Gammel scanner til win-xp - port eller dri~
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-10-02 15:47

Hej jeg har lige sat min tudse-gammel scanner til min
nyere pc med win xp-pro. Det er første gang jeg
benytter parallel-porten på maskinen, så den er ikke testet.

Hvis jeg indstallere mine gamle win-95 drivere, og prøver at
få liv i scanneren, lukker maskinen ned øjeblikligt, og genstarter.
Jeg har prøvet at ændre til epp - ecp/epp i bios, samme resultat.

På min gamle win.98 maskine er der ingen problemer.

Scanneren er solgt som en "zitech" scanner, men bag på hedder den
Microtek model no. MRS-6003V.
PÅ Microtek's hjemmeside, er der ikke nogen modeller med det navn.
Jeg har sendt en mail til deres support, men regner ikke med svar, når
scanneren er solgt under et andet navn for ca. 5 år siden.

Scanneren har FCC ID: EF9MRS-600V3
og S/N: S758642686.

Min maskine er som følger:
K7S5A mainboard
AMD 1500xp cpu
Asus Agp v3400 tnt grafik
256 MB SD-ram
+ div småting

Kan nogen her give mit en ide, måske en link til en driver, eller måske
hvis det er porten der driller ?

Jeg kan lige fortælle, at hvis scanneren er tilsluttet, og driver
indstalleret, og maskinen
går ned, (Det gør den - allerede ved tvungen reboot) vil den kun starte
igen når
stikket er fjernet fra porten (når jeg når til win opstart dør den, med en
fejlmeddelse, og fejlsikret dur heller ikke)
Men den går stadig ned uden scanner hvis jeg prøver at få adgang til feks
"scantest" eller "import" i div. programmer.
men så vil maskinen gerne starte op igen.
Dvs:
Scanner og driver = fejl ved opstart (ingen mulighed for opstart)
scanner alene = ingen problemer
driver alene = ingen problemer
Forsøg på adgang til scanner uden scanner tilsluttet = pc genstarter

Hvad fa... er problemet - driver eller port eller noget helt tredje ?

Morten

Morten

Fra : Leony

Dato : 26-10-02 17:57

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg indstallere mine gamle win-95 drivere, og prøver at
> få liv i scanneren, lukker maskinen ned øjeblikligt, og genstarter.

Du kan ikke bruge en Windows 95 driver til Windows XP.

> På min gamle win.98 maskine er der ingen problemer.

Fint så kan du i hvert fald bruge din scanner.

> [...]
> Jeg har sendt en mail til deres support, men regner ikke med svar, når
> scanneren er solgt under et andet navn for ca. 5 år siden.

Har du prøvet at skrive til Zitech?

> Kan nogen her give mit en ide, måske en link til en driver, eller måske
> hvis det er porten der driller ?

Har prøvet at søge efter en driver til Windows XP på
www.windowsxp-drivers.com
www.driverguide.com
men har ikke været heldig at finde en. Chancerne for at firmaet har lavet en
XP driver til en så gammel scanner er ikke ret store.
Måske kan du bruge Windows 2000 driveren (hvis der findes en sådan - hvis
der ikke findes en 2000 driver så er chancerne nok lig 0 for at finde en til
XP).

> Hvad fa... er problemet - driver eller port eller noget helt tredje ?

Til at starte med er det i hvert fald driveren (du skal bruge en XP driver).
Windows XP genstarter automatisk ved fejl, hvilket du jo har oplevet.
Du kan slå det fra
http://www.geocities.com/kadaitcha_xp/infinite.html
så oplever du en fejlmeddelse, som kan bruges til fejlfinding.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kaj-Aage Krull

Dato : 26-10-02 20:40

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.geocities.com/kadaitcha_xp/infinite.html
> så oplever du en fejlmeddelse, som kan bruges til fejlfinding.

Måske hjælp her:
> http://www.microtekfiles.com/english/support/pcfiles.htm#ScanWizard

mvh
kru

Fra : Jan Johansson

Dato : 26-10-02 20:16

Hejsa, en af de grunde til at jeg ikke bryder mig om XP. Du nævner at
scanneren virker fint når du sætter den til din XP maskine, så må der jo
også være noget SW til. Find ud af hvilken version du har og gå derefter til
denne side for at se om du kan finde en ny version der passer til din
scanner.

http://202.39.72.2/Singapore/Web/driver.htm

Her er en reference side hvis du behøver mere hjælp. Det er alle de scannere
der understøtter XP.

http://202.39.72.2/Singapore/Web/News.php?News=Tech&Detail=true&TECH_Id=5&Fi
rstData=0

Denne side har billeder over Scannere der ikke bliver produceret mere,
desuden kan man downloade drivere. Du finder sikkert din her.
http://www.support.microtek.com/~admin/pcdiscontinued.html

Du kan også kigge på denne side.
http://www.support.microtek.com/~admin/scannerframe_windows.html

God jagt

Jan Johansson
Kasserer & Teknisk konsulent
EDUCARE Philippines

Fra : Morten Larsen

Dato : 26-10-02 22:41

> Denne side har billeder over Scannere der ikke bliver produceret mere,
> desuden kan man downloade drivere. Du finder sikkert din her.
> [...]

Det lyder som nogle rigtig spændende links, men de virker ikke hos mig,
er der fejl i dem ?

Morten

Fra : Morten Larsen

Dato : 26-10-02 23:00

> [...]
> nyere pc med win xp-pro. Det er første gang jeg
> benytter parallel-porten på maskinen, så den er ikke testet.

cut -

Hej

Tak til alle.

Jeg tror jeg er skidt lige ud af et lykkehjul.

Jeg kunne ikke finde min scannermodel hos Microtek, men
valgte en tilfældig driver (ud af rigtig mange) der var til en model, der
hed noget med 600 - det eneste der var til fælles med min.
Alt andet passede slet ikke, men jeg hentede driveren, og
fandme om ikke den kører nu ?

Morten