Ny harddisk? (grimme lyde fra ældre IBM)
Fra : KNL DtP

Dato : 24-10-02 11:19

Hej!

Jeg har en ældre IBM DeskStar 20 Gb harddisk (vel en 3-4 år gammel), som har kørt
ganske fornuftigt - indtil for nyligt, hvor jeg ved flere lejligheder hørte
"skratte-lyde" fra computeren (går ud fra at det var dén harddisk) - computeren
stoppede med at arbejde, og genoptog først efter cirka 5 sek.

Har tjekket den igennem efter bad sektors, men der er tilsyneladende intet i vejen
med harddisken. Alle filer kan fint læses og jeg bruger den til dagligt som jukebox.
Dog er jeg ikke så glad for de grimme lyde og for risikoen for, at hele indholdet
forsvinder en dag.

.... bør jeg skrotte den gamle HDD (er slave - har en 30 Gb som master) og købe en ny?
Jeg har påtænkt at bruge en 1000-1500 kr. på det. Den gamle var vist nok IDE133 7200
rpm. - skal den nye også være det? Forslag til nyt indkøb modtages

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-10-02 11:47

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> lejligheder hørte "skratte-lyde" fra computeren (går ud fra at det var
> dén harddisk) - computeren stoppede med at arbejde, og genoptog først

Kan godt være strømforbindelsen. Min egen DeskStar 75GXP er p.t. til
ombytning i Holland, fordi den pludselig begyndte at lave spin-ups helt
umotiveret og konstant.

> [...]
> den til dagligt som jukebox. Dog er jeg ikke så glad for de grimme
> lyde og for risikoen for, at hele indholdet forsvinder en dag.

Har du anvendt DFT (Drive Fitness Test) det er IBM eget produkt og ganske
ok.

> [...]
> og købe en ny? Jeg har påtænkt at bruge en 1000-1500 kr. på det. Den
> gamle var vist nok IDE133 7200 rpm. - skal den nye også være det?

Seagate Barracuda IV. De skulle også larme mindre.
Ellers husk du har 3 års garanti på din IBM, dog betyder det man skal sende
den til Holland og vente 2-4 uger på at få en repareret model tilbage.

--
Bjarke Andersen

Fra : Janus

Dato : 24-10-02 14:01

> Ellers husk du har 3 års garanti på din IBM, dog betyder det man skal
sende
> den til Holland og vente 2-4 uger på at få en repareret model tilbage.

Det er sandt, men det gælder vel kun hvis man kan få en fejl frem på DFT
(Drive Fitness Test). Jeg har samme problem, men desværre kan jeg ikke på
DFT (Drive Fitness Test) til at vise fejlen. Når jeg kører alle test er alt
super-duper...

Hva kan man så gøre?????????????

Mvh Janus

PS: Man behøver ikke sende til Holland. Man kan også aflevere sin IBM Disc
ude hos IBM Danmark (tror nok det er i Ballerup) - så sender de den videre.
Så slipper man for porto + chancen for at den forsvinder bliver mindre

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-10-02 14:11

"Janus" <jsn@it-c.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> DFT (Drive Fitness Test). Jeg har samme problem, men desværre kan jeg
> ikke på DFT (Drive Fitness Test) til at vise fejlen. Når jeg kører

Da min første fejl heller ikke kunne bevises med DFT, lavede jeg en RMA,
der fortalte at der ikke var kørt DFT. Det accepterede de og sendte en "ny"
disk (det er så den der er til ombytning nu, da den havde shock fejl).

--
Bjarke Andersen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-10-02 19:12

Janus wrote:

> Hva kan man så gøre?????????????

Det tyder noget på en varmefejl, oplevede det samme på disk nr 2
placeret i standard opsætning, og så lavede jeg en speciel opsætning,
fire bagpladestykker boret ud, så der er nu tre diske med ca,
tjekker lige - 2 cm mellemrum, og i fri luft,
og det er 1,5 år siden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-10-02 20:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har en ældre IBM DeskStar 20 Gb harddisk (vel en 3-4 år gammel), som
har kørt

dk.edb.hardware.drev er oprettet med henblik på diskussion af harddiske...

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.drev

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-10-02 19:59

> Jeg har påtænkt at bruge en 1000-1500 kr. på det. Den gamle var vist nok
IDE133 7200
> rpm. - skal den nye også være det? Forslag til nyt indkøb modtages

Det behøver ikke nødvendigvis at være en IDE133 7200 rpm, men det er de
hurtigste IDE diske så hvorfor ikke.

Jeg købte i November sidste år en 80 GB Seagate Barracuda IV, og det er helt
klart den fedeste disk jeg på noget tidspunkt har arbejdet med. Det er efter
sigende ikke den hurtigste disk, men den er dejligt støjsvag og den bliver
heller ikke særlig varm. Efter PC'en har været tændt i ca. 4-5 timer bliver
den ikke varmere end 34-36 grader, selv om jeg har kørt en defrag. Jeg har
ingen ekstra kabinet blæsere, men PSU blæseren er skiftet ud med en Pabst 12
dB.

--
Mvh.

Michael Nielsen