Scanner +film
Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-10-02 21:05

Hej!

Min HP gik i stykker - en ny under overvejelse.
Den skulle kunne scanne film, negativer, diapositiver
foruden det sædvanlige arbejde.
Der er flere muligheder under overvejelse, men jeg er lidt
forvirret over forskellige meldinger.
Hvad mener I?
HP5470 er set med meget dårlig kritik
HP5400 er set med fin kritik
Epson 1650 photo har en enkelt givet så god anmeldelse, at
man skulle tro det var en fra firmaet.
Vil nogen give et bud på kvaliteten af disse maskiner til
det nævnte formål, så jeg trygt kan købe det i postordre?
Epson synes jeg ser robust ud.

Per A. Hansen

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-10-02 08:31

> Min HP gik i stykker - en ny under overvejelse.
> Den skulle kunne scanne film, negativer, diapositiver
> foruden det sædvanlige arbejde.

Hvad skal dine scanninger bruges til? Offsettryk, webdesign, eller?
Skal du også kunne scanne reflekser?

Hvis du vi have en flatbedscanner, der både kan scanne reflekser og samtidig
kunne scanne film og dias i en bare nogenlunde god kvalitet skal du IMHO
noget længere op i kvalitet end hvad du får med en Epson 1650 e.l.

mvh
Kim Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-10-02 08:44

Kim Jensen <kj@jmt.dk> skrev i en news:aparsu$3jh$1@sunsite.dk...

> Hvad skal dine scanninger bruges til? Offsettryk, webdesign, eller?
> Skal du også kunne scanne reflekser?

Tak for reaktionen.
Det er til ganske almindeligt privat brug - HP 3300 som nu er gået til,
var udmærket til den strejkede.
Desuden vil jeg nu gerne kunne scanne gamle ferie- og familiedias og
negativer ind i en rimelig kvalitet til at ses på en skærm - sådan omkring
100 kB/billede - den kvalitet jeg bruger i mit digitalkamera.
Trykkvalitet i 20 MB klassen har ingen interesse.

Spørgsmålet er om Epson kvalietsmæssigt er på højde med HP, som
får meget variende udtalelser.
Desværre kan diverse blades afprøvninger ikke findes på nettet
( jeg kan ikke kunnet finde noget om det)

Per A. Hansen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-10-02 11:25

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil nogen give et bud på kvaliteten af disse maskiner til
> det nævnte formål, så jeg trygt kan købe det i postordre?

Har du overvejet en anden løsning? 2 scannere...
Jeg har en flabed scanner og en filmscanner. Fordelen er at hver af de 2
scannere er gode til hver deres område. Min flatbed kan scanne i 1200dpi
optisk og 9600 dpi interpoleret. Min filmscanner kan scanne i 2000 dpi
optisk og 19600 dpi interpoleret.
Ulempen ved duo scannere er at scanner hovedet ofte ikke kan gå op i en høj
nok opløsning til at scanne film ordentligt. Hele duoscanneren er et stort
kompromis. Medmindre man går op i en langt højere prisklasse...
En god flatbed til privat brug kan fås for 600-1200kr og jeg gav 1800 for
min filmscanner (på tilbud)

Men som sagt bare et forslag

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 25-10-02 23:55

Hej Per

Jeg har arbejdet med en svinedyr Agfa flatbed scanner i et års tid. Uanset
at opløsningen var rigeligt høj, blev resultatet aldrig helt skarpt pga. den
lysspredning, der næsten altid vil opstå i en flatbed scanner. Overgangen
til en ægte filmscanner, Polaroid Sprintscan 35 Plus var et kæmpestort
fremskridt, selvom opløsningen ikke var bedre. Der er kommet mange nye
scannere på markedet siden, men problemet med flatbed vil helt sikkert være
det samme.

Jeg kender ikke markedet godt nok til at kunne anbefale noget, men jeg kan
tilslutte mig anbefalingen af 2 scannere, hvis du har brug for en flatbed,
og vil have skarpe filmscanninger

Johan Gadegaard