VLAN
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-10-02 20:23

Hejsa,,,

Ville bare lige høre om der er nogle der kan svare mig på hvad VLAN er i
forbindelse med en switch?

Hilsen Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-10-02 21:19

"Lars Jørgensen" <6volt@mail.tele.dk> wrote:

>Ville bare lige høre om der er nogle der kan svare mig på hvad VLAN er i
>forbindelse med en switch?

Det er virtuelle adskilte netværk på de samme "kabler". Det fungerer
kort fortalt ved at switchen mærker (tagger) pakker med VLAN og
switchene benytter denne information til at afgøre hvilke porte den må
forwarde dem til.

VLAN-A VLAN-A
S1 -------trunk------ S2
VLAN-B VLAN-B

PC'er på VLAN-A på Switch S1 er på det samme netværk som PC'er på
VLAN-A på S2. De kan ikke kommunikere direkte med PC'erne på VLAN-B
selvom de er på samme switch.

Der er kun en forbindelse mellem S1 og S2 men med VLAN trunking kan du
overføre VLAN informationerne mellem switchene. Hvis du ønsker at
maskiner på VLAN-A skal have forbindelse til VLAN-B skal du have en
router hvor du terminerer VLAN interfaces og router mellem dem.
Netværksudstyret opfatter dem som to komplet adskilte netværk [1]
selvom det er på det samme udstyr og de samme kabler.

[1] Med visse undtagelser for specielle VLAN opsætninger. For links
til mere info, se her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vlan

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-10-02 21:51

Rigtig god forklaring. Hvorfor ikke lægge den op på net-faq ?

I det hele taget er net-faq rigtig god, men nogen gange savner jeg en lidt
mere uddybende forklaring. Jeg ved godt det er en afvejning og at siden kun
er for begyndere som skal have en kort introduktion... men nogengange kunne
der godt stå 20-30 linjer mere på hvert begreb!

F.eks kunne de linjer du her skrev om VLAN jo sagtens ligge under VLAN.

(Men ingen kritik, for net-faq er rigtig god!)

Nå, men jeg har et tillægs-spørgsmål:
Jeg forstår udmærket princippet om tagning, men det der forvirrer begreberne
er, at man også kan tilmelde porte til et VLAN, men som "Untagged members"
.... hvorfor gør man det nogen gange tagged og andre gange untagged ?
Hvad er smartest?

Hvad dækker begrebet "Open VLAN" ... ???

Så det i forbindelse med en 3Com-switch !

Chr.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-10-02 22:09

"Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com> wrote:

>Rigtig god forklaring. Hvorfor ikke lægge den op på net-faq ?

En del af svarene på net-faq er uændrede siden opstartsfasen hvor det
i første omgang mest handlede om at få skrevet en masse svar. Det har
altid været meningen at uddybe de mest efterspurgte emner, herunder
VLAN, men åbenbart har ingen haft tid eller lyst.

Jeg selv er plaget af tid og lyst kommer i perioder og hvis jeg
skriver noget på net-faq nu, så ønsker jeg at det skal være
forholdsvis gennemarbejdet. Det er ikke nær så "uforpligtende" som at
skrive et hurtigt indlæg på usenet.

> [...]
>er for begyndere som skal have en kort introduktion... men nogengange kunne
>der godt stå 20-30 linjer mere på hvert begreb!

Det er jeg helt enig i - og årsagen til det er som sagt at de stammer
fra opstarten, hvor teksten mest var tænkt som "stikord" til den
endelige tekst.

> [...]
>er, at man også kan tilmelde porte til et VLAN, men som "Untagged members"
>... hvorfor gør man det nogen gange tagged og andre gange untagged ?

Jeg ved det ikke, jeg kender ikke til 3Com.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 27-10-02 22:16

Hej Lars,
Tak for dit svar!

Je, men jeg synes faktisk din forklaring om VLAN var rigtig god. Kan man
ikke bare klippe/klistre ind i net-faq...?

> Jeg ved det ikke, jeg kender ikke til 3Com.

Læs lige mit indlæg igen. Du blander mine 2 spm sammen - men du kunne heller
ikke vide at der lå 2 forksellige spørgsmål i mit afsnit....
lidt dårlig forklaret ...... undskyld!

Spm 1)
Jeg er interesseret i at vide mere om tagged / untagged members i
frobindelse med VLAN. Se mit forrige indlæg!
(har intet med 3com at gøre).
Dette har jeg set i forbindelse med Nortel Switche

Spm 2)
Jeg er interesseret i at vide hvad Open VLANS er!
Dette har jeg set i forbindelse med 3com switche!

Christian

Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-10-02 21:22

http://www.net-faq.dk

Søg på VLAN

Fra : Martin Djernaes

Dato : 24-10-02 21:44

Hej Lars,

"Lars Jørgensen" wrote:
> Ville bare lige høre om der er nogle der kan svare mig på hvad VLAN er i
> forbindelse med en switch?

Forestil dig at du tager et nummer (f.eks. 20) og putter det foran alle
pakker du sender, og naar du modtager en pakke saa ignorer du alle
pakker som ikke starter med samme nummer. Paa den maade er alle med
samme nummer paa det samme "virtuelle LAN".

Nu er det ofte saadan at pc'er (osv) ikke noedvendigvis goer dette, men
derimod switche. Det vil sige at hvis du har en switch, og du beder den
om at putte ID'en paa all pakker der kommer fra et interface og kun
sende pakker til interfacet hvis ID'en er "rigtig" (og fjerner
naturligvis ID'en).

Helt kort ... vil du vide mere? Her er landets bedste link:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vlan

Martin