Hvordan deler vi printeren?
Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 27-02-01 12:27

2 maskiner (PC1, PC2)
1 switch (deler adsl-forbindelse)
1 printer (i øjeblikket tilsluttet PC1)
Win98se på begge maskiner

Spørgsmålet er så:
Hvordan kan PC2 printe fra PC1-printeren?
Kan man evt. tilslutte et spec. stik over switchen?

På forhånd tak!

--

-------
Mvh

--------

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 27-02-01 13:36

Hej Lars

"Lars - (Hillerød)" <lovegreenxxx@it.dk> skrev i en meddelelse news:97g309$f4o$1@news.cybercity.dk...
> 1 printer (i øjeblikket tilsluttet PC1)
> Win98se på begge maskiner
>
> Spørgsmålet er så:
> Hvordan kan PC2 printe fra PC1-printeren?

Installer "Fil- og udskriftsdeling" på PC1.
Del (share) printeren ud.
Connect til dette share fra PC2.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Mogens

Dato : 27-02-01 13:46

On Tue, 27 Feb 2001 12:27:12 +0100, "Lars - \(Hillerød\)"
<lovegreenxxx@it.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så:
>Hvordan kan PC2 printe fra PC1-printeren?
>Kan man evt. tilslutte et spec. stik over switchen?

Hej

Du skal ikke bruge nogen specielle stik eller andet.
Bare de 2 PC'ere kan "se" hinanden i "Andre Computere".

På PC1 vælger du printer og markerer at den skal være delt.

På PC2 går du så ind i "Andre computere", videre ind i PC1
via netværket og skulle så kunne se printeren.
Når du nu klikker på den kan du installere driverne til
printeren via netværket fra PC1, altså uden at skulle bruge
driver CD eller disketter. Resten af opsætningen er stort
set automatisk og du kan nu printe ud fra begge maskiner.

Mvh Mogens

Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 27-02-01 16:06

Tak for svarene, men

Kan det lade sig gøre hvis computerne
ikke er tændt samtidig ?

Hvis ikke, hvordan så?
(Håber ikke at eneste mulighed er en print-server)

--

-------
Mvh

--------

Fra : Mogens

Dato : 27-02-01 16:53

On Tue, 27 Feb 2001 16:06:03 +0100, "Lars - \(Hillerød\)"
<lovegreenxxx@it.dk> wrote:

> [...]
>ikke er tændt samtidig ?
>
>Hvis ikke, hvordan så?
>(Håber ikke at eneste mulighed er en print-server)

Nej, du kan kun dele printeren via netværket hvis begge
maskiner er tændt.

Hvis den maskine som printeren er koblet til er slukket, så
er der jo ikke forbindelse til printeren. Så er du nødt til at
have et printer kabel fra begge PC'ere til en lille samleboks
og så et kabel derfra til printeren.

Mvh Mogens

Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 27-02-01 17:55

Hej

Kan det lade sig gøre at tilslutte printeren til switchen ?

--

-------
Mvh

--------

Fra : Eivind Olsen

Dato : 27-02-01 21:40

"Lars - (Hillerød)" <lovegreenxxx@it.dk> wrote in message
> Hej
>
> Kan det lade sig gøre at tilslutte printeren til switchen ?

Ja det kan det godt Lars

Jeg antager at din printer kun har en printer port, som tilslutning
mulighed.

Hvis den kun har det, så skal du have fat i noget der hedder en Print
server, det er en lille box med
en ethernet port, og et antal (1 til ?) parallel porte eller lign, et
eksempel ses her

http://www.d-link.co.uk/long_desc.asp?id=176

men der findes mange forskellige fabrikater.

Ethernet porten tilsluttes til din switch, og du forbinder så parallel
porten til din printer.
Du skal herefter configurere print serveren med en IP adresse, og du skal
også oprette printeren som en
netwærks printer på hver PC, istedet for en lokal printer.

Hvis din printer har en USB port, så kunne man vist i teorien lave et USB
netværk, via
en USB hub, men der er jeg blank, nogle andre ?

mvh

Eivind

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-02-01 11:59

On Tue, 27 Feb 2001 16:06:03 +0100, "Lars - \(Hillerød\)" <lovegreenxxx@it.dk> wrote:

>(Håber ikke at eneste mulighed er en print-server)

Alternativt en manuel eller automatisk switchbox til parallel portene.

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk