Itbutikken og nationalitet
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-02 15:35

Hej

Har langt mærke til, hvis man kigger under tyskland,, så er priserne jo i
Euro... Og der er faktisk ca. 10% prisforskel

ved nogen om man kan bestille på den tyske side og modtage i Danmark?

Ved ikke om det er en fejl men den skriver:

Das Paket wird folgendermaßen verschickt werden Postdanmark
(Prioritaire)

Uden først at have tastet noget..

Når man kommer frem til bestillingssiden, kan man godt vælge Dãnemark, men
telefonnummer står der stadig Tysklandslandekode +49

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-02 15:45

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> jo i Euro... Og der er faktisk ca. 10% prisforskel
>
> ved nogen om man kan bestille på den tyske side og modtage i Danmark?

Det kan du sagtens, men så skal du betale dansk moms. Sådan rent lovmæssigt.
Jeg tvivler på IT butikken vil sende en ordre til Danmark på den måde, for
så gør de sig skyldige i momssvindel

Mvh
Michael

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 24-10-02 16:42

Michael Nielsen skrev i news:ap912l$550$1@sunsite.dk:

> Det kan du sagtens, men så skal du betale dansk moms. Sådan rent
> lovmæssigt. Jeg tvivler på IT butikken vil sende en ordre til Danmark
> på den måde, for så gør de sig skyldige i momssvindel

hmm.. man skal da ikke betale moms når det er et EU land.

Anders Lorentzen

Fra : Louby

Dato : 24-10-02 16:46

"Anders Lorentzen" <al@it.dk> skrev i en meddelelse

> hmm.. man skal da ikke betale moms når det er et EU land.

Nej det skal man ikke, men så skal det købes det fysisk i Tyskland for kun
at give tysk moms er mit gæt

Mvh Louby

Fra : Henning

Dato : 24-10-02 17:04

>Nej det skal man ikke, men så skal det købes det fysisk i Tyskland for kun
>at give tysk moms er mit gæt

Dit gæt er så forkert
Er der betalt moms i afsender-landet, skal der ikke betales i
modtagerlandet.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-02 17:26

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Dit gæt er så forkert
> Er der betalt moms i afsender-landet, skal der ikke betales i
> modtagerlandet.

Men, så er det noget med at de istedet for den tyske moms, kan opkræve den
Danske moms... Men hvor meget er det nu den Tyske forbrugsmoms er på?

Fra : Martin K

Dato : 24-10-02 17:38

Bjarke Hansen wrote:
> Men, så er det noget med at de istedet for den tyske moms, kan
> opkræve den Danske moms... Men hvor meget er det nu den Tyske
> forbrugsmoms er på?

Kan det ikke passe at det er noget med 16% ?

--
Martin K

Fra : 0nkel

Dato : 24-10-02 18:38

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> Kan det ikke passe at det er noget med 16% ?

Det var dog sindsygt højt, ufatteligt at tyskerne finder sig i det.

Fra : AdamH

Dato : 24-10-02 19:40

Hej,
Hvordan det end forholder sig, er det komplet uoverskueligt at købe varer i
udlandet. Jeg har været ude for at blive fortoldet for pakker købt indenfor
EU - men også for at pakker fra samme firma (amazon.co.uk) ankommer
ufortoldet.
Her er der tilsyneladende folk, der har grundigt kendskab til reglerne. Men
findes der mon et websted der giver overblik over hvilke regler og satser
der gælder for køb af hardware (eller hvad som helst) i udlandet?
Mvh AdamH

Fra : Louby

Dato : 24-10-02 23:27

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Dit gæt er så forkert
> Er der betalt moms i afsender-landet, skal der ikke betales i
> modtagerlandet.

Så vil jeg netop mene at mit gæt er korrekt. IT-butikken har så vidt jeg kan
se ikke nogen fysisk adresse i tyskland og skal derfor lægge dansk moms til
danske kunder da de sender fra Danmark. De er momsregistreret i Tyskland og
kan måske derfor sælge med tysk moms til tyske kunder.

Mvh Louby

Fra : Henning

Dato : 24-10-02 16:41

>Det kan du sagtens, men så skal du betale dansk moms. Sådan rent lovmæssigt.
>Jeg tvivler på IT butikken vil sende en ordre til Danmark på den måde, for
>så gør de sig skyldige i momssvindel

Hvornår gik du ud af skolen?? Både Danmark & Tyskland er med i EU, så
der skal IKKE betales yderligere moms

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-02 18:18

Henning wrote:
> Hvornår gik du ud af skolen?? Både Danmark & Tyskland er med i EU, så
> der skal IKKE betales yderligere moms
>

> Henning
> hsb(at)image.dk

Tjaa - jeg blev cand.merc i 2002

Men det er så simpelt at man ikke kan slippe med tysk moms når man bestiller
en vare i Danmark og bor i Danmark. Det er momssvindel

-michael

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-02 19:16

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev....

> Tjaa - jeg blev cand.merc i 2002

Det var ikke lige den bedste reklame for din person, for du er
fuldstændig galt afmarcheret:

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=137519&ov_id=7
4752

Så tilbage på skolebænken...

--
Kent Oldhøj

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-02 19:30

Kent Oldhøj wrote:
> "Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev....

> Det var ikke lige den bedste reklame for din person, for du er
> [...]

"Køber De en vare eller ydelse via Internettet hos en virksomhed i et andet
EU-land, skal De ikke betale told af varen eller ydelsen, men De skal
derimod som udgangspunkt betale moms af den værdi, varen eller ydelsen har.

Momsen betales til sælgeren med den sats, der gælder i det land, hvor
sælgeren bor, og beløbet vil normalt være en del af den samlede pris, som
sælgeren kræver for varen eller ydelsen. For at være sikker på, hvilken pris
De reelt skal give for en bestemt vare eller ydelse, bør De være opmærksom
på, om den værdi, De finder på Internettet, er med eller uden den
udenlandske moms. Husk også at kalkulere med evt. fragtomkostninger.

I visse tilfælde vil sælgeren kræve dansk moms og evt. dansk punktafgift.
Det gælder bl.a., når hans salg af varer til danske købere er på mere end
280.000 kr. pr. år, og han derfor er blevet momsregistreret her i landet.
For alkoholholdige drikkevarer, mineralolieprodukter og tobaksvarer gælder
dog, at sælgeren skal momsregistreres fra første salg af de pågældende
varer."

1 Når IT butikken er beliggende i Danmark, skal der betales dansk moms.
2 Hvis IT butikken laver et firma i Tyskland, skal de lige så snart de har
solgt for 280000 kroner betale dansk moms, så der er intet at spare

Et køb hos IT butikken vil svare til
"Køber De en vare eller ydelse via Internettet hos en dansk virksomhed, som
herefter leverer varen eller ydelsen til Dem, svarer det til, at De køber
varen i en forretning. Den pris, varen eller ydelsen annonceres til på
Internettet, skal således være inkl. moms og afgifter, hvorimod evt.
udgifter til fragt typisk kommer oven i prisen på en vare."

Derfor dansk moms

-michael

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-02 20:58

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev....

> Et køb hos IT butikken vil svare til

Det var nu mere følgende udsagn jeg anfægtede:

> Men det er så simpelt at man ikke kan slippe med tysk moms når man
> bestiller en vare i Danmark og bor i Danmark. Det er momssvindel

Temmelig besynderlig udtalelse fra en cand.merc.

--
Kent Oldhøj

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-02 22:18

Kent Oldhøj wrote:
> "Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev....

> Det var nu mere følgende udsagn jeg anfægtede:

> Temmelig besynderlig udtalelse fra en cand.merc.

Det vil være momssvindel hvis man laver det nummer. Såre simpelt.

Loven siger man skal betale dansk moms, derfor er det momssvindel at forsøge
at slippe med tysk moms.

-Michael

Fra : Martin S.

Dato : 25-10-02 09:05

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det vil være momssvindel hvis man laver det nummer. Såre simpelt.
>
> Loven siger man skal betale dansk moms, derfor er det momssvindel at
forsøge
> at slippe med tysk moms.

Som indtil flere andre har påpeget, så skal man ikke svare dansk moms af
EU-køb hvis sælger (virksomheden) har en eksport til DK på mindre end
280.000 dkr. / år. Er eksporten på mere, ja så skal der betales dansk moms
og ikke f.eks. tysk moms. Men det er virksomheden der skal opkræve dette.
Men at kalde det momssvindel.. hmmmm, det er nok lige i overkanten. Men det
afhænger jo i høj grad af eksporten til DK.
Hvis du stadig anfægter dette faktum, så burde du nok revidere din
opfattelse mht. edbkøb i udlandet.

Citat fra link :
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=137519&ov_id=74752
<quote>
[...]

<end quote>

Og så må den her tråd være uddebatteret.

mvh. Martin S.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-10-02 09:44

Martin S. wrote:
> [...]
> i overkanten. Men det afhænger jo i høj grad af eksporten til DK.
> Hvis du stadig anfægter dette faktum, så burde du nok revidere din

Der kan aldrig være tale om eksport, når firmaet er beliggende i Danmark

-michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-10-02 19:17

Michael Nielsen wrote:

> Men det er så simpelt at man ikke kan slippe med tysk moms når man bestiller
> en vare i Danmark og bor i Danmark. Det er momssvindel

Beklager, men så er din viden allerede (var den nu også da du afsluttede
ude af trit med virkeligheden.

Ved forbruger køb skal der alene betales den opkrævede moms, hvis der ikke
er yderligere afgifter,
men sælger skal, hvis salget overstiger 500 kEUR, beregne dansk momssats,
og afregne til DK.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-02 19:25

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev....

> men sælger skal, hvis salget overstiger 500 kEUR, beregne dansk
> momssats, og afregne til DK.

Grænsen er nu kun 280.000,- kr.

--
Kent Oldhøj

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-10-02 18:59

> ved nogen om man kan bestille på den tyske side og modtage i Danmark?

Hvis det var så nemt, ville jeg nok købe næsten alt gennem "tyske"
hjemmesider.

Du skal betale moms i det land hvor varen leveres. Dvs. hvis du kan få det
leveret i Tyskland kan du nøjes med 16% tysk moms, men hvis du får det
leveret i DK skal du betale 25% dansk moms.