MySQL - To harddiske?
Fra : Jimmy

Dato : 25-10-02 04:47

Hej

Jeg overvejer at få to harddiske til min RH 7.3 MySQL-server.
En til RH73 og en til alle databaserne.

Hvad er bedst:

1) To harddiske?
2) En harddisk der har to partitioner
3) En harddisk med en partition

Når jeg skriver "bedst" er det rent performance-mæssigt jeg mener.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-10-02 11:47

Jimmy wrote:

> Hvad er bedst:
>
> 1) To harddiske?
> 2) En harddisk der har to partitioner
> 3) En harddisk med en partition
>
> Når jeg skriver "bedst" er det rent performance-mæssigt jeg mener.

To harddiske vil altid yde bedre end en. Om du bruger 2) eller 3) er
ydelsesmæssigt stort set ligegyldigt. Det kan dog normalt anbefales at dele
en disk op i flere partitioner, så midlerltidige filer, hjemmekataloger,
databaser, postsystem oma. ikke kan fylde systempartitionerne op og hindre
systemets almindelige drift.

/Rasmus

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : Jens Holt

Dato : 25-10-02 18:27

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> databaser, postsystem oma. ikke kan fylde systempartitionerne op og hindre

Det er ikke helt rigtigt, jo flere spindler gennem flere porte jo større
antal af bytes kan man komme igennem med

d.v.s.

at hvis man kan lave en stripe på 6 diske som alle kan skrive med to Gb
pr. sek vil den samlede antal være 12 GB pr. sek afhængig af hvad
controlleren aller de controllere man benytter

f. eks kan 2 controllere med hver 3 diske yde mere end en controller med
6 diske.

mvh

Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-10-02 19:26

Jens Holt wrote:

> Det er ikke helt rigtigt, jo flere spindler gennem flere porte jo større
> antal af bytes kan man komme igennem med

Spindler?

> at hvis man kan lave en stripe på 6 diske som alle kan skrive med to Gb
> pr. sek vil den samlede antal være 12 GB pr. sek afhængig af hvad
> controlleren aller de controllere man benytter

Ehm, hvordan vil du stripe med een disk?

> f. eks kan 2 controllere med hver 3 diske yde mere end en controller med
> 6 diske.

Det er rigtigt - men sammenligningen gik på 1 hhv. 2 diske. De to diske vil
yde bedre uanset om de er stripet eller de blot indeholder forskellige dele
af filsystemet.

Typisk vil det være rigtigt, at man får bedre ydelse, hvis man sætter
diskene på forskellige controllere (det gælder i høj grad IDE), men det har
f. eks. mindre betydning med de hurtigere SCSI-controllere.

(iøvrigt er 12GB/s helt umuligt at få igennem en almindelig PCI-bus - jeg
mener kun man kan presse 2gbit/s igennem en almindelig 32-bit PCI-bus)

/Rasmus

There are three kinds of lies:
lies, politics and statistics.

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-10-02 19:41

Jens Holt <jens-holt@vip.cybercity.dk> writes:

> Det er ikke helt rigtigt, jo flere spindler gennem flere porte jo

Hvor er det lige at du modsiger Rasmus?

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web