Tab ved lynnedslag?
Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 23-10-02 23:28

Sad lige og så noget i TV om lyn og kom til at tænke på, hvilke ting i min
computer, der egentlig kan skades ved lynnedslag?

Hvad er jeres erfaringer? Hvad mistede I? Er det kun psu der ryger sig en
tur?

--
Mvh. Kim, Aalborg.
Jeg har ingen indflydelse på Usenet.
Usenet har ingen indflydelse på mig.
Hold venligst dine indlæg til gruppen, tak!

Fra : Sune Salminen

Dato : 23-10-02 23:45

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:
> [...]
> i min computer, der egentlig kan skades ved lynnedslag?
>
> Hvad er jeres erfaringer? Hvad mistede I? Er det kun psu der ryger

En ven af mig var ude for det her i efteråret. Han mistede to netkort, to
strømforsyninger og en router. Jeg mener også at motherboardet røg i den ene
maskine. To stk af hans Quantum Fireball HD'ere virker endnu, de snurrer
lystigt i min PC imens min IBM HD er til rep
Jeg ved ikke om der var flere ting der røg.

-Sune

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-10-02 01:14

> [...]
> computer, der egentlig kan skades ved lynnedslag?
>
> Hvad er jeres erfaringer? Hvad mistede I? Er det kun psu der ryger sig en

Principielt kan alt vel gå i udu pga. lynnedslag... Ikke at det altid sker,
men i princippet...

*personligt kan jeg godt finde på at hive stikket ud til TV, stereoanlæg, pc
etc. ved kraftigt tordenvejr*

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-10-02 01:53

Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ap7e0u$3io$1@news.cybercity.dk...

> *personligt kan jeg godt finde på at hive stikket ud til TV, stereoanlæg,
pc
> etc. ved kraftigt tordenvejr*

Eller osse sørger man for at have en god indbo-ansvarsforsikring, der også
dækker overspænding som følge af lynnedslag.

Er Spanden under to år gammel, dækkes den med fuld nypris.på
købstidspunktet.
Og det er jo fedt!
Hvor meget er en næsten 2 år gammel computer værd i dag?

Når spanden er over et år gammel, er det jo lige før, man skal håbe på en
fuldtræffer

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 24-10-02 09:52

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> Hvor meget er en næsten 2 år gammel computer værd i dag?
>
> Når spanden er over et år gammel, er det jo lige før, man skal håbe på en

Man kunne jo lave sig et lille tårn som man sætter op i haven i
tordenvejr, med et kabel ned til spanden.
Men forsikringsselskabet vil nok undre sig hvis du ca. hvert andet år
får en fuldtræffer netop i spanden og ikke andet.

Det er langt ud over statistiske sandsynligheder :)

Fra : Henning

Dato : 24-10-02 12:41

>Er Spanden under to år gammel, dækkes den med fuld nypris.på
>købstidspunktet.
>Og det er jo fedt!
>Hvor meget er en næsten 2 år gammel computer værd i dag?

Hvor får du den ide fra? Forsikringen dækker skaden, dvs. de får
udstyret repareret! De giver dig ikke bare nyt

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-10-02 14:51

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> Hvor får du den ide fra? Forsikringen dækker skaden, dvs. de får
> udstyret repareret! De giver dig ikke bare nyt

Computerudstyr der har været ramt af et lyn bliver udskiftet. Alt andet er
useriøst da der er stor risiko for følgevirkninger efter så voldsom
overspænding.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 24-10-02 17:02

>Computerudstyr der har været ramt af et lyn bliver udskiftet. Alt andet er
>useriøst da der er stor risiko for følgevirkninger efter så voldsom
>overspænding.

Du mener dermed, at dør din PC pga. lynnedslag, bliver alt lige fra
strømforsyning over kabinet til skærm skiftet? Absolut ikke - den
defekte del skiftes, og der køres en burn-in test på resten!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-10-02 12:00

> Du mener dermed, at dør din PC pga. lynnedslag, bliver alt lige fra
> strømforsyning over kabinet til skærm skiftet? Absolut ikke - den
> defekte del skiftes, og der køres en burn-in test på resten!

Hvilket jeg mener er useriøst. Men nu er jeg også uddannet indenfor
elektronik og ikke IT.

Jeg har oplevet elektronik der har fået 230V AC i stedet for de 24V DC som
det skulle. Kravet lød på reparation, men efter 14 dage med udskiftninger og
genopbygninger var der stadig intet der virkede. Et lyn skader mere end 230V
AC. You do the math...

En burn-in test finder ikke følgefejl efter et lynnedslag. Maskinen er syg
og bør udskiftes; brugeren kan ikke være tjent med andet.

FUT:dk.forbruger

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-10-02 19:04

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Computerudstyr der har været ramt af et lyn bliver udskiftet. Alt andet er
> useriøst da der er stor risiko for følgevirkninger efter så voldsom
> overspænding.

Det er lige gået op for mig, at min erstatningsstrategi har været
helt forkert
Jeg har altid testet udstyret, og beviseligt defekte dele er så
blevet erstattet, men aldrig timeløn for test, eller følgevirkninger,
så fremover er det fuldstændig nyindkøb, og salgspris som defekt
for det gamle fejlramte..

Og så stiger præmierne nok en del.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Leony

Dato : 25-10-02 09:26

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor får du den ide fra? Forsikringen dækker skaden, dvs. de får
> udstyret repareret! De giver dig ikke bare nyt

Det kommer vel an på forsikringsselskab og grad af forsikring.

Jeg har el-skade forsikring.
Den dækker blandt andet computerudstyr.
Dog ikke udstyr der er under garanti.
Forsikringen dækker reparation. Udgiften til reparation kan dog ikke
overstige vædien af det skadede. Hvis dette er tilfældet tages udgangspunkt
i prisen for et nyt apparat med fradrag for alder i henhold til
afskrivningsreglerne.
Alder indtil | % af genanskaffelsesprisen
som ny på skadestidspunktet

2 år 100%
3 år 85%
4 år 75%
5 år 65%

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Andy

Dato : 24-10-02 08:50

> Sad lige og så noget i TV om lyn og kom til at tænke på, hvilke ting i min
> computer, der egentlig kan skades ved lynnedslag?

Principielt kan hele computeren skades, men i praksis er det som regel PSU,
indstikskort og bundkort... Dog er det ofte komponenter på bundkortet som
ryger, f.eks. IDE controllere

mvh

Andy

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 24-10-02 16:40

Kim Fritze Sillasen,

> Hvad er jeres erfaringer? Hvad mistede I? Er det kun psu der ryger sig en
> tur?

Sidste år på ca. denne tid fik vi et ordenlig lynslag og mistede:

5 netkort
1 printer
1 bundkort
1 printerport
1 cisco router
1 switch

Ikke engang alle computere var tændt, men alligevel fik det hele sig lige en
ordenlig tur :(.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-10-02 12:02

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
> Ikke engang alle computere var tændt, men alligevel fik det hele sig lige
en
> ordenlig tur :(.

De var vel sammenkoblet elektrisk eller stod i nærheden af hinanden...?

Lyn ødelægger ikke nødvendigvis kun tændt udstyr og ikke nødvendigvis kun
det der sidder i stikkontakten.

Fra : John Hinge

Dato : 25-10-02 16:04

On 25 okt 2002 Jesper G. Poulsen was heard to say:

> Lyn ødelægger ikke nødvendigvis kun tændt udstyr og ikke
> nødvendigvis kun det der sidder i stikkontakten.

Jeg har set et langt bord, hvor der stod en 4-5 computere på..
under bordet var der en sort svedet stribe.. Der var der tidligere
et bnc net kabel.. alle computere var derudover aldeles døde..
BNC netkabel lugter rigtig grimt når det futter af på den måde.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 28-10-02 16:11

Jesper G. Poulsen,

> De var vel sammenkoblet elektrisk eller stod i nærheden af hinanden...?

Ja, samtlige computere var koblet sammen via det dejlige strømledende
kabeltype BNC/Coax .

Fra : Jensen - Landmåler

Dato : 25-10-02 16:14

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76@hotmail.com> wrote in message news:<ap77om$2rdu$1@news.cybercity.dk>...
> Sad lige og så noget i TV om lyn og kom til at tænke på, hvilke ting i min
> computer, der egentlig kan skades ved lynnedslag?

Det har godt nok ikke så meget med ovenstående spørgsmål at gøre, men
er nok mest en side-bemærkning........

Kender en som fik ødelagt skærm-/bundkort mm. pga. lyn-nedslag
Han ringede til forsikringsselskabet og uden diskussion sendte de ham
en check på 3000 kr.
Computeren var en 3 år gammel klon, som fra ny af havde kostet 6000
kr.

Så check evt. jeres forsikring om de dækker sådanne skader, for en
lille erstatning luner da altid i en mørk og regnfuld tid.

Mvh.
Jensen