Red Hat 8.0 - start problemer (newbie)
Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 10:24

Hej fra total nybegynder (kalder i det for en newbie!)

Linux RH 8.0 er installeret med alt.

1. Hvor ser jeg "andre computere" i RH.

2. Jeg kan pinge min RH, fra win98, men RH er ikke i andre computere.

3. Er Værtsnavn i RH = Workgroup

4. Vedr. Mozilla webbrowser, så kan jeg kun finde sider vha. ip nr. ikke når
jeg skriver http://www.dsb.dk - hvad er galt

5. Når jeg i mailprogrammet Evolution sætter vip.cybercity.dk i vært så
skriver den; værtsopslag mislykkes: ukendt opslag.

Jeg har søgt "næsten" alle steder mht til disse simple spm. men alt hjælp
synes at være for mere avanceret spørgsmål/brug af linux

www.lug.dk/
www.tldp.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html/
www.gnuskole.dk/
www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html
www.linux.dk/
www.linuxin.dk/
mirrors.sunsite.dk/redhat/8.0/en/doc/
www.linuxfromscratch.org/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-10-02 10:41

> [...]
>
> 5. Når jeg i mailprogrammet Evolution sætter vip.cybercity.dk i vært så
> skriver den; værtsopslag mislykkes: ukendt opslag.

Det tyder på din DNS indstillinger er forkerte. Jeg kender ikke meget til
RH8, men det er givetvis fordi din DNS peger på den forkerte server.

Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 27-10-02 10:48

Michael Andreasen wrote:
> Det tyder på din DNS indstillinger er forkerte. Jeg kender ikke meget til
> RH8, men det er givetvis fordi din DNS peger på den forkerte server.

Mon ikke RH8 har et eller andet netværks/kort config boks tingest hvor du
kan sætte DNS for dit netkort? Sæt det til din udbyders DNS medmindre du
selv kører en DNS server.

Michael

Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 11:50

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan sætte DNS for dit netkort? Sæt det til din udbyders DNS medmindre du

Helt korrekt - tak
Jeg havde skrevet DNS ip nr. (som jeg plejer i windows) 193.088.044.042
men hvor windows selv fjerner nullerne, så gør Linux det ikke ;)

Nu virker både www.dsb.dk + email klienten - tak.

Fra : frank damgaard

Dato : 27-10-02 23:08

Bertram <bertram@post.cybercity.dk> wrote:

> Helt korrekt - tak
> Jeg havde skrevet DNS ip nr. (som jeg plejer i windows) 193.088.044.042
> men hvor windows selv fjerner nullerne, så gør Linux det ikke ;)

i unix/IP er tal der begynder med 0 ofte oktale tal, dvs.
lavet i otte-tals systemet.
I IP numre kan man ofte også anvende hexadecimale tal dvs. 0x...
prøv med host eller ping på:

193.88.44.42
193.0x58.0x2c.42
193.0130.054.42

--
no signature :)

Fra : Morten

Dato : 27-10-02 12:15

Bertram wrote:
> Hej fra total nybegynder (kalder i det for en newbie!)
>
> Linux RH 8.0 er installeret med alt.
>
> 1. Hvor ser jeg "andre computere" i RH.

Jeg mener at nautilus kan gøre det i RH8. Det er den 'explorer' der er
indbygget i dit desktop.

> 2. Jeg kan pinge min RH, fra win98, men RH er ikke i andre computere.
>
> 3. Er Værtsnavn i RH = Workgroup

Du skal køre samba før andre computere kan se din RH. Du kan installere
samba gennem RH8's package tool (findes under start menuen). Der skal
du også angive workgroup.

> [...]
>
> 5. Når jeg i mailprogrammet Evolution sætter vip.cybercity.dk i vært så
> skriver den; værtsopslag mislykkes: ukendt opslag.

Find ud af hvad IP adressen er for din udbyders DNS server og skriv den
ind i /etc/resolv.conf

Morten

Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 15:09

> [...]
>
> Du skal køre samba før andre computere kan se din RH. Du kan installere
> samba gennem RH8's package tool (findes under start menuen). Der skal

Jeg fandt Samba Cofiguration under start menuen / Ekstra /
Serverindstillinger / Samba Configuration.
men så skrev den; The connection was refused when attemption to contact
127.0.0.1:901

Fra : Lennart Weiss

Dato : 27-10-02 15:20

On Sun, 27 Oct 2002 15:09:22 +0100, Bertram wrote:

> Jeg fandt Samba Cofiguration under start menuen / Ekstra /
> Serverindstillinger / Samba Configuration. men så skrev den; The
> connection was refused when attemption to contact 127.0.0.1:901

Du skal sandsynligvis ind i filen /etc/xinetd.d/swat og rette
"disable = no" til "disable = yes" for at aktivere webinterfacet til
samba.

--
Mvh.
Lennart

Fra : Lennart Weiss

Dato : 27-10-02 15:21

On Sun, 27 Oct 2002 15:19:43 +0100, Lennart Weiss wrote:

> Du skal sandsynligvis ind i filen /etc/xinetd.d/swat og rette "disable =
> no" til "disable = yes" for at aktivere webinterfacet til samba.

> [...]

Det skulle selvfølgelig have været :
"Disable = yes" til "Disable = no"

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 27-10-02 15:22

Lennart Weiss <lennart_weiss@yahoo.com> writes:

> Du skal sandsynligvis ind i filen /etc/xinetd.d/swat og rette
> "disable = no" til "disable = yes" for at aktivere webinterfacet til
> samba.

Eller måske snarere omvendt...

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 15:53

"Lennart Weiss" <lennart_weiss@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skal sandsynligvis ind i filen /etc/xinetd.d/swat og rette
> "disable = no" til "disable = yes" for at aktivere webinterfacet til
> samba.

Hold da ferie hvor er jeg nybegynder i Linux, nu er filen åben, men den er
jo skrivebeskyttet, og jeg kan bare ikke få det slået fra ;)

Fra : Lennart Weiss

Dato : 27-10-02 16:14

On Sun, 27 Oct 2002 15:53:07 +0100, Bertram wrote:

> Hold da ferie hvor er jeg nybegynder i Linux, nu er filen åben, men den
> er jo skrivebeskyttet, og jeg kan bare ikke få det slået fra ;)

Prøv at rette filen som root. Dette kan gøres ved at skrive su i en
kommandopromt.

--
Mvh.
Lennart

Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 17:42

> Prøv at rette filen som root. Dette kan gøres ved at skrive su i en
> kommandopromt.

Det kan jeg heller ikke få til at virke.
Når man vil lukke RH 8.0 ned så kan man ikke starte i en kommandopromt.
Men jeg fandt (under systembærktøjer) et terminalprogram, der kan jeg skrive
su og logge på som root.
Men selvom jeg henviser til filen i selve terminalprogrammet, så skriver den
bare; Ingen sådan fil eller filkartotek.
Også hvis jeg åbner filen swat igen (logget ind som root) så er den stadig
skrivebeskyttet.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 27-10-02 18:36

"Bertram" <bertram@post.cybercity.dk> writes:

> Men selvom jeg henviser til filen i selve terminalprogrammet, så skriver den
> bare; Ingen sådan fil eller filkartotek.

Eh?? Da du gjorde hvaffornoget?

> Også hvis jeg åbner filen swat igen (logget ind som root) så er den stadig
> skrivebeskyttet.

Hvis du kan læse den med vi så skriv ":set noro" så kan du få lov til
at redigere den. Eller

chmod u+w /etc/xinetd.d/swat

hvis vi ikke lige er din favoriteditor. Men den *plejer* sgudda ikke
at være skrivebeskyttet!?

Fra : Bertram

Dato : 27-10-02 20:10

> Eh?? Da du gjorde hvaffornoget?

Glem det (det var totalt forkert), men husk på at jeg er total ny på Linux
området :)

> Hvis du kan læse den med vi så skriv ":set noro" så kan du få lov til
> at redigere den. Eller

Hvis jeg skriver; vi /etc/xinetd.d/swat - så kommer filen fint frem
(skrivebeskyttet) Hvordan og hvornår skal jeg så skrive ":set noro"

> chmod u+w /etc/xinetd.d/swat

Dette prøvede jeg i terminalprogrammet, så røg jeg bare til ny linie igen,
og da jeg igen gik ind i filen (med vi) var den stadig skrivebeskyttet.

> hvis vi ikke lige er din favoriteditor. Men den *plejer* sgudda ikke
> at være skrivebeskyttet!?

Jeg må blankt erkende, at jeg ingen editor kendte - nu kender jeg vi ;)