Kontrol af database.
Fra : Ulrik Chr.

Dato : 26-10-02 00:39

Jeg har en formular hvor man bl.a. skriver sin e-mail.

Når man så sender formularen, går den til en side hvor dataerne bliver
skrevet til en Access-database. En af tabellerne i denne database indeholder
e-mailadresserne.

Hvordan kan jeg lave det sådan at den kontroller om en e-mailen allerede er
i databasen, og gør følgende:

Er den ikke i databasen, skrives dataerne fra formularen ind i databasen.

Er den allerede i databasen, så sendes brugeren til en ny side og der
skrives ingen dataer til databasen.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Ulrik Christiansen
@: usenet@uac.dk
Homepage: www.uac.dk
ICQ: 24872480

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-02 12:35

Ulrik Chr. skrev:

> Hvordan kan jeg lave det sådan at den kontroller om en
> e-mailen allerede er i databasen, og gør følgende:

Sådan noget lignende:
sqlTjek = "SELECT 'ok' FROM tbl_email WHERE email = '" & _
   emailVar & "'"

set rs = conn.execute(sqlTjek)

If rs.EOF Then
   ' Indsæt i databasen på normal vis
Else
   ' Redirect til ny side (husk at lukke og slukke
   ' rs + conn først)
End If

Husk at kontrollere indholdet af formvariable før du sender dem til
databasen (emailVar = Replace(Request.Form("email"), "'", "''")
etc.)
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)