HF Billedkunst
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-10-02 07:38

Jeg går og overvejer at tage HF-kursus i billedkunst (via VUC), da jeg
godt kunne tænke mig at lære mere om at "læse" billeder, symbolik
o.s.v.
Er der nogen, der har prøvet at taget kurset og har gode / dårlige
erfaringer, de vil dele med mig ??

--
Gitte Sørensen gydda@sol.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : jo

Dato : 26-10-02 16:23

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> o.s.v.
> Er der nogen, der har prøvet at taget kurset og har gode / dårlige
Billedkunst er det ikke det man i "gamle" dage kaldte formning. Jeg er ikke
sikker.
I folkeskolen hedder det billedkunst og har ikke meget med kunst og billeder
at gøre.
jeg tror nærmere det er i dansk man som et emne lærer det du efterlyser.
jesper

Fra : Thomas Christensen

Dato : 26-10-02 23:49

> [...]
> o.s.v.
> Er der nogen, der har prøvet at taget kurset og har gode / dårlige

For et par år siden deltog jeg i et HF kursus i billedkunst på VUC i Lyngby.
DET VAR RIGTIG GODT!
Vi havde en god blanding af teori (billedanalyse, farvelære, komposition mv)
og praksis (tegning, modellering, tryk mv.).
Desuden deltog vi i flere gode ekskursioner til museer mv.
Det kan så absolut anbefales

Thomas

Fra : Anne Green

Dato : 27-10-02 00:42

Thomas Christensen wrote:
> [...]
> og praksis (tegning, modellering, tryk mv.).
> Desuden deltog vi i flere gode ekskursioner til museer mv.

Jeg havde billedkunst som valgfag i gymnasiet(Jeg tror det er mere eller
minde det samme) og jeg kan også varmt anbefale det.
Hvis man er intereseret i både at lære maleteori og kunsthistorie er det
rigtig godt.

Mvh
Anne

Fra : Tina

Dato : 27-10-02 23:49

> [...]
> o.s.v.
> Er der nogen, der har prøvet at taget kurset og har gode / dårlige

Hvis du vælger at tage billedkunst på HF for at lære om billedanalyse, så
skal du tage det på et kombineret fællesfag-tilvalgsfags hold. På fællesfag
er der ikke ret meget teori, det er mest læren om de forskellige teknikker,
dvs. man får lært lidt om lys/skygge, perspektiv, materialevalg osv. På
tilvalgsfag er der en masse billedanalyse og anden teori, men man skal være
ferm med blyanter og farver for kun at have faget på tilvalgsfag.
På det kombinerede hold får du både lært grundteknikkerne og det teoretiske.

Rigtig god fornøjelse, billedkunst på HF er et herligt fag.

Tina