Raid
Fra : Jimmy

Dato : 25-10-02 02:54

Hej

Kan man sige noget om hvor stor hastighedsforskellen er på følgende to
løsninger:

1) Bundkort med én Athlon XP 2200+ samt on-board IDE RAID
2) Bundkort med to Athlon XP 2000+ med PCI 64 bit IDE RAID

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 25-10-02 04:23

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message
> [...]
>
> 1) Bundkort med én Athlon XP 2200+ samt on-board IDE RAID
> 2) Bundkort med to Athlon XP 2000+ med PCI 64 bit IDE RAID

Ja ok den var nok lidt sparsom med info

Jeg skal bygge en server der skal køre W2K Server.

Jeg vil gerne have RAID.
Jeg kan vælge mellem on-board på bundkortet, eller som 64 bit PCI.
Løsning to er væsentligt dyrere idet jeg der kan få to processore og RAID
købes ved siden af.

Løsning 1 er billig idet RAID er på bundkortet og der kun bruges én
processor.

Sprøgsmålet er så om de to RAID-løsninger er meget langt fra hinanden i
performance?

Hvis de ligger tæt kan jeg vel ligeså godt få det on-board...

Mvh
Jimmy

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 25-10-02 10:21

> [...]
> Jeg kan vælge mellem on-board på bundkortet, eller som 64 bit PCI.
> Løsning to er væsentligt dyrere idet jeg der kan få to processore og

Du burde nok spørge i drev eller server-gruppen, det er dér de store
kapaciteter sidder...! Men jeg vil da godt gi' dig min mening hér,
selvom det vist er OT...!

Det kommer 100% an på hvor stor belastning du forventer på dit disk system.
En onboard RAID controller bruger PCI-bussens 32bit/33MHz for en max.
overførsel af 133MB/s. Det skal du i praksis ha' over 3 diske for at mætte.
PCI 64bit/66MHz har en 4 gange så stor båndbredde, altså 533MB/s. Den er jo
nærmest umættelig i forhold til...
Jeg mener ikke at der laves IDE-RAID controllers til 64bit PCI, så der skal
du overveje SCSI, hvilket igen gør det dyrere.
Hvordan med hensyn til datasikkerhed - har du overvejet det - for på RAID-0
er al data jo tabt hvis bare én disk dør, og kvaliteten på diske er svjv
ikke sk** høj... Derfor ville mit valg gå i retning af RAID-5. Det koster
naturligvis nogle flere knapper på budgettet, men kombinerer hastighed og
integritet...!

--
/H3nrik V! - OverClocker - fordi jeg kan!