Hjælp til ny compuer søges..?
Fra : Habanero

Dato : 25-10-02 18:36

Hejsa!

Jeg står og skal til at købe ny computer, da min gamle var ny for 7 år
siden! 'Jeg har fundet nedenstående computer, som for mig virker ok og
billig (mit bugdet er heller ikke til meget mere), men jeg har nu
heller ikke en sk*d forstand på det! Computeren er fra B.J.Trading.,
er der nogen som har nogle erfaringer med dem?
Er det en ok computer til pengene, eller er der noget ved den, som jeg
skal holde mig fra? Mit primære formål med computeren er brug af
"Office", og kun meget lidt spil, men kan der i givet fald spilles på
den? Også de lidt nyere spil?
Håber nogen kan hjælpe.. På forhånd tak!

CPU: AMD Athlon XP 2000+
CPU-KOELER: CPU-køler Socket A > 1800Mhz
BUNDKORT: PC Chips 810LMR Socket A
CD-ROM: 52x LG Goldstar BULK
DISKETTE-DREV: Diskettedrev 3,5
GRAFIKKORT: SIS 64 MB AGP (Onboard-Shared RAM)
HARDDISK: 80 GB Maxtor 5400rpm
HOEJTALER: La Mer 120 - 120Watt
KABINET: Miditower ATX 6013 Grå
LYDKORT: 16Bit Lydkort (Onboard)
NETVAERK: 10/100Mbit Net (Onboard)
MUS: Cycon Scroll PS2
RAM 168 PINS: 512MB SDRAM 168Pins PC133

Pris 4295,00 DKK incl. moms

Fra : Devast8or

Dato : 25-10-02 18:52

Grafikkortet er elendigt, så du skal nok ikke satse på at kunne spille noget
specielt på den. Harddisken kan også godt virke langsom, det normale i dag
er 7200 RPM. Hvis den er med skærm er prisen ok, hvis den er uden, vil jeg
mene den er lige pebret nok.

Jeg ville nok vælge den her istedet for
http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=862

Eller hvis du har mod på selv at samle maskinen, kan der godt være nogle
penge at spare ved at købe den i løsdele. Så får du også det i du lige
præcis vil have/har brug for.

Devast8or

P.S. Jeg har intet at gøre med Mariendals.dk :)

--
Spamfilter activated

Fra : Habanero

Dato : 26-10-02 10:52

Tusind tak for hjælpen til jer alle!

Devast8or, jeg vil lige spørge, hvad den praktiske forskel er i forhold til
den computer som du anbefalte indenfor de respektives hardd. og RAM?

80GB Maxtor 5400rpm vs. 40GB Seagate Barracuda 7400/100
Der er flere GB i den ene, men til gengæld færre rpm.. Hvad vil det betyde?

512MB SDRAM 168Pins PC133 vs. 256MB DDR 266-RAM
Flere MB men SDRAM.. Vil DDR være at foretrække selv med mindre 256?

Undskyld, hvis det er nogle dumme spm jeg stiller

Mvh Mikkel

Fra : Habanero

Dato : 26-10-02 14:05

Tusind tak for hjælpen til alle!
(hvis dette indlæg er postet før må I undskylde, for jeg har lidt problemer
med at poste)

Devast8or, jeg har lige et spm. angående den praktiske forskel i hardd. og
RAM med den computer du anbefalte:

512MB SDRAM 168Pins P133 vs. 256MB DDR 266-Ram
Den første har flere MB men er tilgengæld SD.. Er DDR at foretrække selv med
mindre MB?

80GB Maxtor 5400rpm vs. 40GB Seagate Barracuda 7400/100
Her flere GB men til gengæld færre rpm.. Hvori ligger forskellen her rent
praktisk?

Intel Celeron vs. AMD Athlon?

Fra : Leony

Dato : 26-10-02 14:53

"Habanero" <mikk.berntsen@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> 512MB SDRAM 168Pins P133 vs. 256MB DDR 266-Ram
> Den første har flere MB men er tilgengæld SD.. Er DDR at foretrække selv
med
> mindre MB?

Det kommer an på dine behov SD-RAM er 10-15% langsommere end DDR-RAM.
Hvis du skal surfe og tekstbehandle betyder det ikke så meget.
Mængden af RAM betyder en del. Flere RAM er bedre, men det afhænger også af
dit styresystem. XP udnytter RAM bedre end Windows 95, derfor kan man klare
sig med færre RAM, uden at mærke forskel.

> 80GB Maxtor 5400rpm vs. 40GB Seagate Barracuda 7400/100
> Her flere GB men til gengæld færre rpm.. Hvori ligger forskellen her rent
> praktisk?

Jo hurtigere en disk snurrer desto hurtigere kan den læse data.
Om man så har brug for de 40 GB ekstra, er så spørgsmålet.
En hurtigere disk vil altid være at foretrække (i hvert fald i teorien, i
praksis er det spørgsmålet om du kan mærke forskel).

> Intel Celeron vs. AMD Athlon?

Athlon vil jeg tro er hurtigst. Hvis den slår P4, så slår den sikkert også
Celeron.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Devast8or

Dato : 26-10-02 15:38

> [...]
>
> 512MB SDRAM 168Pins P133 vs. 256MB DDR 266-Ram
> Den første har flere MB men er tilgengæld SD.. Er DDR at foretrække selv

DDR RAM er hurtigere, men der er en del flere RAM i den maskine jeg nævnte.
Jeg har ikke selv haft fingrene i DDR RAM, men jeg ville mene at det ville
give bedst ydelse med de 512 RAM. Men det kan være jeg tager fejl.

> 80GB Maxtor 5400rpm vs. 40GB Seagate Barracuda 7400/100
> Her flere GB men til gengæld færre rpm.. Hvori ligger forskellen her rent
> praktisk?

Forskellen er at disken med de 7200 RPM er noget hurtigere en den med de
5400. Jeg har haft begge dele og det kan tydeligt mærkes. Om du så har brug
for 40 eller 80 GB kan jeg ikke bedømme, men til kontorbrug kan du klare dig
med langt mindre. Min mors maskine er kun brugt 5 GB på. SÅ du har masser af
plads til t lægge nogl spil på den også.

> Intel Celeron vs. AMD Athlon?

Celeronen er langsommere end Athlonen, ingen tvivl om det. Men til
kontorbrug er det ikke noget du mærker, kun i spil og forskellen er ikke
superstor.

> Undskyld, hvis det er nogle dumme spm jeg stiller

Det er det ikke, man skal jo lære det på en eller anden måde.

> Mvh Mikkel

Grunden til at jeg nævnte den computer var at den har et rigtigt grafikkort
istedet for et onboard kort som den du nævner. Hvis du skal spille, som du
sagde du gerne vill en gang imellem, bliver du næsten nødt til at skaffe en
maskine med et grafikkort der bare er nogenlunde brugbart, ellers kommer du
ikke langt. Det kan også sagtens være at der er andre gode alternativer, men
jeg have ikke lige tid til at kigge så meget igår :)

Det bedste ville vel egentlig nok være hvis du puttede et ordentligt
grafikkort i den maskine du selv nævnte, det er det der er dens største
problem. Men så skal du jo også af med nogle flere penge.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Jacob

Dato : 27-10-02 19:32

> [...]
>
> 512MB SDRAM 168Pins P133 vs. 256MB DDR 266-Ram
> Den første har flere MB men er tilgengæld SD.. Er DDR at foretrække selv

Til det du nævner vil jeg umiddelbart gå efter flere SDRAM end færre DDR
RAM - specielt når priserne er som de er pt.

> 80GB Maxtor 5400rpm vs. 40GB Seagate Barracuda 7400/100
> Her flere GB men til gengæld færre rpm.. Hvori ligger forskellen her rent
> praktisk?

Barracuda er både hurtigere, og har så endnu et stort plus: den er næsten
lydløs. Jeg har selv en 80GB barracuda - og det er klart den bedste harddisk
jeg har haft. Hvis det er til helt almindeligt kontorbrug, og du ikke skal
bruge den til store mængder af billedfiler og/eller videofiler, så er 40Gb
mere end nok.

Fra : Martin S.

Dato : 25-10-02 18:51

> [...]
> CD-ROM: 52x LG Goldstar BULK
> DISKETTE-DREV: Diskettedrev 3,5
> GRAFIKKORT: SIS 64 MB AGP (Onboard-Shared RAM)

Ifølge min mening er der nogle ting som SKAL ændres.
RAM skal være DDR-ram (min. PC2100) og min. 256 MB
Harddisken skal være en 7200 rpm-er...
Onboard grafikkort er noget du ikke skal satse på såfremt du vil kunne køre
nogle af de nyere spil...
Der er ingen tvivl om at du til alm. officebrug er rigelig dækket ind.
Men skal det være så brug hellere omkring 1500 ekstra på noget bedre RAM,
Grafikkort og hd. og altså et andet mobo.
Som minimum skal du i hvertfald ikke købe SDRAM, men DDRRAM og ditto board.

Evt. kan du gå lidt ned i hastighed til XP1800+ hvis budgettet ikke skal
sprænges for meget.
Grafikkortet kan du jo også afvente, og se om du får lyst til at købe et
bedre. Man kan jo altid disable det der er onboard.

En anden ting er at alt over 800 Mhz er obsolet til alm. kontorbrug med
officeprogrammer osv.

Mvh. Martin S.
..

Fra : Devast8or

Dato : 25-10-02 19:56

Med obsolet går jeg udfra at du tænker på det engelske ord obsolete, ikke?
(Jeg basher dig ikke for stavefejl, jeg vil bare være sikker på at vi
snakker om det samme). Obsolete betyder forældet, og det passer vist ikke
helt i denne sammenhæng. Jeg tror du tænker på overkill (som betyder at der
er mere end rigeligt og lidt til). Bare så du ved det :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin S.

Dato : 25-10-02 20:44

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er mere end rigeligt og lidt til). Bare så du ved det :)

Yep. Obsolet = gået ud af brug, forældet.
Det er nu ikke stavet forkert. Engelsk: obsolete.
Men jo, jeg mente nu overkill :) (havde lidt travlt...)

Martin S.

Fra : Devast8or

Dato : 25-10-02 21:05

Ok, jeg vidste ikke at det også fandtes på dansk, jeg troede bare at e'et
var smuttet. Men jeg ville nu også lade dig vide at det betød forældet og
ikke det omvendte, i tilfælde af at du ikke vidste det :)

Devast8or

Fra : Martin S.

Dato : 25-10-02 21:04

> Ok, jeg vidste ikke at det også fandtes på dansk, jeg troede bare at e'et
> var smuttet. Men jeg ville nu også lade dig vide at det betød forældet og
> ikke det omvendte, i tilfælde af at du ikke vidste det :)

Thx... :)

Martin S.

Fra : TM

Dato : 25-10-02 19:39

> [...]
> den? Også de lidt nyere spil?
> Håber nogen kan hjælpe.. På forhånd tak!

Prøv at se http://www.d-c-s.dk/detail/ (Århus PC-lager)

Der handlede jeg da jeg skulle have ny computer, og jeg syntes dengang at de
var billigere end BJ, og at de samtidig har bedre ting i maskinerne.

Mvh
Thomas

Fra : Leony

Dato : 25-10-02 22:32

> [...]

> skal holde mig fra? Mit primære formål med computeren er brug af
> "Office", og kun meget lidt spil, men kan der i givet fald spilles på

Bundkortet giver mulighed for opgradering til et "rigtigt" grafikkort
(onboard modeller er ikke meget bevendt til spil).
Hvis du vil spille de lidt nyere spil, så skal du nok ofre et grafikkort.

Til Office, surf, email, 7kabale osv i den lette stil skulle den være alt
rigeligt.
Du får en hurtig cpu og rigeligt med RAM. I daglig brug kan du ikke mærke
forskel på om det er SD-RAM eller DDR-RAM du bruger (det er synd ikke at
komme DDR-RAM i, når cpu understøtter det, men det er absolut ikke en
nødvendighed, især hvis der kan spares 500+ kr, og det lyder ikke som om at
du har brug for DDR-RAM).

Egentligt pudsigt der ikke er tastatur med (eller har du bare glemt at
kopiere det ind).

Til pengene lyder det som et ok køb til en gennemsnitsbruger (måske lige med
undtagelsen af det manglende grafikkort, men det holder jo prisen nede).
Jeg ville ikke have nogen kvaler med at anbefale denne maskine til en
gennemsnitsbruger uden spiltrang (hvis trangen er der ville jeg anbefale et
grafikkort).

Hvis du lægger 2000 kr mere, så snakker vi om en helt anden maskine/ydelse.
Hvis du har råd er det måske værd at overveje.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-10-02 05:02

Habanero wrote:

> Jeg står og skal til at købe ny computer, da min gamle var ny for 7 år
> siden!

Hvad var din gamle, en 486'er?

> Jeg har fundet nedenstående computer, som for mig virker ok og
> billig (mit bugdet er heller ikke til meget mere), men jeg har nu
> heller ikke en sk*d forstand på det!

Hvis din gamle pc'er var en 486'er, så vil du ikke kunne se forskel på
en XP1600+ og en XP2000+...
Alting vil nærmest gå med supersonisk hastighed i forhold til din gamle.

> Computeren er fra B.J.Trading.,
> er der nogen som har nogle erfaringer med dem?

Jeg har aldrig haft problemer med at handle hos dem.

> [...]
> skal holde mig fra? Mit primære formål med computeren er brug af
> "Office", og kun meget lidt spil, men kan der i givet fald spilles på

Næppe ret meget med et onboard grafikkort.
Et GeForce 4 Ti4200 vil være passende at købe, hvis der skal spilles
nyere (3D-)spil.

> CPU: AMD Athlon XP 2000+
> CPU-KOELER: CPU-køler Socket A > 1800Mhz

Overkill til office-brug.

> BUNDKORT: PC Chips 810LMR Socket A

PC-Chips er det argeste bræk der findes.

> CD-ROM: 52x LG Goldstar BULK

(Næsten) alle 52x drev larmer, og kan smadre CD'er.

> DISKETTE-DREV: Diskettedrev 3,5

Bruger man floppydrev mere?

> GRAFIKKORT: SIS 64 MB AGP (Onboard-Shared RAM)

Ok til office-brug, men så heller ikke mere.

> HARDDISK: 80 GB Maxtor 5400rpm

Det må så være U6-modellen, den er med alm. kuglelejer.
Barracuda IV er med fluid-lejer, og dermed meget mere stille.
'Cuda skal dog bruge køling fordi den er med 7200 rpm.

> HOEJTALER: La Mer 120 - 120Watt

Kender dem ikke, bruger et kabel fra mit lydkort til mit stereoanlæg.

> KABINET: Miditower ATX 6013 Grå

Codegen kabinetter er ikke toppen af poppen.

> LYDKORT: 16Bit Lydkort (Onboard)

Onboard lydkort er tit & ofte noget juks.

> NETVAERK: 10/100Mbit Net (Onboard)

Onboard ting er i det hele taget noget juks, et alm. netkort(10/100)
koster ca. en hund. Det er ikke værd at spare, og slet ikke når det er
et PC-Chips bundkort.

> MUS: Cycon Scroll PS2

Kender den ikke, bruger trackball..

> RAM 168 PINS: 512MB SDRAM 168Pins PC133

SDRAM er på vej ud af markedet, DDR-RAM er den mest brugte RAM-type i
nyere computere.