Mit CD-rom drev vil køre PIO
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-02 13:52

Jeg har to CD-rom drev i. Det ene er et gammelt Pioneer 24x, mens det andet
er en Liteon-brænder (16x).

Af en eller anden grund vil brænderen pludselig kun køre PIO-mode.
Pioneer-drebvet kører DMA som det skal.

Drevene sidder på IDE1 og er forbundet med et UDMA 80-benskabel. Jeg har
prøvet at bytte med det kabel, der sidder på harddiskene, uden at det dog
hjalp.

Bundkort: ASUS A7A 266E.

Nogen bud på, hvordan man løser det?

Fra : Bjask

Dato : 26-10-02 16:57

Hvilken styresysten bruger du?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-02 17:48

"Bjask" <Bjaskr@get2net.dk> wrote in message
> Hvilken styresysten bruger du?

XP.

Og jeg fik løst problemet:

Man fjerner den IDE-kanal, hvor problemet er. Når man så genstarter,
detekter den igen drevene rigtigt.

Problemet skyldes en feature by design: Hvis Windows XP opdager et vist
antal fejl på et derv, nedgraderer den automatisk transfermetoden...

Fra : Phanton

Dato : 26-10-02 22:56

Slet den sekundære idekanal inde i enhedshåndtering.
Genstart , derefter instalerer den sig forhåbentlig igen som et dma drev.
Dette gælder for xp.

mvh phanton

Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 29-10-02 14:44

Phanton wrote:

> Dette gælder for xp.

Vil lige tilføje, at det også har vist sig at virke hos mig på W2K.

Hilsen Henrik...