Windows/Linux-problem (rettighederr) -brug~
Fra : Jesper Balle

Dato : 27-02-01 15:27

HJÆLP jeg har fået noget af et problem:

Ved en fejl har jeg under linux kørt "chmod 777 * -R" (som root
naturligvis) i det katalog hvor mine Windows-drev er mountet. Linux har
således forsøgt at ændre rettighederne på alle mine vfat-filer
(rettighederne på de kataloger hvor de er mountet skulle godt være ændret,
bare ikke med -R!)

Det har resulteret i at under Linux figurer drevene blot som ejet af
nobody:nobody og uden nogen rettigheder (d---------) Desuden er der en hel
del problemer under Windows:

- Ved første start var der kommet password på windows-logon (det fjernede
jeg bare ved at slette alle .PWL-filerne)

- MsTask bertter om en ulovlig handling og afsluttes.

- Det kan ikke lade sig gøre at benytte alle de programmer der bruger
databaser!
* PcGiro siger at jeg skal genstarte computeren og indlæse SHARE.EXE
* Sydbank's homebanking kan ikke få kontakt med sin MESSAGE-database,
pga. et Btrieve-mobul ikke er indlæst.
* Dansk ForeningsData's system til medlemsadministration kan ikke starte
(hverken DOS elelr Windows-udgaven) DOS udgaven melder adgang nægtet til
.DBF-filen (og det hjælper ikke at kopiere det til en anden maskine
og Windows udgaven siger bare at der ikke er nok hukommelse
(men det er der - 256MB i alt og over 600 kb i den lave hukommelse)
* Told&Skat's program til indberetning af selvangivelse har mistet alle
dets informationer (egentligt ligemeget, da vi ikke skal bruge det
mere i år)
* (jeg har ikke turdet at åbne et regnskab i økonomisystemet PcPlus,
men programmet starter godt nok)

- Derudover kan Outlook Express ikke starte (det melder fejl i dets
ThreedOcx-modul

Jeg har forsøgt at installere Windows igen.
Ved at genstarte i DOS og derefter starte installationen starter ScanDisk
uden problemer, men lige efter at den er begyndt at kopiere filer til
Windows-installationen melder om en Bad Fault i MS-DOS Extender og
installationen stopper med et dump af hukommelsen
Ved at starte installationen under Windows vha. Kør kan man godt nok komme
igennem men der er et hav af fejlmeldinger undervejs, fordi den ikke kan
kopiere filer (jeg har en hel A4-side med fejl og filer!)

Hverken ScanDisk eller Noton DiskDoctor 2000 har kunnet finde fejl på
harddisken.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre?? Maskinen har
virket faktisk perfekt (i betragtning af at det var under Windows) søndag
aften og efter at jeg her i går (mandag) havde udført den kommando (dumt
gjort, i øvrigt) opdagede jeg alle fejlene.

Rent detaljemæssigt så bruger jeg Mandrake 7.2 (på sin egen partition) og
Windows 98 (på størstedelen af harddisken)

Håber at der er nogen der har nogen forslag til, hvad jeg kan gøre - ellers
jeg i hvert fald kommet i noget af en knibe!

Med venlig hilsen
Jesper Balle