Udtalelser om Nova Scottia Duck Tolling Re~
Fra : Thomas Brøgger

Dato : 26-10-02 14:53

Hej

Som I måske har set tidligere har vi netop sagt forvel til vores lille
Dalmatiner, Atomic. Vi har besluttet at vi vil have en ny hund til sommer.

Vi har besluttet at det ikke skal være en Dalmatiner igen da vi ikke vil gå
og spejle Atomic i den. Så valget er åbent.

Jeg har kigget en del på en Nova Scottia Duck Tolling Retriever (også kaldet
en "Toller"). Den ser ud til at opfylde de krav vi har, og vi kan også
opfylde dens.

Nu er det så jeg vil høre NG'en om fordele/ulemper/skavanker ved denne race.

Håber I kan hjælpe
Thomas Brøgger
pt. uden hund (snøft)

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 26-10-02 15:47

Hej
Min mand har gået til træning sammen med to Tollere. De var ikke så aktive
som vores labbere, men søde og venlige. Ejeren sagde at de aldrig havde haft
sundhedsproblemer.
Det er desværre alt hvad vi kender til racen.
Hilsen Vibeke

Fra : Tkelstrup

Dato : 26-10-02 20:44

Hej Thomas

I sidste nr. af HUNDEN fra DKK (nr. 10) er der en artikel om retrievere,
hvor også Tolleren er nævnt.
Her står kort fortalt:
Dygtig til lydighed, agility, sporarbejde, redningshundearbejde mm.
Dejlig, glad for børn og trofast familiehund.
Nem at opdrage, men vær konsekvent, da den har en utrolig evne til at
tilrane sig nogle privilegier, som får den til at tro, at den er højere
i hierakiet end den bør være.
Tolleren elsker at arbejde, og ejeren må være indstillet på at bruge en
del tid på dette på én eller anden måde.

Håber du kan bruge det til noget.
Mange hilsner og held og lykke i jagten på den nye hund
Therese

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Voigt

Dato : 26-10-02 20:58

"Thomas Brøgger" <thomas@broeggerklanen.dkxxx> wrote in message

> Nu er det så jeg vil høre NG'en om fordele/ulemper/skavanker ved denne
race.

De eksemplarer som jeg har set og trænet med er dejlige livlige hunde, med
et gennemgående godt temperament. Og det er en ret hengiven og meget køn
hund. Selvom jeg personligt har Labrador er jeg en stor fan af NSDTR. De
hunde jeg har set har været friske og med masser af mod, men de har måske
været lidt sværere at træne end Labben, da deres byttedrift er en god del
større end deres flokdrift. Nu taler jeg kun om de i alt tre eksemplarer jeg
har trænet med og IKKE racen som helhed. Det med hundens drifter er
naturligvis også bare noget man skal vide når man tilrettelægger sin træning
af hunden. En NSDTR er og bliver en jagthund - måske endnu mere end de andre
Retrieverracer. Derfor må du være forberedt på, at hunden kræver at blive
aktiveret temmelig meget.

Hvis man skal sige noget negativt så skulle det være at der er ret få
avlsdyr i Danmark. Det er aldrig en fordel i mine øjne. Men du kan
naturligvis vælge at købe en importeret hund. Desuden er NSDTR ikke med i
Dansk Retriever Klub, hvilket gør, at udbuddet af træningstilbud,
markprøver, skuer etc. er mindre end for de andre Retrieverracer -
Labrador, Golden, Flatcoated, Curly Coated og Chesapeake Bay.

Når du ser på NSDTR så bør du også se på en race som Cheasapeake Bay
Retriever. Den er fysisk noget større, men det er en race, hvor der findes
et antal meget stærke avlsdyr i Danmark. Chessen har lidt af den samme
psykiske styrke som jeg kender fra Tolleren, men det er også en fysisk stærk
hund og så er den i mine øjne måske "gearet" et behageligt niveau lavere.

Chessen er en fantastisk dejlig hund at arbejde med, og med en Chess har du
et væld af træningsmuligheder i Dansk Retriever Klub. (Igen: Dette er IKKE
en videnskabelig undersøgelse, men bare min egen erfaring fra de hunde jeg
har set af de to racer).

Begge racer er i mine øjne for folk der kan lide at have en hund der ikke
findes magen til på ethvert gadehjørne, og de henvender sig også til folk
der kan afse minimum en times kvalitetstid (for hunden) om dagen.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Kr Kristensen

Dato : 27-10-02 08:44

Så hvit jeg ved må vi ikke nægte at tage tollerne med på vore
træningspladser MEN de kan ikke gå på vore markprøver
Jeg mener at det er op til den emkelte træner om at afgøre om han /hun vil
have denne hund med til træning
kr

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 08:29

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> wrote in message

> [...]
andre
> Retrieverracer. Derfor må du være forberedt på, at hunden kræver at blive

Min erfaring, som dog kun er fra 2 år med flat og i DRK er at den "største"
jagthund og ret krævende er flatten

> [...]
> markprøver, skuer etc. er mindre end for de andre Retrieverracer -
> Labrador, Golden, Flatcoated, Curly Coated og Chesapeake Bay.

Der er mange avlsdyr blandt både Schæfere og Goldens, og udbredelsen af HD
er meget stor i disse racer.
Jeg tror ikke det er mængden af avlsdyr, men opdrætterens indstilling. Man
skal kun avle på raske dyr, og ikke lave indavl.

Hvad er grunden egentligt til at "tollere" ikke er med i DRK ?

--
mvh/regards

Christian
Old, but good: http://home.attbi.com/~n9ivo/whatswrong.swf

Fra : krkr

Dato : 28-10-02 10:23

"Christian B. Andresen" skrev d. 28-10-02 08:29 dette indlæg :
> Min erfaring, som dog kun er fra 2 år med flat og i DRK er at den
"største"
> jagthund og ret krævende er flatten

For det første er flatteren ikke den største retriver både chesseren og
curlien er større
Dernæst er den ikke svær at arbejde med du skal bare væbne dig med
tålmodighed da flateren er senere udviklet end de andre retrivere (ca
2,5 år før den er færdigudviklet).
Flatteren har hvis man paser den frem tendens til at stresse op,tager
man det med ro vil du få en meget lydig og samarbejdsvillig hund.
Jeg er selv lige startet med en ny flatter den er nu 8.md.
Jeg går til lydighed i DCH da jeg ikke vil nøjes med de 6 gange som
tilbydes i vore regioner (hvalpetræning)dernæst betaler man ca 500 kr
for et år i DCH hvor man i DRK eks.betaler 150-200 kr for 6 gange
træning
Markprøvetræning vil så foregå i DRK da der her kommer mange elementer
ind som er rettet mod retrivere
Men ellers har min lille nye hund lært at apotere er begynt på lidt
diregering og SÅ har den været med på sin første jagt som aportør og det
gik godt da jeg ikke pasede hunden på nogen måde
kr

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 11:02

"krkr" <krkr.news@kandu.dk> wrote in message
> "største"
>
> For det første er flatteren ikke den største retriver både chesseren og
> curlien er større

Med største mente jeg den mest ivrige jagthund, ikke den største i antal,
der vinder labben hvist

> Dernæst er den ikke svær at arbejde med du skal bare væbne dig med
> tålmodighed da flateren er senere udviklet end de andre retrivere (ca
> 2,5 år før den er færdigudviklet).

Det ved jkeg godt, hende vi har er heller ikke svær at arbejde med.

> [...]
> diregering og SÅ har den været med på sin første jagt som aportør og det
> gik godt da jeg ikke pasede hunden på nogen måde

Lyder godt.

Min hund var med på en rigtig jagt første gang her 1. okt, og det gik
rigtigt godt.
Hun blev holdt i snor indtil hun skulle hente.

Fra : Mari

Dato : 27-10-02 00:56

"Thomas Brøgger" <thomas@broeggerklanen.dkxxx> skrev i en meddelelse
> Nu er det så jeg vil høre NG'en om fordele/ulemper/skavanker ved denne
race.

Hvis du staver Scotia ned eet T, så får du flere hits i søgemaskinerne
og du får de danske sider med. Men brug endelig begge stavemåder, for
andre end du bruger to T'er.

http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Nova+scotia&lr=lang_d

Jeg kender et par tollere - og de er rolige og omgængelige.
Men, som ejer.......så hund..........

Mh

Fra : krkr

Dato : 27-10-02 09:07

Lige en kommentar til dette inlæg.
Jeg mener at tollerne godt må deltage i træning i DRK regi MEN ikke
deltage på vore markprøver .
Jeg mener også at de må deltage på C prøver da disse jo som reges
dispenserer fra markprøvereglementerne
Min personlige mening er at de da skal have samme rettigheder som alle
andre retrivere men dette er op til DRK s bestyrelse i samarbejde med
DKK.
kr

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 08:32

> Lige en kommentar til dette inlæg.
> Jeg mener at tollerne godt må deltage i træning i DRK regi MEN ikke
> deltage på vore markprøver .

Hvorfor ikke ?

> [...]
> Min personlige mening er at de da skal have samme rettigheder som alle
> andre retrivere men dette er op til DRK s bestyrelse i samarbejde med

Helt klart også min holdning ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 08:38

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> "krkr" <krkr.news@kandu.dk> wrote in message
>
> Hvorfor ikke ?

> Helt klart også min holdning ?

Det skulle have været et ! og ikke ?

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-10-02 16:09

Hej
Tolleren er ikke en race under Dansk Retriever Klub, derfor kan de
naturligvis ikke deltage på klubbens prøver.
Grunden til at de ikke er under Dansk Retriever Klub skyldes, så vidt jeg
kan huske, at de første importører af racen ikke ønskede medlemsskab af
Dansk Retriever Klub. Derfor var løbet kørt da Toller-ejere flere år senere
ønskede optagelse.
Vi kan da godt være enige om at Tolleren burde høre til i Dansk Retriever
Klub som de øvrige Retrievere.
Hilsen Vibeke

Fra : krkr

Dato : 28-10-02 18:18

> [...]
senere
> ønskede optagelse.
> Vi kan da godt være enige om at Tolleren burde høre til i Dansk

Nogle få klubber har en særlig status som "fællesklubber". Af disse
klubbers overenskomster fremgår det, at de er forpligtet til at optage
nye
racer inden for bestemte FCI grupper eller racer, som bliver "hjemløse",
hvis deres specialklub nedlægges.

DRK er ikke en sådan fællesklub. Derfor er DRK heller ikke forpligtiget
til
at optage andre racer, end dem, de selv har lyst til at optage.

Det er derimod "Klubben for jagthunde uden egen specialklub", hvortil
Nova
Scotia Duck Tolling Retriever ville blive henført, hvis ikke der
eksisterede en selvstændig specialklub for racen.
Detter er en mail fra DKK.

Det ser ud til at der er nogle retriverejere som er i dette forum
Kunne vi så ikke i fællesskab presse DRK til at optage denne hund.
hvad får vi så ud af dette jo vi får jo nogle kontingentkroner dernæst
får vi en spændende hund at se på vore prøver men da vor bestyrelse jo
snart kun består af lapfolk er de jo nok ikke intereseret da de jo snart
kører deres eget løb.
Jeg ved da godt at lappen lægger flest penge på vore prøver men det er
jo snart også såden at vi andre ikke gider og komme der.
kr

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-10-02 20:03

> [...]
> får vi en spændende hund at se på vore prøver men da vor bestyrelse jo
> snart kun består af lapfolk er de jo nok ikke intereseret da de jo snart

Nu kræver det jo at der er to til en aftale. Er du overhovedet sikker på at
Toller-folket er interesseret i at være medlemmer af DRK?

Jeg tror det ikke!

Endelig kan jeg ikke se hvorfor vi skulle "presse" DRK til at optage en hund
i kredsen! Der er tale om meget få kontingentkroner og meget store udgifter
til raceledelse etc. Noget Tollerne formentlig kan gøre bedre og billigere
selv.

mvh
Søren Voigt

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-10-02 19:33

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> "krkr" <krkr.news@kandu.dk> wrote in message
>
> Hvorfor ikke ?

Fordi, hvis du ikke er medlem af en klub og ikke betaler til den så har du
heller ikke adgang til dens arrangementer. Kort og godt.

> Helt klart også min holdning ?

DRK er en klub med regler og kontingenter etc. Hvis ikke Tollerklubben har
lyst til at være med i DRK så er det vel helt OK. Ligesom jeg som DRK-medlem
ikke har adgang til deres prøver.

mvh
Søren Voigt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-10-02 07:49

> "Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> Fordi, hvis du ikke er medlem af en klub og ikke betaler til den så har du
> heller ikke adgang til dens arrangementer. Kort og godt.

Det er jeg da godt klar over, men jeg ledte efter forklaringen på hvorfor de
ikke var i DRK, men det har en anden kommet med.

> DRK er en klub med regler og kontingenter etc. Hvis ikke Tollerklubben har
> lyst til at være med i DRK så er det vel helt OK. Ligesom jeg som
DRK-medlem
> ikke har adgang til deres prøver.

Det er jeg godt klar over, men det er jo ikke ligefrem fordi prøverne er
overrendt, og hvis der betales prøvegebyr kan jeg ikke helt se problemet.
Dog kan jeg godt se problemet med at få Tollerne ind under DRK, da
Retrieveren så skal indeholde afsnit omhandlende den lille race, der skal
være raceledelse etc.
Jeg er selv medlem af DRK, og er meget glad for det.

Fra : krkr

Dato : 29-10-02 21:24

"Christian B. Andresen" skrev d. 29-10-02 07:49 dette indlæg :
> [...]
skal
> være raceledelse etc.
> Jeg er selv medlem af DRK, og er meget glad for det.

Vedr.tollerne
Prøv lige og tage en kik på deres hj.side så vil i se at deres
aktivitetenivue ikke er noget som kan få mig op af stolen
http://www.toller-klub.dk/
Så drk som jeg også er medlem af men ikke med den store tilfredshed da
det er ved at være sådan at der er en elite som kører løbet
Tag bare vor bestyrelse.
Vor næstformand sidder på bladet sammen med hans kone.
Hvornår har du sidst oplevet at bladet er kommet til tiden,hvis vi bare
tager det sidste nummer som jerg modtog d.26/10-02 og deadline for stof
til næste nummer var d.25/10
Vi er nok sådan instillet at hvis vi vil på prøve ser vi efter hvornår
der er en prøve i eks blad no.9 sep og ser at anm.frist er d.21/10 så
det kan godt vente til næste nummer men nej for når bladet kommer er
anm.frist jo udløbet.
Så er der lige Fraugde gård At ebn bestyrelse kan poste så mange penge i
noget som kun er til låns hvorfor har de ikke for længe siden købt en
villa det ville vi være bedre tjent med.
Så er der det med racerne ja de får noget af kontingentet til deres
arbejde jeg kender ikke tallene
Jeg er selv ejer af flat coated og vi er blevet forbudt at holde 2
vinder a prøver af DRK hvorfor jo for de penge får klubben jo ingen
glæde af og da de a prøver har været inviatiaonsjagter har de jo givet
en lille overskud
Ja så vil i sige hvorfor bliver du jo jeg har ikke andre alternativer ud
over DJR som jeg slet ikke syntes om.
For nogle år siden havde vi en formand i flat som var fortaler for at vi
skulle bryde ud men dette var der ikke nok opbakning til folk var ræd
for at der ikke ville blive nok aktiviteter men andet er allerede bevist

kr

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-10-02 07:29

> [...]
> Prøv lige og tage en kik på deres hj.side så vil i se at deres
> aktivitetenivue ikke er noget som kan få mig op af stolen

Pæn hjemmeside, men det er rigtigt deres aktivitetsniveau er ikke særlig
højt.

> [...]
> Tag bare vor bestyrelse.
> Vor næstformand sidder på bladet sammen med hans kone.

Det er ikke mit indtryk fra min region, der er meget fin åbenhed.
Desværre synes jeg at aktivitetsniveauet til tider er lidt lavt, men der
skal jo være folk til at arrangere noget, og det kan ikke være meningen at
det altid skal være de samme.

> [...]
> der er en prøve i eks blad no.9 sep og ser at anm.frist er d.21/10 så
> det kan godt vente til næste nummer men nej for når bladet kommer er

Jeg må indrømme at jeg har ikke tænkt på om hvornår bladet (du mener vel
regionsbladet ? ) kommer i forhold til deadline.

> Så er der lige Fraugde gård At ebn bestyrelse kan poste så mange penge i
> noget som kun er til låns hvorfor har de ikke for længe siden købt en
> villa det ville vi være bedre tjent med.

Det er rigtigt, men da vi kun har været medlemmer i ca. 2½ år er det vist
noget der er blevet debateret / besluttet inden min tid i DRK.

> [...]
> skulle bryde ud men dette var der ikke nok opbakning til folk var ræd
> for at der ikke ville blive nok aktiviteter men andet er allerede bevist

Jeg mener ikke at det vil hjælpe spor at bryde ud i en konk. klub, desuden
vil den med garanti ikke blive anerkendt af DKK, og det vil helt sikkert
give problem eller være til gene.
Desværre er det manglende aktivitetsniveau nok pga. at der mangler
"ildsjæle" som vil ofre en masse tid på klubben/regionen.

Fra : Søren Voigt

Dato : 30-10-02 22:42

> [...]
> Desværre er det manglende aktivitetsniveau nok pga. at der mangler
> "ildsjæle" som vil ofre en masse tid på klubben/regionen.

Helt Enig!!!

med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Søren Voigt

Dato : 30-10-02 22:40

> [...]

> Prøv lige og tage en kik på deres hj.side så vil i se at deres
> aktivitetenivue ikke er noget som kan få mig op af stolen

Men vi bør vel respektere, at medlemmerne af tollerklubben er glade for den,
og at de ikke nødvendigvis ønsker at være medlem af DRK?

> Så drk som jeg også er medlem af men ikke med den store tilfredshed da
> det er ved at være sådan at der er en elite som kører løbet

Jeg tror ærligt talt at det skyldes at der er meget få der ønsker at stille
til valget. Personligt kunne jeg ikke påtage mig det ansvar, og så er det jo
lidt svært at brokke sig.

> Tag bare vor bestyrelse.

Ja hvad med den? Vi har den bestyrelse vi fortjener - der er tale om et
årligt demokratisk valg, hvor stemmeprocenten er ca. 20!!! Det er efter min
mening ikke bestyrelsen der er problemet - det er medlemmerne.

> Vor næstformand sidder på bladet sammen med hans kone.

For det første "sidder" de ikke på bladet. Der er tale om et helt åbent blad
som du og jeg kan skrive indlæg til. Du får det til at lyde som om, at der
er tale om censur på indlæg og det er ikke korrekt. I sidste nummer noterede
jeg at "din" race - Flatcoated Retriever - sad på hele fire ud af ni siders
racestof.

Med hensyn til næstformandens trykkeri som leverandør er der givet en
forklaring på dette X gange. Det har været oppe på gentagne
generalforsamlinger, og det er blevet oplyst, at den kontrakt har
næstformandens trykkeri taget i fri konkurrence med alternative trykkerier.

Jeg tror, at man blander to ting her. Nemlig det at bladet er dyrt og det at
det er trykt på næstformandens trykkeri. Det er klart at et blad trykt i 4
farver på 32 sider, som er sat i utrolig flot kvalitet koster penge at lave.
Det udkommer 10 gange om året! Hvor mange hundeklubber kan præstere det, og
kan du ikke godt forstå at det er dyrt? Man kan af og til klandre indholdets
kvalitet, men det er jo ikke næstformanden eller hans hustru der står bag
ved dette.

For 2003 er det besluttet at reducere antallet af udgivelser til 8 numre om
året, og så må du altså følge mere med på www.dansk-retriever-klub.dk når du
skal se aktivitetskalender og resultatliste.

> Hvornår har du sidst oplevet at bladet er kommet til tiden,hvis vi bare
> tager det sidste nummer som jerg modtog d.26/10-02 og deadline for stof
> til næste nummer var d.25/10

Der har et par gange været problemer med tidsfristerne, men hvis ikke
budskabet er forfattet til tiden, så kan man jo ikke skyde budbringeren.

> [...]
> der er en prøve i eks blad no.9 sep og ser at anm.frist er d.21/10 så
> det kan godt vente til næste nummer men nej for når bladet kommer er

OK - måske kunne du forlange lidt mere af dig selv her. Hvis din interesse
for at deltage i prøven ikke er større end at du venter til næste nummer af
bladet, så er du i mine øjne selv ude om det. Fremover må du være forberedt
på at du skal følge med på Internet for at have overblik over tidsfristerne.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : sprutti

Dato : 26-12-02 16:50

"Thomas Brøgger" skrev d. 26-10-02 14:53 dette indlæg :
> [...]
> opfylde dens.
>
> Nu er det så jeg vil høre NG&#39;&#39;en om fordele/ulemper/skavanker

hej thomas vi har en toller som er så dejlig

den kan være alene hjemme hvis den skal det
den kan gå på jagt hvis den skal det
den er rolig hvis den skal være det
den kan være vagtsom hvis den bliver bedt om det
der er ikke nogen i familien som den er mere hos end andre
der er faktisk ikke noget som jeg kan sige negativt om den
har før haft tysk langhåret hønse hund
har før haft engelsk springer
tolleren slår dem begge helt sikkert vi har den inde og det eneneste
er vel dens farve til jagt er man nødt til at have en slags markering på
da den kan ligne en ræv

karsten sprutti@tdcspace.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Ryolf

Dato : 27-12-02 09:53

"sprutti" <sprutti.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> kaldet

Hej Thomas

Prøv at se på flg. site: www.cheekeye.dk evt. også
www.cheekeye.dk/hvalpe.htm

med svar på dine spørgsmål

Prøv også www.mytoller.net med links til flere sider med de allerdejligste
billeder af disse herlige hunde, både hvalpe og voksne dyr.
Flotte billeder kan man vel aldrig blive træt af at kigge på ?

Har ikke selv hund men kender et par som har tre tollere og baseret på det
kendskab kan jeg kun sige at det er herlige dyr.
God fornøjelse.

M.v.h.
Ole