikre mig, at Red
> hat 8.0 er bare nogenlunde stabil, og om det er en god idé at udskifte

Jeg har selv brugt RedHat i meget lang tid, men jeg blev så skuffet, da
jeg prøvede RedHat 8.0, at jeg skiftede til Mandrake 9.0. RedHat 8.0
virker meget skrabet, deres BlueCurve kørte meget langsomt, der
var problemer med æ, ø og å, selv om man valgte dansk opsætning, og
der var også andre småting, som jeg ikke kunne lide,men det er jo smag og behag.
Der er ingen tvivl om, at f.eks. det med æ,ø og å sagtens kunne fikses,
men sådan noget har jeg ikke tålmodighed til. Skidtet skal sgu bare
virke. Mandrake 9.0 er utrolig brugervenlig.

/Michael Knudsen

Fra : Torben Nielsen

Dato : 27-10-02 18:53

On Sun, 27 Oct 2002 15:21:17 +0100, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> men sådan noget har jeg ikke tålmodighed til. Skidtet skal sgu bare
> virke. Mandrake 9.0 er utrolig brugervenlig.

Jeg synes at mdk 9.0 tydeligt bærer præg af at være en *.0 release - se
bare installationen på dansk og problemerne omkring wheel-mouse.

Er det, det samme problem med rh8 - rh har jo et ry for at lave nogle
temmelige buggy *.0 releases ??

Torben

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-10-02 20:13

On Sun, 27 Oct 2002 18:52:33 +0100, Torben Nielsen wrote:

> Jeg synes at mdk 9.0 tydeligt bærer præg af at være en *.0 release - se
> bare installationen på dansk og problemerne omkring wheel-mouse.

Jeg kender ikke til installationen på dansk. Jeg har (naturligvis) valgt
engelsk installation. Mit problem med RedHat 8.0 drejede sig ikke om
dansk sprog men om dansk tastatur.

Hvad er problemet med wheel-mouse i Mandrake 9.0?

/Michael Knudsen

Fra : Bjørn Andersen

Dato : 27-10-02 21:16

Michael Knudsen wrote:

> Jeg kender ikke til installationen på dansk. Jeg har (naturligvis) valgt
> engelsk installation. Mit problem med RedHat 8.0 drejede sig ikke om
> dansk sprog men om dansk tastatur.

Dansk tastetur virker fortræffeligt i RH 8.0, dog aktiveres "Num Lock"
tasten ikke automatisk, men det er til at leve med.

Der er vist nok problemer med danske fonte i Xchat, det skulle også være
det eneste. RH 8.0 er mere strømlinet, mere "XP-like" om man vil.
Og wheelemouse virker... Faktisk er det den bedste *.0 version jeg har
prøvet (har bl.a. prøvet Mandrake 9.0 og SuSE 8.0)

VH
Bjørn Andersen

Fra : Torben Nielsen

Dato : 28-10-02 09:10

On Sun, 27 Oct 2002 20:12:55 +0100, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> dansk sprog men om dansk tastatur.
>
> Hvad er problemet med wheel-mouse i Mandrake 9.0?

De problemer jeg skrev om er mest relateret til installations-fasen:

Der er rod i Unicode oversættelsen af de danske tekster så æ,ø og å bliver
til nogle underlige tegn.

Der kan være problemer med at auto-detecte musen, hvis du har en
wheel-mouse, så man må nøjes med tastaturet indtil man specifikt kan
angive musens type.
Desuden kan det være problematisk at få musen til at fungere 100% i
tekst-mode.

Torben